Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Dr. Csizmadia Zoltán, egyetemi docens Győr, 2012.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Dr. Csizmadia Zoltán, egyetemi docens Győr, 2012."— Előadás másolata:

1 A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Dr. Csizmadia Zoltán, egyetemi docens Győr, május 4.

2 A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE
Dr. Csizmadia Zoltán, egyetemi docens Győr, május 4. Járműipari beszállítói kapcsolatok alapvető sajátosságai és területi differenciálódása

3 Tartalom Célok Indokoltság Kiindulópont
Járműipari beszállítói hálózat Tartalom Célok Indokoltság Kiindulópont Korábbi vizsgálatok fontosabb eredményei Sikerességi paraméterek Új eredmények Beszállítói és megrendelői kapcsolatok alapvető tulajdonságai Regionális eltérések Hatótényezők

4 Célok Beágyazódás Együttműködés Hálózatosodás 1) Beszállítói és
Járműipari beszállítói hálózat Célok Beágyazódás Együttműködés Hálózatosodás 1) Beszállítói és megrendelői kapcsolatok leírása 2) Területi különbségek feltárása 3) Gazdasági és szervezeti hatótényezők

5 Miért fontos a hálózatokba történő belépés?
Járműipari beszállítói hálózat Miért fontos a hálózatokba történő belépés? közvetlen hatás a pénzügyi eredményekre, nagy volumenben rendelő, korrekten fizető, akár műszaki segítségre is kész megrendelők jobb piaci teljesítmény, hatékonyság javítása, új piacok meghódítása, nemzetközi tevékenység beindítása vagy bővítése, üzleti tevékenység kiszámíthatóbbá tétele, hozzáférés új ismeretekhez, tudásokhoz, kapcsolatokhoz, termelési kultúrák és hálózati hatások áramlása a helyi gazdaságban

6 Legfrissebb hazai kutatások eredményei
Járműipari beszállítói hálózat Legfrissebb hazai kutatások eredményei A magyar kis és középvállalatok beszállítói szerepének erősítéséről szóló stratégia kidolgozása a gép- és járműipari ágazatban: a jelenlegi helyzet tanulságai és a lehetőségek kihasználásának eszközei Kopint Konjunktúra Kutatási Alapítvány – Commerzbank – Noerr és Társai Iroda, május. Munkacsoport vezető: Klauber Mátyás. Gém Erzsébet – Mikesy Álmos – Szabó Zsolt Beszállítói kapcsolatok: a méret a lényeg? A beszállítói kapcsolatok természete és hatása a vállalti működésre az ipari szektorban. Magyar Fejlesztési Bank Zrt május.

7 A korábbi vizsgálatok tapasztalatai
Járműipari beszállítói hálózat A korábbi vizsgálatok tapasztalatai Elmaradott fejlettségű hierarchikusan felépülő, vertikális beszállítói hálózat Hazai vállalkozások kiszorulnak (másod vagy alacsonyabb szintű beszállítói státusz a reális) Alacsony a beszállítók száma, zártkörű elitklub? Lapos és kötött kapcsolatok – egy vagy néhány termék beszállítása Beszállításon túli együttműködési formák hiánya Beszállítók támogatása nem egyenletes de elég elterjedt (minőségbiztosítás, logisztika, technológiai segítség) Kialakulásukban szerepet kap: személyes ismeretség, korábbi üzleti kapcsolatok, referenciák, ajánlások Akadályozó tényezők: minőségi követelményeknek való nehéz megfelelés, kevés a kiegészítő szolgáltatásokat nyújtó vállalkozás Nehezen kielégíthető igények: megrendelők által elvárt mennyiség, ehhez szükséges kapacitások kiépítése, folyamatos fejlesztési igények kielégítése

8 Járműipari beszállítói hálózat
A siker kulcsa technikailag bonyolultabb termékek előállításának a képessége, gyártáshoz kapcsolódó fejlesztés, gyártási technológiai hatékonyságának növelése, termékfejlesztés a vevő megbízásából, közös terméktervezés, mérnöki tudás, fejlesztési eredmények, szellemi munka eladásának a képessége, stratégiai építkezés, növekedési stratégia képzett munkaerő, mérnöki gárda, menedzsment színvonala, műszaki és gazdálkodási kommunikáció, adatszolgáltatás, nyelvtudás, elérhetőség, cég „bizalmi tőkéje” tagság szakmai szövetségekben, hálózatokban, klaszterekben, földrajzi vagy legalább időbeli közelség, kedvező közlekedési infrastruktúra

9 Beszállítói kapcsolatok
Járműipari beszállítói hálózat Beszállítói kapcsolatok

10 Járműipari beszállítói hálózat
Folytatás

11 Területi differenciálódás
Járműipari beszállítói hálózat Területi differenciálódás

12 Hatótényezők Mire? Külföldi megrendelő/beszállító előfordulása
Járműipari beszállítói hálózat Hatótényezők Mire? Külföldi megrendelő/beszállító előfordulása Hazai megrendelő/beszállító előfordulása Beszállítói szerződések időtávja Közvetlenül autógyárnak szállít Beszállítói kapcsolat erőssége (perspektivikus vagy szövetségen alapuló) Beszállítói tevékenység segítése a megrendelő részéről Együttműködés a megrendelővel/beszállítóval Beszállítók száma Mi? Vállalkozás mérete + Árbevétel + Járműipari beszállítás árbevételen belüli aránya + Külföldi tulajdoni hányad+ Gyártott termékcsoportok száma +

13 Járműipari beszállítói hálózat
Példa

14 Járműipari beszállítói hálózat
Következtetések I. Közelebb a tűzhöz - Meglepően közel vannak a megkérdezett cégek a beszállítói hálózatok, láncolatok központi szereplőihez (járműgyártók és első szintű beszállítók) Koncentrációk - A beszállítói és vevői együttműködési relációk mögött nagyon komoly erőforrás koncentráció rejlik, a fontos partnerek árbevételen és értékesítési hányadon belüli súlya igen kiemelkedő. Minőség, ár és rugalmasság szentháromsága - A nemzetközi és hazai kutatásokhoz illeszkedve a minőség, az ár és a rugalmas szállítói kapacitás jelenti a sikeres belépés és bennmaradás hármas alapbázisát. Lapos, kötött kapcsolatok - A kapcsolatok általában nem multiplexek, a többség esetében csak egyetlen dologra összpontosulnak. Nemzetközi integráció - A cégek fele, kétharmada egyszerre részese a hazai és a nemzetközi beszállítói láncolatoknak, hálózatoknak, csak egy kisebb hányad (25%) kapcsolatrendszere redukálódik le a hazai, belföldi gazdasági mezőre.

15 Regionális specifikum
Járműipari beszállítói hálózat Következtetések II. Regionális specifikum Az Észak-dunántúli régió vállalatai korábban léptek be a beszállítói hálózatokba, nagyobb valószínűséggel alakítanak ki külföldi megrendelőkkel kapcsolatokat, amelyeket általában hosszabb távú keretszerződések vagy stratégiai szövetségi alapú szorosabb, erősebb relációk megrendelőként pedig a beszállítói hálózataik mérete is kiterjedtebb magasabb árbevételen belüli volumen koncentráció mellett.

16

17


Letölteni ppt "A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Dr. Csizmadia Zoltán, egyetemi docens Győr, 2012."

Hasonló előadás


Google Hirdetések