Az Európai Tanács; az Európai Unió Tanácsa

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Advertisements

A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Az EGSZB a térképen Az EGSZB helye az intézmények között EGSZB EURÓPAI BIZOTTSÁG EURÓPAI PARLAMENT TANÁCS.
A környezetvédelem intézményrendszere
Az Európai Konvent működése Bakos Gábor BGF Külkereskedelmi Főiskolai Kar.
Közigazgatási alapismeretek
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
Gyermekszegénység – uniós prioritások és a magyar elnökség lehetőségei.
KAP ALBIZOTTSÁG TÁJÉKOZTATÁS DIT-UMVP MB MÁRCIUS 13-I ÜLÉSÉRE Szilvássy István.
Az Európai Unió és Magyarország
Az ETT tagi jóváhagyási eljárás magyar sajátosságai és a tagállami jóváhagyó hatóságok gyakorlatai Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és.
Az Európai Unió intézményrendszere
Európai Uniós ismeretek Mintafeladatok. Válassza ki a helyes megoldást! 1.Mikor írták alá a Római Szerződéseket? a)1948 b)1957 c)1967 d)1978 Megoldás:
Az EU struktúrája Ihász Ferenc PhD.. Az Európai Unió sajátos és összetett jogalkotási, közösségi döntéshozatali rendszerének három legfontosabb intézménye:
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 3. Előadás vázlata
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Az Európai Unió és a sport, közvetlen brüsszeli pályázati lehetőségek
II. Gazdasági unió A, Pénzügyi unió Közös pénz → összemérhetőség, könnyebb elszámolás - Euro bevezetése 2002-ben.
EU IV.. Európa Parlament – Strassbourg Titkársága - Luxemburg - tagországok állampolgárai választják a tagjait (Magyarország 23 fő) - elfogadja a költségvetést.
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Európai Parlament kontra az Európai Közösségek Tanácsa és az Európai Közösségek Bizottsága C-181/91. és C-248/91.
Miként viszonyul egymáshoz az EU általános költségvetése és az Európai Fejlesztési Alap?
Szövetség. A NATO fontosabb szervei és működésének jellemzői Készítette: Faludi Miklós.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
A 2011-es magyar elnökség területfejlesztési feladatai – stratégiák és felkészülés dr. Szaló Péter területfejlesztési és építésügyi szakállamtitkár 2009.
1 Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
AZ EURÓPAI UNIÓ INTÉZMÉNY RENDSZERE ÉS MAGYARORSZÁG
Az Európai Unió működése
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Az EU Strukturális Alapok programjainak végrehajtási intézményrendszere.
Az Európai Unió intézményei és döntéshozatali rendszere
Készítette:Makra Betti Dátum:
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
Tisztességes munka és európai szociális párbeszéd Kihasználatlan jelen?
Az EU környezetvédelmi jogának végrehajtása: az Európai Bizottság és a nemzeti bíróságok szerepe (bevezetés) Budapest, január 11. Koller Péter Európai.
Európai Unió Európai Unió 27 tagállam lakos km
Európai Bizottság Miniszterek Tanácsa
Az Európai Unió intézményrendszere
Dr. Lévayné Dr. Fazekas Judit.  Bevezető gondolatok LSZ célja, intézményi változásai  Vátozások az EU jogrendszerében  Jogi aktusok csoportosítása.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
A belső piaci szolgáltatásokról szóló irányelv Előzmények: március:Az Európai Tanács ülése Lisszabonban december:Az Európai Bizottság közleménye.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, július 13. Előrehaladás a fogyasztóvédelmi ügyek területén első félévében.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió intézményrendszere.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
Az EU felépítése és alapelvei
Az európai integráció története
Az Európai Unió intézményrendszere I.
Az EU intézményrendszere
Az Európai Bizottság; az Európai Parlament
Az EU intézményrendszere
Az EU intézményrendszere
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
A jogforrási rendszer II.
A jogalkotási és döntéshozatali folyamat az Unióban
Az Európai Unió intézményrendszere és döntéshozatala
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
Jogharmonizáció az Európai Unióban Dr
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Jogharmonizáció az Európai Unióban
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
AZ EURÓPAI UNIÓ TÖRTÉNETE, INTÉZMÉNYEI
Előadás másolata:

Az Európai Tanács; az Európai Unió Tanácsa 2017. Szeptember 25.

Ismétlés Európa Tanács EU Tanácsa

Irányvonal kijelölése Európai Tanács Szerep: meghatározza az Európai Unió tevékenységének általános politikai irányvonalát és prioritásait Tagok: az uniós országok állam-, illetve kormányfői, az Európai Bizottság elnöke, az Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselője Székhely: Brüsszel Elnök: Donald Tusk Alapítás: 1974 (informális fórum), 1992 (hivatalos státusz), 2009 (hivatalos uniós intézmény)

Jogalkotás, összehangolás Európai Unió Tanácsa Szerep: az EU-tagállamok kormányainak képviseletét ellátó intézmény, mely uniós jogszabályokat fogad el és összehangolja az uniós szakpolitikákat Tagok: az uniós országoknak a megvitatandó szakpolitikai területért felelős miniszterei Elnök: rotációs alapon mindegyik uniós ország 6 hónapig tölti be az elnöki tisztet Székhely: Brüsszel Alapítás éve: 1958 (az „Európai Gazdasági Közösség Tanácsa” néven)

I. Az Európai Tanács feladatai Meghatározza az EU politikai prioritásait és tevékenységének általános irányvonalát, de jogalkotással nem foglalkozik. Megvitatja azokat az összetett, illetve kényes kérdéseket, melyeket nem lehet megoldani a kormányközi együttműködés alacsonyabb szintjein. Az Unió stratégiai érdekeinek és védelmi feladatainak figyelembevételével kialakítja az EU közös kül- és biztonságpolitikáját. Jelöltet állít és nevez ki egyes magas szintű uniós tisztségek betöltésére.

Az Európai Tanács egyes tisztségviselők megbízatásával kapcsolatos hatáskörei megválasztja az Európai Tanács elnökét javaslatot tesz az Európai Bizottság elnökének személyére (EUSZ 17. cikk), a jelöltállításkor figyelembe veszi az európai parlamenti választás eredményét kinevezi az Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselőjét minősített többséggel, EUSZ 18. cikk hivatalosan kinevezi a teljes biztosi testületet, miután a Parlament egyetértését adta (minősített többség) kinevezi az Európai Központi Bank (EKB) Igazgatóságát, így az EKB elnökét is (EUMSZ 283. cikk) Tanács ajánlása alapján, az EP-vel és az EKB Kormányzótanácsával való konzultációt követően, minősített többséggel

Az Európai Tanács működése Rendes ülés: félévente kétszer Amikor a napirend úgy kívánja, tagjai úgy határozhatnak, hogy munkájukat tagonként egy miniszter, illetve a Bizottság elnökének esetében egy biztos segítse Ülésein következtetéseket fogad el, amelyekben egyrészt az Európai Uniót érintő konkrét témák, másrészt az elvégzendő feladatok és a kitűzött célok szerepelnek, határidőt is szabhat egy adott témával kapcsolatos megállapodásra vagy valamely jogalkotási javaslat benyújtására Az ülésein felmerülő kérdésekkel kapcsolatban felkérheti az Európai Bizottságot arra, hogy megoldási javaslatot dolgozzon ki; úgy határozhat, hogy az Európai Unió Tanácsa (azaz a Miniszterek Tanácsa) elé utalja az ügyet.

Szakpolitikai iránymutatások Európai szemeszter: költségvetési és gazdaságpolitikák uniós koordinálására szolgáló ciklus  márciusi ülésén értékeli az EU gazdasági helyzetét és az Európa 2020 céljainak megvalósítása érdekében tett lépéseket. Ezután szakpolitikai iránymutatásokat nyújt a költségvetési, gazdasági és strukturális reformokhoz. Az Európai Tanács a júniusi ülésén jóváhagyja a végleges országspecifikus ajánlásokat, amelyek tagállamonként tartalmazzák a következő 12–18 hónapra szóló prioritásokat meghatározza a szabadság, a biztonság és a jogérvényesülés területére vonatkozó stratégiai iránymutatásokat (EUMSZ 68. cikk), a határellenőrzés, a migrációs és menekültügyi politika, valamint a rendőrségi és igazságügyi együttműködés

Euróövezeti csúcstalálkozó Résztvevők: az euróövezeti országok állam-, illetve kormányfői, az euróövezeti csúcstalálkozó elnöke és az Európai Bizottság elnöke Az euróövezeti csúcstalálkozók stratégiai iránymutatást nyújtanak az euróövezeti gazdaságpolitika alakításához Segíti az euróövezeti tagállamokat abban, hogy minden releváns szakpolitikai területet összehangoljanak

Az Európai Tanács elnöke Összehívja és vezeti az Európai Tanács üléseit (negyedévente és soron kívül), „lendületet ad a munkájának” a Bizottság elnökével együttműködve és az Általános Ügyek Tanácsában folytatott munka alapján gondoskodik az Európai Tanács munkájának előkészítéséről és folyamatosságáról erőfeszítéseket tesz az Európai Tanácson belüli kohézió és konszenzus megteremtésére az Európai Tanács minden ülését követően jelentést nyújt be az Európai Parlamentnek

Az Európai Tanács elnöke Megbízatása: az Európai Tanács tagjai választják két és fél évre, amely egy alkalommal megújítható Képviseli az EU-t a nemzetközi színtéren Vigyázat: EUSZ 15. cikk! Az Európai Tanács elnöke – a saját szintjén és e minőségében, valamint az Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselője hatáskörének sérelme nélkül – ellátja az Unió külső képviseletét a közös kül- és biztonságpolitikához tartozó ügyekben Pl.: Donald Tusk, az Európai Tanács elnöke felszólalt az EU nevében az ENSZ Közgyűlésének ülésén szeptember 20-án További információ: http://www.consilium.europa.eu/hu/european- council/president/

AZ Európai Tanács döntéshozatala Konszenzus Ha a Szerződések eltérően nem rendelkeznek Egyhangú Valamennyi tagállam egyetértése adózás, szociális biztonság vagy szociális védelem, EU-hoz való csatlakozás, kül- és közös védelmi politika, operatív rendőrségi együttműködés Minősített Elnök megválasztása Kinevezések, pl. Bizottság, az Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselőjének kinevezése

II. Az EU Tanácsának (Tanács) feladatai 1. Az uniós jogszabályok megvitatása és elfogadása – a rendes jogalkotási eljárás keretében, az Európai Bizottság által benyújtott javaslatok alapján, az Európai Parlamenttel közösen (korábban: együttdöntés) azokon a szakpolitikai területeken, ahol az EU kizárólagos vagy a tagállamokkal megosztott hatáskörrel rendelkezik. 2. A tagállami szakpolitikák koordinálása – meghatározott területeken gazdaság- és költségvetési politika: A Tanács az uniós gazdasági kormányzás megerősítése érdekében koordinálja a tagállamok gazdaság- és költségvetési politikáit, figyelemmel kíséri költségvetési politikáikat és erősíti az EU költségvetési keretrendszerét, továbbá az euróval kapcsolatos jogi és gyakorlati kérdésekkel, a pénzügyi piacokkal és a tőkemozgásokkal is foglalkozik oktatás, kultúra, ifjúság és sport: A Tanács uniós szintű szakpolitikai keretrendszereket és munkaterveket fogad el ezeken a területeken, amelyekben megjelöli, hogy a tagállamoknak és a Bizottságnak elsődlegesen mely kérdésekben kell együttműködnie foglalkoztatáspolitika:  A Tanács az uniós foglalkoztatási helyzetről szóló európai tanácsi következtetésekre támaszkodva minden évben iránymutatásokat és ajánlásokat készít a tagállamoknak

II. Az EU Tanácsának (Tanács) feladatai 3. Az EU közös kül- és biztonságpolitikájának alakítása - az Európai Tanács által adott iránymutatások alapján meghatározza és végrehajtja az EU közös kül- és biztonságpolitikáját (ide tartoznak az uniós fejlesztési és humanitárius támogatások, valamint a védelem és a kereskedelem területe is) Az Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselőjével együtt biztosítja az EU külső tevékenységének egységességét, következetességét és hatékonyságát

II. Az EU Tanácsának (Tanács) feladatai 4. Nemzetközi megállapodások megkötése – megbízást ad a Bizottságnak a tárgyalások lefolytatására, majd a Bizottság javaslata alapján határoz az aláírásról és elfogadja a megállapodások megkötéséről szóló végleges határozatot, miután az Európai Parlament az egyetértését adta (az együttdöntés hatálya alá tartozó területeken szükséges), és valamennyi uniós tagállam megerősítette a megállapodást 5. Az Unió költségvetésének elfogadása – a Parlamenttel együtt

A tanácsi döntéshozatal előkészítése munkacsoport Szakértői szintű vizsgálat Coreper Szakértelem + politikai megfontolások, nagykövetek általi vizsgálat Tanácsi formáció Politikai felelősségvállalás

Munkacsoport Több mint 150 munkacsoport és bizottság, amelyek a tagállamok tisztviselőiből állnak 1. A Tanács elnöksége a Főtitkárság közreműködésével kiválasztja és összehívja a javaslat megvitatására alkalmas munkacsoportot 2. A munkacsoport először általánosan, utána pedig soronként vizsgálja meg a javaslatot 3. A munkacsoporti vizsgálat befejezése nincs határidőhöz kötve; a szükséges idő a javaslat jellegétől függ; a munkacsoport nem köteles megállapodásra jutni, de a megbeszélései eredményét benyújtja a Corepernek

Állandó Képviselők Bizottsága (Coreper) Attól függően, hogy a munkacsoport milyen szintű megállapodásra tudott jutni: a) a megállapodás vita nélkül lehetséges, b) a munkacsoport szintjén nem sikerült megállapodást elérni a javaslat bizonyos elemeiről, és ezért a Coreperen belül további vitára van szükség. A Coreper megkísérelheti saját maga rendezni a kérdést, visszautalhatja a javaslatot a munkacsoporthoz, esetleg a kompromisszum elérésére tett javaslatok kíséretében, a Tanács elé terjesztheti a kérdést.

Tanácsi formáció A Coreperben lezárt vita esetén a kérdés a Tanács napirendjének „A” pontjai közé kerül, amelyeket a Tanács várhatóan vita nélkül fogad el (általában a napirendjén lévő kérdések kétharmada); egy vagy több tagállam kérésére azonban az adott kérdés újra megvitatható. A lezáratlan viták és politikailag érzékeny kérdések a Tanács napirendjének „B” szakaszába tartoznak Amikor a Tanács jogalkotói minőségben jár el, a szavazások eredményét automatikusan nyilvánosságra hozzák. Ha egy tag a szavazathoz magyarázó feljegyzést kíván fűzni, azt szintén nyilvánosságra hozzák a jogi aktus elfogadása esetén. A magyarázó feljegyzés akkor is közzétehető, ha a közzététele nem lenne automatikus, de a feljegyzés készítője ezt kéri. Mivel a Tanács egyetlen jogi személynek minősül, a 10 formáció bármelyike elfogadhat egy másik formáció hatáskörébe tartozó jogi aktust.

Tanácsi formáció Egyetlen jogi személy, de a napirenden szereplő kérdésektől függően 10 különböző „formációban” ülésezik Általános ügyek Bel- és igazságügy Foglalkoztatás, szociálpolitika, egészségügy, fogyasztóvédelem Gazdasági és pénzügyek Környezetvédelem Közlekedés, távközlés, energiaügy Külpolitika Mezőgazdaság és halászat Oktatás, ifjúság, kultúra és sport Versenyképesség

A Tanács ülései Résztvevők: a tagállamok miniszteri szintű képviselői, azaz miniszterek vagy államtitkárok, akiknek felhatalmazásuk van arra, hogy országuk kormányának nevében kötelezettséget vállaljanak és szavazzanak Meghívottak: az Európai Bizottságnak az érintett területekért felelős biztosai; ha a jogalkotási eljárást az EKB indította, az EKB képviselője is Az ülések elnöki tisztét a Tanács féléves elnökségét ellátó tagállam minisztere tölti be. Kivétel ez alól a Külügyek Tanácsa, melynek ülésein rendszerint az Európai Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselője elnököl. A Tanács egyszerű többséggel, minősített többséggel vagy egyhangúlagszavaz attól függően, hogy milyen döntést kell meghoznia, tagjai többségének jelenlétében szavazhat.  Jogalkotási tanácskozás: nyilvános

A Tanácson belüli szavazási rendszer Egyszerű többség Nem jogalkotási ügyekben 15 tagállam támogat Minősített többség Rendes jogalkotói eljárásban, az esetek kb 80%-a A tagállamok 55%-a támogat, az EU teljes népességének 65%-a Blokkoló kisebbség: 4 tagállam, az EU népességének több mint 35%-át képviselik Egyhangú Közös kül- és biztonságpolitika, polgárság, uniós tagság, uniós pénzügyek, harmonizáció közvetett adók és szoc biztonság területén

A Tanács által elfogadott nem jogi aktusok Adott témára vonatkozó politikai álláspont Következtetések állásfoglalások Nyilatkozatok

Következtetések, állásfoglalások Annak érdekében, hogy felkérjen egy tagállamot vagy egy másik uniós intézményt, hogy hozzon intézkedéseket egy bizonyos kérdéssel kapcsolatban. Gyakran fogadnak el ilyen következtetéseket azokra a területekre vonatkozóan, ahol az Unió támogató, összehangoló vagy kiegészítő hatáskörrel rendelkezik; ilyen például az egészségügy vagy a kultúra területe. felkérje a Bizottságot, hogy dolgozzon ki javaslatot valamely konkrét témában. Ez az Európai Unió működéséről szóló szerződés (EUMSz.) 241. cikkén alapul. koordinálja a tagállamok tevékenységét. Ezzel a Tanács akkor él, amikor egy szakpolitikai cél megvalósításához „puha koordinációt” alkalmaz. Ilyen esetekben a következtetésekben célokat határoz meg vagy értékeli az elért eredményeket.

Következtetések, állásfoglalások kifejtse – a közös kül- és biztonságpolitika (KKBP) részeként – az Unió álláspontját egy bizonyos eseménnyel vagy országgal kapcsolatban. Ezekben a következtetésekben a Tanács az Unió nevében fejt ki valamely politikai álláspontot vagy értékel valamilyen nemzetközi eseményt. meghatározza az EU és a tagállamok összehangolt álláspontját a nemzetközi szervezetekben. Erre példa, amikor a Tanács azért fogad el következtetéseket, mert az Unió valamilyen nemzetközi fórumon szándékozik részt venni. észrevételeket tegyen és megoldásokat javasoljon azon problémákkal kapcsolatban, melyekre a Számvevőszék különjelentései mutatnak rá. 

A Tanács elnöksége Elnökségi trió alapján, féléves időszakonként minden szinten a soros elnökség vezeti az üléseket, így biztosítva a Tanácsban az Unió munkájának folytonosságát Két fő feladatkör: 1. A Tanács és az előkészítő szervek üléseinek előkészítése és vezetése - A Külügyek Tanácsa üléseinek kivételével, hivatalos és nem hivatalos találkozók szervezése, az ülések szabályszerűségének biztosítása, eljárási szabályzat betartása 2. A Tanács képviselete a többi uniós intézménnyel fennálló kapcsolatokban

Források EUSZ 15-16. cikk http://www.consilium.europa.eu/hu/home/ Segédanyag további kutatásokhoz: Az Európai Tanács következtetései http://www.consilium.europa.eu/hu/european-council/conclusions/