A KÖZÉLETI SZÓBELISÉG Készítette: Gazdag Vilmos (II

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MI A PREZENTÁCIÓ CÉLJA A FIGYELEM FELKELTÉSE A FIGYELEM MEGTARTÁSA
Advertisements

ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
A verbális kommunikáció
az élő nyelvhasználatban , a kommunikáció során jön létre
Verbális kommunikáció
A mondat.
Olaszország Legfontosabb Protokolláris Sajátosságai
STÍLUSRÉTEGEK.
A kommunikáció fogalma, formái, szabályszerűségei
Kommunikációs stratégiák
Verbális kommunikáció
A szóbeli közlés felépítése
6. Előadás A felnőttoktatás főbb módszerei
Tudományos és publicisztikai szövegtípusok
Az üzleti szaknyelvi ECL nyelvvizsga
Kommunikáció.
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
POSZTEREK KÉSZÍTÉSE.
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
Kutatói pályára felkészítő akadémiai ismeretek modul Környezetgazdálkodás Publikáció (szóbeli és írásbeli) készítés KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖK MSC.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A PLAKÁT Készítette: Wiedermann Katalin.
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
„Mindenki mondja a magáét”
A stílus fogalma, hírértéke
Ergonómiai elvek prezentáció készítésekor
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
Összeállította: Dóber Valéria
Összeállította: Dóber Valéria
Összeállította: Dóber Valéria
Kommunikáció a Vincés Családban Készítette: Sz ű cs Péter.
MARKETING-KOMMUNIKÁCIÓ
„Reflektorfényben Te állsz”
TUDOMÁNYOS ELŐADÁS KÉSZÍTÉSE Kutatásmódszertan
Néhány jótanács prezentációk készítéséhez
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Útmutató Tippek, típushibák, megoldások és némi statisztika.
Az alapvető kommunikáció
Prezentáziós Stratégia
A stílusrétegek III november 6.. A tudományos (szakmai) stílus  Típusai:  előadás  felszólalás  ismertetés  cikk  értekezés  tanulmány 
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A stílusrétegek IV november 6..
Gyakorló óra 5/12.
Segítő külső körülmények 5/13. Előkészület – tanár A páros munkához szükséges szöveget kinyomtatni Készítette: Sági Lajos2.
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
Vigyázat: minden üzenet!
..
Demens gondozás (Kommunikáció) Készítette: Jónyer Lajosné
Ahány nyelv, annyi ember. Mikor kezdjük el a nyelvtanulást? Az óvodában a többség elfogadja páran ellenzik 1. osztályban Igazából még magyarul sem tudnak.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Elemzés MNÁ   január 22-én írta Kölcsey Ferenc, ma ezt a napot a Magyar kultúra napjaként tartjuk számon.  Az alcím - „A magyar nép zivataros.
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola Szombathely.
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
HIVATALI MAGYAR NYELV választható tantárgy a III
előadások tervezése és kivitelezése Kovács Ilona egyetemi tanár
A stílus.
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikáció típusai.
A KOMMUNIKÁCIÓ ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
Hatékony és pontos munkavégzés
Hogyan készítsünk előadást?
Előadás másolata:

A KÖZÉLETI SZÓBELISÉG Készítette: Gazdag Vilmos (II A KÖZÉLETI SZÓBELISÉG Készítette: Gazdag Vilmos (II. RF KMF Magyar Tanszéki Csoport)

Mit is takar a megnevezés? A közéleti szóbeliség összefoglaló megnevezés alatt a köznek, egy meghatározott társadalmi csoportnak, közönségnek szóló szóbeli megnyilatkozások stílusát értjük. Változatai: a szónoki vagy retorikai stílus az előadói stílus.

Mire kell figyelnünk a beszéd során? A beszédet rendezetten, világosan, közérthető nyelven adjuk elő. A szöveg legyen arányos, előrehaladó gondolatmenetű, egyszerre szolgálja az értelmi befogadást és az érzelmi ráhatást. Kerüljük a hosszú, bonyolult, többszörösen összetett mondatokat. Használjunk vissza- és előreutalásokat, gyakran éljünk az ismétlés eszközével. A beszéd élvezhetőségének, első hallásra való megértésének egyik forrása a helyes ritmikai tagolás és a közérthető kiejtés. Fokozhatjuk a beszéd élvezhetőségét a hangsúly, a hanglejtés árnyalásával, valamint a beszédtempó és a beszédszünet tudatos használatával. A nonverbális kommunikáció (metakommunikáció), a gesztusok, a mimika megfelelő mértékű és arányú használata is segíti a megértést.

Mit kerüljünk? az öncélú, tartalmatlan fecsegést a túlságosan sablonos a beszédet (töltelékszavak, nyelvi klisék, korszerűtlen fordulatok használatát) hivataloskodó, fontoskodó hangnemet és nyelvi megformálást a fölényesen vagy tudálékosan való beszédet a túl sok divatszó, hatásvadász elem használatát a nem a magyar nyelv hangzásának megfelelő természetes hangsúlyozással és hanglejtéssel történő beszédet, valamint hogy megjelenésünkkel (öltözködés, megjelenés, viselkedés) ellenszenvet váltsunk ki a hallgatóságból.

A közéleti szóbeliség műfajai A szónoki vagy retorikai stílus alkalmi (ünnepi beszéd) irodalmi beszéd (szónoklat) Az előadói stílus tárgyalás hozzászólás felszólalás előadás Vita

A szónoki beszéd A szónoki beszéd legfontosabb célja a hallgatóság meggyőzése. Ennek módja az érvelés és a hatásosságra törekvés. A felhívó és tájékoztató szerepen kívül a beszéd szövegében fontos szerephez jutnak az érzelemkifejezés eszközei is. A hatásosság elérését segítik a különféle stíluseszközök: a szóképek és alakzatok, valamint a beszéd zeneiségének eszközei, nem ritkák a költői kérdések, a felszólítások, felkiáltások sem. Típusai: rögtönzött és előre elkészített

A vita A vitában a résztvevők, a vitatkozó felek egymással ellentétes véleményeket, elképzeléseket, egymással szemben álló nézeteket képviselnek. Vitatkozás során fontos tudnivalók a következők: soha nem a vitapartnered személye ellen érvelsz, hanem az általa képviselt álláspont ellen, a vita nem egyenlő a veszekedéssel, ezért soha ne kiabáljunk, ne emeljük fel a hangunkat vita közben, a vitában nincs helye személyeskedésnek, gúnyolódásnak, durvaságnak, helye van viszont a humornak, mely szolgálhatja a feszültségoldást és a szemléletessé tételt is, a vitában résztvevőknek el kell fogadniuk, hogy vitapartnerüknek is lehet igaza, vagy születhet kompromisszumos (megegyezéses) megoldás is.

A megbeszélés A megbeszélés abban különbözik a vitától, hogy itt nincsenek szemben álló nézetek, hanem arról tanácskozunk, hogy egy kérdésben mit és hogyan tegyünk. Például arról tanácskozunk, hogy az osztály egy hetes nyári kirándulásának a menetrendjét kidolgozzuk. A megbeszélésen belül azonban az egyes kérdésekben kialakulhat vita.

A felszólalás A felszólalás műfajára a megbeszélések, viták, konferenciák során van szükség. Az előadásra és a felszólalásra is felkészülhetünk előzetesen, gyűjthetünk anyagot a témáról. A felszólalásnak akár a teljes szövegét is elkészíthetjük előre, vagy összerakhatjuk írásban a vázlatát. A gyakorlottabb felszólalók általában csak gondolati vázlatot készítenek, de akinek nincs nagy tapasztalata a közönség előtti megszólalás terén, az jobb, ha előre elkészíti felszólalásának szövegét írásban, de előadni ettől függetlenül szóban a célszerűbb és meggyőzőbb.

A hozzászólás A hozzászólás szövegét nem készíthetjük el előre, mert mondanivalója és szerkezete is a helyszínen dől el véglegesen, az elhangzottak hatására alakul ki. A hozzászólás során fogalmazzunk tömören és röviden, ne éljünk vissza a hallgatóság türelmével. Semmilyen körülmények között nem illik lyukat beszélni a közönségünk hasába!

A felelet Az iskolai felelet is egyfajta közönségnek szóló beszéd, melynek kommunikációs célja, hogy meggyőzze a hallgatóságot, a tanárt, a vizsgáztatókat arról, hogy a felelő jártas az adott témában. Elkészíthetjük a feleletet írásban is, amennyiben van rá lehetőség, vagy készíthetünk vázlatot. A felelet hatását a nem nyelvi jelek alkalmazása is erősítheti vagy gyengítheti. Nem túl meggyőző például egy elmotyogott felelet, vagy ha felelés során egyszer sem nézünk a tanár szemébe, ha a kezünkkel állandóan babrálunk valamit.