Érvelés, tárgyalás, meggyőzés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
Advertisements

Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Gazdasági informatika - bevezető
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Megjegyzések Dinya László vitaindító tanulmányához
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Pedagógus szerep és változásai
Pályaválasztási tanácsadás
Becslés gyakorlat november 3.
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Értékpapír-piaci egyenes
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Káros szenvedélyek: Drogok.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
HÉL (Hasonló értelmű licit)
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kockázat és megbízhatóság
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
SZÁMVITEL.
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
KRE-AKTÍV motivációs projekt
14. A SZÖVEGFAJTÁK JELLEMZŐI mozaweb. hu/mblite. php
Kvantitatív módszerek
A mozgási elektromágneses indukció
Hipotézisvizsgálat.
A bemeneti kompetenciamérések és a visszajelzéseken alapuló fejlesztő munka bemutatása a Farkas Gyula Közoktatási Intézmény Dr. Illyés Sándor intézményegységében.
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Család és iskola Nevelés.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Szervezet-fejlesztés
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Szerzője Konzulens neve
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Megfigyelés és kísérlet
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
A számítógép története
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Az egyén társadalmi integrációja
A Föld, mint égitest.
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
A geometriai transzformációk
11. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Stratégiai gondolkodás
A tehetséggondozás kihívásai
Válság után, válság előtt
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Érvelés, tárgyalás, meggyőzés 4. óra Egyensúlymodellek Észlelés és emlékezet Csordás – Pinkasz – Szabó

TÉMAKÖRÖK Egyensúlymodellek Észlelés Gestalt pszichológia Emlékezet BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Általános egyensúlymodellek A kognitív disszonanciánál a célszemély a célszemély múltbeli cselekedete és egy attitűdtárgy közötti inkonzisztencia áll fent. A célszemély vagy nem védi meg az önképét és szembe néz az inkonzisztenciával (azaz nem redukálja a kognitív disszonanciát) vagy újraértelmezi a múltbeli cselekvést vagy megváltoztatja az attitűdjét az adott attitűdtárgy irányában Az adott cselekedetre is tekinthetünk attitűdtárgyként mindez általánosítja a konzisztencia igényét. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Általánosabb egyensúlymodellek +/- A célszemély saját attitűdjeiről és az attitűdtárgyak belső viszonyáról alkotott elképzeléseit hármas viszonyrendszernek tekintjük. Tárgy 2 Célszemély Tárgy 1 +/- +/- A célszemély arra motivált, hogy attitűdjei egymással összhangban legyenek. T2 C T1 + T2 C T1 + - T2 C T1 - + egyensúlyos helyzetek T2 C T1 - + T2 C T1 + - T2 C T1 - egyensúlyhiányos helyzetek BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Általánosabb egyensúlymodellek Tárgy 2. Célszemély Tárgy 1. + - az egyensúlyhiányos helyzet észlelése belső feszültséget vált ki ez elhárító mechanizmusokat hoz működésbe, amelyek a nézeteket és attitűdöket módosíthatják - T2 C T1 + + T2 C T1 - T2 C T1 + egyensúlyos helyzetek BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Észlelés BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Mit láttok? BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Mi az előtér? Mi a háttér? BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Mi az előtér? Mi a háttér? BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Milyen színű? Pl. Incredible Shade Illusion: http://www.youtube.com/watch?v=z9Sen1HTu5o BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Melyik a legmagasabb? BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Mi van a képen? ez egy „A” betű, persze lehetne létra is, körző is az észlelés aktív és alkot, kiegészíti az információt, úgy rendezi, hogy ismerős legyen az ismeretlen az emlékek viszont gyakran már ezt az összerakott képet jegyzik meg BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Gestalt pszichológia ‘Gestalt’ magyarul ‘alakot’ jelent, a gestalt pszichológiát magyarul alaklélektannak is fordítják (20. század eleji iskola). Az észlelési folyamat tendenciája, hogy egységes alakzat felismerésére törekszik. A részletekre akkor irányul a figyelem, ha a felismerés nehézségekbe ütközik. Teljes alakot észlelünk, nem részletekből építjük fel észleléseinket. Az észlelést vizsgálja az ingerek és élmények hatására. Mozgás, méret, színek különböznek a háttértől függően. A szerveződés, a mintázat lehet, hogy nem a világban, hanem az elménkben jelenik meg? BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Gestalt pszichológia Az észlelés aktív és konstruktív folyamat. A jelentéssel bíró jel: nem közvetlenül a bemeneti ingerből származik, hanem az inger és bizonyos előzetes tudás, belső hipotézisek, elvárások interaktív hatásainak eredménye az érzéki ingerek valamint belső tudattartalmaink alapján következtetéses eljárás során előálló konstrukció Azokat a dolgokat ismerjük fel, amelyeket már előzőleg is ismertünk és a dolgokat olyannak ismerjük fel, amilyennek ismertük. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Gestalt pszichológia Kanizsa-háromszög: bár az ábrán „Pacman” és kacsacsőr van, kiegészítjük a felismeréshez szükséges információkkal. magyar származású olasz pszichológus, Gaetano Kanizsa ábrája az illuziós kontúrok bemutatására (Kanizsa-háromszög) BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Gestalt pszichológia BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Gestalt pszichológia Folytonosság: Közelség: Hasonlóság: Zártság: ha valami „megtöri” a folytonosságot, akkor a „megtört” darabokat különállónak látjuk. Közelség: a közeli ábrákat összetartozóknak ítéljük meg. Hasonlóság: a hasonló jelenségeket egy csoportba helyezzük. Zártság: a szaggatott ábrákat bezártként értelmezzük. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Gestalt pszichológia A felismerést befolyásolja a külső kontextus, amelyben az inger megjelenik. 2 4 BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Gestalt pszichológia Ha nincs előismeret, akkor nehéz azonosítani a jelet. Ha viszont van, az eltorzítja az emlékezetet. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Az észlelés mint konstruktív folyamat A befogadás során automatikus, konstruktív folyamatok működnek a figyelem, az érzékelés, a megértés, az előfeltevések, az emlékezés stb. szintjén. Ezek az automatikus folyamatok alkotják meg a vázát annak, amit tapasztalunk. Bizonyos automatizmusok: velünk születettek pl. a gestalt-elvek „programozhatóak” pl. előfeszíthetőség (priming) figyelemi orientációk hosszú távon begyakorolhatóak, képességgé tehetőek pl. autóvezetés, tudományos képzés stb. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Az észlelés mint konstruktív folyamat Priming/előfeszítés: egy inger előzetes észlelése, illetve felidézése előhangolja, előfeszíti a rákövetkező inger feldolgozását az inger lehet verbális, nem verbális erős visszaidézési hatása van előfeszítő inger (pl. reklám), kis szünet, majd a célinger megjelenítése (az előfeszítés eredményeképpen a célinger felismerése gyors) BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Az emlékezet BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Az emlékezés módjai Rövid távú memória (RTM) 7 +/- 2 db. kognitív egység egy kognitív egység nagyon komplex lehet megtartás: másodpercekben mérhető Hosszú távú memória (HTM) egy életen át működik nincs éles kapacitáskorlát fejleszthető szelektív és konstruktív időben exponenciális lefutású felejtés jellemzi Implicit memória (Nyelvtudás, autóvezetés) BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Az emlékezet mint konstruktív folyamat Frederic Bartlett kísérletei az emlékezésről további konstrukciós mechanizmusok működését mutatják. Pl. a kísérleti alanynak meg kell jegyeznie egy történetet, majd hetek, hónapok, évek elteltével elmondatják vele. A helyesen felidézett mozzanatok aránya exponenciálisan csökken az eltelt idővel. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Az emlékezet mint konstruktív folyamat Azok a mozzanatok maradnak meg leginkább, amelyek: jellegzetesek (kiugranak a háttérből) a történet elején vagy főként a végén fordulnak elő többször előfordulnak logikusak, összefüggőek illeszkednek az alany ismereteihez (hasonlítanak a tévéműsorokra, összefüggésben vannak a korábbi ismereteikkel) BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Az emlékezet mint konstruktív folyamat Mindezt előadás tartásakor vagy vitában is fel lehet használni! Az időbeli távolsággal exponenciálisan csökken az érvek visszaidézhetősége, ezért: a poénok, a gesztusok, a furcsa szavak, a jelmondatok sokkal inkább megjegyzésre kerülnek „take-home message”, „az utolsó szó”: ez a legértékesebb pillanatok egyike! az érveket újrafogalmazva többször meg kell ismételni az erős érveket a gyengék után célszerű bevetni, különben felülíródnak a célközönség nyelvébe kell beágyazni az érveket, pl. szemléltető példák, analógiák alkalmazásával ismerős narratív struktúrák alkalmazása előnyös (ld.: népmesei fordulatok, panelek) Figyelmi görbe! BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Meggyőzés↔RTM pl. tárgyalási szituáció Kognitív túlterhelés eszköze: A tárgyalópartner elmond 8 jó érvet → vagy elfelejtem a 3 ellenérvemet, vagy az övéit nem tudom értékelni. Mellébeszélés: egy kemény kérdés felbukkanásakor gyorsan bedobok 5-6 újabb témát. Védekezés a kognitív túlterhelés ellen: Koncentrálni kell Jegyzetelni kell A kérdéseket, érveket, stb. a hosszú távú memóriában kell tárolni. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Az emlékezet mint konstruktív folyamat a k i n h c e t s é l e v r é a t i v s i l á n o i c a r é r v e l é s t e c h n i k a r a c i o n á l i s v i t a Nem mindegy, hogyan rendezzük az információkat! BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Az emlékezet mint konstruktív folyamat Az alábbi idézetre kellett visszaemlékezniük egy kísérlet résztvevőinek: „Amikor a nap felkelt, a földre zuhant. Valami fekete jött ki a szájából. Arca eltorzul” (indián mítosz) A kísérleti személyek variációi: „Egészen másnap napfelkeltéig nem voltak fájdalmai, amikor is, mikor megpróbált felállni, egy nagy fekete dolog jött ki a szájából.” „Még túlélte ezt az éjszakát s a következő napot, naplementekor azonban lelke feketén elhagyta a száját.” „Szelleme elhagyta a világot.” BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Az emlékezet mint konstruktív folyamat Bartlett sémaelmélete: az eredeti történet hiányosságait, inkoherenciáit az alany kiegyenlíti, összefüggővé teszi a feledésbe merült elemeket pedig egyéb ismeretei, a történet belső összefüggései alapján kipótolja így végül egy kerek, összefüggő történetet idéz fel – aminek a jó része nem azonos az eredetivel BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Az emlékezet mint konstruktív folyamat A hamis emlékeket néhányan épp olyan élénken és határozottan adják elő, mintha igaziak lennének. Általában persze a hamis emlékek homályosabbak, de egy kis sugallattal „élessé tehetőek” Ez erősen megkérdőjelezi a tanúvallomások, emlékiratok stb. hitelességét. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Az emlékezet mint konstruktív folyamat Számos kísérletet végeztek a szemtanúk vallomásainak megbízhatósága kapcsán. (Elizabeth Loftus) A szemtanúk vallomásai többnyire nagyon gyengék és könnyen „beszennyeződnek”. Pl. egy 2002-es washingtoni lövöldözés után az első tanú egy fehér furgonról számolt be, ezt felkapta a média, és „beszennyezte” a további szemtanúk emlékezetét. A furgon igazából kék volt! Sohasem tudhatod előre, hogy mikor leszel tanú… BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Az emlékezet mint konstruktív folyamat A kísérleti alanyok gyerekkori képét rámontírozták egy hőlégballonos képre. Az alanyok 50 százaléka többé vagy kevésbé részletesen emlékezett az eseményre! (Elizabeth Loftus kísérlete) Elizabeth Loftus végezte a kísérleteket http://petapixel.com/2013/07/28/manipulated-photographs-manipulated-memories/ BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Pl. egy meggyőzési stratégia a konstruktív emlékezet alapján Ügyvéd ↔ tanú reláció, ahol az ügyvéd célja: a bíró és az esküdtek meggyőzése. Közlekedési baleset után 2 évvel! Taktika: az ügyvéd kérdései egyre bizonytalanabb emlékek rekonstrukcióját igénylik, végül pedig meg nem történt dolgokról tesz fel kérdéseket. Ezután előáll az eredeti jegyzőkönyvvel és bebizonyítja, hogy a tanúvallomás megbízhatatlan, mivel a tanú meg nem történt eseményekre is emlékezett. Ez azonban az emlékezet természete fényében nem meglepő és manipulációnak tekinthető! BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Az emlékezet mint konstruktív folyamat Hasonló folyamatok társadalmi szinten is működnek (Orwell: 1984) „Thomas Kuhn évekkel ezelőtt megfogalmazta, hogy a természettudósok úgy kezelik saját történelmüket, ahogy az [orwelli] Igazság-minisztérium kezeli saját hírarchívumát: végtelenül rugalmasan, a bizonyítékok kényszerétől mentesen, mindig szem előtt tartva, hogy Óceánia az emberi fejlődés igaz megdicsőülésének látszódjék.” (Philip Mirowskitól van, közgazdasági eszmetörténész) Winston Smith, Óceánia vs. Eurázsia és Keletázsia BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

Az emlékezet mint konstruktív folyamat A figyelmet nem csak a célinger irányába tudjuk terelni, de más ingerekről el is tudjuk terelni. Kosaras figyelmi teszt: http://www.youtube.com/watch?v=Ahg6qcgoay4 Colour Changing Card Trick: http://www.youtube.com/watch?v=v3iPrBrGSJM Derren Brown, brit illuzionista, mentalista BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz

KÖSZÖNÖM SZÉPEN A FIGYELMET! Csordás Hédi Virág: hedi.csordas@filozofia.bme.hu Pinkasz András: andras.pinkasz@filozofia.bme.hu Szabó Krisztina: kriszti.szabo@filozofia.bme.hu BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2015/16. tavasz