A bölcsesség és a kreativitás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
Advertisements

Csoport munka.
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
A humán erőforrás jövőbeni kihívásai
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A kulcskompetenciák.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Képesség? Kompetencia?.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Vezetés – Vezetési Stílusok
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Az emberi tanulás.
Rendészeti vezető-kiválasztás
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A team-munka elméleti alapjai
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
E-KULTÚRA A MUNKAADÓI ÉRDEKKÉPVISELETBEN Tanulmány + power-point internetes konferencia vázlat OFA - STRATOSZ PROJEKT 2004 internetes konferencia.
Szabó József: A múzeumok új kihívása: a múzeumandragógia.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A lelki egészség védelme az iskolában
A kreativitás és a bölcsesség
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Hiányzó diák.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A BKF tudástranszfer modellje a
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Szakmai és személyes portfólió elkészítése
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
A szocializáció folyamata
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
LÁTHATATLAN VAGYON MENEDZSELÉSE
5. Tétel – A Life Long Learning
Előadás másolata:

A bölcsesség és a kreativitás Az emberi kiválóságok A bölcsesség és a kreativitás

A bölcsesség implicit elméletei A bölcsesség sajátos jelentéssel bír, amely nyelvi megjelenésében széles körben elterjedt és megértett. A bölcsességet az emberi működés kivételes szintjének tekintik. A bölcsesség az elme/szellem állapotát és viselkedést jelent. A bölcsesség a perszonális és interperszonális kompetencia magas fokával kapcsolatos A bölcsesség jószándékot tartalmaz.

Explicit elméletek Azok, amelyek a bölcsességet úgy értik, mint személyes jellemzőt vagy a személyiség diszpozíciók konstellációját Azok, amelyek a bölcsességet úgy értik, mint a neo-piagetiánus hagyomány szerinti postformális és dialektikus gondolkodást Azok, amelyek a bölcsességet úgy értik, mint szakismeret-rendszert, amely az élet értelmével és az élet vezetésével kapcsolatos

A Berlini Bölcsesség Paradigma A bölcsesség, mint szaktudás az élet fundamentális pragmatikájában (az emberi élet eszenciájával, a tervezéssel, szervezéssel és a jó élet megértésével kapcsolatos tudást és nézetet értjük ezalatt)

A pszichológiai-szociológiai elméletek szerint a pragmatikai készség tartalmazza: a kérdésre való válaszolni tudást a párbeszédben való részvétel képességét azáltal, hogy felváltva beszélgetünk a nyelv non-verbális aspektusára való figyelem és reagálás képességét a tudatosság képességét, amit a párbeszéd tárgyában kell szerepeltetni, hogy segítse a hallgatót a teljes megértésben

azok a szavak, kifejezések ismerete és használata, amiket a párbeszéd alatt mondani vagy megválaszolni kell a téma függvényében a képességet, hogy megtartsa a témát, vagy udvariasan témát váltson, ha ennek szükségét látja a szemkontaktus fenntartásának képességét (nem túl mereven nézni, vagy túlságosan félre nézni) azt a képességet, hogy megkülönböztesse, hogyan beszéljen, viselkedjen különböző kommunikációs partnerekkel (formális, vagy informális helyzetben)

A bölcsesség tanulmányozása Előzmények: Általános tényezők (pl. kogn.stílus) Szakértelem specifikus tényezők (pl. kogn. heurisztikák) Facilitáló tapasztalati körülmények (pl. kor) Szervező folyamatok (életterv, életvezetés, áttekintés) Bölcsesség elsajátítása és fenntartása Általános keret (elme és erény tekintetében) Pszichológiai keret (viselkedés, élet értelme) Berlini Bölcsesség paradigma Alapvető és metakritériumok

Alapkritériumok és metakritériumok Tényszerű tudás Procedurális tudás Meta Életút kontextualizmus Érték-relativitás A bizonytalanság felismerése/kezelése

A bölcsességgel kapcsolatos teljesítmény minőségi értékelésének öt kritériuma gazdag tényszerű (deklaratív) tudás az élet alapvető pragmatikájáról gazdag procedurális tudás az élet alapvető pragmatikájáról az életút kontextualizmus, a tudást hivatott identifikálni , ami az élet sok témáját és kontextusát tekintetbe veszi az értékek és élet-prioritások relativizmusa, amely az egyének és a társadalom által elismert értékkülönbségek ismeretével és az irántuk való toleranciával kapcsolatos a bizonytalanság felismerése és kezelése

A bölcsességgel kapcsolatos teljesítmény empirikus vizsgálata a tanulmányban részvevő személyek standardizált körülmények között fiktív személyek nehéz élethelyzeteivel konfrontálódtak, a résztvevőket azután megkérik, hogy hangosan reflektáljanak a felvázolt dilemmára.

Az életkor szerepe

Empirikus eredmények A kor szerepe (nincs) A szakmai tapasztalat szerepe (nem jelentős) A bölcsességgel kapcsolatos teljesítmény megkívánja az intelligencia, a kognitív stílus és személyiség összjátékát

A bölcsnek nevezett személyek tanulmányozása (klinikusokkal összehasonlítva) A bölcsesség kollektív (az idősek többet hasznosítanak belőle) Bölcsesség a közmondásokban (szelekció, optimalizáció és kompenzáció)

A bölcs gondolatmenet A magatartás és életvezetés céljai és stratégiái Számol a tudás korlátaival Ítélet és tanács kiválósága Kivételes megfigyelés, mélység és kiegyensúlyozottság A szellem és jellem szinergiájára törekvés Az egyén és a közösség jólléte

A kreativitás D.K. Simonton

A kreativitáskutatás története Guilford (ő kapott ezért elismerést) Köhler Rogers Skinner Bruner McClelland…

Témák Kognitív folyamatok Egyéni jellemzők Életút fejlődés Szociális kontextus

Kognitív folyamatok Pszichoanalízis: elsődleges folyamat Kognitív pszichológia Belátásos tanulás (pl. előfeszítés) Kreatív kogníció (nyílt végű kérdések) A kreatív szakértelem inkább tanult mint veleszületett Számítógépes szimulációk

Személyiségjellemzők Intelligencia (bizonyos intelligencia-szint szükséges) Személyiségprofil (: pl. nonkonform, bohém, érdeklődő, nyitott, rugalmas, kockázatvállaló Őrült – zseni (nem igaz, épp a kreatív emberek rendelkeznek kompenzáló mechanizmusokkal)

Élethosszig tartó fejlődés Kérdés: Milyen gyermekkori tapasztalatok hozhatók összefüggésbe a kreativitással? Hogyan aktualizálódik ez a potenciál a felnőtt élet során?

A kreatív potenciál kialakulása Nem mindig a gondozó környezetből emelkedik ki: Kitettség az olyan élményeknek, amelyek a hagyományos szocializáció kényszerét gyengítik Kitettség kihívást jelentő élményeknek

A kreatív potenciál aktualizálása Pl. jegyzetfüzetek, naplók tanulmányozása – kvalitatív Pszichometriai mércék – kvantitatív kutatások (pl. életkorral való kapcsolat)

Szociális környezet Interperszonális környezet (elvárások, intrinzik-extrinzik motiváció, brain-storming Tudományos környezet (fontos, hogy akik a terület szabályaival tisztában vannak, eredetinek tartsák – Martindale: költők)

Szociokulturális környezet Politikai környezet (háború, anarchia ellehetetleníti, felszabadulás, függetlenség elnyerése segíti) Kulturális változatosság segíti

Nyitott kérdések Nők, kisebbségek kreativitása Longitudinális vizsgálatok gyermekkortól A kreatív teljesítmény sikerének magyarázata (nemcsak a művészetben!)