Tájékoztató a közfoglalkoztatás változásairól

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az önkormányzatok feladata a közfoglalkoztatási programban
Advertisements

Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
„A Partnerség erősítése” Foglalkoztatáspolitikáért felelős Államtitkár
„Első munkahely garancia” központi munkaerő-piaci program Munkáltatói Fórum március Vas Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központ.
Baranya Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központ Workshop
általános főig. helyettes
A TÁMOP /1 projekt működési modelljéről, a megvalósult fejlesztésekről Budapest, november 19.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
A szaktanácsadási szolgáltatások igénybevételéhez nyújtandó támogatás igénybevételéről és elszámolásáról november 16. Sebestyén Andrea EMVA jogcím-felelős.
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
Dr. Brebán Valéria főigazgató Dombóvár - Roma Fórum.
Projektfejlesztés DDOP /2F VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Kht.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
 Módosítás jogszabályi háttere: › évi XVII. Törvény › 23/2007. (IV.17.) FVM rendelet › Letölthető:  Benyújtás helye: támogatási.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
MKIK MKIK mellett független szervezetként működő Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ) október 9.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
Projekt címe, azonosító száma Projektvezető/Előadó Beszámolási időszak Dátum.
Magyar Önkormányzati Szövetség Vidékfejlesztés, mint fenntartható fejlődés A közfoglalkoztatás főbb prioritásai évben Kistelek április 21.
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
Magyar Önkormányzati Szövetség Vidékfejlesztés, mint fenntartható fejlődés Fenntarthatóság a településüzemeltetésben A közfoglalkoztatás főbb prioritásai.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
AZ IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER ÉS A GINOP 5. 2
A közfoglalkoztatás új rendszere és évi tervezése Festetics Palota Budapest, 2011.december 14. Lőrincz Leó főosztályvezető Közfoglalkoztatási és.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
2011. évi Kereskedelemfejlesztési pályázat Düh Gergely tanácsadó Ügyfélszolgálati és Stratégiai Elemző Osztály 2012.február 20.
Janovics László igazgató Pécs, október 16. Módosítások átvezetése: október 21. Tájékoztató a téli közfoglalkoztatásról.
A FEJÉR MEGYEI GYERMEKVÉDELMI KÖZPONT ÉS TERÜLETI GYERMEKVÉDELMI SZAKSZOLGÁLAT PÁLYÁZATAI A TÁMOP KERETÉBEN PROJEKT ZÁRÓ NAP:
IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER GINOP munkaerő-piaci program Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály Szolnok.
1 Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
TÁMOP „Munkaerő-piaci program a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásáért a Közép-magyarországi Régióban” - Budapest.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
"Munkahelyek megőrzéséért" központi munkaerő-piaci program Készítette: Koren Monika ÉMRMK Gyöngyösi Kirendeltsége 3200 Gyöngyös, Vezekényi u. 24.
Magán erdőgazdálkodók szerepe a évi közfoglalkoztatásban Szulimán Zsolt osztályvezető Stratégiai és Forráskoordinációs Osztály.
Győr-moson-sopron megyei kormányhivatal
A FEJÉR MEGYEI GYERMEKVÉDELMI KÖZPONT ÉS TERÜLETI GYERMEKVÉDELMI SZAKSZOLGÁLAT PÁLYÁZATAI A TÁMOP KERETÉBEN PROJEKT ZÁRÓ NAP:
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
Az elvárt béremelés végrehajtása esetén igénybe vehető adókedvezmény.
Tájékoztató az Ifjúsági Foglalkoztatási Kezdeményezés (Youth Employment Initiative - YEI) végrehajtásáról Jogszabályi háttér 1304/2014 EU Rendelet IV.
Közfoglalkoztatás Nemzeti Közfoglalkoztatás Program.
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
Ifjúsági Garancia Rendszer keretében megvalósuló GINOP munkaerő-piaci program.
Társadalmi tudatformálás
Változások és eredmények a GINOP 5. 2
Foglalkoztatáspolitika a gazdaságfejlesztés szolgálatában
Társadalmi integráció a kistelepüléseken A közfoglalkoztatás 2017
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
Kormányzati kép az önkormányzatok helyzetéről
Aktuális Munkaerő-piaci helyzet a jászságban
Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések SIPOS-KOVÁCS MÓNIKA PROJKETMENEDZSER.
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
„Alacsony képzettségűek és közfoglalkoztatottak képzése”
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
A Heves Megyei Kormányhivatal Európai Uniós források keretében folyó foglalkoztatási és képzési programjai.
2016. február-március Dr. Máté Zsolt főosztályvezető
Magyar Önkormányzati Szövetség Társadalmi integráció a kistelepüléseken workshop A közfoglalkoztatás évi kihívásai Nyírbátor október.
A hazai KKV-k fejlesztési lehetőségei, foglalkoztatási támogatásai
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
PROGRAMZÁRÁS EMVA –III. – IV. tengely 1.
Tájékoztatás jogszabály változásokról
„Út a munkához”program
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése Az Ákr. a helyi önkormányzatok.
Előadás másolata:

Tájékoztató a közfoglalkoztatás változásairól Réthy Pál főosztályvezető Közfoglalkoztatási és Vízügyi Helyettes Államtitkárság Közfoglalkoztatás Stratégiai és Koordinációs Főosztály Budapest, 2017. április 18.

Főbb célkitűzések a 2017. évre Speciális közfoglalkoztatási programok működtetése, kiterjesztése Mentális, szociális, vagy egészségügyi problémák miatt nehezen foglalkoztathatók bevonása Magas hozzáadott értékű, pályázati rendszerben működtetett programok indítása Elsősorban mezőgazdasági termények feldolgozásához kapcsolódó programok, termék-előállítás Országos mintaprogramok támogatása Kulturális programok, vadterelő kerítések építése, digitalizálás, stb. Egyházi és karitatív szervezetek erőteljesebb bevonása A közfoglalkoztatás kommunikációjának, népszerűsítésének erősítése Közfoglalkoztatási kiállítások, egyéb szakmai rendezvények, fórumok, stb.

A közfoglalkoztatás továbbfejlesztésére megtett főbb intézkedések A társadalom legalsó rétegeit nagy tömegben szólította és szólítja meg jelenleg is a közfoglalkoztatás elsősorban az ország hátrányos helyzetű régióiban, ahol piaci munkalehetőség nincs, vagy csak korlátozottan áll rendelkezésre. 2014 óta több olyan jogszabály és intézkedés került bevezetésre, ami közfoglalkoztatottak elsődleges munkaerőpiacra történő kijutását erősíti és támogatja. A jogszabályi kényszerítő ösztönzők mellett fokozott és célzott munkaerő-piaci szolgáltatások és képzési programok alkalmazása. A közfoglalkozatási programokat a jövőben olyan csoportok számára is elérhetővé válik (pl. mentálisan sérültek), akik eddig még a közfoglalkoztatásba sem jutottak be.

Közfoglalkoztatási támogatások forrásai A Nemzeti Foglalkoztatási Alap (NFA) „Start-munkaprogram” előirányzatának mértéke: 2011. év: 64,0 Mrd Ft (8,5 Mrd Ft BM-hez) 2012. év: 137,5 Mrd Ft 2013. év: 179,8 Mrd Ft 2014. év: 231,1 Mrd Ft 2015. év: 270,0 Mrd Ft 2016. év: 340,0 Mrd Ft 2017. év: 325,0 Mrd Ft - 40 Mrd Ft = 285 Mrd Ft 4

A 2017. évi közfoglalkoztatási programok főbb jellemzői Az előirányzat 340 milliárd Ft összegéből 278 milliárd Ft került kifizetésre, 62 milliárd Ft maradvány képződött 40 milliárd Ft összeg kerül átadásra az NGM részére, így a ténylegesen felhasználható keret 285 milliárd Ft A járási startmunka mintaprogramok esetében átlagosan 74 267 fő közfoglalkoztatotti létszám mellett a tárgyévi tervezett költség 95 milliárd Ft, a 2018. évre áthúzódó hatása 11,8 milliárd Ft. Az országos közfoglalkoztatási programokra vonatkozóan összességében 36 679 fő átlagos létszám közfoglalkoztatására vonatkozó igény érkezett be, melynek tárgyévi tervezett költsége 43,3 milliárd Ft, a 2018. évre áthúzódó hatása pedig 7,7 milliárd Ft. A hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás támogatására 70 milliárd Ft forrás került elkülönítésre, ez a támogatás mintegy 65 357 fő álláskereső 12 havi, napi 8 órás közfoglalkoztatását biztosítja.

Egyes munkaerő-piaci intézkedésekről szóló 1139/2017. (III. 20. ) Korm Egyes munkaerő-piaci intézkedésekről szóló 1139/2017. (III.20.) Korm. határozat főbb intézkedései Kompetencia alapú munkaközvetítés. Állami közfoglalkoztatók saját állományba vétele. GINOP 5.1.1.; VEKOP 8.1.1.; GINOP 5.2.1; VEKOP 8.2.1. programokba 2017- 2020. időszakban az elsődleges munkaerőpiacra jutást elősegítő képzésekben 60 ezer fő bevonása. Közfoglalkoztatottak rugalmas formában biztosítsák az idénymunka munkaerő- szükségletét. Szociális szövetkezetek működésének támogatása.

Kihívások, lehetőségek, javaslatok a közfoglalkoztatás továbbfejlesztésére I. A közfoglalkoztatás továbbfejlesztésének kihívása és legfőbb iránya a közfoglalkoztatásban lévő személyek nyílt piacra történő elmozdulásának elősegítése bennragadás megakadályozása. Vizsgálni fogjuk és megteremtjük a feltételeit az Nemzetgazdasági Minisztériummal együttesen annak, hogy indokolt esetben helyi és helyközi utazási költség megtérítése, 25 év alatti személyek Ifjúsági Garancia program, ha nincs reális elhelyezkedési esély, közfoglalkoztatásba vonás szakképzettséggel rendelkezők, illetve azok akik várhatóan képesek önállóan elhelyezkedni ne kerülhessenek bevonásra a közfoglalkoztatási programba, csak abban az esetben, ha: a járási hivatal közvetítési kísérlete három alkalommal – a munkáltató oldalán felmerülő okból – sikertelen volt, vagy 3 hónapig nem tudott a járási hivatal számára megfelelő állást felajánlani; 2018. június 1-jétől felmenő rendszerben, három éves időszakon belül a közfoglalkoztatási jogviszonyban eltölthető maximális időtartam egy év legyen KIVÉVE, ha az álláskereső nem tud a nyílt munkaerőpiacon elhelyezkedni.

Nemzetgazdasági Minisztérium Kihívások, lehetőségek, javaslatok a közfoglalkoztatás továbbfejlesztésére II. Nemzetgazdasági Minisztérium piaci igényeket kiszolgáló munkaközvetítés megerősítése és a hatékonyabb működése, kompetencia alapú munkaközvetítési rendszerének kidolgozása Virtuális Munkaerőpiac Portál fejlesztése érdekében Belügyminisztérium közfoglalkoztatási programokban résztvevők havi átlagos maximális létszámát 2020-ig folyamatosan, ütemezetten csökkenti 150 ezer főre. 40 Mrd Ft (30 Mrd 2017. március 31-ig + 10 Mrd Ft 2017. június 30-ig BM-től NGM-nek átadásra kerül. mentális, szociális vagy egészségügyi okokból foglalkoztatásba nem vonhatók részére speciális közfoglalkoztatási programok indítása A közfoglalkoztatási jogviszonyban állók létszámcsökkentése érdekében, aktív munkaerő-piaci programokat megvalósítása

A 2018-2020. évek tervezett közfoglalkoztatási volumene Érintett év Átlagos létszám (fő) Teljesítés határideje 2016 223 000 2016.12.31 2017 210 000 2017.12.31 2018 190 000 2018.12.31 2019 170 000 2019.12.31 2020 150 000 2020.12.31

Bürokrácia csökkentéssel összefüggő jogszabályi változások I. 2015. április 1-jétől úgy módosult a munkaköri, szakmai, illetve személyi higiénés alkalmasság orvosi vizsgálatáról és véleményezéséről szóló 33/1998. (VI. 24.) NM rendelet, hogy a foglalkoztathatósági szakvélemény a kiállításától számított 2 évig érvényes (a korábbi 1 év helyett). 2016. január 1-jétől bevezetésre került az ún. sommás eljárás. A sommás eljárás mellett bevezetésre került a függő hatályú döntés jogintézménye. Az általános ügyintézési határidő 21 napra csökkent, a sommás eljárásban az érdemi döntést, illetőleg a függő hatályú döntést 8 napon belül meg kell hozni. Az ügyfél részére a hiánypótlás teljesítésére adható határidő 45 napban került maximalizálásra. Az eljárás felfüggesztésének lehetőségét is szűkítették, csak törvényben meghatározott esetben lehet felfüggeszteni az eljárást.

Bürokrácia csökkentéssel összefüggő jogszabályi változások II. A másodfokú eljárásban is változások történtek. Ha a másodfokú döntés meghozatalához nincs elég adat, vagy az elsőfokú döntés meghozatalát követően új tény merül fel, vagy egyébként a tényállás további tisztázása szükséges, a másodfokú döntést hozó hatóság a kiegészítő bizonyítási eljárás lefolytatását maga végzi el, és ennek alapján dönt. 2016. július 1-jétől a közfoglalkoztató nem köteles az állami foglalkoztatási szerv felé bejelenteni a közfoglalkoztatási jogviszony megszüntetését. 2017. január 1-jétől a közfoglalkoztatási jogviszonyban is alkalmazható a Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény VI. fejezete (a munkáltató személyében bekövetkező változás). Ez alapján nemcsak a jogszabályon, hanem a jogügyleten alapuló munkáltatói jogutódlás is lehetséges a közfoglalkoztatás során.

Bürokrácia csökkentéssel összefüggő informatikai fejlesztések 2015. évben megkezdődött a Közfoglalkoztatási Támogatások Keretrendszerének fejlesztése A kérelmek benyújtására web-es alkalmazáson keresztül kerül sor Jelentősebb adminisztratív teher csökkenést tesz lehetővé az elsőfokú hatósági eljárásban A rendszer felhasználói: regisztrált közfoglalkoztatók járási hivatalok kormányhivatalok illetékes Belügyminisztérium illetékes főosztályai

KTK rendszer használatának előnyei berögzített adatokat ismételten nem kell rögzíteni, beépített számolási algoritmusok és beépített ellenőrzések segítik az adatok feltöltését, a kötelező mellékletek (pdf., jpg., stb formátumban) feltölthetőek a rendszerbe, több soron rögzítendő adatok esetén, ahol a sorok között egy-egy adat tér csak el (pl. munkaterv) a rendszer másolás funkcióval segíti az adatok rögzítését, a dokumentumok egyszerűen kinyomtathatóak a rendszerből, a rendszer minden szereplője - így a foglalkoztató is - az ügy állapota alapján nyomon követheti a programjait, mivel minden felhasználó valós időben látja az adatokat, a rendszer használata megkönnyíti a kommunikációt a rendszer felhasználói között, így nem kell fájlokat kezelni vagy több alkalommal nyomtatott formában előállítani a dokumentumokat esetleges elutasítás esetén, amennyiben átdolgozást követően a későbbiekben újra benyújtható a program, nem kell ismét feltölteni az adatokat, mivel az elutasított programterv adatai másolás funkcióval lemásolhatóak, és kizárólag a kifogásolt, illetve módosítani kívánt adatokat kell átírni, a rendszerben a naplózás hatására követhetőek a felhasználók módosításai és azok időpontja is.

2017 évben bevezetésre kerülő, fejlesztés alatt álló további funkciók közfoglalkoztatási programok módosítására irányuló kérelmek kezelése a KTK rendszeren keresztül, közfoglalkoztatási programok meghosszabbítására irányuló kérelmek kezelését KTK rendszeren keresztül, havi elszámolások benyújtása a KTK rendszeren keresztül: bérköltség elszámoláskor felkínálja a rendszer a közfoglalkoztatottak névsorát (nem kell ismét berögzíteni, mivel az már beküldésre került a kormányhivatalba), és kiszámolja az igényelhető támogatás maximumát, csak és kizárólag azokat az adatokat kell módosítani, ami a felkínálttól eltér, (pl. táppénzen, betegszabadságon, állásidőn töltött napok számát lemódosítja a foglalkoztató, a rendszer újraszámolja az igényelhető támogatás összegét), beküldésig a foglalkoztató többször is módosíthatja az elszámolás adatait, beküldést követően téves kitöltés esetén a járási/megyei hivatal nem visszaküldi az elszámolást, hanem a foglalkoztató részére ismét módosíthatóvá teszi az adatokat, ami azonnal javítható. A módosított adatok eltérő színnel jelennek meg a rendszerben, közvetlen költség elszámolás esetén a rendszer szintén felkínálja az igényelt és jóváhagyott költségeket és a vonatkozó adatokat (darabszám, egységár, stb.), az adatok módosíthatóak, illetve a rendszer biztosítja az átcsoportosítás lehetőségét is. Téves rögzítés esetén beküldésig bármikor módosítható az elszámolás, beküldést követően az eljárás azonos a bérköltség elszámolásnál már ismertetett folyamattal.

2017 évben bevezetésre kerülő, fejlesztés alatt álló modulok: hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás, valamint egyéb mintaprogramok. Távolabbi fejlesztési tervek: folyamatba épített monitoring beszámolók (előrehaladási jelentések), valamint a záró beszámolók KTK rendszerben történő rögzítése. A rendszer fő célja, hogy a támogatási eljárás során érintett szereplők azonos felületen, bárhol, bármikor rögzíthessenek adatokat, illetve elérjék a már rögzített adatokat. Minden, a hivatalhoz benyújtandó adat és dokumentum egy helyen elérhető legyen az összes felhasználó részére, és megkönnyítse az eljárásban szereplők munkáját.

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! Réthy Pál főosztályvezető pal.rethy@bm.gov.hu Közfoglalkoztatási Stratégiai és Koordinációs Főosztály