Jedlik Ányos Élete http://www.omikk.bme.hu/archivum/magyarok/htm/jedlikrov.htm.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Anyagtudományi tehetséggondozó program. A program célja Olyan anyagtudomány-anyagtechnológia oktatás, amelyben a résztvevő hallgatók összefüggéseiben.
A MÁGNESES TÉR IDŐBEN MEGVÁLTOZIK Indukciós jelenségek Michael Faraday
Kókai Ivett közismereti igazgatóhelyettes Érettségi vizsgák 2013/2014. tanév, május-június.
Készítette:Szabó Viktor 11.c június 7-én született Pozsonyban. Kiskorától érdekelte a természettudomány. Apja kívánságának engedve borkémiát hallgatott.
FIZIKA Alapok Balthazár Zsolt Apor Vilmos Katolikus Főiskola.
ERASMUS GRAZBAN Pädagogische Hochschule Steiermark.
A TÁMOP munkaügyi központokat érintő kiemelt projektjeinek bemutatása TÁMOP 1-es 2 –es prioritásának keretében megvalósuló programok.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
A gyermekjogok története A második világháborút követően a világ számos nemzete közösen létrehozott egy szövetséget – megalapították az ENSZ-t,
NTP-TSZV- M CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS Kutatási eredmények ismertetése Szegő Dóra.
Kutatásalapú tartalmi és módszertani fejlesztések.
Érettségi tájékoztató 2015/ Értékelt vizsga: 290/ 301 Érdemjegy54321 Darabszám
A Műszaki menedzserek elégedettségének a szintje a Dunaújvárosi Főiskolán! Készítette: Németh Nóra Nikoletta Konzulens: Dr. Keszi-Szeremlei Andrea.
A VÉDŐNŐK SZEREPE AZ EMLŐRÁK KORAI FELISMERÉSÉBEN Puskás Gabriella AZ EMLŐRÁK GYÓGYÍTÁSÁÉRT ALAPÍTVÁNY BUDAPEST.
Deák Ferenc A haza bölcse október 17. – január 28. Készítette: Frank Ádám (11.b)
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék ENERGETIKA VILLAMOS ENERGIA FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Készítette: Papp Marcell 7/A
BOROS SÁMUEL SZAKGIMNÁZIUMA
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Projektszellemű tanítási foglalkozások a szakiskola évfolyamán
Kállai Ferenc (eredetileg Krampner Ferenc; Gyoma, október 4
Lechner Ödön.
2. előadás Viszonyszámok
Arany János.
Hogyan lett Szentgotthárd energiaváros?
protestáns reformáció szellemi atyja
CORVIN DIÁKALAPÍTVÁNY – CORVIN MÁTYÁS GIMNÁZIUM

Matematikai érdekességek és görög matematikusok
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály.
Általános kémia előadás Gyógyszertári asszisztens képzés
SZÁMVITEL.
Mátészalkai Szakképző Iskola
A mozgási elektromágneses indukció
Kölcsey Ferenc.
„Út a munkához”program
Tájékoztató NGB_ak012.
Ereky István Közjogi Kutatóközpont
Miért a VIK? Miért mérnökinformatikus?
Miért válaszottam a bme-t?
Család és iskola Nevelés.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Miért Választottam a BME-t?
Ptolemaiosztól Newton-ig
Készítette: Boros Bence
Madách Imre Madách Imre Ifjúság, tanulás 1823-ban született a Hont vármegyei Alsósztregován. Pesten jogot tanul, bekapcsolódik.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Elektromos alapjelenségek
Kétszintű érettségi vizsga
Új pályainformációs eszközök - filmek
Debreceni Egyetem Fizika Intézet.
Econventio Kerekasztal Közhasznú Egyesület
A számítógép története
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
Az ember tragédiája Iglódi István rendezésével
Iglódi István rendezése
2. csapat Bugát Pál és kortársai
Az elektromágneses indukció
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Madách Imre Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésével.
Paksi Benedek Elek Óvoda Hétszínvirág Tagóvodája
Az „Egyetlen PPG” vagyunk
dr. Geges József Ovidius Co. Ltd.
Atomok kvantumelmélete
Zágorhidi Czigány Balázs: Könyvtár? Levéltár? Múzeum? Látogatóközpont?
Előadás másolata:

Jedlik Ányos Élete http://www.omikk.bme.hu/archivum/magyarok/htm/jedlikrov.htm

Fizikus, természettudós Jedlik Ányos Fizikus, természettudós (1800-1895) Született: Szimő, 1800. január 11. Paraszti sorban élt. Nagyszombaton és Pozsonyban tanult. 1817-től a Benedek-rend tagja lett. Győrött a gimnáziumban, majd a bencés líceumban tanított.(matematika, fizika) A szertárban kezdte el kísérleteit. Pozsonyban is tanított. Pesti egyetem fizika tanszék (38 év) Első fizika tankönyve: Természettan elemei (1850) Rektor az egyetemen 1863 1895.december 13.-án halt meg Győrött.

elektromotort alkotott. 1826-ban szódavízgyártó készüléket talált fel. http://www.vaconline.hu/kultura/vaczi-husito-szikviz-cservenak-peter-kiallitasa.html 1827-ben az elektromotort alkotott. http://www.termeszetvilaga.hu/fizika_eve/tortenet/fiztort/05.html

Jedlik Ányos a fizika több területével is foglalkozott, legjelentősebb eredményei az elektrotechnikához kötődnek; legismertebb felfedezése a dinamó. http://www.nyolcasbringa.hu/kerekpar-kiegeszitok/vilagitas/longus-femhazas-dinamo.html

A világon először Jedlik Ányos ismerte fel, hogy a generátorból elhagyható az állandó mágnes, saját energiájával képes gerjesztését létrehozni és fenntartani. Jedlik 1861-ben írta le a dinamó-elvet. https://hu.wikipedia.org/wiki/Jedlik_%C3%81nyos

1863-ban ismertette a feszültségsokszorozás elvét és gyakorlatát 1863-ban ismertette a feszültségsokszorozás elvét és gyakorlatát. Gőzmozdonyok kipróbálásán szakértőként vett részt. http://www.autoszektor.hu/hu/content/magyar-gozmozdonyokrol-nyilt-kiallitas

Jedlik Ányos 1895-ben halt meg Győrben. http://www.bibl.u-szeged.hu/exhib/jedlik/v_mons.html

VÉGE