Népfőiskolák Magyarországon Készítette: Simara Márta Andragógia szak 2/1
Miről lesz szó! Mi a népfőiskola? (törvényi szabályozás) Népfőiskolák a 80-as évek végétől Népfőiskolák a XXI.század küszöbén Projektek:”Alapképzés felnőtteknek- visszaút a társadalomba” Milyen Népfőiskolák alakultak:Cigány Népfőiskolák,Nyugdíjasok Népfőiskolája,Börtön Népfőiskola,Ifjúsági népfőiskola Mit tanulhatunk a Népfőiskolákon Kapcsolattartás:elsősorban Nemzetközi Népfőiskolai Szervezetek A Népfőiskolák finanszírozása Népfőiskolák és a felnőttképzés
Mi a népfőiskola? A népfőiskola az egyes polgárok csoportjai,a helyi társadalom közössége által,felnőttek vagy felnőtt fiatalok részvételével,szervezett közösségi és szabad művelődés. Közvetlen szervezeti kereteit, független döntéseit a közösség maga alakítja ki, róla minden adatszolgáltatás önkéntes jellegű, és az is csak a szakmai, anyagi, erkölcsi, politikai támogatást és fejlődést szolgálhatja. A népfőiskola mint a művelődés, közművelődés-felnőttoktatás egyik fontos tevékenységi formája elismerést nyert a Magyar Köztársaság 1997.évi CXL. számú törvényében.
Népfőiskolák 80-as évek végétől Különböző népfőiskolákat hoztak létre: „Hátrányos helyzetű rétegek tagjainak hoztak létre” „Népfőiskolák hogy a mindennapi élet esélyeit javítsa” „Helyi társadalmat ösztönző népfőiskolák”
Népfőiskolák a XXI. század küszöbén Napjainkban vajon a versenyképesség követelményei között, az informatika korában mi keresnivalója van a népfőiskoláknak, hol a helyük a tudástársadalomban?:Oinind Arnfred „a népfőiskola a szegények iskolája”. Háromféle típusú szegénység létezik: Materiális- beleszületett szegénység Művelődésbeli-tudásbeli szegénység „boldogok a lelki szegények”
Milyen népfőiskolák alakultak Az első cigány népfőiskola 1990-es évek elején alakult Céljuk: véleményirányítók, informális animátorok képzése,- az önbizalom erősítése az azonosságtudat elmélyítése. Nyugdíjasok népfőiskolája: Céljuk: egészségesebb, aktívabb, emberibb időskorhoz való segítségnyújtás, közösségi igények kielégítése Börtön népfőiskola: 1998-ban indult. A tevékenység azt segíti, hogy az elítéltek nagyobb eséllyel illeszkedjenek vissza a társadalomba . A Pasi Ifjúsági Népfőiskola:”Ugyanis kellenek olyan fiatalok akik átveszik a stafétabotot”
Mit tanulhatunk a népfőiskolákon Az általános ismeretek megszerzését és elmélyítését segítő programokból kiemelkednek a történelmi, honismereti, hagyományápoló, művészeti előadások, kurzusok, műhelyek, kiadványok, számítástechnikai, informatikai oktatási rendszer, és hálózat is létesült. A népfőiskolák elsődlegesen nem szakképző intézmények, hanem szakképzést előkészítő, megalapozó feladatokat is ellátnak.
Kapcsolattartás MNT minden számottevő közművelődési, felnőttoktatási és valamennyi országos és nemzetközi népfőiskolai szervezettel munkakapcsolatban áll Európában. Európai Szimpozium Az Öntevékeny Szervezetekért Alapítvány (ESVA) Phare-Lien, Szókratész, Leonardo da Vinci, Arion, TROBADA
A népfőiskolák finanszírozása A magyarországi népfőiskolák legjelentősebb forrása az állami költségvetési támogatás Alapítványi támogatás Magántámogatás Külföldi támogatás
Népfőiskolák és felnőttképzés A népfőiskolák tevékenységének stratégiai fejlesztési irányai és kapcsolódásuk a felnőttképzési törvényhez: „Nemzeti felnőttképzési stratégiát!” „Alapkészség-fejlesztési programot!” „Helyi gazdaságra és társadalomra támaszkodó intézményrendszert!” „Az általános műveltség és szakmai képzettség új felfogását!”
Felhasznált irodalom Heribert Hinzen- Koltai Dénes: A felnőttoktatás jövője- A jövő felnőttoktatása. JPTE-FEEFI,Budapest,1997 A közművelődési törvény és a népfőiskolák. Népfőiskolai kalauz. Magyar Népfőiskolai Társaság, Sárospatak,1998 www.nepfoiskola.hu www.MNT.hu www.meggy.hu www.eu.nepfoiskola.hu
Köszönöm a figyelmet!