Népfőiskolák Magyarországon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Pásztor Tibor főosztályvezető
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Hámoriné Váczy Zsuzsa. •Története: 1936-tól szakképzés, flexibilis szakmacsoportos oktatás, a gazdaság, mint megrendelő.
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
Leonardo da Vinci szakképzési projektek Magyarországon TÓTH Csenge Tempus Közalapítvány Az Élethosszig tartó tanulás program nemzeti irodája.
Lépj pályára! Využi šancu! Lépj pályára! / Využi šancu! HUSK /1101 /1.6.2 /0107.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
A TÁMOP projekt hasznosulása egy tagiskolában Kazincbarcika, TÁMOP / Országos Egyházi TISZK.
Készítette: Batári Csilla Andragógia MA L II. félév.
A TELEPÜLÉSI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS MINIMUM KÖVETELMÉNYEI
1 KÖZÖSSÉGFEJELSZTŐK BÉKÉS MEGYEI EGYESÜLETE. 2 KÖZÖSSÉGI SZÍNTÉR - IBSEN HÁZ.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
NJSZT Közgyűlés május 13. NJSZT KÖZGYŰLÉS május 13.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
AZ ORSZÁGOS EGYHÁZI TISZK KÜLDETÉSE. A fenntartók elvárásai a TISZK, a Felügyelőbizottság és az intézmények felé Olyan szakképzési intézményrendszeri.
A Lisszabon-folyamat és az oktatás képzés nemzeti politikája Dr
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Készítette: Soós Kitti. A téma bemutatása Önkéntesség A téma aktualitását az adja, hogy az Európai Unió a 2011-es évet, az aktív polgárságot előmozdító.
„A MEGYEI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS A JÖVŐBEN!” PÉCS Április 1.
A stratégiai tervezés történeti háttere
Feln ő ttképzés és regionalitás Juhász Erika Ph.D. F ő iskolai docens Debreceni Egyetem TEK BTK.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
Europe Direct Hálózat Magyarország Vedd ki a részed! március 18. Vizsnyiczai Márta Békés Megyei EIP.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
A Múzeumok és Látogatók Alapítvány felnőttképzési és konferencia programjai Országos Múzeumandragógia Konferencia május Széphalom.
Párbeszédkultúra, a múzeumandragógia egyik lehetősége, az „Egyetemes Művelődéstörténet” útján Nemzeti Múzeum Múzeumandragógiai konferencia Budapest,2011.
Leonardo da Vinci Program. A Leonardo da Vinci program az Európai Bizottság 1994-ben indult együttműködési programja a szak- képzés területén.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Az egyház társadalmi tanítása és a XXI. századi felnőttoktatás c. konferencia Esztergom dec. 1. Az andragógia szak elindulása és munkája a PPKE VJK-n.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Kamarai előadás március 2.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Munkaintegráció útjai Zalában, a második esély iskolák szerepe.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
Bodor Tamás főosztályvezető-helyettes Gyermek és Ifjúsági Osztály
TEMPUS KÖZALAPÍTVÁNY Október 30.. Tempus Közalapítvány tevékenységei Pályáztatás Képzés Tudásközpont.
A muzeális intézményrendszer átalakítása
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Gersekaráti IKSZT – esély és lehetőség a közösség szolgálatára IKSZT Szakmai nap, Bak,
TÁMOP / A Megyei Művelődési és ifjúsági Központ szerepe a felnőttképzésben előadás.
P e r f e k t 2010/ október szakképzés - felnőttképzés stratégia szervezet problémák megoldások szervezés.
A projekt megvalósítását támogatja a Belügyminisztérium Nemzeti Bűnmegelőzési Tanácsa „A legkisebb ellenállás” – bűnmegelőzés a szépkorúak körében BM –
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
Kicsi, közös és bank Az Autonómia Alapítvány kísérleti pénzügyi fejlesztő programjai Béres Tibor programfelelős.
A Közösségi Alapítványokról Lekeny Hajnal Kárpátok Nemzetközi Alapítvány
„A legkisebb ellenállás” – bűnmegelőzés a szépkorúak körében BM – 15 – MI – 0092 projekt szakmai bemutatása Összeállította: Dr. Dobos László 3.KEMA Kuratórium.
Téglásy Kristóf március 06. EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA Ifjúságügyi Főosztály Az ifjúságpolitika irányításának új szervezeti helye.
Idősen is fiatalosan Senior fejlesztő program a
Közösségszervezés BA.
Idősen is fiatalosan Senior fejlesztő program a
Proj_men_nazs_1 Nagy Zsolt
NONPROFIT SZERVEZETEK, CIVIL SZEKTOR
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

Népfőiskolák Magyarországon Készítette: Simara Márta Andragógia szak 2/1

Miről lesz szó! Mi a népfőiskola? (törvényi szabályozás) Népfőiskolák a 80-as évek végétől Népfőiskolák a XXI.század küszöbén Projektek:”Alapképzés felnőtteknek- visszaút a társadalomba” Milyen Népfőiskolák alakultak:Cigány Népfőiskolák,Nyugdíjasok Népfőiskolája,Börtön Népfőiskola,Ifjúsági népfőiskola Mit tanulhatunk a Népfőiskolákon Kapcsolattartás:elsősorban Nemzetközi Népfőiskolai Szervezetek A Népfőiskolák finanszírozása Népfőiskolák és a felnőttképzés

Mi a népfőiskola? A népfőiskola az egyes polgárok csoportjai,a helyi társadalom közössége által,felnőttek vagy felnőtt fiatalok részvételével,szervezett közösségi és szabad művelődés. Közvetlen szervezeti kereteit, független döntéseit a közösség maga alakítja ki, róla minden adatszolgáltatás önkéntes jellegű, és az is csak a szakmai, anyagi, erkölcsi, politikai támogatást és fejlődést szolgálhatja. A népfőiskola mint a művelődés, közművelődés-felnőttoktatás egyik fontos tevékenységi formája elismerést nyert a Magyar Köztársaság 1997.évi CXL. számú törvényében.

Népfőiskolák 80-as évek végétől Különböző népfőiskolákat hoztak létre: „Hátrányos helyzetű rétegek tagjainak hoztak létre” „Népfőiskolák hogy a mindennapi élet esélyeit javítsa” „Helyi társadalmat ösztönző népfőiskolák”

Népfőiskolák a XXI. század küszöbén Napjainkban vajon a versenyképesség követelményei között, az informatika korában mi keresnivalója van a népfőiskoláknak, hol a helyük a tudástársadalomban?:Oinind Arnfred „a népfőiskola a szegények iskolája”. Háromféle típusú szegénység létezik: Materiális- beleszületett szegénység Művelődésbeli-tudásbeli szegénység „boldogok a lelki szegények”

Milyen népfőiskolák alakultak Az első cigány népfőiskola 1990-es évek elején alakult Céljuk: véleményirányítók, informális animátorok képzése,- az önbizalom erősítése az azonosságtudat elmélyítése. Nyugdíjasok népfőiskolája: Céljuk: egészségesebb, aktívabb, emberibb időskorhoz való segítségnyújtás, közösségi igények kielégítése Börtön népfőiskola: 1998-ban indult. A tevékenység azt segíti, hogy az elítéltek nagyobb eséllyel illeszkedjenek vissza a társadalomba . A Pasi Ifjúsági Népfőiskola:”Ugyanis kellenek olyan fiatalok akik átveszik a stafétabotot”

Mit tanulhatunk a népfőiskolákon Az általános ismeretek megszerzését és elmélyítését segítő programokból kiemelkednek a történelmi, honismereti, hagyományápoló, művészeti előadások, kurzusok, műhelyek, kiadványok, számítástechnikai, informatikai oktatási rendszer, és hálózat is létesült. A népfőiskolák elsődlegesen nem szakképző intézmények, hanem szakképzést előkészítő, megalapozó feladatokat is ellátnak.

Kapcsolattartás MNT minden számottevő közművelődési, felnőttoktatási és valamennyi országos és nemzetközi népfőiskolai szervezettel munkakapcsolatban áll Európában. Európai Szimpozium Az Öntevékeny Szervezetekért Alapítvány (ESVA) Phare-Lien, Szókratész, Leonardo da Vinci, Arion, TROBADA

A népfőiskolák finanszírozása A magyarországi népfőiskolák legjelentősebb forrása az állami költségvetési támogatás Alapítványi támogatás Magántámogatás Külföldi támogatás

Népfőiskolák és felnőttképzés A népfőiskolák tevékenységének stratégiai fejlesztési irányai és kapcsolódásuk a felnőttképzési törvényhez: „Nemzeti felnőttképzési stratégiát!” „Alapkészség-fejlesztési programot!” „Helyi gazdaságra és társadalomra támaszkodó intézményrendszert!” „Az általános műveltség és szakmai képzettség új felfogását!”

Felhasznált irodalom Heribert Hinzen- Koltai Dénes: A felnőttoktatás jövője- A jövő felnőttoktatása. JPTE-FEEFI,Budapest,1997 A közművelődési törvény és a népfőiskolák. Népfőiskolai kalauz. Magyar Népfőiskolai Társaság, Sárospatak,1998 www.nepfoiskola.hu www.MNT.hu www.meggy.hu www.eu.nepfoiskola.hu

Köszönöm a figyelmet!