A magyar LLG Tanács ülése A HEFOP 3.1.1. életpálya-építési kompetenciaterület eredményeinek bemutatása A magyar LLG Tanács ülése 2008. június 18.
A kompetenciafejlesztés igénye a közoktatásban Országos kompetenciamérés 2001 A 15 éves tanulók 23%-a nem érti az olvasott szöveget. Országos kompetenciamérés 2003 20 m hosszúságú kerítéssel tég-lalap formájú konyhakertet kerí-tenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor mekkora a hosszúsága? Az 5-es tanulók 20%-a tudja megoldani ! PISA 2003
HEFOP 3.1.1. program HEFOP 3.1.2. program TIOK konzorciumok Programcsomagok fejlesztése Programcsomagok tesztelése Visszacsatolás
Az életpálya-építési kompetenciák fejlesztésének igénye A munkaerőpiac és az oktatás kapcsolata Munkaerő-piaci állapotok Az oktatás feladata A kapcsolat A 60-as évek végéig Extenzív gazdaság Stabil követelmények Stabil munkahelyek Életre szóló szakmai tudás Pályaválasztás A 80-as évek közepéig Intenzív gazdaság Instabil munkahelyek Kiszámítható elvárások Megújuló szakmai tudás + munkaerő-piaci ismeretek Pályaorientáció A 90-es évek-től napjainkig Globális gazdaság Eltűnő szakmák, munkahelyek Kiszámíthatatlan elvárások Egész életen át tartó tanulás Életpálya-építés
Életpálya-építési programcsomagok fejlesztése Pedagógiai koncepció A fejlesztés terepei 45 perces órákon, az éves órakeret max. 25 %-ában Kompetenciák Műveltségterületi tartalmakon Önmeghatározás Ember és társadalom Önbemutatás Ember a természetben Földünk és környezetünk Stratégiaalkotás Művészetek A Testnevelés Stratégia megvalósítása Technika és életvitel Specifikus, életpálya- építési kompetenciák Osztályfőnöki óra Kereszttantervi tartalmakon, 10-20 perces modulok B Matematika Környezeti beágyazódás Magyar nyelv és irodalom C Iskolai Tanórán kívül: Cégek Önképzőkörök Szolgáltatók Iskolán kívüli Szakkörök Más iskolák Iskolai vállalkozások
Inmateriális termékek, eredmények A programcsomag-fejlesztés termékei, eredményei Materiális termékek - Pedagógiai koncepció - A 6 db programcsomag tanári-tanulói eszközei 1-6 „A” programtanterv 7-12 „A” programtanterv 1-6 „A”; „B”; „C” programcsomag 7-12 „A”; „B”; „C” programcsomag A programtantervek alapján létrehozott kerettantervek az 1-4 évfolyam az 5-6 évfolyam a 7-8 évfolyam a 9-12 évfolyam számára A programcsomagok bevezetését, alkalmazá-sát támogató módszertani segédletek Módszertani DVD Kislexikon Az életpálya-építési kompetenciák fejlesztését célzó programcsomagok bevezetését segítő to-vábbképzések 30 órás akkreditált tanártovábbképzés 30 órás mentori továbbképzés Inmateriális termékek, eredmények A programcsomag fejlesztésének know-howja. Az életpálya-építési kompetenciák fej-lesztésében jártas fejlesztők. Kiképzett, a programcsomagok alkal-mazásában jártas tanárok, a közoktatás és a szakképzés minden területéről. A programcsomagok bevezetését, alkal-mazását segítő mentorok országos hálózata. Az új módszerekkel képzett tanulók, a tanulók szülei. A kompetenciafejlesztéssel megismer-kedett intézményfenntartók.
A fejlesztés transzferálható termékei, eredményei Tanulásmetodikai projekt 9. „C” programcsomag Önismereti, asszertivitást segítő miniprojektek 11-12 „A” programcsomag Vállalkozási képességek fejlesztése tanórák tartalmain 11-12 évfolyam „A” programcsomag testnevelés Munkaerőpiaci, pályaorientációs projektek tanórán 9-10-11 „A” programcsomag - Életpálya-építési ismeretek - Munkaerőpiaci, pályaorientációs projektek tanórán kívül 10-11-12 „C” programcsomagok Továbbképzési anyagok, gyakorlott képzők A bevezetést, alkalmazást segítő mentorok Pedagógiai koncepció A NAT-hoz kapcsolódó életpálya-építés kompetenciatérkép
A fejlesztés transzferálható termékei, eredményei Tanulásmetodikai projekt 9. „C” programcsomag Önismereti, asszertivitást segítő miniprojektek 11-12 „A” programcsomag Vállalkozási képességek fejlesztése tanórák tartalmain 11-12 évfolyam „A” programcsomag testnevelés Munkaerőpiaci, pályaorientációs projektek tanórán 9-10-11 „A” programcsomag - Életpálya-építési ismeretek - Munkaerőpiaci, pályaorientációs projektek tanórán kívül 10-11-12 „C” programcsomagok Továbbképzési anyagok, gyakorlott képzők A bevezetést, alkalmazást segítő mentorok Pedagógiai koncepció A NAT-hoz kapcsolódó életpálya-építés kompetenciatérkép A szakképzés számára
A felsőoktatás hallgatói számára A fejlesztés transzferálható termékei, eredményei Tanulásmetodikai projekt 9. „C” programcsomag Önismereti, asszertivitást segítő miniprojektek 11-12 „A” programcsomag Vállalkozási képességek fejlesztése tanórák tartalmain 11-12 évfolyam „A” programcsomag testnevelés Munkaerőpiaci, pályaorientációs projektek tanórán 9-10-11 „A” programcsomag - Életpálya-építési ismeretek - Munkaerőpiaci, pályaorientációs projektek tanórán kívül 10-11-12 „C” programcsomagok Továbbképzési anyagok, gyakorlott képzők A bevezetést, alkalmazást segítő mentorok Pedagógiai koncepció A NAT-hoz kapcsolódó életpálya-építés kompetenciatérkép Aktualizálva, testre szabva A felsőoktatás hallgatói számára A kompetenciafejlesztés pedagógia, metodikai tapasztalatainak beépülése a graduális és posztgraduális pedagógusképzésbe
A felnőttképzésben résztvevők számára A fejlesztés transzferálható termékei, eredményei Tanulásmetodikai projekt 9. „C” programcsomag Önismereti, asszertivitást segítő miniprojektek 11-12 „A” programcsomag Vállalkozási képességek fejlesztése tanórák tartalmain 11-12 évfolyam „A” programcsomag testnevelés Munkaerőpiaci, pályaorientációs projektek tanórán 9-10-11 „A” programcsomag - Életpálya-építési ismeretek - Munkaerőpiaci, pályaorientációs projektek tanórán kívül 10-11-12 „C” programcsomagok Továbbképzési anyagok, gyakorlott képzők A bevezetést, alkalmazást segítő mentorok Pedagógiai koncepció A NAT-hoz kapcsolódó életpálya-építés kompetenciatérkép Aktualizálva, testre szabva A felnőttképzésben résztvevők számára A kompetenciafejlesztés pedagógia, metodikai tapasztalatainak beépülése a graduális és posztgraduális andragógiai képzésbe