A tudásközvetítés elágazási pontjai Modellváltás, szerepváltás, irányváltás a tudományos könyvtárakban A tudás – befektetés a jövőbe 75 éves a Magyar Könyvtárosok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2008 Versenyképesség Minőség Boldogulás Menner Ákos.
Advertisements

A levéltár Országos Tudományos és Felsőoktatási Szakmai Központ tevékenységei.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Mitől társadalmi egy innováció és egy start-up és miért fontos ez az ELTE-n? Tausz Katalin SIMpLe projekt - témavezető Innovációs Nap május 11.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Pályázati lehetőségek Nagy Réka Közművelődési és kulturális intézmények pályázati lehetőségei.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Előkészületek az on-line referensz útján történő orvos-biológiai és egészségügyi információszolgáltatásra.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Gazdasági informatika - bevezető
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
E-learning modellek osztályozása
OLVASÓSZOLGÁLATI TEREK
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Mayer József Budapest február 27.
„Társadalmi Innovációk generálása Borsod-Abaúj-Zemplén megyében”
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Kispálné Horváth Mária
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
VEZETŐI ÉLETPÁLYAMODELL – PORTFOLIÓ BŐVÍTÉS
Magyar Tudományos Művek Tára
Magyarország: logisztikai központ
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Kórházi könyvtárak lehetőségei a tudáspiacon
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
A kutatástámogatás kérdőjelei – Corvinus Egyetem
Rövid kalandozás a skandináv könyvtárak világában
AZ INTÉZMÉNY KÜLSŐ KAPCSOLATAI
Előadó: Daka Zsolt ügyvezető Gyulahús Kft.
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
Zalaegerszeg, 21 February 2018
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Lorem ipsum.
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Célegyenesben vagy a rajtvonalnál?
Intézmény minőségirányítási programja
Kórházi könyvtárak az információs társadalomban
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

A tudásközvetítés elágazási pontjai Modellváltás, szerepváltás, irányváltás a tudományos könyvtárakban A tudás – befektetés a jövőbe 75 éves a Magyar Könyvtárosok Egyesülete Budapest, 2010. november 25. Nagy Zsuzsanna

Tudásközvetítés – állandók és változók Állandó – tudásközvetítés mint fő feladat Változók - szerepek modell irányok Változások okai Társadalmi és intézményi környezet (akadémiai szféra szerepe, oktatás-tanulás célja, módszerei, kutatási tevékenység, disszemináció, etc.) Technológia Kommunikáció Magatartásformák, viselkedés A tudásközvetítés elágazási pontjai Nagy Zsuzsanna

Tudásközvetítés – állandók és változók Érintettek Könyvtárhasználók - oktatók, hallgatók, külső olvasók Fenntartó (egyetem vezetése) Intézmény szervezeti egységei Könyvtárak „Versenytársak” : kiadók, szolgáltatók, egyéni tartalomfeltöltők, Google és tsai,… Jogalkotás, szakmai irányítás A tudásközvetítés elágazási pontjai Nagy Zsuzsanna

Szerepek Könyvtár működését szolgáló tevékenységek (állománykezelés, katalogizálás, menedzsment, minőségbiztosítás, …) Tanulást segítő Technikai pl. kölcsönzés Tájékoztatás + 2.0, közösségi hálózatok, e- és mobil csatornák interaktivitás Térhasználat (egyéni és csoportos) Oktatás ≠ felhasználóképzés (információs írástudás, komplex tananyag, források és alkalmazások helyett/mellett inkább gondolkodásmód, értelmezés, az információ jogszerű, etikus és hatékony felhasználása, partneri viszony az oktatókkal, tanterv részeként, tanteremben és e-learning környezetben, …) A tudásközvetítés elágazási pontjai Nagy Zsuzsanna

Szerepek Oktatást segítő (részvétel az oktatási folyamatban) Saját és megosztott kurzusok Tananyagkészítés, kiválasztás – csapatmunka Tananyag és könyvtári források integrálása (virtuális tanulási tér része) E-learning rendszerben forrásgazda és tanácsadó (alkalmazások ismerete, Moodle, Efront, Blackboard, Wimba, etc.) Technológiai tanácsadás, segítség (új eszközök és alkalmazások, 2.0 technikák, közösségi-interaktív, mobil, szemantikus web alkalmazások, e-könyvek és olvasók használata, etc.) A tudásközvetítés elágazási pontjai Nagy Zsuzsanna

Szerepek Kutatást segítő Információszolgáltatás (információs csomag: listák, szemlék, teljes szöveg, témafigyelés, adatgyűjtés és rendezés, elemzések, finanszírozási források, konferenciák, stb. ) Publikációs tevékenység segítése Publikálás hagyományos és újszerű (nyílt hozzáférés) módon Eredmények disszeminációja – intézményi repozitóriumok működtetése, tudományterületi repozitóriumokban való elhelyezés, Tudománymetriai segítség és tanácsadás (impakt faktor, H-index, hivatkozási listák, …) Jogi kérdések (szerzői jog, tulajdonjog, licencek, engedélyek, DRM megoldások, Creative Commons, …) de nem jogászi szakvélemény! A tudásközvetítés elágazási pontjai Nagy Zsuzsanna

Szerepek Kutatást segítő (folytatás) Kutatási adminisztráció segítése - egyéni és intézményi (publikációs adatbázisok, kutatás-nyilvántartó rendszerek,értékelések, pályázatok, …) együttműködő rendszerek kialakítása Kutatási folyamat segítése ( közösségi hálózatok, csoportmunkát támogató eszközök, Google Wave, Sharepoint, ResearchGate, LabMeeting, SciLink, NatureNetwork, …) Részvétel a kutatócsoportokban (költségek elismertetése) A tudásközvetítés elágazási pontjai Nagy Zsuzsanna

Modellváltás Gyűjteményközpontú Szolgáltatásközpontú Beépülő/beágyazott könyvtár „a szolgáltatást az együttműködés, a partneri viszony, a referensz kérdéseket közös feladatok, projektek váltják fel. A könyvtáros kötelessége nem csupán információ szolgáltatás, hanem felelősséget visel a tevékenység eredményéért, csakúgy mint a csoport más tagjai” (David Shumaker, 2010) „a könyvtár, az információs eszközök, források és szakértelem újrapozicionálása annak érdekében, hogy beágyazódjanak az oktatási, tanulási és kutatási tevékenységekbe” (Gilman & Kunkel, 2010) „a könyvtáros lényegi információt szolgáltat a felhasználó csoportnak a megfelelő időben, még meg sem fogalmazódott igényeket is figyelembe véve” (David Shumaker) „ a könyvtáros együttműködő partner, nem csupán szolgáltató” (Dianne Cmor) A tudásközvetítés elágazási pontjai Nagy Zsuzsanna

Modellváltás A beágyazott könyvtár jellemzői Reagáló Proaktív Egyéni felhasználó Együttműködő csapat Szabályozott Egyénre szabott Eseti szolgáltatás Folyamatos projekt Szolgáltatás Partner kapcsolat Forrás: David Shumaker: Breaking out of the box http://www.saoug.org.za/presentations/BreakingOutoftheBox.pdf A tudásközvetítés elágazási pontjai Nagy Zsuzsanna

Irányváltás Fizikai Információs irányok Üzleti irányok Ki a pult mögül Ki a munkaszobából, ki a könyvtár falai mögül – oktatóterem, tanszéki szobák, konferencia, látogatások, kihelyezett jelenlét Információs irányok Behozni az információt a nagyvilágból – kivinni az intézményi tartalmakat a nagyvilágba Üzleti irányok Együttműködés – más könyvtárakkal, üzleti szereplőkkel (kiadók, aggregátor szolgáltatók, szoftver fejlesztők) A tudásközvetítés elágazási pontjai Nagy Zsuzsanna

Képesek vagyunk rá? Újfajta tudás, készségek, képességek Oktatás (könyvtárosok képzése) Továbbképzés (oktatás és továbbképzés szorosabb kapcsolata, egymásra épülése) Munkaerő-tervezés, felvétel átgondolása, más szakmák befogadása, pályaépítés, szakemberek megtartása A tudásközvetítés elágazási pontjai Nagy Zsuzsanna

Azért nem „ugrás a sötétbe”…merre tovább? Hagyományos és újszerű tevékenységek összehangolása – erőforrások elosztása Innováció és kockázatvállalás (a lemaradás kockázata) Szervezeti kultúra, egyéni magatartás Figyelem a humán erőforrásokra Együttműködés (önkéntes és előnyös) Jogi szabályozás befolyásolása (szerzői jogok!) Tegyük láthatóvá a könyvtár értékét! Változzunk, hogy értékesek maradjunk! A tudásközvetítés elágazási pontjai Nagy Zsuzsanna

Köszönöm a figyelmet! zsuzsanna.nagy@uni-corvinus.hu