A Népszabadság-ügy – tények és tanulságok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EGYENLŐ BÁNÁSMÓD A FOGLALKOZTATÁSBAN
Advertisements

A történet helyből csalással indul, hiszen a politikusok arra kérnek felhatalmazást az emberektől, hogy az ő érdekeiket képviselhessék a parlamentben –
A helyi lapok szerepe az önkormányzati kommunikációban
Ágazati szintű érdekegyeztetés, érdekképviselet, a VKDSZ aktuális feladatai Halasy Károly.
Jövő hálózati megoldások – Future Internet
1 ONYF BM OEP Az EMMA működési modellje Munkavállalók adatai Munkáltatók adatai Munka- viszonyok adatai Munkavállalók EU FH OMMF KSH EMNY Központ Munkáltatók.
Educatio Press Magyar Oktatási Hírügynökség. Előzmények, célok:  Az országban több mint 400 ezer felsőoktatási hallgató van.  A felsőoktatási területhez.
FigyelőNET Mozgásban az üzlet február 6.. Kik vagyunk? A finn SanomaWSOY vásárolta meg a VNU magazin-portfolióját. Az új médiavállalat … • Európa.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
KUCSERA GÁBOR Szponzori kiajánlása 2006
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Az adományozás fogadtatása a médiában Kutatási eredmények október.
A törvényekről:  „Alkotmányban”  tájékozódási és a kulturális értékekhez való hozzáférés szabadsága  A tájékoztatás, a média és a (mindenféle) sajtó.
Szja % APEH Sajtótájékoztató dr. Juhász István elnökhelyettes Budapest, szeptember 15.
Reklámok az interneten: célozni tudni kell! Erőss Csaba.
Construma április 14. Dr. Maráczi Zsolt Otthonteremtési Program Javaslat Társaság a Lakásépítésért Egyesület 1/16.
A mindenkori kormányzati intézkedés kritikája mindig szimpatikusabb mint saját hibáinkkal, gondjainkkal történő szembenézés. Dr. Illés BélaGöd 2007 nov.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Mire való az Állami Számvevőszék? Miképp hasznosul az ÁSZ munkája? XXII. Vezérigazgatói Találkozó, Röjtökmuzsaj október 12. Domokos László előadása.
AZ ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM KOMMUNIKÁCIÓJA.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Napilapok Magyarországon 2014-ben  Kitekintés  Értékek  Olvasók  Reklámpiac  Új üzleti modell.
A fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek működésének tapasztalatai Dr. Eitmann Norbert, elnök Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület június.
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
Szempontok az ÜT munkájának megtervezéséhez. ÜT munkájának területei 1.Az üzemi tanács belső tevékenységének megszervezése 2.üzemi tanács kapcsolata a.
A BKV kríziskommunikációs terve januári sztrájk esetére Budapest, január 11.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Az Átlátszó Oknyomozó Újságíró Központ a közélet tisztaságáért, a közpénzekkel történő átlátható gazdálkodásért küzdő civil watchdog szervezet. Az atlatszo.hu.
ADÓTÖRVÉNYVÁLTOZÁSOK Évi LXXVII tvr.. SZJA ADÓTÁBLA A évtől az összevont adóalapba tartozó jövedelmek esetében a személyi jövedelemadó alapja.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Adományozási kultúra az Európai Unióban Előadó: Dr. Talyigás Katalin.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
A tömegkommunikáció.
Adatvédelmi nap 2010 Kamerás megfigyelés Magyarországon Jóri András.
Tudta-e Ön … ?. - Tudta-e Ön, –hogy a parlamenti képviselők összesen havi 360 millió forint fizetést kapnak a büdzséből?
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
Üzemi Tanács Általános ismertető
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
Aktualitások: Konszolidáció és Gazdasági Bizottságok
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A évi személyi jövedelemadó- és Tao-bevallások tapasztalatai, valamint kata és kiva jellemzők Komárom-Esztergom megyében Karácsonyi Norbert igazgató.
NAV Veszprém Megyei Adóigazgatósága
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
„ÚJRAKEZDÉS” ISD Dunaferr Zrt a gondoskodó létszámleépítés „ az Acélalapítvány lehetőségei”
A pénzügyi intézményrendszer 2004 közepén Dr. Nyers Rezső a Magyar Bankszövetség főtitkára Budapest, november 24.
Gazdasági kilátások Török Zoltán Vezető elemző 2014 február Raiffeisen Bank.
A tudatos fogyasztói magatartás kultúrájának terjesztése, a civil kezdeményezések fontossága Boczné Lakatos Vanda Pécsi Zöld Kör Egyesület – egyesületi.
1 Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
Red Alert Összehangolt külső-belső kommunikáció krízishelyzetben Kreatív Pr Nap,
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
Médiagazdaságtan GSVMG11KNC /II. Nyomtatott sajtó.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Megyei Polgármesteri Fórum 2017.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
TOP vas megyei aktualitásai
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
GP Consulting Pénzügyi Tanácsadó Kft.
GKI Gazdaságkutató Zrt.
A magán munka-közvetítők és munkaerő kölcsönzők évi tevékenysége
Miskolci Járási Hivatal
Közbeszerzési szabályok változása és
Dr. Lábody Péter Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
az összeférhetetlenségre vonatkozó magyar szabályozás bemutatása
Előadás másolata:

A Népszabadság-ügy – tények és tanulságok

1. Előzmények Amit a Népszabadsággal csináltak, az nem előzmény nélküli. Megtették korábban az alkotmánnyal, az alkotmánybírósággal, a számvevőszékkel, a civil szervezetekkel, az Origóval, a TV2-vel is

2. Miért szűnt meg a Népszabadság: „gazdasági okok miatt” A nyilvánosan hozzáférhető adatok alapján: Napi 37500 példány átlagosan 180 forintért (előfizetőknek 150, vásárlóknak 270), évente 300 körüli megjelenés, közel 2milliárd forint terjesztői bevétel Havi 40 millió forintos bérköltség Kiadói ökölszabály: egyharmad bér, egyharmad nyomda+papír, egyharmad terjesztés = 120 millió forint/hó Ha mindegyikre rászámolunk 20 százalékot, akkor is kijön nullára Ha korrekt a belső árazás, akkor nincs (nagy) veszteség

3. Hogyan teljesített a lappiacon a Népszabadság?  A MATESZ adataiból nem derül ki, hány példányban fogy a Magyar Idők és a Magyar Hírlap, mivel nincsenek auditálva. Szakmai becslések szerint 4500-5000 példányt adnak el címenként naponta. Magyar Nemzet: 15 ezer Népszava: 12 ezer Népszabadság: 37500 (Több fogyott belőle, mint az összes többi országos politikai napilapból együttvéve). Akkor miért kellett megszűnnie?

4. Nem a példányszám a legfontosabb   A leghatékonyabb antikorrupciós intézmény az országban A K-Monitor néhány nappal a bezárás után összegyűjtötte: a 2004 óta kormányzó bal-és jobboldali kormányok alatt több mint 5600 korrupciós ügyet tárt föl a Népszabadság. Sokkal többet, mint bárki más a magyar sajtóból, vagy mint az Állami Számvevőszék meg a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal együttvéve. A Népszabadság évi 2 milliárd forintból működött, ugyanennyi volt a saját bevétele. Az ÁSZ évente 8,8 milliárd, a KEHI közel 1 milliárd forintból működik évente, értelmezhető saját bevétel nélkül.

5. Nem a példányszám a legfontosabb  A Népszabadságnak nem csak a médiabeli, hanem a közéleti súlya is lényegesen nagyobb volt a példányszámánál. A legnagyobb hírtermelő kapacitás az MTI után A híreit rendszeresen átvette az ATV és az RTL Klub híradója, a Klubrádió, az Index, a HVG.hu... Vidéki és külföldi tudósítói hálózattal rendelkezett Elvégezte a legdrágább és legidőigényesebb munkát, az utánajárást, az összefüggések feltárását, a tényellenőrzést (biztonsággal át lehetett venni a híreit)

6. Milyen jogsértések érték a munkavállalókat a bezárás kapcsán?   A munkáltató hazudott a munkavállalóknak: egyszerű költözésnek állította be a Népszabadság bezárását. A döntést egy olyan felügyelőbizottság hozta meg, amelynek munkájában a munkáltató hibájából nem vehetett részt a munkavállalók FB-be delegált tagja. A döntést egy jogilag érvénytelen, aláírás és dátum nélküli levélben tudatták A munkáltató elmulasztotta a munkavállalók nagyobb csoportját érintő intézkedés előtti, törvényben előírt kötelező egyeztetést. A dolgozók e-mail postafiókját illetve szerkesztőségi számítógépeit lezárták, és nagyrészt azóta is zárva tartják A szerkesztőségi rendszerekben és számítógépeken tárolt jegyzetekhez és kéziratokhoz (amelyek a jog szerint a mi szellemi termékeink és a mi tulajdonaink) máig csak részben férünk hozzá. A Népszabadság Online tartalmait eltüntették a világhálóról, ami a szabad közléshez illetve a tartalomhoz fűződő jogainkat is sérti.

7. Milyen segítséget kaptunk az állami hatóságoktól és intézményektől?   Semmilyet. Nyílt levél a miniszterelnöknek (a Rogán- és a Lázár-minisztériumba is elküldve, máig nem érkezett válasz) Akik nem segítettek: munkaügyi hatóság, adatvédelmi hatóság, médiahatóság... Két eljárást indítottunk a Munkaügyi Bíróságon, a 15 napos határidő ellenére eddig csak egy döntés született, a hét pontos kérelmünkből csak egyet ítéltek meg, a többire nem reagáltak. 

8. Mit tett a szakszervezet és az ÜT?   Jogi védelem (TASZ) Közös megegyezés kikényszerítése (közös feltételrendszer, a főszerkesztő közvetít, nem hajlandók írásba foglalni) 100 százalékos szervezettség, mindenki helyett a szakszervezet és az ÜT tárgyal Gyengék (szerződésesek, próbaidősök stb.) előreengedése, senki sem távozik pénz nélkül

9. Konklúzió A kormány bárkivel bármit megtehet, a hatalommal szemben sem a jogrendre, sem az intézményrendszerre nem lehet számítani A médiában alacsony fokú a mozgalmi szolidaritás (a munkaerő-piaci helyzet tragikus, az egzisztenciális félelem diktál), de erős a szakmai összetartás A szervezettség és a közös fellépés segít (a Sajtószakszervezet jogsegéllyel és információkkal, az alapszervezet az egység biztosításával, az ÜT a jogi keretek kikényszerítésével) Az érdekképviseletek meg tudták volna előzni a puccsot, ha a munkáltató betartja a jogszabályokat