ŐSKOR A KÉPZŐMŰVÉSZETI TEVÉKENYSÉG GENEZISE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SNI-s ALKALMAZÓI VERSENY. SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK FŐVÁROSI INFORMATIKA TANULMÁNYI VERSENYE Magyar Gyula Kertészeti Szakközépiskola és Szakiskola.
Advertisements

Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
1. Bethlen Gábor Középiskola, Szakképző Iskola és Kollégium Nyírbátor 2 Iskolai közösségek A tanulók összetétele: A tanulói létszám jelenleg:780 fő –Szakközépiskolai.
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
Az erő def., jele, mértékegysége Az erő mérése Az erő kiszámítása Az erő vektormennyiség Az erő ábrázolása Támadáspont és hatásvonal Két erőhatás mikor.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Térkép készítése adataiból
WE PROVIDE SOLUTIONS.
Kertészet korszerűsítése - ültetvénytelepítés támogatására öntözés
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Mezőgazdasági kisüzemek fejlesztése
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Az üzlet működésével kapcsolatos szabályok
Egyszerű kapcsolatok tervezése
Az ember származása, születése
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Hölgyek Öröme.
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Iskolaérettség.
A KINOVEA mozgáselemző rendszer használata
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
Az emberré válás biológiai feltételei:
Magyarország földtana - rövid áttekintés -
Madách Az ember tragédiája elemzés
1993-as közoktatási törvény
Ismétlés.
Tömör testmodellek globális kapcsolatai
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
VASÚTI PÁLYÁK Alépítmény I Budapest 2013.
Bevezetés Az ivóvizek minősége törvényileg szabályozott
Tárgyak műszaki ábrázolása Metszeti ábrázolás
Hasonlóság Összefoglalás
Szerkezetek Dinamikája
ARÁNYOSSÁG Fieszl Fanni.
Zenei tehetségek mentorálása és egyéni fejlesztése
Madách Imre Madách Imre Ifjúság, tanulás 1823-ban született a Hont vármegyei Alsósztregován. Pesten jogot tanul, bekapcsolódik.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Michelangelo Buonarroti
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
RUGÓK.
AVL fák.
A ragadozás hatása a zsákmányállatok populációdinamikájára
rendellenességei, betegségei
Szervezet-fejlesztés
A TANULÁSMÓDSZERTAN ALAPJAI
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Perspektív térábrázolás
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Paál Ákos rajzfejlődési elmélete
Tárgyak műszaki ábrázolása Képies ábrázolások
Hídtartókra ható szélerők meghatározása numerikus szimulációval
Készletek transzformációja
Jelképes ábrázolások Rugók, hegesztés 13. előadás.
Játékosított keretrendszerben történő tanulás log-adatainak elemzése
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Ki mit tud?- művészeti nap december 15. szombat
Jelképes ábrázolások Rugók, hegesztés
Fekete harkály.
Informatika Oktató: Katona Péter.
A bioszféra.
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
Algoritmusok.
Hagyományos megjelenítés
A tér képi megjelenítése 1
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

ŐSKOR A KÉPZŐMŰVÉSZETI TEVÉKENYSÉG GENEZISE ÉS SZEREPE A TUDAT KIALAKULÁSÁBAN (A. D. SZTOLJAR)

A Lascaux-i barlang i.e. 15 000-10 000

Lascaux

Bölény(ek) képe az Altamira barlangban

Állatábrázolások a Lascaux-i barlang mennyezetén

Ló, Lascaux, i.e. 15 000-10 000

Vörös festékkel keretezett kézlenyomatok, vörös körök („korongok”) és bölények oldalnézetből való vonalrajza a Castillo barlangból (Spanyolország). A fríz hosszúsága kb. 4,30 m „Makaróni” – az Altamira barlang (Spanyolország) jobb oldali termének agyagmennyezetére ujjakkal rajzolt ábra. Az ábrázolás hosszúsága 5 m

1 2 3 1. – A „montespani medve” – az állat agyagból mintázott teste (hossza 1,10 m) 2. és 3. – Macskafajta ragadozó agyagból mintázott alakja a Montespan barlangból (hossza 1,60 m) Agyagból megmintázott bölények a Tuc d’Audoubert barlangból (Franciaország) a – az egész dombormű, b – a jobb oldali bölény oldalnézetben (0,61cm), c – ugyanez előlnézetben a b c

A „természetes makett” rekonstrukciója, miután medvebőrbe öltöztették, és az állat fejével kiegészítették

Állatábrázolások Az aurignaci korra jellemző profilrajzok: a bölény-ábrázolás egymást követő modelljei a – durván geometrikus körvonal, La Pena de los Hornos (agyagba rajzolva, hossza: 0,42 m) b – elnagyoltan általánosító konturrajz, Pair-non-Pair (sziklavéset, hossza: 0,75 m) c – részletező körvonal, La Gréze (mélyen a sziklába vésve, hossza: 0,60 m) Az állat (medve) megtestesítésének alapvető genetikai láncszemei a paleolitikumban: a – természetes makett b – elvontan általánosító kontúrrajz c – mozgó állat művészi ábrázolása Állatábrázolások

A ló ábrázolásának fejlődése a felső paleolitikum folyamán: 1– primitív körvonal (véset Altamirában, hossza: 0,34 m) 2 – általánosított körvonal (véset, Pair-on-Pair, hossza kb.: 0,80 m) 3 – részletezett „kétlábú” körvonal ábrázolás, kidolgozott részletekkel (véset, Les Combarelles, hossza: 0,85 m) 4 – álló „négylábú” művészi ábrázolása (rajz, Niaux, hossza: 0,70 m) 5 – mozgásban levő ló két színben való ábrázolása („freskó”, Lascaux, hossza: kb. 1,50 m) 4 5 Ló kontúrrajza agyagfelületen a Montespan barlangban, a hát, a farok és helyenként a fej domborműszerű modellálásának nyomaival (hossza: 0,68 m ) Állatábrázolások

Dolní Vestonice Agyagból mintázott kis medvefigura (hossza: 0,07 m) Női alak tematikus („realisztikus”) ábrázolása Sematikus női szobrocska (magassága: 0,09 m) a – elölnézet, b – oldalnézet, c – a figura körvonala oldalnézetben

A nőre utaló jelszerű ábrázolások: 1-3 – La Ferrassie lelőhely vésetei 4-5 – Mezin lelőhely vésetei Mezini „madarak” (az első figura magassága kb. 0,06 m, a többi figura mérete is hasonló) „…a mezini kis „madárfigurák” tárgyiasult formában közvetítik a „madár-nő” bonyolult és különös módon összefonódott képzetét…” (A. D. Sztoljar)

„Fej nélküli” nőábrázolások: 1-2 – Peterfels (függők) 3 – Pekárna (szobor, madárszerű vonásokkal) 4-10 – La Roche (egyértelmű madárszerű vonásokkal ábrázolt antropomorf figurák) 11 – Hohlenstein 12 – Fontalés A nő alakját megjelenítő elemi ábrázolások egymásutánja: a – szobor (a Willendorfi „Vénusz”) b – dombormű (Laussel, sziklaperem) c – sík vésetek, karcok (La Marche)

Kompozíció az El Pindal barlangból (együttes hosszúsága: 0,90 m) Kompozíció a Lascaux barlangból (együttes hosszúsága: 1,40 m) „Mindkét kompozíció fő szervező elemének megfelelése, az, hogy dramaturgiai szempontból meghatározzák és kifejezik az ábrázolás szüzséjét, arra enged következtetni, hogy az ábrázolások harmadik komponensének (Lascaux-ban a boton ülő madár, El Pindalban a hat botból álló sor) szemantikai funkciója is rokon, és belső értelmi asszociáció révén szervesen kapcsolódnak egyymáshoz.” (A. D. Sztoljar)