A pénzügyi szolgáltatások szakigazgatási alapjai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

A bankok működése 1. – az elméleti háttér Előadó: Czirják Sándor.
Kérdések a gazdálkodás, pénzügy fejezethez. 1. Egészítse ki a mondatot! A pénzügyek igazgatásának….. része van. A ………… igazgatása, és a……….. Igazgatása.
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény Együttműködés a szakképzés területén a kamarák és az érdekképviseleti szervek között Dávid Lajos FMKIK alelnök Székesfehérvár,
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
E-BANKING SUMMIT március 3. Biztonságos kommunikáció biztosítása a pénzintézetek és a hatóságok között Szabó Katalin Termékmenedzsment osztályvezető.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Az Európai Unió Belső Piaca Egységes belső piac Vámeljárások, vámszabályozás EU és a Magyar piacvédelem.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Beszerzés vs. közbeszerzés Az új közbeszerzési törvény tükrében Willinger Kornél NVMT Elnökségi.
Open SKM Agency Kft. - „...a nyílt szabványok választása egyértelműen okos üzleti döntés...” „... az EU nem válhat a zárt forráskód rabjává,
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Bűnüldözési és nyomozóhatósági jogkör. Előadás vázlata Jogi szabályozás NAV hatáskörébe tartozó bűncselekmények NAV nyomozóhatóságai Felderítés, nyomozás.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
A termékpálya szintű integrációs együttműködés : az integrációs szerződés Dr. Mikó Zoltán.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Fenntartható utak Jogi Bizottság
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Egészségügyi közbeszerzések
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének-támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
1993-as közoktatási törvény
Közigazgatási jog, közigazgatási szervezetrendszer I.
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Korrupció és közbeszerzési kartellek
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Compliance és Corporate Governance
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Válság – kezelés – válságkezelés
Az EU támogatások ellenőrzésének rendszere
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Az állami tulajdonú társaságok számvevőszéki ellenőrzésének tapasztalatai Előadó: dr. Nagy Imre felügyeleti vezető Budapest, szeptember 27.
Hellner Szelina, Kincses Gábor, Bartha Zsolt
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Generali Alapkezelő beszámolója Gyöngyház Nyugdíjpénztár részére
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Kórházi és ágazati gazdálkodást érintő informatikai fejlesztések és az azokban rejlő lehetőségek Horváth Tamás Vezérigazgató CompuTREND Zrt.
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Szabálytalanságkezelés
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
Az európai gazdaság: együtt erősebb
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

A pénzügyi szolgáltatások szakigazgatási alapjai dr. Kálmán János

Közvetlen és közvetett finanszírozás Fogalmi alapvetés Társadalom Pénzügyi rendszer Pénzügyi piac Közvetlen és közvetett finanszírozás Pénzügyi szervezet

Miért szükséges az állami beavatkozás? Okok Aszimmetrikus információk Externáliák Piaci verseny fenntartása Veszélyes üzem

A pénzügyi piac szabályozásának alapjai I. (forrás) Regionális gazdasági integráció (EU) Belső jogi szabályozás Nemzetközi standardok

A pénzügyi piac szabályozásának alapjai II. (tárgy) Prudenciális szabályozás egyes eszközök tartására és tevékenységekre vonatkozó korlátozások; a banktevékenység egyéb pénzügyi tevékenységektől való elválasztása; versenykorlátok felállítása; tőkekövetelmények; a betétbiztosítás kockázati alapú árazása; nyilvánosságra hozatali követelmények; engedélyezési előírások; az előírásoknak való folyamatos megfelelés felügyelete. Üzletvitel szabályozása Ügyfelek védelme: Kötelező informálás; Tárgyilagos és minőségi tanácsadás; Gondos ügyvitel. Piaci viselkedés szabályozása: A kereskedés átláthatóságának biztosítása; Tisztességtelen piaci magatartások kiszűrése; Informálási kötelezettség a részvényesek és befektetők felé.

A pénzügyi piac felügyeletének alapjai Makroprudenciális felügyelet Piacralépés kontrollja; Monitoring; Szankcionálás; Válságmenedzsment Mikroprudenciális felügyelet Prudenciális felügyelet Üzletvitel felügyelet

A pénzügyi piacok feletti felügyelet szervezeti modelljei Ellenérvek: Reputációs probléma; Beépített érdekkonfliktus; Morális kockázat; Túlzott hatalomkoncentráció Modellek Integrált modell Elkülönült modell Tradicionális Funkcionális „Twin peaks” Integrált Vegyes

Irányok Gazdasági világválság előtt Integrált felügyeleti megközelítés Gazdasági világválság következtében „Ikertorony” modell, illetve KB

Pénzügyi Felügyeletek Európai Rendszere Makroprudenciális pillér Mikroprudenciális pillér

Az Európai Bankunió Egységes Felügyeleti Mechanizmus Egységes Szanálási Mechanizmus Betétbiztosítás Egységes Banki Szabályozás (Single Rulebook)

A magyar felügyeleti rendszer fejlődési irányai Fejlődési irányok Integrálódás Függetlenedés Nemzetköziesedés Európanizálódás

A pénzügyi piac feletti felügyelet rendszere Magyarországon Állami bankfelügyelet Állami Biztosításfelü-gyelet Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete Magyar Nemzeti Bank Állami Értékpapír és Tőzsdefelügyelet Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárak Felügyelete

Alkotmányos alapok AT. 42. cikk AT. 41. cikk

MNB jogállása 2013. évi CXXXIX. törvény. Zárt körűen működő részvénytársaság. Széles körű függetlenség: Pénzügyi biztosíték: Működését teljes mértékben az iparági befizetések és a saját tevékenysége finanszírozza (rendeletalkotás). Intézményi biztosíték: Nem érvényesül a Kormány általános szervezetalakítási szabadsága; Az MNB számára feladatot csak törvény (tv. felhat. k.r.) írhat elő; Az MNB elnöke az OGY-nek számol be. Személyi biztosíték: 6 éves megbízatás; Elnök – min.e. javaslatára a KE.; Alelnök– min.e. javaslatára a KE.; Szigorú összeférhetetlenségi szabályok.

MNB szervezete Könyvvizsgáló Felügyelőbizottság Monetáris tanács (+5 tag) Igazgatóság Pénzügyi Stabilitási Tanács (+2 kijelölt vezető) Elnök + 3 alelnök

MNB feladat- és hatáskörei

Makroprudenciális politika és felügyelet Célja a pénzügyi közvetítőrendszer ellenállóképességének növelése, a pénzügyi közvetítőrendszer gazdasági növekedéshez való fenntartható hozzájárulásának biztosítása. Az MNB ennek keretében feltárja a pénzügyi rendszer egészét fenyegető kockázatokat, elősegíti a rendszerszintű kockázatok kialakulásának megelőzését, törekszik a kialakult rendszerszintű kockázatok csökkentésére vagy megszüntetésére, hitelpiaci zavar esetén ösztönzi, túlzott hitelkiáramlás esetén visszafogja a hitelezést. Eszközei: Anticiklikus tőkepuffer, rendszerszinten jelentős intézmények csődvalószínűségét csökkentő intézkedések; rendszerszintű vagy makroprudenciális kockázatot csökkentő intézkedések (stb…). A jegybank a makroprudenciális politika fő, de nem egyedüli felelőse Együttműködés igénye a Kormánnyal és az európai társhatóságokkal Új döntéshozó testület az MNB-ben: Pénzügyi Stabilitási Tanács

Mikroprudenciális felügyelet Szabályozási eszközök Rendeletalkotás; Gazdasági szab. Prudenciális szab. Információs szab. Ajánlás; Vezetői körlevél. Hatósági eszközök Engedélyezés; Felügyelet (ellenőrzési eljárás); Fogyasztóvédelmi eljárás; Piacfelügyeleti eljárás.

Rendeletalkotás AT. 41. § (5) bek. „A Magyar Nemzeti Bank elnöke törvényben kapott felhatalmazás alapján, sarkalatos törvényben meghatározott feladatkörében rendeletet ad ki, amely törvénnyel nem lehet ellentétes.” Brit vs. Német-osztrák modell. MNB tv. + ágazati törvények adják a felhatalmazást (adatszolgáltatás, felügyeleti díj, nyelvhasználat, elektronikus kapcsolattartás rendje)

Speciális rendeletalkotási hatáskör Felhatalmazást kap a Magyar Nemzeti Bank elnöke, hogy a Monetáris Tanács által meghatározott stratégiai keretek között, a Pénzügyi Stabilitási Tanács döntésének megfelelően a pénzügyi közvetítőrendszer biztonságos működése érdekében az érintett tevékenység folytatására jogosult valamennyi, a 39. §-ban meghatározott törvények hatálya alá tartozó személyre és szervezetre kiterjedően határozott időre, de legfeljebb kilencven napra egyes, a 39. §-ban meghatározott törvények hatálya alá tartozó tevékenységek végzését, e tevékenységek körébe tartozó szolgáltatások nyújtását, ügyletek kötését, termékek forgalmazását rendeletben tiltsa meg, korlátozza vagy feltételekhez kösse, abban az esetben, ha az érintett tevékenység végzése a pénzügyi közvetítőrendszer egészének működése szempontjából a pénzügyi közvetítőrendszer stabilitását veszélyeztető jelentős kockázattal jár, azzal, hogy a tevékenység végzése megtiltásának további feltétele, hogy ez a kockázat más módon nem hárítható el.

Ellenőrzési eljárás Az MNB ellenőrzési jogköre az MNB törvény, az MNB tv. 39. §-ban meghatározott törvények hatálya alá tartozó személy és szervezet működésére és tevékenységére vonatkozó jogszabályok, és az MNB elnöke rendelete megtartásának, valamint az MNB hatósági határozataiban foglaltak végrehajtásának ellenőrzésére terjed ki. Adatszolgáltatás ellenőrzése + hivatalból indított hatósági ellenőrzés. Off-side/On-side. Átfogó ellenőrzés/Célvizsgálat/Témavizsgálat. Ellenőrzési jelentés. Utóvizsgálat/(rendkívüli) adatszolgáltatás. Folyamatba épített ellenőrzés (Tőzsde!). Intézkedés/kivételes intézkedés/bírság.

Intézkedések A leggyakrabban alkalmazott intézkedések: a szabályzatok módosítására kötelezés, valamilyen tevékenység vagy termék szolgáltatásának megtiltása, felügyeleti biztos kirendelése, illetőleg végső esetben, akár a pénzügyi intézmény felszámolásának kezdeményezése. A kiszabható bírság összege százezer forinttól kétmilliárd forintig terjedhet! (v. éves felügyeleti díj 2x) A vezető állású személlyel szemben kiszabható bírság összege százezer forinttól húszmillió forintig terjedhet.

Köszönöm a figyelmet!