A felsőoktatási innovációk fenntarthatóságának támogatása a szervezeti tanulási kapacitás segítségével Horváth László – horvath.laszlo@ppk.elte.hu ELTE.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

A levéltár Országos Tudományos és Felsőoktatási Szakmai Központ tevékenységei.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A Non-Profit teljesítménymérés problémái (mérési és fejlesztési lehetőség) Márkus Gábor CVS, PVM, TVM, igazgató Stúdium Kft. Oktatás és Projekt menedzsment.
„KAPASZKODÓ” SZOCIÁLIS BÖRZE november 24. Szakmai programok és kihívások az FSZK jelenében és jövőjében.
Mitől társadalmi egy innováció és egy start-up és miért fontos ez az ELTE-n? Tausz Katalin SIMpLe projekt - témavezető Innovációs Nap május 11.
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Open SKM Agency Kft. - „...a nyílt szabványok választása egyértelműen okos üzleti döntés...” „... az EU nem válhat a zárt forráskód rabjává,
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
Jó gyakorlatok a tanórán kívüli tevékenységekhez kapcsolódóan Kasza Georgina témavezető.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Szervezeti tanulás és innováció a magyar felsőoktatásban
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
A szakiskolák aktuális problémái
imagine great people 1990.: USA 2000.: Magyarország 130 országban
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Megjegyzések Dinya László vitaindító tanulmányához
Pedagógus szerep és változásai
Kína üzleti szemmel június 24..
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
Mayer József Budapest február 27.
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
SZÁMVITEL.
Műszaki Anyagtudományi Kar, Energia- és Minőségügyi Intézet
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Környezetgazdaságtan 1
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Hungarian Testing Board
OKTATÁSI INNOVÁCIÓ MAGYARORSZÁGON
Az EU K+F politikája.
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
A márkázás Marketing gyakorlat 6..
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
Válaszok a globális oktatáspolitikára
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Versenyképes felsőoktatás a tudásalapú társadalomban
XXI. Apáczai-napok Tudományos Konferencia
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
Felnőttképzés a közművelődésben
A személyiség mint komponensrendszer
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Vállalati fenntarthatóság
A Pénziránytű Alapítvány tevékenységének bemutatása
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
SZAKMAI FOLYÓIRATOK.
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
A program értékelése Kerekasztal beszélgetés
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

A felsőoktatási innovációk fenntarthatóságának támogatása a szervezeti tanulási kapacitás segítségével Horváth László – horvath.laszlo@ppk.elte.hu ELTE Neveléstudományi Intézet, Felsőoktatás- és Innovációkutató Csoport „Az Emberi Erőforrások Minisztériuma ÚNKP-16-3 kódszámú Új Nemzeti Kiválóság Programjának támogatásával készült”

Bevezetés A kutatás a 2016 februárban indult „A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” c. OTKA által finanszírozott projekt része (Innova) Elméleti feltárás, nemzetközi esettanulmányok gyűjtése, előzetes kérdőíves kutatás Óvodától felsőoktatási intézményeken át a piacon működő szervezetekig Szervezeti jellemzők, innovációs tevékenység, konkrét innováció N=5077 (köznevelés: 4443, felsőoktatás: 513, piaci: 99) http://www.ppk.elte.hu/nevtud/fi/innova

Innováció-kutatás Innováció, mint kifejezés első megjelenése (i.e. 5. sz.) – kainotomia (görög kainos – új) Xenophon (új bányák nyitása kapcsán)  pozitív konnotáció Történelem során inkább negatív konnotáció (meglévő rend felborítása) Utánzás (imitation), feltalálás és felfedezés (invention / discovery) Antropológiai értelmezés: kulturális változás „minden olyan gondolat, viselkedés vagy dolog, ami új, mert minőségileg különbözik a már meglévő dolgoktól” Szociológiai értelmezés: társadalmi változás „ötlet, folyamat vagy tárgy, melyet az adaptálója újként értelmez” Közgazdaságtani értelmezés: technológiai változás „tudatos közgazdaságtani értelemben vett döntés, mely értelmében egy vállalat alkalmaz vagy adoptál egy találmányt” Üzletiesülés kritériuma + politikai innováció, szervezeti innováció

Ipari paradigma dominanciája Technológia és termelés dominanciája, eredményesség és üzletiesülés kritériuma Termék vs. szolgáltatás alapú megközelítés Szolgáltatás-alapú innovációk előtérbe kerülése, mint paradigmaváltás az innovációkutatás világában Szolgáltatások sajátos megkülönböztető jegyei a termékekhez képest  egyre inkább elmosódik a határ Szolgáltatás-alapú innovációk  közszférára jellemző innovációk  oktatási ágazatra jellemző innovációk Oslo Kézikönyv (termék, folyamat, marketing és szervezeti innováció)

A felsőoktatási intézmények sajátosságai A XVI. század előtt létrehozott intézmények közül körülbelül 85 intézmény létezik ma is felismerhető struktúrában, azonos funkciókkal és folyamatos történelemmel: a Katolikus Egyház, az angol parlament és körülbelül 70 egyetem (Kerr, 2001) időtállóak, lassan változnak (Evans és Henrichsen, 2008) és ellenállóak a változásokkal szemben (Halász, 2010) VAGY adaptív/innovatív, szervezeti tanulásra képes szervezetek? (Ponnuswamy és Manohar, 2016) Hány százalékban valósul meg sikeresen a felsőoktatási képzési programok innovációja? (Mann, 1978)

Innováció a felsőoktatásban – általános jellemzők (N=513)

A felsőoktatási innovációk fennmaradása, változása Mennyi ideig alkalmazták a kiválasztott újítást? (N=483) A keletkezést követően változott-e a kiválasztott újítás? (N=483)

A kutatásban képzett fő változók Összetett Innovációs Mutató Szervezeti Tanulási Kapacitás Bess, Perkins és McCown (2010) által létrehozott skála Faktor-analízis (alpha-factoring) 3 faktoros megoldás + promax forgatás (KMO=0,9; p<0,001; TVE: 66%) Külső és belső szervezeti összehangolás Szervezeti tanulás támogatása Szervezeti reflexivitás 1 faktoros megoldás (KMO=0,9; p<0,001; TVE: 55,6%) Innova kutatás keretében fejlesztett mutató Főkomponens-elemzés 3 komponenses megoldás + varimax forgatás (KMO=0,88; p<0,001; TVE: 58,9%) Innovációs aktivitás Innovációs tudatosság Innovációs dinamizmus 1 komponenses megoldás (KMO=0,88; p<0,001; TVE: 38,6%)

A felsőoktatás innovativitásának összehasonlítása más alrendszerekkel

A fennmaradó és elhaló innovációk jellemzői Elhalt innovációval rendelkező felsőoktatási intézmények szervezeti tanulási kapacitása és összetett innovációs mutatója MSZTK = -0,149 MÖIM = -0,002 Fennmaradó innovációval rendelkező felsőoktatási intézmények szervezeti tanulási kapacitása és összetett innovációs mutatója MSZTK = 0,105 MÖIM = 0,069 Szignifikáns különbség a szervezeti tanulási kapacitás mentén a két csoportban  Mann-Whitney próba p=0,004

A felsőoktatási intézmények szerepe az innovációs ökoszisztémában

Köszönöm a figyelmet! Horváth László – horvath.laszlo@ppk.elte.hu ELTE Neveléstudományi Intézet, Felsőoktatás- és Innovációkutató Csoport

Felhasznált irodalom Bess, K. D., Perkins, D. D. és McCown, D. L. (2010): Testing a Measure of Organizational Learning Capacity and Readiness for Transformational Change in Human Services. Journal of Prevention & Intervention, 39. 1. 35-49. Evans, N. és Henrichsen, L. (2008): Long-term strategic incrementalism. An Approach and a Model for Bringing about Change in Higher Education. Innovative Higher Education, 33. sz. 111-124. o. Gallouj, F. és Savona, M. (2009): Innovation in services: A review of the debate and a research agenda. Journal of Evolutionary Economics, 19. 2. 149-172. Godin, B. (2015): Innovation Contested: The Idea of Innovation Over the Centuries. New York, Routledge. Halász Gábor (2010): Organizational Change and Development in Higher Education. In: Huisman, J. és Pausits, A. (2010, szerk.): Higher Education Management and Development. Waxmann, Münster. 51-65. o. URL: http://halaszg.ofi.hu/download/EHEMD.pdf Horváth László (2016): Az innováció-kutatás általános tudáshátterének áttekintése. Kézirat. URL: https://ppk.elte.hu/file/1_1_TAN.pdf Kerr, C. (2001): The uses of the university. Harvard University Press, Cambridge-London. Mann, D. (1978): Making change happen? Teachers College Press, New York. OECD (2005): Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data. 3. kiadás, OECD, Paris. Ponnuswamy, I. és Manohar, H. L. (2016): Impact of learning organization culture on performance in higher education institutions. Studies in Higher Education, 41. 1. 21-36. Rogers, E. M. (1962): Diffusion of Innovations. The Free Press, New York.