CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Nemi identitás
Identitás jelentése: én-azonosság, önmeghatározás Van: - nemi TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Nemi identitás Identitás jelentése: én-azonosság, önmeghatározás Van: - nemi - nemzeti - vallási - szakmai - osztály (rendi) „a személyes azonosság és folyamatosság szubjektív érzésének megléte” (Erik H. Erikson)
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A legtöbb embernek a nemi identitása megegyezik a biológiai (és társadalmi!) nemével ŐK: ciszneműek Ha nem: transzneműek
De hogyan alakul ki a biológiai nem? TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában De hogyan alakul ki a biológiai nem? Variációk - kromoszomális nem Száma - gonadális nem Nő! - hormonális nem - genitális nem - tanult nem - pszichoszexuális nem Erről van szó!! - Szexuális orientáció. Nem azonos a nemi identitással!
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Kromoszomális nem:
Kromoszomális nem hatása: TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Kromoszomális nem hatása: 6. héten: TDF (Y) gátolja TIF (X) -> T gén indul-> here Ha nincs Y: TIF aktív -> O-gén indul -> petefészek TDF: testis determinating factor TIF: testis inhibiting factor Tehát : a női típus az elsődleges!
A nemi identitás kialakulása TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A nemi identitás kialakulása Először „én”-tudat (3év körül) Ehhez kapcsolódik a nemi hovatartozás-> hogyan kezelik őket + összehasonlítanak (doktorjáték) Nemmel való azonosulás (szociális és biológiai- egypetéjű ikerfiúk példája) Utánzás Sztereotípiák átvétele
Nemcsak biológiai nemével, a neki szánt szereppel is identifikálódik! TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Nemcsak biológiai nemével, a neki szánt szereppel is identifikálódik! 3 körülmény nehezíti: - konfliktus azonos neműekkel (szülő!) - nem tudja elfogadni csoportja viselkedését - ha a szociális leértékelést is át kell vennie
A „szerep” négy jelentése: Szerepelvárások (kultúra előírásai) TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A „szerep” négy jelentése: Szerepelvárások (kultúra előírásai) Szerepfelfogás (az egyén képe) Szerepelfogadás (viszony az elvárásokhoz) Szerepteljesítmény (a vállalás teljesülése)
Mi az eltérés, a deviancia? TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Mi az eltérés, a deviancia? - lázadás? - betegség? 3 szint: -„férfias” nők, „nőies” férfiak -Transzvesztitizmus: másik nemhez tartozónak látszani -Transzszexualitás: másik nemhez tartozónak érzi magát.
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Nemi identitás ≠ szexuális orientáció (melyik nemhez vonzódik) PL: Mi van, ha transzexuális férfi szexuálisan férfiakhoz vonzódik?
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában De mi a helyzet a szexuális orentáció kialakulásával? Tárgya: férfi vagy női test iránti erotikus érdeklődés. Nem vagy-vagy kérdés, átmenetek vannak.
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!