Járművek használatának megbízhatósági analízise - a rendelkezésre állás alapú fenntartás mennyiségi vizsgálatának egyik eszköze Dr. Zvikli Sándor f. tanár.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
Advertisements

Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Napenergia-hasznosítás az épületgépészetben Konferencia és kiállítás november 9. Nagy létesítmények használati melegvíz készítő napkollektoros rendszereinek.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Kockázat és megbízhatóság
Gazdasági informatika - bevezető
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Számítógépes szimuláció
Valószínűségi kísérletek
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Gyűjtőköri szabályzat
Becslés gyakorlat november 3.
Mintavétel és becslés október 25. és 27.
A Repülésbiztonsági Kockázat
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Beck Róbert Fizikus PhD hallgató
Végeselemes modellezés matematikai alapjai
376/2014 EU RENDELET BEVEZETÉSÉNEK
A közigazgatással foglalkozó tudományok

Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kockázat és megbízhatóság
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kockázat és megbízhatóság
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
Egészségügyi közbeszerzések
Kockázat és megbízhatóság
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Kockázat és megbízhatóság
Szervezetfejlesztés II. előadás
Kockázat és megbízhatóság
Kvantitatív módszerek
Hipotézisvizsgálat.
A naptevékenységi ciklus vizsgálata a zöld koronavonal alapján
Gazdaságstatisztika Korreláció- és regressziószámítás II.
Tartalékolás 1.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Kvantitatív módszerek
Business Mathematics
Regressziós modellek Regressziószámítás.
Sztochasztikus kapcsolatok I. Asszociáció
A nagyváradi villamosok megbízhatósági modellezése
Számítógépes szimulációval segített tervezés
Munkanélküliség.
Nyíregyházi Egyetem, Műszaki és Agrártudományi Intézet Jármű- és mezőgazdasági Géptani tanszék A ventilátoros permetezőgép üzemeltetési jellemzőinek.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Járműtelepi rendszermodell 2.
Dr. Varga Beatrix egyetemi docens
KRÉTA-ESL Bemutató.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Hagyományos megjelenítés
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
A Tudatos biztonság létrehozása
Előadás másolata:

Járművek használatának megbízhatósági analízise - a rendelkezésre állás alapú fenntartás mennyiségi vizsgálatának egyik eszköze Dr. Zvikli Sándor f. tanár Széchenyi István Egyetem, Győr Közlekedési Tanszék Közlekedéstudományi konferencia

Jelen előadás kísérletet tesz arra, hogy Bevezetés Jelen előadás kísérletet tesz arra, hogy rávilágítson a „RENDELKEZÉSRE ÁLLÁS ALAPÚ” jármű-üzemeltetési stratégia megalapozásának néhány megbízhatóság-elméleti vonatkozására a tartós használat adott (előrehaladott) fázisára alkalmazva módszert mutasson be a fenntartási szerkezet használati valószínűség szerinti mennyiségi értékelésére és a HASZNÁLHATÓSÁG VÁLTOZÁSÁNAK MENNYISÉGI PROGNÓZISÁRA annak érdekében, hogy a fenntartás-ellátás rendszere rugalmasan alkalmazkodni tudjon a használat által megkövetelt rendelkezésre állási szint által determinált elvárásokhoz.

Fenntartás-ellátás képessége A megbízhatóság és a használhatóság kapcsolata Használhatóság Hibamentesség Fenntarthatóság Fenntartás-ellátás képessége Hatékonyság Teljesítőképesség M E G B Í Z H A T Ó S Á G A megbízhatóság fogalmi halmazába a használhatóság és az azt befolyásoló tényezők, azaz a hibamentesség, a fenntarthatóság és a fenntartás-ellátás sorolható.

A megbízhatóság értékelése Egy technikai rendszer (objektum) megbízhatóságának sztochasztikus szemléletű számszerű jellemzése történhet A: a funkcionális struktúra alapján megalkotott megbízhatósági modell összefüggéseinek feltárásával és paramétereinek meghatározásával (BOOLE TÍPUSÚ ELJÁRÁSOK) B: a rendszer állapot- és eseményterének célirányos modellezésével, amelynek során valószínűségi paramétereket rendelhetünk a vizsgálati cél szempontjából fontos rendszerállapotokhoz (POISSON TÍPUSÚ ÁLLAPOT-MODELLEK) Jelen vizsgálat célkitűzése nem indokolja egy részletes strukturális/funkcionális megbízhatósági modell létrehozását, az üzemeltetési kockázatok megbízhatósági/biztonsági szempontból történő értékelése szempontjából megfelelő megoldási alternatívát jelenthet egy jól áttekinthető állapotmodell alkalmazása.

 – meghibásodási ráta;  – helyreállítási ráta Poisson folyamatmodell Tegyük fel, hogy egy használatban levő járműpark egyedeinek rendre csupán két lehetséges állapota van, mégpedig egy üzemképes és egy nem üzemképes (hiba) állapot. 1. Üzemképes állapot 1 -  t 2. Hiba állapot 1 -  t  t  t A bemutatott működési mechanizmus egy időterében folytonos, állapotterében diszkrét sztochasztikus folyamatként aposztrofálható, amelyet munka-hipotézisként a gyakorlatban viszonylag sűrűn előforduló Poisson folyamatként azonosíthatunk.  – meghibásodási ráta;  – helyreállítási ráta

A feltételek teljesüléséből következik: Poisson folyamatmodell A (homogén) Poisson folyamat a kialakulásához szükséges három feltétel: A ritkasági feltétel: annak a valószínűsége, hogy két esemény egyidejűleg keletkezik (két eseménypont érintkezik egymással) elenyészően kicsi [(o(t) nagyságrendű] Független növekményűség: két egymást nem metsző t időintervallumbeli eseménypontok száma egymástól független Lineáris valószínűség: annak a valószínűsége, hogy egy rövid t intervallumban 1 eseménypont előfordul egy elenyészően kicsi [(o(t) nagyságrendű] értéktől eltekintve arányos a t intervallum hosszával. Ez az arányossági tényező eseménysűrűség és meghibásodási folyamat esetén  meghibásodási ráta, ill. helyreállítási folyamat esetén  helyreállítási ráta paraméterrel azonos. A feltételek teljesüléséből következik: Meghibásodási sűrűségfüggvény Helyreállítási sűrűségfüggvény

Az egyenletrendszer megoldása parametrikus formában: Poisson folyamatmodell A vizsgált esetben a folyamat valószínűségi leírására az ismert Chapman mátrix differenciálegyenlet alkalmas, melyet két állapotra vonatkoztatva egy elsőrendű közönséges differenciálegyenlet rendszer formájában állítható elő: Az egyenletrendszer megoldása parametrikus formában: HASZNÁLHATÓSÁGI FÜGGVÉNY HASZNÁLHATATLANSÁGI FÜGGVÉNY

Az egyenletrendszer megoldásának bemutatása grafikus formában: Poisson folyamatmodell Az egyenletrendszer megoldásának bemutatása grafikus formában: P1 =  /( +) P2 = /( + ) P1 (t) P2 (t) P1 + P2 = 1 P t Pi (t) 0,1 0,9

Meghibásodási események Meghibásodási realizációk Egy városi kötöttpályás közlekedési járműveket üzemeltető társaság adatbázisából az alábbi táblázatba rendezett (arányosan torzított) meghibásodás-előfordulási események voltak előállíthatók. [A meghibásodási eseményeket tartalmazó adatok egy megadott járműsorozatra, (ezen belül több mint 100 járműre) és éves időintervallumokra vonatkoztak. A tervszerű fenntartási beavatkozások „virtuális” meghibásodási realizációkként kerültek számbavételre.] Meghibásodási események Időintervallum Δt, év 2006 2007 2008 2009 2010 Összes műszaki hibaesemény, db 8446 8471 8593 8577 8615 Hibák relatív gyakorisága f(Δt) 0,198 0,201 0,202 Kumulált hibagyakoriság F(Δt) 0,396 0,594 0,795 0,996 Megbízhatósági függvény értékek R(Δt) 0,802 0,604 0,406 0,205 0,004 Meghibásodási ráta függvény értékek λ(Δt), 1/nap 0,003 0,007 0,013 0,700

Ennek értelmében a használhatósági függvény parametrikus formában: λ = 0,130 ≈ CONST. átlagérték reláció és μ = 1,0 ≈ CONST. érvényesülését feltételezve a árművek használati folyamata a vizsgálati cél szempontjából kétállapotú Poisson folyamattal jó közelítéssel leírható. Ennek értelmében a használhatósági függvény parametrikus formában: P1 (t) tapasztalati használhatósági függvény prognosztizált értékeinek számítása év t λ μ μ+λ μ/(μ+λ) λ/(μ+λ) (μ+λ)t e exp[-(μ+λ)t] P 1(t) VÁLT % 2010 5 0,130 1,000 1,130 0,885 0,115 5,650 0,004 0,889 0,000 2011 6 6,780 0,001 0,886 -0,242 2012 7 7,910 -0,320 2013 8 9,040 -0,346 2014 9 10,170 -0,354 2015 10 11,300 -0,357

A használhatósági függvény

A használhatósági függvény

A használhatósági függvény

Következtetések Az előállított eredmények alapján a vizsgált járműsorozat tovább- használata folyamatának várható alakulásával kapcsolatosan általános megállapítások tehetők az alábbiak szerint: a járművek további, jelenlegi szerkezetben történő üzemeltetése során az elkövetkező üzemeltetési időszakban összességében a használhatósági valószínűség néhány tized %-os romlásával, gyakorlatilag stagnálásával számolhatunk a becsült meghibásodási és helyreállítási függvény várható értékei mellett a rendszer egyensúlyi állapotában legfeljebb 0,88 használhatósági valószínűség realizálható annak következtében, hogy a meghibásodási ráta nem kívánatosan magas értéket képvisel A használhatóság javítása érdekében szükségesnek látszik a meghibásodási ráta értékének számottevő csökkentése. A meghibásodási ráta mérőszámának 0,05 nap-1 értékre való csökkentése a használhatósági potenciál mintegy 95% -ra történő növelését alapozhatná meg.

Következtetések a járművek használhatósági mutatója számértékére értelemszerűen befolyással bír a HELYREÁLLÍTÁSI RÁTA REALIZÁLT ÉRTÉKE is, ennek kívánatos növelése is hozzájárulhat a jelzett használhatósági határérték érzékelhető növekedéséhez. Változatlan meghibásodási ráta mellett a helyreállítás időszükségletének felére való csökkentése a használhatóság 94 % -ra történő javítását tenné lehetővé a meghibásodási ráta érték 50% -os csökkentése és a helyreállítási ráta érték 50% -os egyidejű növelése a HASZNÁLHATÓSÁGI POTENCIÁL 98% -OS HATÁRÉRTÉKÉT valószínűsíti. a számítások kiindulási alapját képező adatsorok, ill. a számítási módszer alapját képező homogén Poisson folyamat realizáció megválasztási körülményei feltételezik, hogy ELŐÁLLÍTOTT EREDMÉNYEINK VALÓSZÍNŰSÍTETT INFORMÁCIÓTARTALOMMAL BÍRNAK.

A MEGTISZTELŐ FIGYELMET! KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET!