Az elektronikus kereskedelem

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Webshopok+jogi megfelelőség
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
Fogalmak  Az elektronikus kereskedelem (e-kereskedelem) nem más, mint az árucikkek interneten való reklámozása, eladása, vásárlása, illetve cseréje.
Szavatosság, jótállás, termékfelelősség
Timeshare © dr. Horváth Zsófia – Dr. habil. Miskolczi Bodnár Péter.
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Távollevők között létrejött szerződések
FOGYASZTÓVÉDELMI ALAPISMERETEK
E-KERESKEDELEM SZABÁLYOSAN
Beszerzés K&N Sportlégszűrők
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
A fogyasztók tájékoztatása
A fogyasztók tájékoztatása
© dr. Horváth Zsófia – Ujváriné dr. Antal Edit. Általánosságban A kötelezett helytáll azért, hogy a termék vagy szolgáltatás 1. megfelel a minőségi követelményeknek,
© dr. Horváth Zsófia – Ujváriné dr. Antal Edit. Üzlethelyiségen kívül kötött szerződés Szabályozás 85/577/EGK tanácsi irányelv 370/2004. (XII.26.) Kormány.
Áfa Várható változások 2012  Közhatalmi tevékenység fogalma  ig: feltétel az, hogy a tevékenység során az államigazgatási jogkörben.
Elektronikus kereskedelem
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
Polgári jog Szerződések joga évi IV. törvény:
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
A szaktanácsadási szolgáltatások igénybevételéhez nyújtandó támogatás igénybevételéről és elszámolásáról november 16. Sebestyén Andrea EMVA jogcím-felelős.
LEKTOR/Lexelerator workshop – március 4. e-BUSINESS FAIR BUSINESS Megbízható elektronikus kereskedő.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
Kereskedelmi levelezés
 2008-ban kezdődött a munka  Fogyasztóvédelmi szabályok kódex szerű összefogása  Harmonizáció kérdései  Még nincs vége Dr. Morvay György.
Üzleti Jog II. 9. Előadás A szerződéskötés sémája Szerződés módosítás
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Védjegybejelentés elektronikus úton László Áron Márk.
1 A személyi jövedelemadó 1 %-ának kiutalása, felhasználás elszámolása.
Az e-kereskedelem fogyasztóvédelmi aspektusai
Egészségügyi panaszok az Európai Fogyasztói Központ gyakorlatában „Egészségügyi szolgáltatások – békéltető testületek szerepe és jövője a fogyasztóvédelemben”
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE
Munkaerő-kölcsönzés A munkaerő-kölcsönzés különös szabályai.
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
A munkaviszony megszüntetése
A Központi hitelinformációs rendszer bemutatása
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Jótállás. Kisajátítás Építési jog április 3. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
1 Horváthné Szendrei Szilvia Felügyelőség-vezető Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége május Miskolc E-kereskedelem,
Kétszakaszos eljárások V szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
Balogh Virág Főtitkár Magyar Reklámszövetség A kuponozás jogi buktatói.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
 E-JOG Elektronikus kereskedelem és információs társadalommal összeföggő szolgáltatások.
Munkajogi ismeretek.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
Szavatossággal, jótállással kapcsolatos fogyasztói kifogások intézése, a gyakorlatban el ő forduló jogellenesen félrevezet ő tájékoztatások, az új PTK-nak.
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
Fogyasztói jogok és a fogyasztók magánjogi védelme
Met. módosítás július 01..
Elektronikus aláírás és iratkezelés
Fogyasztóvédelem Vevőszolgálati előadás 2017 Előadó: Lehotkai Péter.
Vásárlás az interneten
Nemzeti Élelmiszer Nyomon Követési Platform
Közbeszerzési Hatóság
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
Közbeszerzési Döntőbizottság
Fogyasztóvédelmi hatósági ellenőrzések 2019
Előadás másolata:

Az elektronikus kereskedelem 2017. Június 8.

Az elektronikus kereskedelem Előnyök a fogyasztók számára: szélesebb választék; ajánlatok könnyebb összehasonlítása; fizikai és földrajzi korlátok nem jelentenek akadályt; kényelmes; nincs kötve a nyitvatartási időhöz. Hátrányok a fogyasztók számára: nincs közvetlen kontaktus az eladóval; termék nem vehető kézbe, nem vizsgálható meg; információs hiány az eladó és a termék tekintetében; fokozott a megtévesztés és az elsietett ügyletkötés veszélye.

A szerződés létrejötte A távollévők között kötött szerződés fogalma (Korm. rendelet 4. §.) Az ajánlatot a vásárló teszi meg! A vállalkozás által megjelenített tartalom ajánlatra történő felhívásnak minősül. A szerződés a vállalkozás elfogadó nyilatkozatával jön létre. Ez lehet egy megfelelő tartalmú automatikus elektronikus visszaigazolás is!

Tájékoztatási kötelezettségek I. A szolgáltató személyére vonatkozóan fel kell tüntetni: a szolgáltató nevét a szolgáltató székhelyét, telephelyét, ennek hiányában címét, a szolgáltató elektronikus levelezési címét és egyéb elérhetőségét a szolgáltatót regisztráló hatóság megnevezését és regisztrációs számát, ha szükséges, az engedélyező hatóság megnevezését az engedély számával együtt, a szolgáltató adószámát, magatartási kódexre vonatkozó információk a tárhelyszolgáltató adatait

Tájékoztatási kötelezettségek II. A szerződés megkötésére vonatkozóan fel kell tüntetni: Az általános szerződési feltételeket A szolgáltató köteles a honlapján az általános szerződési feltételeit (ÁSZF) megjeleníteni és annak tárolását biztosítani. Az ÁSZF tárolhatósága biztosított, ha a fogyasztó a honlap tartalmát teljes egészében lementheti számítógépére a honlap teljes tartalmát kinyomtathatja az ÁSZF-et egy külön fájlformátumban letöltheti számítógépére.

Tájékoztatási kötelezettségek II. A szerződés megkötésére vonatkozóan fel kell tüntetni: A szerződéskötés technikai feltételeiről szóló előzetes tájékoztatás, az elektronikus szerződéskötés lépéseiről szóló tájékoztatás előzetes regisztráció, a katalógusban való böngészés, a termékek kiválasztása és kosárba helyezése, a kosár tartalmának frissítése és törlése, a teljesítési és szállítási feltételek kiválasztása, a fizetés, a megrendelés leadása, valamint a visszaigazolásáról szóló tájékoztatás. 

Tájékoztatási kötelezettségek II. A szerződés megkötésére vonatkozóan fel kell tüntetni: A szerződés alakiságára, iktatására és utólagos hozzáférhetőségére vonatkozó előzetes tájékoztatás  a szerződés írásba foglalt szerződésnek minősül-e, hogy a szerződés iktatásra kerül-e, továbbá a szerződés esetleges utólagos hozzáférhetőségéről Az adatbeviteli hibák kijavításáról szóló előzetes tájékoztatás tévedésből, téves tartalommal elküldött nyilatkozatok ajánlattételt megelőző azonosításának és kijavításának technikai eszközeiről nyújtott tájékoztatás A szerződés nyelvéről szóló előzetes tájékoztatás  

Tájékoztatási kötelezettségek III. A szerződés tartalmára és teljesítésére vonatkozóan fel kell tüntetni: A termék vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságait Az áruválasztás megkönnyítéséhez, továbbá az áru használatához, az áru fenntartásához szükséges megfelelő ismeretek. A tájékoztatás milyensége nagyban függ az adott árutól. Célszerű minden, a kereskedelmi forgalomban lényegesnek tekintett, valamint az áru értékét meghatározó tulajdonság megjelenítése. Az áru vagy szolgáltatás ellenértékét Az árfeltüntetési szabályok megegyeznek a hagyományos kereskedelmi formánál alkalmazandó előírásokkal.  

Tájékoztatási kötelezettségek III. A szerződés tartalmára és teljesítésére vonatkozóan fel kell tüntetni: Az ellenértéken felüli járulékos költségeket Az áron kívül felmerülő valamennyi költségről, különösen pl. a fuvardíjról, csomagolási költségről vagy a postaköltségről , vagy ha e költségeket nem lehet ésszerűen előre kiszámítani, annak a ténynek a feltüntetéséről, hogy további költségek merülhetnek fel tájékoztatni kell a fogyasztót. Elfogadott gyakorlatok: A mindenkor aktuális postai vagy futárszolgálati – a termékek súlya vagy darabszáma alapján meghatározott – díjszabás közzététele; A szállítási költség összeghatártól függő meghatározása; Szállítási költségátalány feltüntetése  

Tájékoztatási kötelezettségek III. A szerződés tartalmára és teljesítésére vonatkozóan fel kell tüntetni: A teljesítés (fizetés, szállítás) feltételeit Elfogadott gyakorlatok: minimális rendelési összeghatár meghatározása; a fogyasztó kizárólag előreutalással egyenlítheti ki a termék árát és a szállítási költséget; a teljesítési módok körében postai kiszállítást, futárszolgálati kiszállítást vagy személyes átvételt tesz lehetővé; a fizetési módok körében utánvételes vagy átutalással történő fizetést, esetlegesen áruhitel igénybevételt tesz lehetővé. Elállásról szóló tájékoztatás (ld. később)  

Tájékoztatási kötelezettségek IV. A kellékszavatosságra, termékszavatosságra és jótállásra vonatkozó tájékoztatás A fogalmakat pontosan és megfelelően kell használni úgy, hogy a köztük lévő különbség világos és egyértelmű a fogyasztó számára. A Korm. Rendelet 3. számú melléklete mintatájékoztatót tartalmaz! V. A panaszkezelésre és vitarendezési mechanizmusra vonatkozó tájékoztatás panaszkezelés módjáról szóló tájékoztatás; jogszabály által előírt (jelenleg nincs ilyen) vagy önként vállalt vitarendezési mechanizmus igénybevételéről tájékoztatás; békéltető testülethez fordulás lehetőségéről, elérhetőségéről szóló tájékoztatás. (online vitarendezésről is!)  

Tájékoztatási kötelezettségek A szolgáltatónak az előbbiekben meghatározott adatokat elektronikus úton, közvetlenül és folyamatosan, könnyen hozzáférhető módon kell közzétennie. A tájékoztatásokat a honlap bármely időpontban történő meglátogatásakor elérhető módon, előzetes regisztráció és más honlapra utaló linkek (úgynevezett külső hivatkozások) használata nélkül kell megadni. Az előzetes tájékoztatás kötelező elemeit közérthetően és pontosan, az igénybe vett távközlő eszköznek megfelelő módon köteles eleget tenni.  

Elállás, felmondás A felmondási jog a fogyasztót (meghatározott feltételek fennállása esetén) kizárólag szolgáltatásnyújtásra irányuló szerződések vonatkozásában illeti meg. Az elállási jog a fogyasztó oldalán fennálló információhiányt hivatott kompenzálni. Elállási jogával élve a fogyasztó a szerződést egyoldalúan, visszamenőleges hatállyal szüntetheti meg. Ezen jogok a szerződés megkötésének napjától, valamint a termék átvételének napjától számított 14 napon belül gyakorolhatók.  

Elállás, felmondás Az elállási jogát a szerződés megkötésének napja és a termék átvétele közötti időszakban is gyakorolhatja a fogyasztó. A vállalkozás a szerződés megkötése előtt köteles a fogyasztót tájékoztatni az elállási jogával kapcsolatban (feltételek, módja, következményei). Ha a vállalkozás a tájékoztatási kötelezettségének nem tett eleget, úgy az elállási vagy felmondási idő 12 hónappal meghosszabbodik. Ha a vállalkozás a 14 nap lejártát követően, de 12 hónapon belül megadja a tájékoztatást, úgy az elállásra vagy felmondásra nyitva álló határidő e tájékoztatás közlésétől számított 14 nap.   

Elállás, felmondás Az elállásra vonatkozóan tájékoztatni kell a fogyasztókat: a határidőről és az egyéb feltételekről (pl. a jog gyakorlásának módja) a Korm. rendelet 2. melléklete szerinti nyilatkozat-mintáról arról, hogy a visszaküldés költségét a fogyasztónak kell viselnie, ha ezt a vállalkozás nem vállalta és hogy a termék postai küldeményként nem küldhető vissza a felmondási jog gyakorlása során felmerülő elszámolásról azokról az esetekről, amikor a fogyasztót nem illeti meg az elállási jog, vagy ha elveszíti azt. Korm. rendelet 1. melléklete: mintatájékoztató  

Elállás, felmondás Az elállás nyilatkozat érvényessége nem függ konkrét formai követelményektől de a vállalkozásnak rendelkezésre kell bocsátania egy, a jogszabály által meghatározott tartalmú nyilatkozat-mintát, amely segíti a fogyasztót e jogának gyakorlásában. (A honlapon keresztül is lehet erre lehetőséget biztosítani) A fogyasztót terheli annak bizonyítása, hogy az elállási vagy felmondási jogát a jogszabály előírásainak megfelelően gyakorolta. A fogyasztónak legkésőbb az elállás közlését követő 14 napon belül vissza kell küldenie a terméket, a vállalkozásnak pedig a tudomásszerzést követő 14 napon belül vissza kell téríteni a költségeket.  

Elállás, felmondás Az elállási és felmondási jog alóli kivételek (nem teljes felsorolás): szolgáltatás egészének teljesítése; az ár és díj a pénzpiac ingadozásától függ (árutőzsde); a fogyasztó utasítása vagy kérése alapján előállított termék; romlandó vagy minőséget rövid ideig tartó termékek; zárt csomagolású termékek, amelyek egészségvédelmi vagy higiéniai okokból a felbontás után nem küldhetők vissza; lezárt csomagolású hang- illetve képfelvétel, számítógépes szoftver a csomagolás felbontása után; hírlap, folyóirat, időszaki lap.  

Változások 2017-től A Fgytv.-beli főszabálytól eltérően 2017. január 1-jétől az elektronikus kereskedelmi szolgáltatást nyújtó vállalkozás elektronikus kereskedelmi szolgáltatással összefüggő ismételten megállapított jogsértése esetén a bírság összege 200 ezer forinttól kezdődhet. 2017. január 1-jén követően az Fgytv. kiegészül az e-kereskedelem területén külön jogszabályban meghatározott súlyos jogsértést elkövető vállalkozásokról a fogyasztóvédelemért felelős miniszter által vezetett internetes nyilvános honlapon elérhető, a vállalkozás fogyasztók által ismert nevére kereshető adatbázis létrehozásával. 2016. február 15-től lehetővé vált a fogyasztók és a kereskedők számára, hogy az internetes vásárlásokból adódó vitáikat – az egységes uniós online vitarendezési platformnak (OVR platform) köszönhetően – kizárólag elektronikus úton rendezzék a térítésmentesen igénybe vehető, interaktív honlapon keresztül. (http://ec.europa.eu/odr).