A hajók története Nagy Kitti G10A.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
David De Rothschild, a brit Rotschild bankárcsalád örököse, pillepalackokból épített egy 18 méter hosszú katamaránt palackból. A hajó áprilisban.
Advertisements

Földrajz 7. A Föld története – Afrika – Ausztrália és Óceánia
Földrajz 7. Az előző évben tanultuk
Római építészet Augustus korában
Természetismeret 6. A Föld
Földrajzi definíciók Mindenkinek !!!.
A Föld képe, ahogyan az Apollo 17-ről látták.
Cristoforo Colombo Cristóvão Colombo Cristóbal Colón
AZ INDIÁBA VEZETŐ TENGERI ÚT
Európa fogalma, fekvése, határai
TVAR ZEME A Föld alakja GEOGRAFIA – 5. évfolyam Mgr. Alžbeta Sásiková
Az Európán kívüli világ
A vikingek A vikingek skandináv származású hajósok és harcosok, akik a 8. és a 11. század között indultak rablóportyáikra vagy hódító hadjárataik-ra. A.
A görög színház mint épület
Megújuló energiaforrások.
A NAGY FÖLDRAJZI FELFEDEZÉSEK
A görög történelem kezdetei
Mezopotámia és Egyiptom építészete
Egyiptomi kultúra Készítette: Engárt Zsuzsanna
Egy középkori naszád újjászületik
„A füstjelektől a műholdig” Avagy a hírközlés fejlődése
Talpon maradni.
A Tisza környékén élő madarak
Az etruszkok Kik ők? Honnan jöttek? Mi jellemző rájuk? Hogyan éltek?
5. Kutatás Panama-csatorna, Szuezi-csatorna, Gibraltári-szoros
Egyiptomi hétköznapok és ünnepek
Szigetről szigetre 2/B.
Kis országok-nagy örökség
Amazonas.
4. Ismerkedés a homokórával
A Vaskapu-szoros 4/B. 1. Akadály az ókortól kezdve a magyar-román-szerb határháromszögben összeszûkülõ meder sebes sodrás szerpentinszerű éles kanyarok.
Európa fogalma, fekvése, határai
A poliszrendszer kialakulása és a gyarmatosítás
Milyen csodás kék bolygó!. Az Ibériai-félsziget déli része. Egy homokvihar hagyja el Észak- Afrikát és a Kanári-szigeteket.
Közlekedés Gőzmozdony és tutaj.
Csaták, hadvezérek, katonák
Készítette: Csala Flórián
Készítette: Kovács Adrienn
Csaták, hadvezérek, katonák
A pénz története.
Kis országok az ókori Közel-Keleten
Egyéb műszaki jellemzők
Szélenergia.
A Pun-Római háborúk.
Robert Fulton –1815. amerikai feltaláló, a gőzhajó megalkotója
James Watt.
LNG lehetséges import beszerzési forrásai. A világ LNG piaca 2015-ben a globális nemzetközi LNG kereskedelem volumene elérte a 244,8 millió tonnás értéket,
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
VASA hajó elsüllyedése süllyesztők. Hajó adatai HajótípusSorhajó Pályafutása Építés kezdete1626. Vízrebocsátás1628. Szolgálatba állítás1628. Sorsa1628.
A VASA TRAGÉDIÁJA. RÖVID LEÍRÁS HajótípusSorhajó Pályafutása Építés kezdete Vízrebocsátás Szolgálatba állítás Sorsa augusztus.
Út Út a forgalom lebonyolítására szolgáló, lineáris, épített létesítmény.
ÚSZÁS KÉSZÍTETTE: VARRÓ MÓNIKA 2016 JANUÁR. MI AZ ÚSZÁS? AZ ÚSZÁS A FOLYADÉKBAN TÖRTÉNŐ MOZGÁS ÖSSZEFOGLALÓ NEVE. AZ ÚSZÁS SPORTTEVÉKENYSÉG, AMIT VERSENYSZERŰEN.
Az Európán kívüli világ A felfedezők kora. India és Kína Indiai-félsziget rádzsa, maharadzsa A hatalmas Indiai-félsziget sok királyságokból áll (rádzsa,
Hollandia, a vizek ura Készítették: Kovács Péter, Ferke Dominik, Gál Zsombor, Tőrös András (6.A)
A világháború kezdete július 28. – november 11.
A polisz születése és a görög gyarmatosítás
Készítette: Doránt Zsanett
Viking hadjáratok Projektmunka
Az ókori Róma 2. A köztársaság kora (Kr.e. 753 – 510)
Kiss Bettina Hosszú Norbert
Róma a világ ura i. e. 27-ben Octavianus Augustust Róma első polgárává választották. Megalakult a császárság, élén a császárral, aki teljhatalmú.
A pun háborúk Ortutay Hanna prezentációja (9.C)
121. óra Algebra
CIVILIZÁCIÓS ÖVEZETEI
A M E R I K A Amerika az öt kontinens egyike, területe 42 millió négyzetkilométer, ezzel a második legnagyobb földrész. Amerika lakossága 850 millió fő.
Milyen csodás kék bolygó!
Energiaforrásaink.
Európa földrajzi helyzete, határai
Készítette: Szigethy Barna 5.a.
TÁMOP / „Bakonyszentlászlói iskola fejlesztése”
Előadás másolata:

A hajók története Nagy Kitti G10A

A hajó az emberiség egyik legrégebben használt járműve. Egymilliónál több ember szolgál, dolgozik korunkban hajókon a sport terén is jelentős szerepe van pl: versenyvitorlások A hajókat már a kezdetektől használták hadicélokra A tengeri hatalmak modern hadiflottái a katonai erő legfontosabb elemei napjainkban is Senkis se tudja hogy mióta használja az ember a vízi járműveket

Ókorban: Mezopotámia: nagy folyói és mocsarai természetes következményeként hamar kialakultak az olcsó szállítás lehetőségét megteremtő vízi járművek első csónakjaikat nád és állati termékek felhasználásával készítették Fő közlekedési eszközeik:aszfalttal tömített nádcsónak és a kör alakú, favázas, bőrbevonatú guffa

Egyiptom: i.e. 3 évezredben kezdtek el hajókat építeni Níluson, a Vörös- és Földközi tenger partvidékein hajóztak II.Nékó fáraó az i.e. 595 egy föníciaiakból álló flottát indított el a Vörös-tengeren, amely három év múlva Afrikát megkerülve a Gibraltári-szoroson keresztül tért vissza csónakjaikat és kisebb folyami hajóikat nádból építették a nagyobb hajókhoz először helyi, később Föníciából importált faanyagot használtak. a korai időszakban rövid fadarabokból állították össze a külhéjat, amelyeket csapokkal vagy kötelekkel szorítottak össze, majd növényi rostokkal tömítettek

Az egyiptomi hajók között meglepően nagyok is akadtak mint például a cédrusból készült napbárka A XII.századba tovább fejlesztették a hajóikat: A héj pereme alatt egymástól egyenlő távolságra lyukakat vágtak, és ezeken keresztgerendákat fektettek keresztül. A hajótest szilárdságát javította a fedélzeten végigfutó, rájuk fektetett padlózat. A nehezebb teherbírást a hajó hosszában végigvezetett, középen villás oszlopokra fektetett kötéllel oldották meg  A kötelet az orrnál és a tatnál rögzítették, és megfeszítették Evezővel hajtották és jó időben vitorlával is segítettek az elölre jutásba

Föníciaiak: Az ókor legjobb hajó építői i. e. 500 körül Hanno pun hadvezér 60 hajóból álló flottájával feltárta Nyugat-Afrikapartvidékét egészen Kamerunig  Himilkó karthágói hajós Nyugat-Európa partjai mentén eljutott az ónban gazdag Britanniáig. Több újítás fűződik a föníciaiak nevéhez mint például a kétevezősoros hajtás és az evezősök fölé emelt fedélzet is, amelyen a harcosok tartózkodtak. Megjelenik az árbóckosár is és a kötélhágcsó

A föníciaiaknál alakult ki először az ókorban és a középkorban egyaránt jellemző hosszúhajó-kerekhajó különbség. Hosszúhajó: gálya, általában 25–30 m hosszú, evezővel hajtott jármű, csak parti vizekben volt használható, katonai célra épült Kerekhajó: széles, nehézkes formájú hajó volt, mely kizárólag a szél energiáját használta az elölre haladásban, alkalmasabb nyílt tengeri utazásokra és nagyobb rakomány befogadására

Görögök: eltanulták a krétaiak és föníciaiak hajó építő tudományát A görögöknél is kétféle hajótípust különböztethetünk meg, a gyors járású evezős gályákat és a vitorlás teherhajókat.  gályák közül először: az egy evezősoros (monera), majd az ötven evezős (pentekontera) típus terjedt el. Később áttértek a többevezősoros hajók  építésére pl.: triérész és a diera

Rómaiak: Az első pun háború idején építettek hajókat amiket a Karthágóiakról másoltak  ötevezősoros hadihajó mintájára építették meg 100 hajós flottájukat A hajókat továbbfejlesztették, csapóhidat, corvust helyeztek a hajóra.

A két- és háromevezősoros hajótípusokat is átvették a görögöktől birema illetve trirema néven Később a rómaiak a kisebb hajókat részesítették előnyben a harctéren, és a nagy többevezősoros hadihajókat felváltották az egy evezősoros liburnák A fürge mozgású hajók evezősei rendszerint rabszolgák és hadifoglyok voltak, akiket az evezőhöz láncoltak, hogy ne tudjanak elmenekülni.

szakítottak a hagyományos típusú hajókkal és inkább a régi típusok előnyeit ötvöző hajót terveztek, pl.: a corbitát  ezeket az evező nélküli hajókat a főárbócon elhelyezett vitorlán kívül orrvitorlával is felszerelték. a nagyobb corbiták akár 300 tonna teher szállítására is alkalmasak voltak.

Nyugat- és Észak-Európa: A Hanza-szövetség előbb a kogge majd a hulk típusú hajókkal bonyolította le a kereskedelmet  Ezeknek a hajóknak egy árbócuk és keresztvitorlázatuk volt. Jellegzetes szerkezeti elemük volt a hangsúlyos orr- és farbástya. A XIII. században újabb hajótípus jött létre, a karavella. Ez aránylag kis testű, kis merülésű, általában háromárbócos hajó volt A karavellából kialakult nagyobb hajót karakknak nevezték  Kolumbusz hajói közül a Santa Maria karakk, a másik kettő karavella volt.

Vikingek: legrettegettebb tangeri rabló A középkorban az első tekintélyesebb tengeri távolságokat maguk mögött hagyó európai nép  A közel 30 méter hosszú hajóik elsősorban hadi célokat szolgáltak A viking hajók jellemzője az erős gerinc, a magasra felmeredő orr, a széles, lapos hajótest, ami stabil haladást tett lehetővé viharos tengeren is A vikingek ezekkel a látszólag törékeny hajókkal nem csak a környező szigeteket (Írország, Izland, Grönland) fedezték fel, hanem eljutottak Észak-Amerikába is – több száz évvel Kolumbusz előtt.

XIX.század:  a vitorlával történő hajózás csúcsát jelentő jellegzetes hajótípusa volt a klipper amit elsősorban sebességre tervezett, gyorsjáratú, háromárbócos, teljes vitorlázatú hajók voltak. a század legnagyobb, a hajózás és a hajók jövőjét máig meghatározó újdonsága a gőzgép volt. 

A gőzgépeket, hajókazánokat folyamatosan fejlesztették, így növelni tudták a gőz nyomását és így gazdaságosabbá tudták tenni a gőzgépeket. A folyami gőzhajókat lapátkerekek vitték előre. A lapátkerekek azonban nem váltak be a tengeren és az óceánon, így 1845-ben megjelent az első hajócsavarral ellátott hajó, a Great Britain. Ettől kezdve a tengerjáró hajókat hajócsavarral hajtották.

XX.század: Rudolf Diesel találmányát, a dízelmotort 1904-ben szerelték először hajóba. 1911-ben Roald Amundsen a Fram nevű hajójába dízelmotort építtetett Déli-sarki útjára, ez volt a dízelmotor egyik legkorábbi tengeri alkalmazása. A hajó ma Oslóban, a Fram-múzeumban látható

Fő hajótípusok napjainkban: Konténerszállító hajó Kutatóhajó Mentőhajó Vontatóhajó Jégtörő Turistahajó Luxushajó

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 