A területi védőnő szerepe – a 33/2006. (VIII. 23

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Gyermekvédelem a védőnői munkában
az általános iskolákban
ÖNKORMÁNYZATOK ÉS AZ EGÉSZSÉGÜGYI ALAPELLÁTÁS
Prof. Dr. Szabó Máté Dr. Lenkovics Barnabás
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
Orvos – és Egészségtudományi Centrum
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
OTH Egészségügyi Igazgatási Főosztály
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
A környezetvédelem intézményrendszere
A gyógyító megelőző intézmények és szolgálatok szakfelügyeletéről szóló 8/1993.(III.31.) NM rendelet módosítása Előkészítők: Dr. Bujdosó László Dr. Tímár.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
Egységes egészségügyi információrendszer
Egészségpolitika.
Az alapellátásban dolgozó gyermekorvosok és a területi védőnők feladatmegosztása a prevenció területén – előnyök és veszélyek az ellátásban Kovács Julianna.
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Az OTH feladata közegészségügy (környezet- és település-, élelmezés- és táplálkozás-, munka-, sugáregészségügy és sugárbiológia, toxikológia), a járványügy.
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
Területi gyermekellátás szakfőorvosi beszámolója és aktuális kérdései Csecsemő- és gyermekgyógyász Szakfőorvosok Országos Értekezlete Budapest november.
Milyen a magyar egészségadatok minősége?
Aktuálisan a védőnői szűrővizsgálatokról - ki, hol, mit, hogyan? -
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Munkahelyi egészség és biztonság
Az orvos szabálysértési felelőssége
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Szakképzési dokumentumok
Forrás: X. Konszenzus füzet Fontos  a megelőzés  a hatékony prevenció érdekében szükséges az összehangolt együttműködés az országos és helyi.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Minőségfejlesztés az ápolás szakfelügyeletben
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Szakfelügyeleti kihívások az alapellátás területén
A lakossági emlőszűrés szervezésének bemutatása
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
VÉDŐNŐK A CSALÁDOK SZOLGÁLATÁBAN
Bentlakásos intézményi ellátás elkerülését célzó szolgáltatások TÁMOP /1. Marcali Kistérségi Többcélú Társulás Együtt az alapszolgáltatások fejlesztéséért.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A betegellátás keretei és rendszere
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Népegészségügy - egészségfejlesztés Fogalmak közös értelmezése Solymosy József Bonifácz OEFI TIE Egészségfejlesztési Módszertani Alprojekt.
AZ ÁNTSZ FELADATAI. JOGSZABÁLYI HÁTTÉR XIX.SZ. Az XIV. törvénycikk a közegészségügy rendezéséről Az XIV. törvénycikk a közegészségügy rendezéséről.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
VÁLTOZÁSOK A ÉVI VÉDŐOLTÁSI MÓDSZERTANI LEVÉLBEN
Ágazatközi együttműködés
Háziorvosok/házi gyermekorvosok jelentési rendszere
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
18. Országos Védőoltási Továbbképző Tanfolyam WHO EURO magyarországi
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
Szakfelügyeleti tapasztalatok
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A területi védőnő szerepe – a 33/2006. (VIII. 23 A területi védőnő szerepe – a 33/2006. (VIII.23.) EüM rendelet végrehajtásában A fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről szóló 18/1998. (VI. 3.) NM rendelet Kotroczóné Antal Teréz ÁNTSZ Dél-alföldi Regionális Intézete regionális vezető védőnő

Jogszabályi háttér 33/1992. (XII. 23.) NM rendelet a terhesgondozásról 26/1997. (IX. 3.) NM rendelet az iskola-egészségügyi ellátásról 67/2005. EüM rendelet a kötelező egészségbiztosítás keretében igénybe vehető betegségek megelőzését és korai felismerését szolgáló egészségügyi szolgáltatásokról és a szűrővizsgálatok igazolásáról 51/1997. (XII.18.) NM rendelet módosítása 33/2006. (VIII. 23.) EüM rendelete a fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről szóló 18/1998. (VI. 3.) NM rendelet módosításáról 49/2004.(V. 21.) ESzCsM rendelet a területi védőnői ellátásról 32/2005. (XII.22.) OM rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (IV. 8.) MKM rendelet módosításáról 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról 362/2006. (XII. 28.)Kormány rendelet az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról és a gyógyszerészeti államigazgatási szerv kijelöléséről

Védőnői ellátás – megelőző ellátás Állami, népegészségügyi feladatok ellátásában működik közre, kiemelten: » a nő-, anya-, magzat-, csecsemő-, gyermek-, ifjú és család egészségügyi ellátásában és védelmében, » a közegészségügyi- és járványügyi feladatok megvalósításában » a lakosság egészségnevelésében Az alapfeladatok meghatározásával fejleszthető az egyes szakterületek képzése, továbbképzése, adatszolgáltatása, dokumentációja, finanszírozása, indikátor és szakfelügyeleti szempontrendszere. Szabályozhatok, meghatározhatók a kölcsönös együttműködés formái. Csökkenthető a felelősség hárítás, a felesleges párhuzamosság, az esetleges versengés, ezáltal javulhat az orvos-védőnő és egyéb szakterületek együttműködése, kommunikációja, az ellátás minősége.

A védőnő önállóan végzendő alapfeladata Az egészségi állapot megőrzése, fejlesztése: ☺ egészséges táplálkozás, ☺ mindennapi testmozgás, ☺ személyi higiéne, fertőzések elkerülése, megelőzése, ☺ egészséges és biztonságos környezet megteremtése, ☺ harmonikus párkapcsolat, kiegyensúlyozott családi élet kialakítása, fenntartása, ☺ családtervezési módszerek megfelelő alkalmazása,

Prevenció átgondolása és fejlesztése A magyar lakosság egészségi állapota, Az ifjúság egészségmagatartásának kedvezőtlen tendenciája, A gyermekbántalmazási esetek számának növekedése, Az ellátás funkciózavarai, A prevenció egységes elveinek meghatározása, bevezetése, A védőnői ellátás helyének, szerepének, jövőképének biztosítása, A védőnői ellátás minőségbiztosításának kidolgozása, A hatékony szakfelügyelet megteremtése,

Eredményesség növelése Szükségletek figyelembevétele Az esélyegyenlőség biztosítása A felesleges párhuzamosság és hiány megszüntetése A védőnői ellátás minőségbiztosításának, klinikai audit rendszerének kidolgozása, protokollok készítése, Rendszeres kapcsolattartás, együttműködés kialakítása, fenntartása Minden szakterület a képzettségének megfelelően, a jogszabályok, szakmai szabályok figyelembe vételével eredményesen működjön a megelőző-gyógyító ellátásban,

Preventív ellátás axiómája: közepes, vagy kis kockázatnak kitett nagyszámú ember körében több megbetegedés fordul elő, mint kisszámú magas kockázatnak kitett körében.

Az egészségügyi szolgáltatók védőoltással kapcsolatos feladatai Védőnő A védőoltás előtt tájékoztatja az oltandó személyt, Gondoskodik az oltásra kötelezettek nyilvántartásáról, Gondoskodik az oltókör részére biztosított oltóanyag előírásoknak megfelelő tárolásáról, Elszámol az oltóanyaggal Orvos Egyedileg elbírálja az oltás végrehajtását, Azonnal jelenti az oltásokkal kapcsolatos fokozott reakciókat, szövődményeket, Dokumentálja az oltásokkal megtörténtét,

Előzmény Megyei Intézetbe megsemmisítésre leadott oltóanyagok mennyisége Gyakorivá váló oltóanyag pótrendelések – Hipotézis: indokolatlan oltóanyag felhalmozás az oltóhelyeken Cél: Oltandók tényleges számával megegyező oltóanyag készlettel rendelkezés Gazdaságosság, költséghatékonyság Eredményesség biztosítása – életkorhoz kötött védőoltásoknál az elért átoltottság megőrzése

Az ellenőrzés kiterjedt Az életkorhoz kötött védőoltásokra 7 ÁNTSZ illetékességi területén 75 település 188 körzeti védőnő 105 tanácsadó 13 gyermekorvosi rendelő – az oltóanyagok tárolásának helyszínére

Az ellenőrzés kiterjedt Oltóanyag rendelés, igénylés Oltóanyag szállítás, tárolás Oltóanyag – oltandók számának összhangja, Oltóanyag felhasználásának gyakorlata, Oltási dokumentáció Jelentések, adatszolgáltatás

Az ellenőrzés tapasztalatai A védőoltás folyamatának szereplői: védőnő, orvos, ÁNTSZ Az ellenőrzés a körzeti védőnők tevékenységét érintette. Egységes eljárási rend kialakítása szükséges Oltóorvos, oltóhely, nyilvántartás fogalmának meghatározása indokolt, Oltóanyag igénylés, tárolás, szállítás soron a feladtok felelőssel történő meghatározása indokolt, A szakemberek igénylik a segítő jelzéseket, a napi rutin pontosítását – felelőséggel kezelik a védőoltás kérdését

33/2006. (VIII. 23.) EüM rendelet 1.§ „(9) Oltóorvos – ha az ML másként nem rendelkezik – az oltásra kötelezett háziorvosa, házi gyermekorvosa, iskolai kampányoltás esetén az iskolaorvos. Életkorhoz kötött kötelező védőoltás azon a helyen végezhető, ahol az oltásra vonatkozó minőségbiztosítási szabályokban meghatározott feltételek biztosítottak (a továbbiakban: oltóhely).”

AZ R. 15.§-ának (1) és (2) bekezdések helyébe a következő rendelkezések lépnek. Védőnő Nyilvántartja az ellátási területén az oltásra kötelezetteket Írásban értesíti a körzetében tartozó oltandó személy törvényes képviselőjét, Gondoskodik az elveszett, megrongálódott Gyermek-egészségügyi kiskönyv pótlásáról, Elkészíti és megküldi a városi intézetnek az oltási jelentést Az oltási tevékenységgel kapcsolatos feladatait az oltóorvossal együttműködve végzi, Oltóorvos Nyilvántartást vezet az általa oltandókról, Az általa oltandó személyek számára az életkorhoz kötött oltáshoz szükséges oltóanyag igénylést – a védőnővel együttműködve – a rendelő helye szerint illetékes városi intézetnek megküldi, Egyedileg elbírálja az oltás végrehajthatóságát, Gondoskodik az oltóanyagok előírásoknak megfelelő tárolásáról, és az elszámolásról, Azonnal jelenti az oltásokkal kapcsolatos fokozott reakciókat, szövődményeket, baleseteket,

1/2007. sz. Védőnői Szakfelügyeleti Iránymutatás Cél: segíteni a jogszabályokban foglaltaknak megfelelően a területi védőnői feladatok egységes helyi eljárásrendjének meghatározását és magasabb színvonalon történő végzését.

„Ha valaki nem lehet a fény forrása, akkor legalább lámpavivőként világítsa meg mások útját.” - Markusovszky Lajos -