Fenntarthatósági - környezettudatossági témahét 2017. bemutatása Szentes Judit
Fenntarthatósági - környezettudatossági témahét Jogi háttér 12/2016. (VI. 27.) EMMI rendelet a 2016/2017. tanév rendjéről 10. § (1) A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet (a továbbiakban: miniszteri rendelet) 7. § (4) bekezdése szerinti projektoktatást lehetővé tevő témaheteket a tanítási évben az oktatásért felelős miniszter az alábbi időpontok szerint hirdeti meg: a) pénzügyi tudatosság és gazdálkodás hete 2017. március 6. és 2017. március 10. között, b) digitális témahét 2017. április 3. és 2017. április 7. között, c) fenntarthatóság-környezettudatosság témahete 2017. április 24. és 2017. április 28. között. (2) A nevelési-oktatási intézmény a munkatervében meghatározott módon részt vehet a témahetekhez kapcsolódó programokon, továbbá a tantervben előírt, az adott témával összefüggő tanítási órákat, foglalkozásokat a témahét keretében megszervezheti.
2017. április 24. és 2017. április 28. között Időpont 2017. április 24. és 2017. április 28. között A „Föld Napját” 2017. április 22. követő iskolai hét
Információk Minden információ, a regisztráció elérhető a https://www.fenntarthatosagi.temahet.hu/ oldalon
Felhívás az iskolák számára a csatlakozásra Sipos Imre, köznevelésért felelős helyettes államtitkár felhívása az iskoláknak Levél az iskoláknak Áder János köztársasági elnök a Fenntarthatósági Témahét fővédnöke
Miért érdemes csatlakozni ? Iskolánk elkötelezettségének deklarálása: Katolikus értékrendünk része – Ferenc pápa Laudato Si enciklikája a csatlakozó iskoláknak lehetősége van felhasználni a FTH szakmai anyagait A fenntáthatóság pedagógiájának megismerése és alkalmazása Óravázlatok Foglalkozástervek Szakmai képzés Önkéntes óralátogató szakemberek fogadása Csatlakozási lehetőségek programokhoz, versenyekhez A környezet védelme és a fenntarthatóság érdekében egyre több civil, szervezet és önkormányzat tesz lépéseket, kezdeményezéseket. Alapvető veszélyek: Globális felmelegedés, vízhiány, csökkenő energiakészlet, klímaváltozás. A szemléletváltásra a gyermekek a legfogékonyabbak, épp ezért fontos, hogy már iskolás korban megismerjék a téma fontosságát és felfigyeljenek személyes érintettségükre, hiszen kis odafigyeléssel ők is sokat tehetnek a Föld védelméért. A Fenntarthatósági Témahét tanóráinak megtartásával minden tanár hozzájárul a diákok ismereteinek bővítéséhez! Cél: Közös erőfeszítéseink eredményeként a fiatalabb generációk tagjai hiánypótló, hasznos tudással gazdagodnak.
FENNTARTHATÓSÁG PEDAGÓGIÁJA „A fenntarthatóságra való felkészítés egész életen át tartó tanulási és szocializációs folyamat, amely tájékozott és tevékeny állampolgárokat nevel, akik kreatív, problémamegoldó gondolkodásmóddal rendelkeznek, eligazodnak a természet-és környezet, a társadalom, a jog és a gazdaság terén, és etikusan felelős elkötelezettséget vállalnak egyéni vagy közös döntéseikért, tetteikért. Ezek az intézkedések biztosítják az egészséges környezetet és a hatékony gazdaságot a jövő számára." Czippán Katalin – Havas Péter – Victor András
Példa az óratervekre, foglalkozásvázlatokre 2016-os fenntarthatósági hét anyagai érhetők el Alsó tagozat: téma – A papír útja – Merítsük ki a hulladékot a szemétből (Ökoiskolai nevelési-oktatási program - OFI) 5*45 perc (1-4. évf.) Az egymásra épülő tanórák során a gyerekek megismerkednek a papír történetével, a szelektív hulladékgyűjtés papírra vonatkozó szabályaival, az újrahasznosítás lehetőségeivel, és végül újrahasznosított papírt készítenek. Tananyaghoz– modulvázlat, leírás, ppt, segédeszeköz készítés is
Felső tagozat - téma: Az élelmiszerek útja – avagy hogyan kerülnek ételeink az asztalunkra (Ökoiskolai nevelési-oktatási program - OFI) 4*45 perc (5-8. évf.) cél: az ökológiai lábnyom fogalmának megismerése az élelmiszereken keresztül. Gyerekek megtudhatják például, hogy mennyi élelmiszert fogyasztanak a világ különböző országaiban élő családok hetente, illetve mit tehetnek ők maguk is azért, hogy csökkentsék az ökológiai lábnyomukat.
Középiskolai téma: Globális környezeti problémák – A klímaváltozás hatásai (Szerencsi Szakképzési Centrum Tokaji Ferenc Gimnázium) 3*45 perc (középiskolai tananyag) Cél: fejleszteni a középiskolai tanulók környezeti érzékenységét, megértetni velük a helyi, a regionális és a globális környezeti problémák felismerésének, mérséklésének és megakadályozásának fontosságát és lehetőségeit. A szemléletformálás várt eredménye: a tanulókban tudatosul, hogy a Föld egy törékeny ökológiai rendszer, melynek megőrzése a mostani és az eljövendő generációk közös feladata.
A program működése egy iskolában
A témahét 2016-os megvalósulása Nyitórendezvény 2016. április 18-án A letölthető tananyagok 423 iskola 2 689 osztályában 54 569 diákhoz jutottak el 2017 –re 1248 iskola regisztrált csak február 1-ig kapcsolódó versenyek: Fenntarthatósági Kupa Szelektív hulladékgyűjtés Rajzpályázat Fenntarthatósági Konferencia
Fenntarthatósági Kupa Az általános iskolai felső tagozatosok és középiskolások részére meghirdetett online tudáspróbán 233 iskolából 959 csapat (3 fős csapatok) vett részt. A bemelegítő kvízek 868 alkalommal kerültek kitöltésre.
Szelektív hulladékgyűjtés Általános iskolások részére meghirdetett 4 hetes szelektív hulladékgyűjtési verseny: A verseny 4 héten át, 2016. május 15-ig tartott. 500 diák 3 179 db használt mobiltelefont és 10 741 kg használt elemet gyűjtött össze.
Rajzpályázat A Fenntarthatósági Témahét keretében hirdetett rajzpályázat alsós diákok számára: A rajzpályázatra 274 iskolából 1 038 diák küldött be rajzot.
2017. április 24-28. Iskolai regisztráció: www.fenntarthatosagi.temahet.hu/iskolai-regisztracio A Fenntarthatósági Témahét honlapja: www.fenntarthatosagi.temahet.hu A Fenntarthatósági Témahét facebook oldala: www.facebook.com/fenntarthatosagi.temahet/
2017 fenntarthatósági témahét elemei Általános iskola alsó tagozat (7-10 évesek) ŐRIZD MEG A FÖLDET! (természetes élőhelyek védelme) SZERESD AZ ÁLLATOKAT! (állatvédelem) Általános iskola felső tagozat (11-14 évesek) TÁPLÁLKOZZ TUDATOSAN! (táplálkozás, tudatos vásárlás) Középiskola (15-18 évesek) LÉPJ KISEBBET! (ökológiai lábnyom)
Iskolai kísérőprogramok Általános iskola Rajzpályázat Vizes élőhely örökbefogadó pályázat Iskolakert pályázat Fenntarthatósági Kupa Életmódkutatás Szelektív hulladékgyűjtési verseny Középiskola Te magad légy a változás! - pályázat Tegyél a környezetedért! - pályázat
Köszönöm a megtisztelő figyelmet !