Pest Megyei Önkormányzat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Településrendezési eszközök, egyeztetésük és az átmeneti rendelkezések
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
A terület- és településrendezés eszköztára az aggregátum- gazdálkodásban Dr. Tompai Géza főosztályvezető BM Területrendezési és Településügyi Főosztály.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Területrendezés a Duna- régióban
A tervezők térbeli adatokkal szemben támasztott igényei Mándi József - Schuchmann Péter HUNAGI március 3.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
területrendezési és építésügyi helyettes államtitkár
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Önkormányzat építésügyi feladatai 1.településfejlesztés 2.Településrendezés (területek felhasználásának meghatározása és módja) 3.Helyi építészeti értékvédelem.
A környezetvédelem intézményrendszere
Az egyedi tájérték jogi szabályozásának jelenlegi helyzete
A megyei tervezés jelenlegi állása, a közeljövő jogszabályi változásai Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Zalaegerszeg december 13.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Közigazgatási alapismeretek
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
Az erdő szerepe a szénháztartásban és a klíma védelmében
A területi politika koncepcionális eszközei Dr. Aubert Antal tanszékvezető, egyetemi docens.
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
A Ket. tervezett módosítása
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Az EU Városi környezet tematikus stratégia érvényesítéséhez kapcsolódó horizontális eszközök Krakler Judit vezető-főtanácsos ÖTM Építésügyi és Településrendezési.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
Kővári János országgyűlési képviselő,
A NATURA 2000 ÖKOLÓGIAI HÁLÓZAT
A területrendezés és –fejlesztés adat háttere és technológiai megoldásai Göncz Annamária, Juhász Géza Péter
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A Miskolc kereskedelmi központjában m2 beépítetlen terület eladó! Ára: €
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
A budapesti zöld-felületek fejlesztési lehetőségei és szabályozási kérdései Tatai Zsombor Budapest Főváros Városépítési Tervező Kft.
Aktuális jogszabályváltozások a szénhidrogén kutatás és termelés vonatkozásában Utasiné dr. Győri Andrea Közigazgatási tanácsadó Utasiné dr. Győri Andrea.
A tájvédelmi szakhatósági közreműködés 166/1999. (XI.19.) Korm.rendelet szerinti korábbi gyakorlat Kardos Mária Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság 2014.
Az építésfelügyeleti feladatok alakulása - fokozott elvárások
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
A regionális politika 1996 után Magyarországon
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
BME.-KJK. MTK Második előadás Épületek, építmények munkabiztonsági- és akadálymentességi követelményei I. FÉLÉV 2015.
A VÍZGYŰJTŐ–GAZDÁLKODÁSI ÉS AZ ÁRVÍZI KOCKÁZAT KEZELÉSI TERVEK ÖSSZEHANGOLÁSA ORSZÁGOS FÓRUM KONZULTÁCIÓS KÉRDÉSEK.
Az önkormányzatok településfejlesztési
1 Péchysek Baráti Köre, Debrecen AZ ÁLLAMI FŐÉPÍTÉSZ SZEREPE AZ ÉPÍTÉSZETI MINŐSÉG ÉRVÉNYESÍTÉSÉBEN, AZ ÉPÍTÉSZETI ÖRÖKSÉG MEGŐRZÉSÉBEN Összeállította:
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
LAKÁSÉPÍTÉS-LAKÁSPIAC2016 Az egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység bevezetésre vonatkozó jogszabályok kérdésköre e.a.: Révi Zsolt főépítész.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
A Z ÖSSZEVONT TELEPÍTÉSI ELJÁRÁS. Sajátos jogintézmény alkalmas több önálló – építési engedélyezést megelőző – hatósági engedélyezés kiváltására és.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
URBANISZTIKA 4 Baracsi Viktória. BEÉPÍTÉSI / KÖRNYEZETALAKÍTÁSI TERV ÉPÜLETEK Meglévő/tervezett épület (jellemző tetőfelülnézet) Jellemző funkció, szintszám.
Településrendezési, településképi aktualitások
TFK–ITS–TSZT–TAK–TKR–HÉSZ
A közigazgatási eljárás II.
ALSÓÖRS TELEPÜLÉSRENDEZÉSI ESZKÖZEINEK 1/5 HRSZ-Ú TELEK ÉS KÖRNYEZETE
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Településképvédelem2017.
2017. július 5..
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Közbeszerzési Döntőbizottság
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Közbeszerzési Döntőbizottság
Előzetes véleményezési szakasz Lakossági fórum március 27.
Előadás másolata:

Pest Megyei Önkormányzat Az Országos Területrendezési Tervről és a Budapesti Agglomeráció Területrendezési Tervéről szóló törvények módosításának tervezete PESTTERV Kft Schuchmann Péter Pest Megyei Önkormányzat 2017. szeptember 6 / 7.

A módosítások fő célkitűzései A területrendezés megújítása, az országgyűlés kompetenciájába tartozó területrendezési tervek egyidejű és összehangolt módosítása, egy rendezési tervtörvény előkészítése (az OTrT, a Balaton és a BATrT módosításával) A tervezési célok között szerepel: egyszerűsítés, az alkalmazhatóság elősegítése, a digitális módszerek és a térinformatika lehetőségeinek széleskörű alkalmazása. A módosításról szóló egyeztetési anyag szerkezete, tartalmi összefüggései A BATrT módosításának fő célkitűzései és tervezési szempontjai: a beépítésre szánt területek kiterjedésének korlátozása a beépítettség korlátozása, kompakt települések zöldfelületek megőrzése, környezetvédelem.

A BATrT módosítását is érintő új, illetve pontosított fogalmak az OTrT-ben Területfelhasználás vonatkozásában: sajátos területfelhasználású térség hagyományos tájhasználat tájjelleg (tájkarakter) Térségi övezetek vonatkozásában: alacsony-, közepes és magas veszélyeztetettségű árvízi kockázatkezelési terület övezete ásványi nyersanyagvagyon-terület övezete kiváló termőhelyi adottságú adattári erdőterület övezete egyéb adattári erdőterület övezete honvédelmi és katonai célú terület övezete nagyvízi meder övezete

Az OTrT területfelhasználási kategóriáinak és előírás rendszerének változása (amelyek a BATrT területfelhasználásának is keretet adnak) Az OTrT módosítás által alkalmazott országos területfelhasználási kategóriák: erdőgazdálkodási térség, mezőgazdasági térség, települési térség, vízgazdálkodási térség. Az OTrT a kiemelt térségekben lehetővé teszi „sajátos területfelhasználási térség” lehatárolását. A BATrT fenti területfelhasználási kategóriák alkalmazásán túl lehatárol és szabályoz: nagy kiterjedésű zöldterületi települési térséget valamint kertes mezőgazdasági térséget.

A területfelhasználás szabályozásának változásai Jelentős változás, hogy a területfelhasználásban lényegesen erősödött a szabályozás keret jellege, a most hatályos OTrT-től eltérően – a vízgazdálkodási térség kivételével – a tervezet nem határoz meg kötelező %-okat a területek besorolására. Az erdőgazdálkodási térséget a településrendezési tervben elsődlegesen erdőterület kategóriába kell sorolni. A területfelhasználási egységek kijelölése során: az erdőgazdálkodási térség részét képező kiváló termőhelyi adottságú adattári erdőterület, egyéb adattári erdőterület és erdősítésre javasolt területekre vonatkozó szabályozást kell alkalmazni.

A területfelhasználás szabályozásának változásai A mezőgazdasági térséget a településrendezés során elsődlegesen mezőgazdasági területbe kell sorolni. A települési térségben bármilyen területfelhasználási egység kijelölhető. A vízgazdálkodási térséget vízgazdálkodási terület, vízgazdálkodási célú erdőterület vagy természetközeli területfelhasználási egységbe kell sorolni, illetve a lehatárolást az illetékes államigazgatási szervvel egyeztetve kell pontosítani. A sajátos területfelhasználású térséget a terület jellegének megfelelő területfelhasználási egységbe kell sorolni.

Az új beépítésre szánt területek kijelölésénél figyelembe veendő szempontok (OTrT) az új beépítésre szánt terület csatlakozzon a meglévő települési területhez, az új beépítésre szánt terület kijelölése ne okozza a települések összenövését, új beépítésre szánt terület csak akkor kerüljön kijelölésre, ha a települési térségben nincs a tervezett rendeltetésnek megfelelő beépítetlen (fel nem használt beépítésre szánt) terület, vagy a tervezett rendeltetésnek megfelelő használaton kívül került vagy alulhasznosított, általában leromlott fizikai állapotban lévő terület. Fenti szempontoktól csak abban az esetben lehet eltérni, ha az új beépítésre szánt terület kijelölését jogszabály tiltja vagy a kijelölés aránytalanul nagy terhet ró a terület rendeltetésének megfelelő rendbetételére.

A műszaki infrastruktúra hálózatokra vonatkozó előírás változása (OTrT) Az országos műszaki infrastruktúra hálózatok tervben megállapított nyomvonalától és térbeli rendjétől területrendezési terv készítésében részt vevő , hatáskörében érintett államigazgatási szervvel való egyeztetés alapján, és annak egyetértése esetén lehet eltérni. Ez is egyszerűsítés, mivel elmarad az az előírás, amely a település közigazgatási területén csak +/- 5%-os eltérést tett lehetővé.

Az OTrT és a BATrT módosításával összefüggésben kezdeményezett legjelentősebb jogszabályváltozások A OTÉK kiegészül a honvédelmi célú és a vízgazdálkodási célú erdőterület kijelölése lehetőségével. Az OTÉK kiegészül a honvédelmi erdőterületeken való építés lehetőségének szigorításával. A bányatörvény a külfejtéses bányatelek megállapítása szabályozása során kiegészül azzal a kitétellel, hogy azt megállapítani, illetve horizontálisan bővíteni, akkor lehet, ha a OTrT bányatelek megállapításra vonatkozó előírásai teljesülnek. Az Étv kiegészül azzal a paragrafussal, hogy „amennyiben a 13.§ (1) szerint keletkezett építési jog ellenére 7 éven belül az építési övezet beépítése nem kezdődik meg, a terület elveszíti az építési jogot”.

A bányatelek megállapítás szabályozásának változása Külfejtéses bányatelket megállapítani, illetve horizontálisan bővíteni csak a településfejlesztési és -rendezési célokkal összhangban lehet. Az összhang akkor áll fenn, ha a bányatelekkel érinteni tervezett ingatlanokon a bányászati tevékenységgel a települési önkormányzat egyetért, és szükség esetén nyilatkozik a településrendezési eszközök módosításának szándékáról. A kitermelési műszaki üzemi terv csak akkor hagyható jóvá, ha a bányászati tevékenységgel igénybe venni tervezett területet a településrendezési eszköz különleges nyersanyag-kitermelés (bánya), nyersanyag feldolgozás céljára szolgáló terület területfelhasználási egységbe sorolta.

Települési térség a BATrT törvény alkalmazásában A települési térség olyan területfelhasználási kategória, amelybe a települések összefüggő területi egységet képező, jellemzően beépítésre szánt – ide sorolva a beépítésre nem szánt területek közül az 5 ha-nál kisebb zöldterületeket is – területei tartoznak, kivéve a sajátos területfelhasználású térségbe sorolt beépítésre szánt területeket.

A BATrT új beépítésre szánt területek kijelölésére vonatkozó szabályainak változása Változik a korábbi un. 200 méteres – a települési területek összenövését akadályozó - szabály. A település közigazgatási területén új beépítésre szánt területet úgy lehet kijelölni, hogy az új kijelölés és a szomszédos települések beépítésre szánt területei között a távolság minimum 400 méter legyen. Változik (pontosodik) az 5 ha-nál nagyobb új lakó, illetve vegyes területek kijelölésére vonatkozó szabály (nem kerül lakásszám meghatározásra) Változik a bevásárlóközpontokra vonatkozó szabály (egyrészt 7000 m2-ről 5000 m2-re csökken az e vonatkozásban érintett létesítmények nettó eladóterülete, másrészt pontosodik a megközelítésre vonatkozó szabály)

A nagy kiterjedésű zöldterületi térség fogalomváltozása, ezzel összefüggésben a szabályozás változása Fogalommeghatározás: A nagy kiterjedésű zöldterületi térségbe a megkülönböztetett védelmet és szabályozást igénylő olyan összefüggő települési zöldfelületek valamint nagy kiterjedésű különleges beépítésre nem szánt rekreációs területek tartoznak, amelyek a települések szerkezetének meghatározó jelentőségű elemei. Előírás: A térségben – új területfelhasználási kategóriaként – csak zöldterület, továbbá – a beépítésre szánt és beépítésre nem szánt különleges terület területfelhasználási egység köréből – sportolási célú terület, temetőterület és különleges beépítésre nem szánt rekreációs terület jelölhető ki.

A sajátos területfelhasználású térség szabályozása a BATrT-ben A BATrT alkalmazásában a sajátos térség kategóriájába a repülőtereken, a közmű létesítményeken, a külszíni bányaterületeken, a hulladék lerakó és égető helyeken, a honvédelmi területeken, az erőművek, olajfinomítók területein, a megújuló energiahasznosítási területeken túl egyes beépítésre szánt különleges területek is beletartoznak. A sajátos területfelhasználású térséget a terület jellegének megfelelő települési területfelhasználási egységbe kell sorolni.

A területfelhasználás változása A területfelhasználás egyszerűsödik: elhagyásra kerül a magas zöldfelületi arányú települési térség. Kiegészül az erdőterületekre vonatkozó szabály: az egyes településeken lévő, erdőterületként és természetközeli területként besorolt területfelhasználási egységek együttes nagysága – a település közigazgatási területére vetítve – összességében nem csökkenhet. Új előírás: a településszerkezeti terv készítése vagy módosítása során a biológiai aktivitásérték egyenleg fenntartása érdekében már kijelölt erdőterületeket erdőterület besorolással meg kell tartani.

Kertes mezőgazdasági térségre vonatkozó előírások 1./ A kertes mezőgazdasági térség területét beépítésre nem szánt területfelhasználási egységbe kell sorolni. 2./A települési térség növekményen felül, a kertes mezőgazdasági térség területén, a területi mérleg szerinti települési térség területének legfeljebb 1 %-ának megfelelő terület beépítésre szánt lakó-, üdülő-, vagy vegyes területté minősíthető az alábbi feltételek teljesülése esetén: az érintett terület a települési térséggel határos, a tervezett funkcióhoz tartozó, jogszabályban szabályozott és a helyi sajátosságoknak is megfelelő telekstruktúra, telekméret és telekgeometria kialakítása biztosítható, vagy erre vonatkozóan a települési önkormányzat a településrendezési szerződéseket az érintett tulajdonosokkal megkötötte, a tervezett funkció működéséhez szükséges – a megközelítést és a közművek elhelyezését egyaránt biztosító – közterületek biztosítottak, vagy erre vonatkozóan a települési önkormányzat a településrendezési szerződéseket az érintett tulajdonosokkal megkötötte, a közművek kiépítettek vagy kiépítésük lehetősége és feltételei biztosítottak és erre vonatkozóan a települési önkormányzat a településrendezési szerződéseket az érintett tulajdonosokkal megkötötte vagy döntést hozott a költségek vállalásáról.

A települési térség növekményének nyilvántartása A települési térségnövekményének mértékéről – a jóváhagyott településszerkezeti terv alapján – az illetékes állami főépítészi hatáskörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatalnak közhiteles nyilvántartást kell vezetni. A települési térség növekményét az illetékes állami főépítészi hatáskörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatalnak évente ellenőrizni kell.

A BATrT térségi szerkezeti terve

A BATrT módosítás térségi övezetei ökológiai hálózat magterületének övezete, ökológiai hálózat ökológiai folyosójának övezete, ökológiai hálózat pufferterületének övezete, kiváló termőhelyi adottságú szántóterület övezete, jó termőhelyi adottságú szántóterület övezete, kiváló termőhelyi adottságú adattári erdőterület övezete, egyéb adattári erdőterület övezete, erdőtelepítésre javasolt terület övezete, tájképvédelmi terület övezete,

világörökségi és világörökségi-várományos terület övezete, vízminőség-védelmi terület övezete ásványi nyersanyagvagyon terület övezete, rendszeresen belvízjárta terület övezete, nagyvízi meder övezete, magas veszélyeztetettségű árvízi kockázatkezelési terület övezete közepes veszélyeztetettségű árvízi kockázatkezelési terület övezete alacsony veszélyeztetettségű árvízi kockázatkezelési terület övezete honvédelmi és katonai célú terület övezete.

A területrendezési tervek módosítása véleményezésének határideje 2017. szeptember 18 Kérjük a véleményeket, javaslatokat word formátumban is megküldeni

Köszönjük a figyelmüket