Tanulószerződés- gyakorlati tapasztalatok a Bács-Kiskun Megyei Kórházban Gazdik Judit Ápolásfejlesztő, intézményi szakoktató Magyar Kórházszövetség XXIX. Kongresszusa Siófok, 2017.április 26.
A tanulószerződés jogi szabályozása: A szakképzésről szóló 2011.évi CLXXXVII. törvény A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló 2011.évi CLV. törvény A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény Az Országos Képzési Jegyzékről és az Országos Képzési Jegyzék módosításának eljárásrendjéről szóló 133/2010. (IV.22.) Kormányrendelet Az Országos Képzési Jegyzékről és az Országos Képzési jegyzék módosításának eljárásrendjéről szóló 150/2012. (VII.6.) Kormányrendelet
Együttműködő partnerek: Szakképző intézmény – elméleti képzés, demonstermi gyakorlat, vizsgaszervezés Kórház, gyakorlati képzőhely – gyakorlati képzés koordinálása, oktatás, gyakorlati vizsga előkészítés Kereskedelmi és iparkamara – gyakorlati képzőhelyek minősítése, ellenőrzése Teljesítési megbízottak – gyakorlati képzés részterületeinek oktatása TANULÓ
Gyakorlati képzőhely, kórház kötelezettségei: szakmai vizsga gyakorlati részére történő felkészítés (szakképzési kerettanterv, szakmai és vizsgakövetelmények , iskola helyi programja) gyakorlati képzéshez szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítása biztonságos munkakörülmények biztosítása felelősségbiztosítás tanulói juttatások ( pénzbeli juttatás, munkaruha, kedvezményes étkezés stb.) elszámolási kötelezettség, adminisztráció dokumentáció (foglalkozási napló, jelenléti ív, hiányzások igazolása)
. Gyakorlati képzésben részt vevő tanulók kötelezettségei: a gyakorlati képzést szervező intézmény képzési rendjét megtartja, a képzésre vonatkozó utasításait végrehajtja a szakmai gyakorlati ismereteket a képességeinek megfelelően elsajátítja a biztonsági, egészségügyi és munkavédelmi előírásokat megtartja nem tanúsít olyan magatartást, amellyel a gyakorlati képzést szervező intézmény jogos gazdasági vagy egyéb érdekeit veszélyeztetné
Bács-Kiskun Megyei Kórház: 2013-2017 : 272 tanulószerződés kötése képzés szerinti felosztás: végzett szakdolgozók - 55 ápoló - 69 gyakorló ápoló - 99 (!) gyógy- és sportmasszőr - 20 képi diagnosztikai, nukleáris medicina és sugárterápiás asszisztens - 31 gyakorló gyógyszertári asszisztens
Tapasztalataink (kifejezetten a gyakorlati képzés koordinálása szempontjából): Szakképzési kerettanterv által előírtak betartása időnként nehézséget okoz ( pl. gyerekosztályos gyakorlat, mindenkire azonos óraszám és hely vonatkozik , teljesítési megbízottak bevonása stb.) Osztályos gyakorlatvezetői státusz hiánya Alkalmassági problémák Kommunikációs, motivációs problémák Speciális dokumentáció kialakítása Szigorú pénzügyi elszámolás Megszűnő tanulói jogviszonyok kezelése
Tapasztalataink 2: Folyamatos kapcsolat a szakképző iskolával A tanulói hiányzások ellenőrzése rendszeres, emiatt ritkábban fordul elő Folyamatos kapcsolat alakul ki a tanulók és a gyakorlatot koordinálók között – BIZALOM Gyakorlatvezetői visszajelzések gyakoribbak Tudatosabb, a lehetőségekhez mérten tervszerű gyakorlati és egyéb oktatás(pl.higiéné, munkavédelem, minőségbiztosítás, sebkötözés)
Tapasztalataink 3: Több kórházi osztály közreműködése a gyakorlati képzésben Személyes találkozások az ápolásvezetéssel Tervezhető foglalkoztatás, munkaerőpótlás, ismert munkavállalókkal Lehetőség a tanulók részéről a visszajelzésre, javaslattételre ( tanulói kérdőívek, Év Gyakorlatvezetője Díj) Elismerés: Az Év Gyakorlati Képzőhelye 2016
Mivel javíthatnánk a gyakorlati képzés minőségét? Önálló gyakorlatvezetői státuszok kialakítása Alkalmassági vizsgálat fontossága ( fizikai és pszichés) Kommunikációs hiányosságok kezelése Motivációs problémák kezelése megfelelő tájékoztatással Egységes dokumentáció kialakítása
„Nekem ne mondják el, hogyan kell a tangót táncolni, hanem állítsanak be oda, és mutassák meg, és járják végig velem a tangót először szabályosan, hogy miután nagyon tudom szabályosan, úgy tudjak szárnyalni, mint egy angyal. Ugye, tulajdonképpen ez az igazi tanítás.” Bagdy Emőke
Köszönjük megtisztelő figyelmüket!