A tanító táj Molnár Zsolt, etnoökológus MTA Ökológiai Kutatóközpont

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PUBLIC RELATIONS Wekerle Sándor Üzleti Főiskola 2015/16-os tanév, II. félév Tóth Attiláné dr. harmadik foglalkozás.
Advertisements

Arcok a rendszerváltás albumából. Antall József Csurka István.
Magyar Hidrológiai Társaság XXVII. Országos Vándorgyűlés Baja július Szekció. A CSATORNÁZÁS ÉS SZENNYVÍZTISZTÍTÁS KULCSKÉRDÉSEI NAPJAINKBAN.
Távlati öntözési vízigények felmérése Somlyódy Balázs főigazgató Országos Vízügyi Főigazgatóság.
Korond Készítette: Víglási Anna HAT Története  A hagyomány szerint a falu első házai a Korondi-hegyen, a Szállás nevű határrészen épültek ban.
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
NTP-TSZV- M CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS Kutatási eredmények ismertetése Szegő Dóra.
Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár szeptember 7. Könyvtárosok Teadélutánja / „Next Generation” Önképzőkör Beke Gabriella Semmelweis Egyetem Központi.
„Internetes kommunikáció” pótkurzus Készítette: Tóth Tímea Szak: Tantárgykódja: Tanár neve:
A közösségi szabadalom megteremtése és az európai szabadalmi rendszer dr. Stadler Johanna Magyar Szabadalmi Hivatal Belső Piaci Hét november 25.
EMBERI ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM KULTÚRSZIGET – AGÓRA NYÍREGYHÁZA TIOP /
Prof. Dr. Rosivall László
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A szakiskolák aktuális problémái
OLVASÓSZOLGÁLATI TEREK
Sárpilisi Horgászok Egyesülete
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Törökszentmiklósi Tagintézmény
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Megjegyzések Dinya László vitaindító tanulmányához
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
Gyűjtőköri szabályzat

Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tesztfejlesztési módszertani kutatások
Magyar Tudományos Művek Tára
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Illik-e üzleti szempontból Isaszegen TEÁOR.
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
Az orosz állam birodalommá válása a Romanovok idején
Kórházi könyvtárak lehetőségei a tudáspiacon
Szülői választmány 2016.okt.18.
KERESÉS ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁRI KATALÓGUSOKBAN
Portfolio of Szabadics Anita pályázata 2016.
Monostoriné Hörcsik Renáta
GEIK, Automatizálási és Infokommunikációs Intézet
Piaci kockázat tőkekövetelménye
Módszertani előzmények WP 2.3
Projektmunka Földrajzolok
MTT MA Mérnöktanár mesterszak
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
Ereky István Közjogi Kutatóközpont
Mentés másként Vajdasági Magyar Pedagógusok Egyesülete
Az orvostudomány és jóga gyakorlati összekapcsolása, alkalmazása az egészség megőrzése és betegségek kezelése során: Swami Sivananda Saraswati orvos-jógi.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A regionális szintek hierarchikus rendszere
TERPLÁN Zénó Program 2016/2017 Dr. Szamosi Zoltán adjunktus
Vállalkozóvá válás elősegítése a generációk közötti tudásátadással
SZAKMAI ÉLETRAJZ Dr. HÓDI Sándor
A térbeli szintek hierarchikus rendszere
„Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen.”
Könyvbemutató rendezvény, OEE Bajai Csoport, Pörböly,
1960 körül Európa számos országában folytak már számítógépes nyelvészeti kutatások. A szá-mítógépes alkalmazáshoz a létezőknél sokkal pontosabb nyelvtanokra,
MÉZEK KÉMIÁJA PÁLYÁZAT
Természetismereti kirándulásra való felkészüléshez javaslat
A pszichológiai segítségnyújtás lehetőségei
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Ember-medve konfliktusmenedzsment
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
A regionális szintek hierarchikus rendszere
Ki mit tud?- művészeti nap december 15. szombat
Kórházi könyvtárak az információs társadalomban
Natura 2000 területek fenntartási tervei
Őshaza itt-ott, őshaza mindenütt
A program értékelése Kerekasztal beszélgetés
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
Előadás másolata:

A tanító táj Molnár Zsolt, etnoökológus MTA Ökológiai Kutatóközpont Tóth Gyula juhász (Molnár Ábel felvétele)

a Természet könyvéből: „együtt a tájjal” Olvasás a Természet könyvéből: „együtt a tájjal”

Bódis Judit felvétele

„A jószágot szeretni kell!” „A szájáról szép a jószág!” „Én a jószág száján át látom a legelőt.” „Közé kell menjél!”

„Engem az élet tanított, nem a könyv!” Árvai Sándor Papp László

Néhány a 142-148 gyimesi népi élőhely-kategóriából (világrekord) szelhás, fenyőerdő gyakor erdő gyéres erdő karós erdő erdőszél leveles erdő, bikkfás ördögbordás szőrcsés bojtos reglő bezseny, cseplesz nyíres selymék Babai D., Molnár Zs. (2013): Multidimensionality and scale in a landscape ethnoecological partitioning in a mountainous landscape (Gyimes, Carpathians). J. Ethnobiol. Ethnomed. 9: 11.

Gerinctelenek népi taxonómiája – 214 taxon (Ulicsni Viktor) Ulicsni V. et al.: Folk knowledge of invertebrate species in the Carpathian basin. (In prep.)

Egy mérlegen az ürgepörkölt és a segédpüspök … Lenyúzod? Ez itt biztos jó? Szerintem nem.

A hagyományos ökológiai tudás eróziója (mémek száma 34 növényfaj kapcsán / egyén) A közösség tagjaitól tanult tudás (nevek, használat, folklór) Személyes tapasztalatból szerzett tudás (élőhely, virágzási idő, abundancia) A tudás „mértéke” (mémek száma) Születési év Születési év Molnár K., Bódis J., Babai D., Botta-Dukát Z., Molnár Zs.: Knowledge erosion of community-originated and personally inquired traditional ecological knowledge. Ecology and Society, leadás előtt.

Releváns válaszok aránya (%) Hagyományos ökológiai tudás védett/védendő növényfajok kapcsán: kevesebb a kívánatosnál Releváns válaszok aránya (%) Gyimesi gazdák Zalai gazdák Biró É., Babai D., Bódis J., Molnár Zs. (2014): Lack of knowledge or loss of knowledge? Traditional ecological knowledge of population dynamics of threatened plant species in East-Central Europe. Journal for Nature Conservation 22: 318-325.

Hagyományos ökológiai tudás formálta európai kultúrtájak

tudomány + helyi/hagyományos tudás + gyakorlati tudás stb. A tudás közös létrehozása („knowledge co-production”) tudomány + helyi/hagyományos tudás + gyakorlati tudás stb. Tervezés Adatgyűjtés + elemzés Publikálás Tengö M. et al. (2014): Connecting diverse knowledge systems for enhanced ecosystem governance: the multiple evidence base approach. Ambio 43: 579-591.

Tudásrendszerek találkozása: ki mit tanul a tájtól? Vadász Csaba Máté János M. Zs. Fikret Berkes Fotó: Varga Anna a természetvédelmi őr a pásztor a botanikus a kanadai etnobiológus prof Molnár, Zs., Kis, J., Vadász, Cs., Papp, L., Sándor, I., Béres S., Sinka G., Varga, A.: (2015): Common and conflicting objectives and practices of herders and nature conservation managers: the need for the ’conservation herder’. Ecosystem Health and Sustainability (review alatt).

FÁSLEGELŐK – HAGYOMÁNYOS ÖKOLÓGIAI TUDÁS NÉLKÜL NEM MEGY… (Varga Anna) irodai természetvédők természetvédelmi őrök pásztorok A terepi természetvédők tanulják a helyi tudást Fáslegelő Varga A., Heim A., Demeter L., Molnár Zs. (2015): Rangers bridge the gap: use of wood-pasture related traditional ecological knowledge in nature conservation. Leadva. Fotó: Molnár Ábel