A tanító táj Molnár Zsolt, etnoökológus MTA Ökológiai Kutatóközpont Tóth Gyula juhász (Molnár Ábel felvétele)
a Természet könyvéből: „együtt a tájjal” Olvasás a Természet könyvéből: „együtt a tájjal”
Bódis Judit felvétele
„A jószágot szeretni kell!” „A szájáról szép a jószág!” „Én a jószág száján át látom a legelőt.” „Közé kell menjél!”
„Engem az élet tanított, nem a könyv!” Árvai Sándor Papp László
Néhány a 142-148 gyimesi népi élőhely-kategóriából (világrekord) szelhás, fenyőerdő gyakor erdő gyéres erdő karós erdő erdőszél leveles erdő, bikkfás ördögbordás szőrcsés bojtos reglő bezseny, cseplesz nyíres selymék Babai D., Molnár Zs. (2013): Multidimensionality and scale in a landscape ethnoecological partitioning in a mountainous landscape (Gyimes, Carpathians). J. Ethnobiol. Ethnomed. 9: 11.
Gerinctelenek népi taxonómiája – 214 taxon (Ulicsni Viktor) Ulicsni V. et al.: Folk knowledge of invertebrate species in the Carpathian basin. (In prep.)
Egy mérlegen az ürgepörkölt és a segédpüspök … Lenyúzod? Ez itt biztos jó? Szerintem nem.
A hagyományos ökológiai tudás eróziója (mémek száma 34 növényfaj kapcsán / egyén) A közösség tagjaitól tanult tudás (nevek, használat, folklór) Személyes tapasztalatból szerzett tudás (élőhely, virágzási idő, abundancia) A tudás „mértéke” (mémek száma) Születési év Születési év Molnár K., Bódis J., Babai D., Botta-Dukát Z., Molnár Zs.: Knowledge erosion of community-originated and personally inquired traditional ecological knowledge. Ecology and Society, leadás előtt.
Releváns válaszok aránya (%) Hagyományos ökológiai tudás védett/védendő növényfajok kapcsán: kevesebb a kívánatosnál Releváns válaszok aránya (%) Gyimesi gazdák Zalai gazdák Biró É., Babai D., Bódis J., Molnár Zs. (2014): Lack of knowledge or loss of knowledge? Traditional ecological knowledge of population dynamics of threatened plant species in East-Central Europe. Journal for Nature Conservation 22: 318-325.
Hagyományos ökológiai tudás formálta európai kultúrtájak
tudomány + helyi/hagyományos tudás + gyakorlati tudás stb. A tudás közös létrehozása („knowledge co-production”) tudomány + helyi/hagyományos tudás + gyakorlati tudás stb. Tervezés Adatgyűjtés + elemzés Publikálás Tengö M. et al. (2014): Connecting diverse knowledge systems for enhanced ecosystem governance: the multiple evidence base approach. Ambio 43: 579-591.
Tudásrendszerek találkozása: ki mit tanul a tájtól? Vadász Csaba Máté János M. Zs. Fikret Berkes Fotó: Varga Anna a természetvédelmi őr a pásztor a botanikus a kanadai etnobiológus prof Molnár, Zs., Kis, J., Vadász, Cs., Papp, L., Sándor, I., Béres S., Sinka G., Varga, A.: (2015): Common and conflicting objectives and practices of herders and nature conservation managers: the need for the ’conservation herder’. Ecosystem Health and Sustainability (review alatt).
FÁSLEGELŐK – HAGYOMÁNYOS ÖKOLÓGIAI TUDÁS NÉLKÜL NEM MEGY… (Varga Anna) irodai természetvédők természetvédelmi őrök pásztorok A terepi természetvédők tanulják a helyi tudást Fáslegelő Varga A., Heim A., Demeter L., Molnár Zs. (2015): Rangers bridge the gap: use of wood-pasture related traditional ecological knowledge in nature conservation. Leadva. Fotó: Molnár Ábel