ADAT – Információ – Tudás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Isvara Krisna dász / Tasi István Létkérdés Konferencia 2005
Advertisements

Készítette: Raczkó Viktória
Művészet By: Turi Krisztina.
Informatika Jogi informatika Mai témáink u A jogász és az informatika viszonya u Információs tevékenység a jog területén u Az információ fogalma u Az.
Informatikai alapfogalmak
Az információszerzés.
A statisztika alkalmazása különféle tudományterületeken I. Közgazdaságtan és gazdálkodástudomány Kovács Péter.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Könyvtári és Informatikai Szövetség
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Tudományos és publicisztikai szövegtípusok
A multidiszciplináris e-learning
Az empirikus ellenőrizhetőség mint kritérium
Az informatika alapjai
A számítástechnika és informatika tárgya
Az adatbázisok használata során szerzett tapasztalataink
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Informatika.
AZ INFORMÁCIÓ Forrás: Dr. Haig Zsolt: Hadviselés az információs hadszíntéren [Zrínyi Kiadó]
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Az információs társadalom jogi alapkérdései, alapfogalmai
GERILLA-MARKETING.
Halmazelmélet és matematikai logika
Gazdasági modellezés,döntési modellek
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A jelentés.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
A mérhető és a mérhetetlen Kompetenciafejlesztés az Ikerkönyvekkel.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
Tudásközösség – a hagyományőrzés legősibb és legkorszerűbb formája
AZ ELŐADÁS CÍME KÉSZÍTETTE: VEZETÉKNÉV Keresztnév KONZULENS:
A hazai és a nemzetközi hadtudományi kutatások műhelyei, főbb képviselői, a legfontosabb hadtudományi kutatási témák GŐCZE ISTVÁN ZMNE, Gőcze.
Szemantikus keresők.
A tudástársadalom jövője
A pszichikumról általában
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
vizuális kommunikáció
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
11. tétel Adatbázis táblái közti kapcsolatok optimalizálása
Információelméleti alapok Adat és információ. Szemléletmód Fogalomalkotás Kommunikáció - konvenciók Az ismeret rokonai - adat, információ Az adatkezelés.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Közösségi hálók hálójában Szilassi Andrea Városi Könyvtár Tatabánya.
Közgazdaságtan 0 Hogyan írjunk tudományos munkát? Tóth Gergely.
Információ ... Számítógép: Információ:
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A védett ismeret (know-how) "terjedésének" magánjogi aspektusai Dr
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
A vezető személyisége – a ma követelményei és a holnap kihívásai.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
T UDÁSBÁZISOK ALKALMAZÁSA. A TUDÁSBÁZISOK FOGALMI KERETEI fogalmi meghatározása nem egységes sem Európában, sem a tengerentúlon oktatási értelemben gazdasági,
Informatikus - fizika 1 ÚJ SZAK AZ ELTE TTK-N az oktatás modernizálása keretében 2000-ben lett kidolgozva, 2002 júniusában engedélyezve, 2003 szeptemberében.
KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK. Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása.
Információ.
Informatikai alapfogalmak
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
Médiagazdaságtan GSVMG11KNC /II. Alapfogalmak.
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Digitális világ Rólunk a világnak Írjunk blogot!
Információ- és Tudásmenedzsment alapfogalmai
Digitális világ, eszközök
Kérdések a második zh-hoz
„TUDÁSIGÉNYES SZOLGÁLTATÁSOK – TUDÁSIGÉNYES VÁLLALKOZÁSOK”
Előadás másolata:

ADAT – Információ – Tudás Az információmenedzsment alapösszefüggései

Feladat Gyűjtsenek mellékneveket és igéket az adat és az információ szavakhoz! Milyen az adat/információ? Mit lehet velük csinálni?

Menjenek a weboldalra és gyűjtsenek tovább!

Adat és Információ Az adat, az értelmező szótár definíciója szerint - a "valakinek vagy valaminek a megismeréséhez, jellemzéséhez hozzásegítő tény, részlet". Tudományos és Köznyelvi Szavak Magyar Értelmező Szótára. http://meszotar.hu/keres-adat Bencsik Andrea: ítélet és összefüggés nélküli objektív tény, jelek összessége. Bencsik Andrea: A tudásmenedzsment emberi oldala. Miskolc:Z-Press Kiadó Kft, 2009. 17. p. Az információ, az "értelmezett adat", amelynek legfontosabb ismérve, hogy bizonytalanságot, határozatlanságot oszlat el. megkülönböztető jelnek tekinti, a közlés tárgyának tartják, minden információ, ami változást okoz az emberi tudatban

Feladat Keressenek további meghatározásokat! Használjanak nyomtatott és internetes forrásokat is. Próbáljanak meg különféle tudományterületek (informatika, közgazdaságtan, biológia stb.) fogalom meghatározásait keresni!

Hogyan lesz az adatból információ? Hogyan lesz az információ tudás?

Adat-Információ-Tudás Manuel Castells így írja le e három fogalom összefüggéseit: „Maga az információ az adatok szervezett halmaza, amelyet kommunikációs célokra formáltak valamely osztályozási szempont szerint. A tudás pedig olyan állítások halmaza, amelyek abból a folyamatból születnek, amikor az emberi elmét egy megfigyelhető jelenség megértésére használjuk.” Castells, Manuel: A tudás világa: Manuel Castells és Martin Ince beszélgetése. Bp.:Napvilág Kiadó, 2006. 137.p.

Z. Karvalics László „A magasabb pszichikus funkciók, az idegrendszeri, a tudat, az elme működésének jelenségcsaládja egy komplexitási tengely mentén kontinuumot alkot.” Az összefüggő, egymásba ágyazott műveletek és mintázatok, sémák hihetetlen nagyságrendű és bonyolultságú rendszerét igen nehéz „belegyömöszölni” az adat-információ-tudás hármasába, és megérteni annak összetett működését. Z. Karvalics László: Információs, tudás, társadalom, gazdaság, technológia: az egységes terminológia felé. http://www.infonia.hu/digitalis_folyoirat/2005_4/2005_4_z_karvalics_laszlo.pdf

Adat, információ, tudás és bölcsesség piramisa és a feldolgozás és felhasználás szintjei Basic Knowledge Concept. Trainmor-knowmore honlapja <http://www.tranmor-knowmore.eu>

Feladat Keressenek az adat-információ-tudás-bölcsesség piramisának további ábrázolásait. Miben különböznek? Mi a közös bennük?

T.D. Wilson: Csak az információt lehet menedzselni! „Bár a tudás évezredek óta a legkülönfélébb formákban manifesztálódik, az egyén számára releváns tudás az egyén elméjében keletkezik, és ott hasznosul.” Wilson, T.D: Nonsense of knowledge management In: Information Research, 2002. Vol. 8 No. 1 <http://informationr.net/ir/8- 1/paper144.html>

Az információ gondolat térképe Készítsenek csoportban hasonló gondolattérképet!

Házi feladat Milyen információra van szükségük a tanulmányaik elvégzéséhez? Írjon le legalább 4 csoportot/típust és ezekhez legalább 4 példát!