Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet Cegléd, 2017. január 19. Cegléd, Malom tér 3.
Munkaközösség neve: Óvoda-, iskolapszichológus koordinátori munkaközösség Munkaközösség vezetője: Lászlóné Rozsnyai Henriett A munkaközösség legfontosabb eredményei a 2014/2015 tanévben: Az óvoda,- iskolapszichológus protokoll ismertetése. Az új szakfeladat „tartalommal való megtöltése”, a törvényben megjelölt feladatok lehetőségeinek átbeszélése. A különböző tagintézményekben való (jó) gyakorlatok ismertetése. Az Iskolapszichológus Módszertani Bázissal való rendszeres kapcsolattartás. Az Iskolapszichológus Módszertani Bázis által szervezett koordinátor képzésen való részvétel. Közös e-mail cím létrehozása az információk megosztása céljából.
A munkaközösség legfontosabb eredményei a 2015/2016 tanévben: Az OFI által szervezett Iskolai Erőszak Konferencián való részvétel – erről ismertető készítése a kollégáknak. Javaslattételt fogalmaztunk meg a Főigazgatóság felé, hogy az Iskolapszichológus Módszertani Bázis találkozóin való részvétel (mint a munkaköri feladat része) tartozzon bele a 21 óra kötött munkaidőbe. Ennek elfogadásáról a Főigazgatóság tájékoztatta a tagintézmény vezetőket. Az e-mail cím helyett levelező lista létrehozása – könnyebben kezelhető. A folyamatosan felmerülő kérdések/nehézségek átgondolása (pl. az adott óraszámba mi fér bele, igények vs. lehetőségek, mobilitás – mobil eszközök: telefon, autó használat kérdései -, rugalmasság, a szervezeti kapcsolódás anomáliái, a tankerület vezetéssel való intenzívebb kapcsolattartás, mentorálás, stb.) A felmerült kérdéseket egy soron kívüli munkaközösségi találkozón megfogalmaztuk, és állásfoglalás formájában a 2016/17-es tanév elején a Főigazgatóságnak eljuttattuk.
A munkaközösség legfontosabb célkitűzései a 2016/2017 első félévében: A állásfoglalásra való reflexió mentén a felmerült kérdések megválaszolása, lehetőségek, feladatok újragondolása. Adminisztráció/munkaidő nyilvántartás és a mentorálás kérdései. Egységes szempontrendszer kidolgozása az intézményben dolgozó iskolapszichológus beszámolójára vonatkozóan. Annak feltérképezése, hogy van e lehetősége az új kollégáknak a Bázis által (régebben) szervezett koordinátori képzés elvégzésére. Lehetőség szerint a Hősök Tere tréningen való részvétel.
A munkaközösség legfontosabb eredményei a 2016/2017 első félévében: A Főigazgatóság felé az állásfoglalás megfogalmazása. Leginkább az aktuálisan felmerülő kérdésekkel foglalkoztunk.
A munkaközösség legfontosabb nehézségei az elmúlt két és fél évben: A szakfeladat tevékenységeinek kiforratlansága. Milyen tartalommal töltsük meg? Sok helyen alacsony óraszám. Szervezeti kapcsolódás hiánya/nehézsége. (Tankerületi központokkal való együttműködés kérdései.) Mentorálás.
A munkaközösség legfontosabb kérdései: Mi fér a rendelkezésre álló óraszámba? Mi az a minimális óraszám, amiben hatékony/színvonalas szakmai munkát tudunk végezni? Óraszám és a koordináltak száma hogyan áll/jon arányban? Munkaközösségi értekezletre való eljutás. Rugalmasság kérdése. Telefon-, és autó használat. Minimális költségvetéssel rendelkezhetne-e a munkaközösség?
A mi szakterületünkön nem történt jogszabályi változás. A munkaközösség szakmai területén bevezetett jogszabályi változások 2013. február 26.-tól (15/2013. EMMI rendelet) – 2017. február 04-ig. A mi szakterületünkön nem történt jogszabályi változás. 29. § (1) Az Nkt. 18. § (2) bekezdés i) pontja szerinti iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás feladata a pedagógiai szakszolgálati intézményben a nevelési- oktatási intézményekben dolgozó pszichológusok munkájának összefogása és segítése, melyet az iskola- és óvodapszichológus feladatok koordinátora lát el. (2) Az iskola- és óvodapszichológiai feladatok koordinátorának a feladatai: a)63 az óvodai, iskolai preventív szűrések járási szintű koordinációja, együttműködés a pszichológiai tárgyú mérésekben és az eredmények kommunikációjában, b) a nevelési-oktatási intézményekben foglalkoztatott pszichológusok számára legalább havi rendszerességgel szakmai konzultációs foglalkozások szervezése, c) a nevelési-oktatási intézményekben dolgozó pszichológusok által ellátásban részesített gyermekeket, tanulókat érintően szakmai konzultációs lehetőség biztosítása a pedagógiai szakszolgálati, vagy az egészségügyi ellátás illetékességi körébe tartozó vizsgálat kezdeményezésére vonatkozó döntés kialakításában, javaslattétel annak irányultságára, helyére, d) a nevelési-oktatási intézményekben dolgozó pszichológusok megkeresésére egyéni szakmai segítés, esetvezetési segítségnyújtás, kettős vezetést igénylő csoportfoglalkozások vezetésében való közreműködés, e) a nevelési-oktatási intézmény vagy az intézményben dolgozó iskolapszichológus, óvodapszichológus megkeresésére esetmegbeszélő, tanári képességfejlesztő csoportfoglalkozás megszervezése, közreműködés annak az adott intézményben történő megvalósításában, f) egyéni tanácsadás és konzultáció a nevelési-oktatási intézményekből érkező pedagógusok számára, g) az Intézmény és a nevelési-oktatási intézmény közötti kapcsolat, kommunikáció segítése, h) a pedagógiai szakszolgálatnál önkéntesen bejelentkező, az óvodától, iskolától független szolgáltatást igénylő szülők és gyermekek óvodai, iskolai problémákkal összefüggő ellátása, szakmailag indokolt esetben a titoktartás szakmai, etikai elveinek betartása mellett az érintett intézményében dolgozó iskolapszichológussal, óvodapszichológussal való konzultáció. (3) Az iskola- és óvodapszichológus koordinátor kapcsolatot tart a miniszter által az országos szakmai irányítási feladatok ellátásában való közreműködésbe bevont Országos Iskolapszichológiai Módszertani Bázissal. (4)64 Ha az Intézmény működési körzetében működő nevelési-oktatási intézményben az iskolapszichológus, óvodapszichológus munkakör nem került betöltésre, az adott munkakör betöltéséig, a nevelési-oktatási intézmény vezetőjének erre vonatkozó írásbeli kérésére az Intézmény támogatást nyújthat az ellátás iránti igény kielégítéséhez.
Köszönöm a figyelmet!