A tanulás támogatása és tanítása Előadó: Horváth Judit
,, Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, megtanulja szeretni, amit csinál, és megtalálja azt a munkát, amit szeretni fog.” (Szent-Györgyi Albert)
„TANÁCS EGY TANULÁSBAN ELCSÜGGEDT IFJÚNAK” Apáczai Csere János „Nem is lehet derekas dolog, úgy tetszik, az, melyhez fáradság nélkül juthatsz. Az tudomány gyükere keserű, gyümölcse penig gyönyörűséges. No tehát, ha mellyedben vagyon még elevenség, ha szívedben a virtusnak csak egy szikrája maradt, távul, távul légyenek minden lágy, könnyű, kényes dolgok, keményeket, keményeket keress, tűzön, vízen, kősziklákon, havasokon járj, kelj.”
Nehézségek, melyek felmerülnek a tanulás- tanítás folyamatában Nem megy jól a tanítás, mert…. a gyerekeket nem érdekli a tananyag, nem szeretnek tanulni a gyerekek szokásrendje kialakulatlan a tanuláshoz nélkülözhetetlen alapképességek nem fejlődtek ki a gyerekek nem sajátítják el a tanulás hatékony módszereit
A nehézségek okozója - maga a pedagógus a tantestület hazai közoktatás-politika a jelenkori családi és társadalmi közeg
Testületi összehangolódás Program Rendszeres gyakorlás Folyamatos fejlesztés
Mit tanítsunk tanulásmódszertanból? A tanuláshoz való viszony formálását A tanuláshoz szükséges alapképességek intenzív fejlesztését helyes tanulási szokások kialakítását Konkrét tanulási módszerek és technikák elsajátítását
A tanulás értelmezése Köznapi értelemben: mindenféle elsajátítás, az a tevékenység, amelynek révén olyan ismeret, tudás, képesség birtokában jutunk, amelyet előtte nem tudtunk. Pedagógiai értelemben: nevelés-oktatás során elsajátított ismeretek, jártasságok és készségek kialakítása, képességek fejlesztése.
Pszichológiai értelemben: Minden olyan változás a pszichikus jellemzőkben ( teljesítményben, tudásban, viselkedésben), amely külső hatásra, tapasztalás, gyakorlás révén jön létre.
A tanulás fajtái, formái Mozgásos ( motoros) tanulás: mozdulatok, cselekvések elsajátítása, megtanulása. Érzékelési-észlelési ( szenzoros vagy perceptuális) tanulás: az érzékelés, észlelés működésében bekövetkező változás tapasztalatok, gyakorlás hatására. Verbális tanulás: szóban megfogalmazott anyag megfogalmazása.
A tanulást végző szándéka szerint lehet: Szándékos tanulás: akarati erőfeszítéssel tanulunk meg valamit. Nem szándékos, spontán tanulás: különösebb erőfeszítés nélkül sajátítunk el valamit.
Az agy szereposztásbeli differenciája Sorba rendezés Ábrándozás Rendszerezés Képzelet Részletek Összkép Beszéd Számok, Ritmus Logika Szín, tér
A tanuláshoz való viszony tanítása ,, Fáradj, míg ez múlandó életben vagy; holtod után bizony eleget nyughatsz. A boldogság mindenkor munkát követel.” (Apáczai)
Tanulási motivációk A tanulás és a motiváció kapcsolata: Beépült ( internalizált) motiváció Belső ( intrinzik) tanulási motiváció Külső ( extrinzik) tanulási motiváció Presztizs motiváció
A tanuláshoz szükséges alapkészségek fejlesztése - figyelem - emlékezet, emlékezés - memória - kreativitás - gondolkodás
Helyes tanulási szokások - Rutin tevékenységek kialakítása - Heti terv, napirend - Felelősségre vonhatóság - Elég a jó nem kell a tökéletes Időmérés Játék, képzelőerő - Zenehallgatás - Egyértelmű kezdőpont - Segítség kérés
Tanulási módszerek Előzetes átnézés Elolvasás Kérdések szerkesztése Átgondolás Felidézés Visszaadás Ellenőrzés
A tankönyv használata Parafrazeálás Hívószavak gyűjtése Jelek alkalmazása
Felhasznált irodalom Balogh László: A tanulók egyéni tanulási módszerei fejlesztésének pszichológiai háttere* Rabi Ferencné Perényi Szilvia: Tanulni tanulok Tanulásmódszertan 10 - 12 éves tanulók számára Oroszlány Péter: A tanulás tanítása