A tanulás támogatása és tanítása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

A DIOO digitális fejlesztő eszköz az óvodai nevelés szolgálatában.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A Non-Profit teljesítménymérés problémái (mérési és fejlesztési lehetőség) Márkus Gábor CVS, PVM, TVM, igazgató Stúdium Kft. Oktatás és Projekt menedzsment.
Pedagógia szak - szakos tájékoztató -. Mit tanulunk a pedagógia alapszakon? Alapozás:  Tanulás, kommunikáció, szocializáció; Bevezetés a pszichológiába;
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
SPORTISKOLÁK ORSZÁGOS TANÁCSKOZÁSA A SPORTSPECIFIKUS TANTÁRGYAK TÜKRÉBEN CSANÁDI ÁRPÁD ÁLTALÁNOS ISKOLA, SPORTISKOLA ÉS KÖZÉPISKOLA RABI FERENCNÉ intézményvezető.
Záró konferencia Dósáné Pap Györgyi HASIT 4. alprojekt Hallgatói motiváció erősítése.
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
Sz. Hegedűs Rita és Szerecz György Magyar Nyelvstratégiai Intézet Budapest A NAT mint a tanár segítsége.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
A játékok tanítása, a játékvezetés, játékelméletek
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Pedagógus szerep és változásai
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
AZ ISKOLÁSKORBA VEZETŐ
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Mayer József Budapest február 27.
Hogyan lett Szentgotthárd energiaváros?
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Iskolaérettség.
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Projektmunka Földrajzolok
AZ INTÉZMÉNY KÜLSŐ KAPCSOLATAI
HHR.
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Előadó: Daka Zsolt ügyvezető Gyulahús Kft.
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
Nyílt nap Iskola neve Dátum.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
Felhasználóképzés a kórházban
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Olvasási szokások, olvasási nehézségek
DARUS.
A TANULÁSMÓDSZERTAN ALAPJAI
Új pályainformációs eszközök - filmek
Felnőttképzés a közművelődésben
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A pszichológiai segítségnyújtás lehetőségei
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Intézmény minőségirányítási programja
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Az iskolai szervezet és fejlesztése
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Stratégiai gondolkodás
Előadás másolata:

A tanulás támogatása és tanítása Előadó: Horváth Judit

,, Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, megtanulja szeretni, amit csinál, és megtalálja azt a munkát, amit szeretni fog.” (Szent-Györgyi Albert)

„TANÁCS EGY TANULÁSBAN ELCSÜGGEDT IFJÚNAK” Apáczai Csere János „Nem is lehet derekas dolog, úgy tetszik, az, melyhez fáradság nélkül juthatsz. Az tudomány gyükere keserű, gyümölcse penig gyönyörűséges. No tehát, ha mellyedben vagyon még elevenség, ha szívedben a virtusnak csak egy szikrája maradt, távul, távul légyenek minden lágy, könnyű, kényes dolgok, keményeket, keményeket keress, tűzön, vízen, kősziklákon, havasokon járj, kelj.”

Nehézségek, melyek felmerülnek a tanulás- tanítás folyamatában Nem megy jól a tanítás, mert…. a gyerekeket nem érdekli a tananyag, nem szeretnek tanulni a gyerekek szokásrendje kialakulatlan a tanuláshoz nélkülözhetetlen alapképességek nem fejlődtek ki a gyerekek nem sajátítják el a tanulás hatékony módszereit

A nehézségek okozója - maga a pedagógus a tantestület hazai közoktatás-politika a jelenkori családi és társadalmi közeg

Testületi összehangolódás Program Rendszeres gyakorlás Folyamatos fejlesztés

Mit tanítsunk tanulásmódszertanból? A tanuláshoz való viszony formálását A tanuláshoz szükséges alapképességek intenzív fejlesztését helyes tanulási szokások kialakítását Konkrét tanulási módszerek és technikák elsajátítását

A tanulás értelmezése Köznapi értelemben: mindenféle elsajátítás, az a tevékenység, amelynek révén olyan ismeret, tudás, képesség birtokában jutunk, amelyet előtte nem tudtunk. Pedagógiai értelemben: nevelés-oktatás során elsajátított ismeretek, jártasságok és készségek kialakítása, képességek fejlesztése.

Pszichológiai értelemben: Minden olyan változás a pszichikus jellemzőkben ( teljesítményben, tudásban, viselkedésben), amely külső hatásra, tapasztalás, gyakorlás révén jön létre.

A tanulás fajtái, formái Mozgásos ( motoros) tanulás: mozdulatok, cselekvések elsajátítása, megtanulása. Érzékelési-észlelési ( szenzoros vagy perceptuális) tanulás: az érzékelés, észlelés működésében bekövetkező változás tapasztalatok, gyakorlás hatására. Verbális tanulás: szóban megfogalmazott anyag megfogalmazása.

A tanulást végző szándéka szerint lehet: Szándékos tanulás: akarati erőfeszítéssel tanulunk meg valamit. Nem szándékos, spontán tanulás: különösebb erőfeszítés nélkül sajátítunk el valamit.

Az agy szereposztásbeli differenciája Sorba rendezés Ábrándozás Rendszerezés Képzelet Részletek Összkép Beszéd Számok, Ritmus Logika Szín, tér

A tanuláshoz való viszony tanítása ,, Fáradj, míg ez múlandó életben vagy; holtod után bizony eleget nyughatsz. A boldogság mindenkor munkát követel.” (Apáczai)

Tanulási motivációk A tanulás és a motiváció kapcsolata: Beépült ( internalizált) motiváció Belső ( intrinzik) tanulási motiváció Külső ( extrinzik) tanulási motiváció Presztizs motiváció

A tanuláshoz szükséges alapkészségek fejlesztése - figyelem - emlékezet, emlékezés - memória - kreativitás - gondolkodás

Helyes tanulási szokások - Rutin tevékenységek kialakítása - Heti terv, napirend - Felelősségre vonhatóság - Elég a jó nem kell a tökéletes Időmérés Játék, képzelőerő - Zenehallgatás - Egyértelmű kezdőpont - Segítség kérés

Tanulási módszerek Előzetes átnézés Elolvasás Kérdések szerkesztése Átgondolás Felidézés Visszaadás Ellenőrzés

A tankönyv használata Parafrazeálás Hívószavak gyűjtése Jelek alkalmazása

Felhasznált irodalom Balogh László: A tanulók egyéni tanulási módszerei fejlesztésének pszichológiai háttere* Rabi Ferencné Perényi Szilvia: Tanulni tanulok Tanulásmódszertan 10 - 12 éves tanulók számára  Oroszlány Péter: A tanulás tanítása