Felső tagozatos tanárok képzése Bankoljunk okosan! – KORSZERŰ PÉNZKEZELÉS Felső tagozatos tanárok képzése 2017. Január 31. Sasné Megyes Erzsébet
A Pénz7 programról Ezekre az órákra a nemzetközi hátterű Pénz7 program keretében kerül sor 2015 óta Célja, hogy a fiatalok tudatosabban kezeljék pénzügyeiket, tudjanak többet a gazdaság és a pénzvilág működéséről. Az idei pénzügyi téma a korszerű pénzkezelés (Bankoljunk okosan!)
Felső tagozat 5-6. osztály
Az óra részei: Kulcsszó Családi pénzügyek Miért és hogyan működik a bankszámla, bankkártya? Az a titokzatos bankszámla… Melyiket válasszam?
???? 1. Kulcsszó 5-7 perc Rövid beszélgetés a bankról: Csak a feladat elvégzése után derül ki az óra témája ! Rövid beszélgetés a bankról: Ki járt már bankban ? miért? Mivel foglalkoznak az ott dolgozók? Lesz-e biztosan kapcsolatunk a bankkal? ????
2. Családi pénzügyek (képekben) 16-18 perc „sárga csekk” feladása kártyás vásárlás PayPass készpénzes vásárlás
2. Családi pénzügyek (képekben) készpénzfelvétel pénzgyűjtés otthon TÁBLAKÉP: Kérdések lehetnek: Mi a különbség a PayPass-os és a nem érintőkártyás fizetés között? Mi a PIN-kód? Ismeritek-e az internetes vásárlást? Mit lehet interneten vásárolni? Mi a véleményetek róla? internetes vásárlás Hogy kerül a pénz a bankkártyára?
3. Bankszámla-bankkártya kb. 6 perc Hogyan kerülünk kapcsolatba a bankkal? A folyamat összeállítása, magyarázata munkavégzés jövedelem banki folyószámlára utalás Beszélgetés: láthatatlan pénz (számlapénz), bankkártya-igénylés netes vásárlás vásárlás pénzfelvétel
4. Az a titokzatos bankszámla… A történet közös elolvasása, a hozzátartozó feladat elvégzése és ellenőrzése, a többi feladat elvégzése csoportonként az idő függvényében, megbeszélés frontálisan csoportonként. Kérdések pl.: • Mi fog szerepelni a királyfi áprilisi bankszámláján nyitó egyenlegként? (A márciusi záró egyenleg, azaz 30.000 garas.) • Mire jó a bankszámlakivonat? (A bankszámlakivonat segít követni, ellenőrizni a pénzmozgásainkat.) Készpénz esetén otthon mit tennénk? (háztartási napló) 13-14 perc
5.Melyiket válasszam? Az elhangzottak alapján döntse el mindenki, 2-3 perc Az elhangzottak alapján döntse el mindenki, melyik pénzkezelési módot választaná! Összesítés-összegzés
Felső tagozat 7-8. osztály
Az óra részei: Kulcsszó Hogyan működik? Rejtély a bankban Hagyományosan vagy korszerűen Miért pont így? Szerintem…
BANK 1. Kulcsszó 5? perc Meghatározások alapján szavak kitalálása, a közös előtag meghatározása, az óra témájának megadása, rövid beszélgetés a témával kapcsolatban. (?) idő jegy BANK kártya automata fiók számla
2. Hogyan működik? Folyamatábra a pénz körforgásáról 7 perc munkavégzés jövedelem Vállalkozó kedvű tanuló - segítséggel - foglalja össze a folyamatot! utalás a bankszámlára Essen szó láthatatlan vagy virtuális pénzről – pl. fizetés átutalása, netes kártyás vásárlás netes vásárlás Bankkártya-igénylésről Miért jó, miért kell … pénzfelvétel vásárlás készpénzzel
+ 3. Rejtély a bankban 10 perc MEG TAKARÍT ÁS B A N K K Á R T Y A- magyarázattal CSALÁD A többi szó: bankszámla számlapénz csekkbefizetés átutalás készpénz HÁZ TART ÁS
4. Hagyományosan vagy korszerűen? 5 perc ÓVÁRI család ÚJVÁRI család készpénz bankszámla sárga csekk befizetés számlapénz átutalás bankkártya ÓVÁRI ÚJVÁRI A megfejtett szavak csoportosítása A táblán.
5. Miért pont így? VITA 2-3 perc csoportos érvgyűjtés Le is írhatják ÓVÁRIÉK VITA 2-3 perc csoportos érvgyűjtés Le is írhatják 1-1 perc érvelés (hosszú) Újabb csoportos érvgyűjtés Vita A táblára kerüljön fel néhány jó gondolat! A csoportok érveket gyűjtenek A szóvivő elmondja: Mi az előnye? A másiknak mi a hátránya? ÚJVÁRIÉK
6.Szerintem… Szívesebben lennék a …... család tagja, mert………… 4 perc A vita után mindenki egyénileg döntsön valamelyik módszer mellett - pl. szavazzunk! Fogalmazza meg, mi volt a legfontosabb indoka a választásának. Segítsünk egy táblára felírt kiegészítendő mondattal, pl : Szívesebben lennék a …... család tagja, mert………… Zárjuk az órát egy-egy, a tanulók által megfogalmazott frappáns mondattal.
A banki önkéntesek szerepe: Az óratervek megvalósításához a Pénz7-re banki önkéntesek segítségét is kérhetik az iskolák, ezért a segédletekben erre utaló megjegyzések is találhatóak. Az órák természetesen megtarthatók az önkéntesek közreműködése nélkül is, de az iskola kapcsolatrendszerében található szakemberek a későbbiekben is segíthetik a témák feldolgozását. Az önkéntes és a szaktanár EGYÜTT tartja az órát, nem az önkéntes önállóan!
Köszönöm a figyelmet!