Bankoljunk okosan! – KORSZERŰ PÉNZKEZELÉS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

Bankszámla és bankkártya
A bankszámla a bankkal kötött szerződés alapján megnyitott számla.
Terézvárosi Kereskedelmi és Közgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központ 1074 Budapest Dohány utca 65.
Hitelek – pénzt kölcsönbe?. Ha több pénzre van szükséged, mint amennyi rendelkezésedre áll, dönthetsz úgy, hogy vársz, amíg összegyűlik a pénzed, vagy.
Biztosítás. Mi jelent a biztosítás? •A biztosítás a nyugalom megvásárlásának egy formája •Ha valamilyen szerencsétlen előre nem látható veszteséget szenvedsz.
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
A biztonságos netes bankolás Pap Gyula Gyermekmentő szolgálat, Médiakonferencia szeptember 26.
„e-NIVÓ – együttműködõ NõI VállalkozÓk hálózata a valóságban és virtuálisan” 1 Emlékszel rá? 1. Hogyan megy a regisztráció? 2. Mire való a regisztráció?
Készítette: Schiszler Anett Szekeres Kornél H7T9UZ IQCPCZ
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Integrált Elektronikus osztálynapló
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Méltányossági elvek a közoktatásban
A magyar háztartások fizetési szokásai
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Kivonat a Wikipédiából
K&H trambulin tapasztalatok
Pénziránytű pénzügyi ismeretterjesztő honlap fiataloknak Háttér információk Szalay György Pénzügyi Kultúra Központ november 27.
A bankszámla a bankkal kötött szerződés alapján megnyitott számla.
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
Dolceta - Pénzügyi ismeretek modul 1 A számlák összehasonlítása Ellenőrző kérdések.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
A bankok.
Felnőttoktatási tájékoztatója
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
A beiskolázás előkészítése
Felvételi eljárás 2014/2015.
A következő kérdések a mai gyerekekre vonatkoznak:  Felkészíti-e az iskola a gyermekeinket a való világra?  Kapnak-e.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
Korszerű pénzkezelés otthon
A családi költségvetés
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Nemzetközi utalás magyar bankszámláról AdvCash-re onnan már könnyen feltölthető a PM számla! A regisztrációs linket kérd a szponzorodtól!
Pénzforgalom a bankszámlán
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Interaktív elektronikus tananyagok fejlesztése” projekt.
Korszerű pénzkezelés. 1.Az első banki kapcsolatod: bankszámlanyitás Miért lesz szükséged bankszámlára?  Továbbtanulás esetén kötelez a fősuli ill. egyetem.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
 testi-térbeli biztonság  idő- és ritmusérzék  beszéd tisztasága  élményen keresztül történő megértés  kommunikáció, kooperáció, kreativitás 
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
Abaqoos Banki virtuális pénztárca. Bankkártya vs. E-Banking alapú átutalás.
AZ ÉRTÉKELÉS RENDSZERE Soproni Szakképzési Centrum Porpáczy Aladár Szakgimnáziuma, Kollégiuma és Általános Művelődési Központja 9431 Fertőd, Joseph Haydn.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Bankoljunk okosan! – KORSZERŰ PÉNZKEZELÉS
Felső tagozatos tanárok képzése
Pénzügyi tervezés, megtakarítások
Bankszámlanyitás, bankkártyaválasztás Készpénzzel, vagy anélkül?
Ezek a stratégia elemek sorban
Szakiskolai fejlesztési program
AZ IKSZ 50 ÓRÁJÁNAK INTÉZMÉNYI SZINTŰ TERVEZÉSE
Az iskola legfontosabb statisztikai adatai
Korszerű pénzkezelés.
Introduction to Közgazdasági Politechnikum Hogyan pályázunk mi?
Regionális konferencia
KRE-AKTÍV motivációs projekt
A részletfizetés tranzakcióról általánosságban
Bankoljunk okosan! – KORSZERŰ PÉNZKEZELÉS Szakmai háttérismeretek
Kompetencia alapú szakoktatás
Döntsünk okosan a hitelfelvételről!
Előadás másolata:

Bankoljunk okosan! – KORSZERŰ PÉNZKEZELÉS Középiskolai tanárok képzése 2017. január 31. Lendvai Györgyi

A Pénz7 programról Ezekre az órákra a nemzetközi hátterű Pénz7 program keretében kerül sor 2015 óta Célja, hogy a fiatalok tudatosabban kezeljék pénzügyeiket, tudjanak többet a gazdaság és a pénzvilág működéséről. Az idei pénzügyi téma a korszerű pénzkezelés (Bankoljunk okosan!)

Középiskola 9-11. osztály

Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés Műveltségi terület: Ember és társadalom, Életvitel és gyakorlat Tantárgy: Társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek / Osztályfőnöki Ajánlott időkeret: 45 perc

Az óra célja és feladatrendszere: Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés Az óra célja és feladatrendszere: • A pénzügyi tudatosság fejlesztése egy konkrét helyzetben megélt feladatmegoldás segítségével, • a gazdasági kalkulációs- és tervezőkészség fejlesztése bankszámlanyitással, bankkártya-használattal kapcsolatban, • információgyűjtés, döntés-előkészítés, alternatívák közötti választás, véleménymegosztás, egyeztetés gyakorlása a pénzügyi tervezés során, • a pénzügyi döntések izgalmának, felelősségének megtapasztalása, • saját, illetve a családi pénzügyek iránti felelősség felkeltése, • együttműködési, tudásmegosztási képesség fejlesztése.

Kellékek biztosítása: Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés Előkészületek: Terem berendezése Kellékek biztosítása: • A 2. feladathoz csoportonként 1 db A/4-es papír, a tanulóknál íróeszköz, a táblára rögzítéshez cellux vagy gyurmaragasztó, mágnes. A 3. feladathoz PPT. • A 4. feladathoz szerepkártyák, csoportonként.

Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés Az óra menete: FELADAT: VÉLEMÉNYVONAL - Tervezett időkeret: 5 perc 2. FELADAT: „KÉSZPÉNZZEL VAGY ANÉLKÜL?” - Tervezett időkeret: 10 perc 3. FELADAT: BANKSZÁMLANYITÁS, BANKKÁRTYAVÁLASZTÁS (PPT) - Tervezett időkeret: 6 perc 4. FELADAT: CSALÁDI KUPAKTANÁCS - Tervezett időkeret: 24 perc

Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés FELADAT VÉLEMÉNYVONAL - Tervezett időkeret: 5 perc Az osztály véleményt nyilvánít a következő állításról: „Természetes dolog, hogy egy 16 éves diáknak legyen bankszámlája, bankkártyája.”

Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 2. FELADAT „KÉSZPÉNZZEL VAGY ANÉLKÜL?” - Tervezett időkeret: 10 perc Pénzhasználati módok összehasonlítása

Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 2. FELADAT „KÉSZPÉNZZEL VAGY ANÉLKÜL?” - Tervezett időkeret: 10 perc Pénzhasználati módok összehasonlítása Az egyes csoportok az alábbiakat gyűjtik össze: 1. csoport: Készpénzhasználat előnyei. 2. csoport: Készpénzhasználat kockázatai, veszélyei, hátrányai. 3. csoport: Bankkártyahasználat előnyei. 4. csoport: Bankkártyahasználat kockázatai, veszélyei, hátrányai.

Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 2. FELADAT „KÉSZPÉNZZEL VAGY ANÉLKÜL?” - Tervezett időkeret: 10 perc Az érvek összegyűjtése csoportban A választott szóvivők ismertetik a készpénzhasználat és bankkártyahasználat előnyeit és hátrányait

Készpénzhasználat előnyei, hátrányai lehetséges érvek Előnyök Hátrányok, veszélyek, kockázatok • szinte mindenhol használható, ezért jelenléte biztonságot ad, • vannak csak készpénzzel működő automaták, • borravaló, hálapénz fizetés esetén jellemzően ezt használják, • használata nem igényel technikai feltételeket. • elvesztése, eltulajdonítása automatikusan kárt okoz, • bankszámláról magas költséggel (tranzakciós illeték) juthatunk hozzá, • mozgása nem követhető, ezért a bűnözés eszköze lehet.

Bankkártyahasználat előnyei, hátrányai lehetséges érvek Előnyök Hátrányok, veszélyek, kockázatok • széles körben használható, • nem kell, hogy nagyobb összeg legyen nálunk, • alacsony költséggel használható, • elvesztése, eltulajdonítása esetén letilthatjuk, • könnyen tárolható, • követhető pénzmozgást tesz lehetővé. • fizetnünk kell a használatért (pl. kártyadíj, számlavezetési díj), nem megfelelő konstrukció és használat esetén ez magas összeg lehet, • figyelnünk kell a biztonságos használatra (pinkódhasználat, limitek beállítása, bankkártya tárolása…), • a bankkártya-elfogadás technikai akadályokba ütközhet, • követnünk kell költéseinket, az egyenleg alakulását.

Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 3. FELADAT BANKSZÁMLANYITÁS, BANKKÁRTYAVÁLASZTÁS (PPT) - Tervezett időkeret: 6 perc Bankszámla, bankkártya diákoknak, bankszámlaválasztás folyamata, bankok kínálata, mi mennyibe kerül, összehasonlítás fontossága, kalkulátorok használata. A fogalmi tisztázás a következő feladat előkészítése is egyben.

Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 3. FELADAT - PPT Bankszámla, bankkártya diákoknak A bankok kínálnak készpénzkímélő megoldásokat diákoknak. A 18 év alattiak csak a szülők vagy a törvényes képviselők hozzájárulásával nyithatnak bankszámlát, és igényelhetnek hozzá bankkártyát. A 18. életévet betöltve bárki önállóan létesíthet bankszámlát, és igényelhet hozzá különféle banki szolgáltatásokat, így bankkártyát is.

3. FELADAT - PPT A bankszámla kiválasztása (bankválasztás) Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 3. FELADAT - PPT A bankszámla kiválasztása (bankválasztás) Milyen szolgáltatást várok el? Mit és mennyiért kínálnak a szóba jöhető bankok? Előnyök, hátrányok és költségek mérlegelése Bankválasztás

3. FELADAT - PPT A bankkártya választásának folyamata Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 3. FELADAT - PPT A bankkártya választásának folyamata

Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 3. FELADAT - PPT Összehasonlítás fontossága A bankok számlacsomag konstrukciói jelentősen eltérhetnek egymástól, ezért tételesen érdemes áttekinteni, összehasonlítani, hogy mi mennyibe kerül. Ma már az interneten összehasonlíthatók a bankszámlák díjai, szolgáltatásai, mint például a Magyar Nemzeti Bank honlapján. http://alk.mnb.hu/fogyasztoknak/alkalmazasok/szvp

Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 4. FELADAT CSALÁDI KUPAKTANÁCS Legyen-e Évinek bankszámlája, bankkártyája?

4. FELADAT CSALÁDI KUPAKTANÁCS Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 4. FELADAT CSALÁDI KUPAKTANÁCS Tervezett időkeret: 24 perc Csoportalakítás Szerepkártyák kiosztása Családi kupaktanács összeül Családok beszámolója Összefoglalás

Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 4. FELADAT CSALÁDI KUPAKTANÁCS Csoportalakítás A családokat oly módon alakítjuk meg, hogy • az előző kör 1-es csoportjából kerüljenek ki az édesanyák – ARANKÁ-k, • az előző kör 2-es csoportjából kerüljenek ki az édesapák – JENŐ-k, • az előző kör 3-as csoportjából kerüljenek ki az ÉVI-k, • az előző kör 4-es csoportjából kerüljenek ki a PETI-k.

Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 4. FELADAT CSALÁDI KUPAKTANÁCS Szerepkártyák kiosztása • Az édesapa, Molnár Jenő csoportvezető egy vállalatnál, • felesége, Molnárné Kis Aranka asszisztens a helyi orvosi rendelőben, • kisebbik gyermekük, Évi, 15 és fél éves, és ettől a tanévtől egy 50 km-re lévő, nagyvárosi középiskolában tanul, • a nagyobbik gyermek, Peti, 18 éves, a közeli gimnáziumban tanul, és az érettségi vizsgájára készül. Hangsúlyozzuk, hogy a korábbi csoportokban összegyűjtött érveket használják fel a családi tanácskozás során.

CSALÁDI KUPAKTANÁCS összeül Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 4. FELADAT CSALÁDI KUPAKTANÁCS összeül Döntésnek kell születnie arról, hogy a 15 és fél éves Évinek legyen-e bankszámlája és bankkártyája. A diákok a szerepkártya leírása alapján a szereplők bőrébe bújnak, a szerepkártyák információi és a korábban összegyűjtött szempontok alapján mérlegelnek, elmondják véleményüket, érvelnek. A családi tanácskozásra 10-12 perc van

4. FELADAT Hogyan dönt a családi kupaktanács? Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 4. FELADAT Hogyan dönt a családi kupaktanács?

Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 4. FELADAT CSALÁDOK BESZÁMOLÓJA A csoportok döntéseinek ismertetése: a 4 fős csoportok szóvivői egy, másfél percben ismertetik a döntést, és indokolják a döntésüket. A feladat e szakaszának időigénye kb. 10 perc.

Lehetséges érvek Évi bankszámla és bankkártyanyitás mellett Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 4. FELADAT CSALÁDOK BESZÁMOLÓJA Lehetséges érvek Évi bankszámla és bankkártyanyitás mellett Évi egy nagyvárosban tanul, ahol a bankkártya elfogadása széles körben működik. Bármikor hozzáférhet a pénzéhez, amikor szükség van rá, a rendkívüli helyzetek is kezelhetőek így. Nem kell nagy összegű készpénzt magánál tartania. A bankkártyás fizetés költségei lehetnek alacsonyabbak, mint a készpénzesé. A limitek beállításával megfontoltabb döntésekre késztethető Évi, illetve a bankkártya elvesztése esetén is biztonságosabb. Fontolgatja a diákmunka lehetőségét, amihez szüksége lehet bankszámlára. Évi korán megismerkedhet a korszerű pénzhasználat lehetőségeivel.

Lehetséges érvek, hogy Évinek ne legyen bankszámlája és bankkártyája Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 4. FELADAT CSALÁDOK BESZÁMOLÓJA Lehetséges érvek, hogy Évinek ne legyen bankszámlája és bankkártyája Évi bevételei (szülőktől, nagyszülőktől érkező apanázs) jelenleg készpénzben érkeznek. A számlanyitásnak és a hozzá kapcsolódó szolgáltatásoknak költsége lehet. Évi tapasztalatlan még a pénzügyek terén, külön figyelmet igényel a pénzmozgások, költségek követése. Évi néha szeleburdi, és hajlamos a könnyelmű döntésekre. Ha nem vigyáz bankkártyájára, akkor visszaélhetnek a kártyájával. Amíg nincs önálló jövedelme (diákmunka), addig indokolatlan, hogy bankszámlája legyen.

4. FELADAT Összefoglalás A döntést megalapozó tényezők hangsúlyozása: Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 4. FELADAT Összefoglalás A döntést megalapozó tényezők hangsúlyozása:

Bankoljunk okosan! – korszerű pénzkezelés 4. FELADAT Összefoglalás A döntést megalapozó tényezők hangsúlyozása: • Évi pénzhasználatáról vezessen feljegyzést (pl. egy hónapon keresztül)! • Évi tekintse át (pl. Peti segítségével) a banki ajánlatokat, nézze meg, hogy milyen költséggel, milyen tranzakciókra használható a bankkártya! • Végezzen összehasonlítást, használja pl. a kalkulátorok adta lehetőségeket, számoljon be a kapott eredményről!

A banki önkéntesek szerepe: Az óratervek megvalósításához a Pénz7-re banki önkéntesek segítségét is kérhetik az iskolák, ezért a segédletekben erre utaló megjegyzések is találhatóak. Az órák természetesen megtarthatók az önkéntesek közreműködése nélkül is, de az iskola kapcsolatrendszerében található szakemberek a későbbiekben is segíthetik a témák feldolgozását. Az önkéntes és a szaktanár EGYÜTT tartja az órát, nem az önkéntes önállóan!

Köszönöm a figyelmet, várom a kérdéseket 