Az óvodai szűrések változásai, a korai nyelvi szűrés fontossága

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
Gyermekkori depresszió
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
NYME-AK Neveléstudományi Intézet Gyógypedagógia Intézeti Tanszék Állatasszisztált terápiák a gyógypedagógiai rehabilitációban Témavezető: Taufer Ildikó.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
Konfliktusfeloldó működések a lexikális előhívás során
Pedagógiai szakszolgálat
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A fogyatékos emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Siketvak személyek szükségletei F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Királyhidi.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
A DIFER használata.
Integráló iskolák a közoktatásban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
Az iskoláskor küszöbén
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Integráció és inklúzió
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Az Országos képesítési keretrendszer 0. szintje Katona Nóra ELTE, PPK, Pszichológai Intézet május 12.
Ahány nyelv, annyi ember. Mikor kezdjük el a nyelvtanulást? Az óvodában a többség elfogadja páran ellenzik 1. osztályban Igazából még magyarul sem tudnak.
Farkasné Egyed Zsuzsanna. Fejlesztő nevelés színterei évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről 5. § (1) A köznevelési intézményekben folyó pedagógiai.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
3 éves gyermekek szűrése, ellátása
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
A nyelv és beszéd fejlődése
Tájékoztató a logopédiai ellátás változásairól
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Előadás másolata:

Az óvodai szűrések változásai, a korai nyelvi szűrés fontossága Téglássy Adrienn, logopédus FPSZ II. Kerületi Tagintézménye

A kommunikációról, nyelvfejlődésről A nyelv az emberek közötti kommunikáció eszköze. Alkalmazása meghatározó az ember életében. Része a tanulás, ismeretszerzés folyamatának, a gondolatok kifejezésének. Meghatározó a környezettől kapott nyelvi minta. Olyan képességek birtokába jut a gyermek, melyek segítségével alkalmassá válik gondolatainak megformálására, átadására. Elsajátítása általában spontán történik, a fejlődés eredményeképpen tudunk anyanyelvünkön megszólalni, az elhangzott beszédet megérteni, felismerni. A modern, nyugati társadalmakban a nyelvi kifejezőképesség, a kommunikáció színvonala meghatározó lesz a gyermek fejlődésében, a felnőtté válás életminőségében.

A nyelvfejlődésről címszavakban Specifikus, csak emberre jellemző sajátosság. Elsajátításának sikeressége befolyásolja az alap kultúrtechnikák (olvasás, írás, számolás) elsajátításának sikerességét, befolyásolja az iskolai sikerességet. Elsajátítása nem mindig problémamentes. Oka lehet organikus, funkcionális, pszichés és környezeti hatás. A méhen belüli magzati nyelv kialakulásával veszi kezdetét és egészen addig tart, amíg a nyelvnek konstruktívan kell alkalmazkodnia a mindennapi kommunikációs kihívásokhoz.

Mit jelent ez? A nyelvi rendszer alapja 14 éves korig kialakul, de folyamatosan változik attól függően, hogy a fiatal milyen nyelvi közegben van (szociális tényezők, iskolai környezet, társas kapcsolatok) Amennyiben ebben az erőteljesen kognitív intervallumban a gyermek nyelvi fejlődésében akadályok jelentkeznek, meg fogja határozni a felnőttkori nyelvi kompetenciáját, mely hatással lesz a későbbi iskolaválasztásra, pályaválasztásra, idegen nyelv tanulásra, felnőtt, önálló életvezetésre, s majd saját gyermeke nyelvi kompetenciájára

A beszédindulás Fiúknál: két és fél éves kor Lányoknál: két éves kor Minimum 100 szavas aktív szókincs Képesség az anyanyelvi szabályrendszer szerinti alkalmazására, egyszerű mondatok formálására Ebben az életkorban jellemzők a szókincsbeli eltérések

A szókincs fejlődése Meghatározza: öröklött adottságok 1-1,5 év Min: 30 max. 230 szó 1,5-2,5 év Min 50 szó és szókombináció (raghasználat kezdete) 2,5- 3 év 900-1000 szó 3-4 év 590-1600 szó „Miért?” korszak – (élettani dadogás) 4-5 év 2200 szó (összetett mondatok) 6 év 2800-3000 szó Meghatározza: öröklött adottságok a gyermek szociokulturális háttere A gyermekkel való foglalkozás

A nyelvfejlődési elmaradások életkor-specifikus kategóriái – Nyelvi késés 0-4 év között -feltétele: - 2 éves korban 50-nél kevesebb aktívan használt szó, a szókapcsolatok hiánya - 3 éves korban az életkori átlagtól való elmaradás a lexika, a grammatika és a nyelvi kifejezés területén - többféle etiológia: értelmi elmaradás, hallássérülés, nyelvfejlődési zavar, autizmus

A nyelvfejlődési elmaradások életkor-specifikus kategóriái II. Beszélt nyelvi zavarok (4 éves kortól) - feltételei: 4 éves kortól mérhető szignifikáns elmaradás igazolása egy sztenderdizált nyelvi teszttel - formái: receptív–expresszív, elsődleges–másodlagos Írott nyelvi zavarok (kb. 7 éves kortól) - feltételei: első iskolaév második félévétől szignifikáns elmaradás igazolása egy sztenderdizált nyelvi teszttel

Mi a specifikus nyelvi zavar? Definíció: - A SNYZ a nyelvi képességek jelentős, szelektív elmaradása a kognitív és szenzoros funkciók életkornak megfelelő szintje mellett (Leonard 1988) Normál övezetbe tartozó IQ Ép hallás és beszédszervek Nincs neurológiai károsodás vagy pszichiátriai zavar Gyakoriság 5 éves korban 7,4% (Tomblin és mtsai 1997) Tipikus tünetek Késői beszédindulás Szegényes szókincs Egyszerű mondatalkotás Beszédértési zavarok Gyakori társuló olvasás zavarok

A nyelvi zavarok pszichoszociális következményei Viselkedés és személyiségzavarok Pszichiátriai rendelésre kerülő gyerekek >50%-ánál fel nem ismert nyelvi zavar (Cohen és mtsai, 1993) A receptív nyelvi zavarok prognózisa rosszabb: sikertelen érettségi, főleg fizikai munka (Mawhood, 2000) Egykori nyelvi zavart mutató gyerekek tinédzserkori problémái: figyelemzavarok és beilleszkedési zavarok (Snowling és mtsai, 2006). E problémák nem jelentkeznek azoknál, akiknél a beiskolázás előtt megszűnt a NYZ, sem azoknál, akiknek csak beszédzavaraik voltak. Autizmus spektrumzavar előfordulása 14 éves egykori NYZ-os fiatalok körében 3,9% ( a tízszerese az általános aránynak), és sokaknak vannak enyhébb autisztikus tünetei (Conti- Ramsden és mtsai, 2006)

A nyelvfejlődési szűrés változása 4/2010. (I.19.) OKM rendelet a pedagógiai szakszolgálatokról 29.§ (1) A logopédiai ellátás keretében el kell végezni az óvodai nevelésben részt vevő, ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének alapvizsgálatát, szűrését, és ennek eredménye alapján szükség szerint a gyermek további pedagógiai, pszichológiai, orvosi vizsgálatának kezdeményezését.

Módosított rendelet „(3) A logopédiai ellátás keretében el kell végezni a harmadik és ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését. A hároméves kori logopédiai szűrés a nyelvi fejlettségre (receptív és expresszív nyelv), az ötéves kori szűrés elsősorban a beszédartikulációra, illetve az írott nyelvi (írás, olvasás) készültségre irányul. A szűrés eredménye alapján szükség szerint el kell végezni a gyermek további logopédiai vizsgálatát, illetve kezdeményezni kell további gyógypedagógiai, pszichológiai, orvosi vizsgálatát. (4) A részletes logopédiai vizsgálat és logopédiai vizsgálati vélemény alapján kell a gyermek további logopédiai ellátását megszervezni, ha a szűrés és a logopédiai vizsgálat eredményei alapján erre szükség van.”

A logopédiai szűrés szintjei Nyelvi késés szűrése - általános, minden gyermekre kiterjed 2;0 éves korban védőnői hálózatban 3;0 éves korban óvodai logopédiai ellátásban - etiológiai háttér, társuló fejlődési problémák tisztázása - logopédiai tanácsadást kísérő folyamatdiagnosztika Beszélt nyelvi zavarok szűrése általános, minden gyermekre kiterjed 4;0-5;11 éves kor között, ideálisan 4;0 éves korban nyelvi késés előtörténete vagy friss gyanú részletes nyelviprofil-felmérés fejlesztést kísérő folyamatdiagnosztika Írott nyelvi zavarok szűrése - Pedagógus javaslata alapján , illetve beszélt nyelvi zavar előtörténete nyomán 1-4. osztályban - Beszélt nyelvi zavarok elkülönítése

MacArthur-Bates KOFA-3 Hároméves kori nyelvfejlődési szűrőeljárás (magyar adaptáció: Kas, Lőrik, Bertalan, 2014) Módszer: szülő által kitöltendő kérdőív, kitöltési idő kb. 10 perc A vizsgált területek: expresszív szókincs nyelvtani komplexitás nyelvtani produktivitás nyelvi kommunikációs rutinok Életkori sáv: 2;6 – 3;6 év

Az ötévesek nyelvi szűrőeljárása

A budapesti kísérleti év adatai Kilenc bp-i kerület összes logopédusa elvégezte a szűrést 2016. október- novemberében Összesen kiadott kérdőív: 3655 Összesen beérkezett kérdőív: 2874, 78,6% Kiszűrt gyermek: 368, 10.1%

A logopédiai ellátás prioritása Reprezentatív mérések bizonyítják, hogy a kiszűrt gyermekek 12%-nál nyelvi zavar, artikulációs zavar és olvasászavar kockázata is fennáll. A korai intervenció segítheti őket a felzárkózásban, nehézségeik leküzdésében. A logopédiai ellátás fókuszában azoknak a gyerekeknek kell lenniük, akik a veszélyeztetett 12%-ba tartoznak.

Várható előnyös hatások A szülők figyelmét a gyermek nyelvi megfigyelésére irányítja, érzékenyíti őket a tudatos felelősségvállalásra, a gyermek segítésére. A gondozónők és óvodapedagógusok érzékenyebbek lesznek a nyelvfejlődési elmaradások felismerésére. Javul a logopédiai ellátás hatékonysága, nagyobb hangsúlyt kap a súlyosabb nyelvi elmaradások felismerése ellátása. A korai szűréssel és intervencióval megelőzhető a nyelvi zavar súlyosabb formáinak kialakulása, így a nyelvi hátrányok és következményeik jelentősen csökkenthetők

Források Kas Bence 2017. március 8-i előadása a XXII. kerületi logopédiai konferencián Melegné Steiner Ildikó: Mit tegyek, ha nem beszél? Pléh, Kas, Lukács: A nyelvi fejlődés zavarai

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!