Városi közlekedés, forgalomtechnika 2. előadás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagyrendezvények közlekedésszervezési problémái Munkácsy András – Szele András KTI Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési Központ Közlekedéstudományi.
Advertisements

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore Közlekedési.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
A szakiskolák aktuális problémái
MÁV-START Zrt. Budapest, december
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Lieszkovszky József Pál (PhD hallgató, RGDI
2. előadás Viszonyszámok
Gyűjtőköri szabályzat
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A közigazgatással foglalkozó tudományok
A városi utak: átkelési szakasz, elkerülő út
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Közúti pályák tervezése előadás vázlat
Kockázat és megbízhatóság
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
Levegőszennyezés matematikai modellezése
Egészségügyi közbeszerzések
Energia(termelés) és környezet BMEGEENAEK7 és BMEGEENAKM1
Országos Tűzvédelmi Szabályzat KÖZÖSSÉGI LÉTESÍTMÉNYEK,
SZÁMVITEL.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Szervezetfejlesztés II. előadás
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
Feladatrendszerek és közszolgáltatások alprogram
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Számítógépes szimulációval segített tervezés
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Élj ökosan – generációkon át II.
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Programjaink fizikából a es tanévben
a hatékonyabb munkába segítésért
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Állandó és Változó Nyomású tágulási tartályok és méretezésük
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Városi közlekedés, forgalomtechnika 2. előadás Városi forgalomtechnika fejlődése a motorizáció függvényében, a forgalmi tervezés Városi közlekedés, forgalomtechnika 2. előadás dr. habil Gulyás András ny. egyetemi docens

Az előadás tartalma A városi forgalomtechnika fejlődése A motorizációs fejlődés Forgalmi tervezés – Forgalomfelvételek Forgalmi tervezés – Tervezési lépések Forgalmi tervezés – Esettanulmányok 2/40

A városi forgalomtechnika fejlődése Jármű – pálya – ember kölcsönhatás -> forgalom Növekvő járműállomány – növekvő forgalom – igény a szabályozásra - forgalomtechnika Magyarországon az első forgalomszámlálás 1895-ben volt (fogat/nap) 1920-as években az USA-ban városi forgalmi mérnök (Traffic Engineer) alkalmazása Magyarországon az első jelzőlámpát 1927-ben helyezték üzembe. 3/40

A városi forgalomtechnika fejlődése Az első budapesti forgalomirányító központ 1979-ben készült el. Jogszabályok: KRESZ (1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól, 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet az utak forgalomszabályozásáról és a forgalmi jelzések elhelyezéséről - átfogó szabályozás, melléklete a Forgalomszabályozási Műszaki Szabályzat, 1988. évi I. törvény a közúti közlekedésről. Közlekedés- biztonság-szabályozás Forgalom-szabályozás Elektronikus útdíj-gyűjtés Ellenőrzési funkciók biztosítása 4/40

A motorizáció alakulása, befolyásolás A motorizációs szint (azaz az ezer fő lakónépességre jutó személygépjárművek száma) nem olyan külső adat, amely végzetszerűen bekövetkezik, és a közlekedés-szervezés feladata nem csak az, hogy felkészüljön a forgalom lebonyolítására, kiszolgálására. Ezzel szemben a város- és a közlekedés tervezőinek a kezében számos olyan eszköz van, amivel befolyásolni lehet, hogy egy város (település, városrész) mennyire válik autó-függővé, ott mennyire jelentkezik kényszerű megoldásként az autóhasználat. 5/40

A motorizáció alakulása, alapgörbe 6/40

A motorizáció alakulása, Európa 7/40

A motorizáció alakulása, telítettség A múltban hosszú ideig alábecsülték a motorizációs fejlődést, napjainkban viszont a fölé becslés veszélye jelenik meg, a növekedés nem lehet határtalan. A motorizációs szint és a várható telítettség magasabb nem megfelelő közforgalmú közlekedési ellátottság esetén. A motorizációs szint és a várható telítettség a laksűrűség növekedésével arányosan csökken, a parkolási lehetőségek hiánya szintén mérsékli. 8/40

A motorizáció alakulása, Budapest 9/40

A motorizáció alakulása, Budapest 10/40

A motorizáció alakulása, országos Forrás: A gyorsforgalmi- és a főúthálózat hosszú távú fejlesztési programja és nagytávú terve 2011. UNITEF – COWI – KÖZLEKEDÉS - UTIBER Konzorcium 11/40

Forgalmi tervezés - forgalomszámlálás Forgalomszámlálás típusai 12/40

Forgalomszámlálás - keresztmetszeti A felhasználók, döntéshozók igénye a naprakész forgalmi adatok iránt egyre növekszik. Az évente feldolgozott kereszt-metszeti forgalomszámlálási eredmények letölthető módon elérhetők az Interneten: http://internet.kozut.hu/Lapok/forgalomszamlalas.aspx 13/40

Forgalomszámlálás, felhasználás Forgalmi adatok, forgalmi idősorok, a forgalom összetételére vonatkozó információk szükségesek: tervezéshez: forgalmi méretezés, pályaszerkezet méretezés céljára, fenntartási és üzemeltetési feladatok ellátásához (közutak szolgáltatási osztályba sorolása), káros környezeti hatások (zaj, levegőszennyezés, stb.) mértékének meghatározásához, útügyi igazgatás részére, kutatásokhoz, fejlesztési tervekhez, területfejlesztési koncepciókhoz. 14/40

Forgalomszámlálás - módszer Keresztmetszetek és érvényességi szakaszok. Mintavételes (sampling) módszer – időbeni és térbeni mintavétel, esetenként 365 nap 24 óra. 15/40

Forgalomszámlálás – jellemző értékek Az éves átlagos napi forgalom az útkeresztmetszetben egy naptári év alatt a két irányban együttesen áthaladó járművek száma osztva az év napjainak számával. ÁNF [j/nap] vagy [E/nap] ÁNF=f ∙ a ∙ b ∙ c ahol f – a ténylegesen mért forgalom, a – napszak, b – napi, c – havi tényező Mértékadó forgalom az az óránkénti forgalmi érték, melyet a forgalom évenként 50 órán át elér, illetve meghalad MOF50= ω50∙ÁNF ahol ω a csúcsóra-tényező nem üdülő jellegű belterületen ω50=0,1 Forgalmi teljesítmény: ÁNF ∙ úthossz [jkm/nap] 16/40

Forgalomszámlálás - bemutatás Forgalmi terhelés 2009. ÁNF E/n Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt. Országos közúti Adatbank 17/40

Forgalomszámlálás - célforgalmi Országos Célforgalmi Felvétel – végezte a Közlekedéstudományi Intézet 2009-ben. A személygépkocsi forgalmi minta hetven kiválasztott kistérségben kikérdezett, összesen 24 ezer reprezentatív háztartás utazásaiból állt. Felhasználták a BKV fővárosi (2004) háztartás-felvételi és a KSH teherforgalmi adatait . Új célforgalmi felvétel: KTI 2016 ősz – egyéni és közösségi, közúti és vasúti, személy és teher forgalom 18/40

Forgalomszámlálás – kordonponton Csak rendőri segítséggel végezhető, fontos a számláló személyzet biztonsága. Előzetes helyi kommunikáció a siker záloga. 19/40

Forgalmi tervezés – Tervezési lépések A forgalmi tervezés célja az utazási illetve helyváltoztatási igények kielégítése. Utazási célok: munkába, iskolába, egyéb Utazási módok: egyéni, közforgalmú (modal split), gyalogos, kerékpáros Települési közlekedésfejlesztési munkarészek: vizsgálat, elemzés (előrebecslés), stratégia, terv (projektek) 20/40

Tervezési lépések – forgalmi rétegek Település és forgalom viszonya: átmenő, cél-eredő, belső forgalom. cél-eredő átmenő belső 21/40

Tervezési lépések – négy lépcső Négy lépcsős forgalmi tervezés: keltés-vonzás (körzetenként) megosztás (mód szerint) szétosztás (körzetek között, mátrix) ráterhelés (hálózat) Települési körzetbeosztás – részletessége a célnak megfelelő legyen, alapadatok (népesség, jármű-ellátottság, gazdasági mutatók, terület-felhasználás jellege) elérhetők legyenek. 22/40

Tervezési lépések – forgalomkeltés A forgalomkeltés módszere lehet projektív vagy analitikus, alkalmazhatók kategória-modellek és regressziós modellek. A növekedési tényezős modell alapképlete: ahol: Ti a jövőre előrebecsült forgalom nagysága (utazás vagy jármű/időszak) ti a forgalom jelenlegi, megfigyelhető nagysága Fi növekedési tényező 23/40

Tervezési lépések – megosztás Leggyakoribb a Logit modell, mely az egyes módok választási valószínűségét határozza meg. konkrétan ahol: Pmt annak a valószínűsége, hogy a „t” egyén m módot választja vmt az m utazási mód hasznossága a „t” egyén számára 24/40

Tervezési lépések – szétosztás Gyakran használt modellek: növekedési tényezős, általánosított gravitációs. A körzetek közötti forgalmakat (az utazási mátrix elemeit) egyenként számítjuk ki. A mátrixban a sor- és oszlopösszegek iterációval tehetők azonossá a forgalomkeltés és -vonzás értékeivel. A gravitációs modellben az ellenállás értéke a távolságtól, az utazási időtől vagy – legtöbbször – az utazási költségtől függ. 25/40

Tervezési lépések – szétosztás Általánosított gravitációs modell: ahol: fij az i és j körzetek közötti forgalom α kapcsolati tényező Pi az i. körzet kiinduló forgalma Aj az j. körzet vonzott forgalma ri,j az i és j körzetek közötti ellenállás nagysága (ellenállásfüggvény értéke) 26/40

Tervezési lépések – ráterhelés A forgalmi ráterheléshez szükséges a jelenlegi és a tervezett jövőbeni közlekedési hálózat (utóbbi több változatban) ismerete, paraméterei. A ráterhelés módszere lehet statikus több lépcsős kapacitáskorlátos, egyensúlyi, sztochasztikus, dinamikus. A körzetek közötti útvonalak megválasztása az ellenállás függvény értékelésével történik, az összes utazási idő vagy költség minimumára törekedve. 27/40

Tervezési lépések – ráterhelés Szükséges a modell kalibrálása a meglévő hálózat keresztmetszetein mért forgalmakkal. Figyelembe kell venni az új hálózati elemek által generált forgalmakat. A feladatok megoldására alkalmasak a számítógépes forgalmi tervezőrendszerek (pl. EMME, VISUM) – ezek drága, munkaigényes, de jó eredményt adó eszközök. A hálózati változatok bemutatása és értékelése a tervezés összefoglalása. 28/40

Forgalmi tervezés – Esettanulmányok Pécs Megyei Jogú Város és környéke hosszú távú térségi közlekedésfejlesztési terve - COWI Magyarország Kft. 2010. – tervező szoftverrel készült tanulmány. http://logoweb.pecs.hu/download/tajekoztatok/strategia110113/KFT_1.pdf …2.pdf …3.pdf …4.pdf Szolnok új városi Tisza-hídhoz kapcsolódó forgalmi tanulmány 2009. – Krea-TURA Kft. - manuális modellezéssel készült tanulmány 29/40

Esettanulmányok – Pécs, jellemzők A forgalmi igények körzetek közötti szétosztása a VISUM modellel történt. A figyelembe vett jelenlegi és jövőbeni területi jellemzők: lakosszám, GDP/fő, motorizáció. Növekedési tényezős előrebecslést végeztek. Területfelhasználás a jövőben: városon belüli körzet szintű változások, területfejlesztések hatása, közforgalmú közlekedési kapcsolatok. Hálózati változatok és értékelésük. 30/40

Esettanulmányok – Pécs, körzetek 31/40

2013 terv 32/40

változás 33/40

Esettanulmányok - Szolnok A tanulmány célja a Szolnokon megvalósításra tervezett új városi Tisza-híd és a kapcsolódó úthálózat forgalmi vizsgálata. Alapja kikérdezéses célforgalmi felvétel. Az előrebecsült illetve a forgalomkeltést is tartalmazó távlati célforgalmi mátrixokban lévő forgalmi áramlatoknak a távlatban tervezett úthálózatra történő ráterhelésével majd a ráterhelés eredményeinek szakaszonkénti összesítésével kapták az eredményt. 34/40

35/40

36/40

37/40

Forgalomszámlálás - előírások Vonatkozó Útügyi Műszaki Előírások: ÚT 2-1.109:2009 Országos közutak kereszt-metszeti forgalmának számlálása és a forgalom nagyságának meghatározása e-UT 02.01.21 ÚT 2-1.118:2005 Közutak távlati forgalmának meghatározása előrevetítő módszerrel e-UT 02.01.31 Elérhetőség: e-UT Digitális Útügyi Előírástár Magyar Útügyi Társaság (PMMK-n megvan) 38/40

Összefoglalás A motorizációs fejlődés településtervezési és településpolitikai eszközökkel befolyásolható. A forgalmi tervezés célja az utazási illetve helyváltoztatási igények kielégítése. Település és forgalom viszonya: átmenő, cél-eredő, belső forgalom. Négy lépcsős forgalmi tervezés: keltés-vonzás, megosztás, szétosztás, ráterhelés. A hálózati változatok bemutatása és értékelése a tervezés eredményének összefoglalása. 39/40

e-mail: gulyasandras@hotmail.com Köszönöm figyelmüket! Dr. habil Gulyás András e-mail: gulyasandras@hotmail.com 40/40