Az üzemirányítás kihívásai a években

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
Advertisements

Folyamatosan emelkedik a lakosság képzettségi szintje – 15 éves a pécsi és a székesfehérvári regionális képző központ október 10.
EU TÁMOGATÁSÚ VASÚTFEJLESZTÉSEK Hollósi László régióvezető.
Az innováció helyzete a régióban, főbb kihívások Magyar Dániel Győr, április 16. Győr, április 16.
Lakossági nettó víz és csatorna díjak a megyei jogú városokban 2010 évben (vízterhelési díj nélkül) Forrás: Városok adatszolgáltatása TelepülésEgyüttes.
MŰSZAKI ANYAGTUDOMÁNYI KAR T ÁJÉKOZTATÓ A DUÁLIS KÉPZÉS NYÚJTOTTA LEHETŐSÉGEKRŐL ÉS ENNEK A M ŰSZAKI A NYAGTUDOMÁNYI K AR, J ÁRMŰIPARI Ö NTÉSZETI T ANSZÉKÉN.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
1 „Varratmentes Európa” program célja és tartalma Rajnai Gábor Miniszterelnöki Hivatala Stratégiai és Fejlesztéspolitikai Osztály Kárpát-medence Kincsei.
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
:: TvNetWork Rt. :: Tőzsdeképes Cégek Klubja :: :: :: Bemutatkozás :: :: :: március 2., szerda Tőzsdeképes Cégek Klubja :: :: :: sajtótájékoztató.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
1 A Transz-európai Közlekedési Hálózat (TEN-T) M8-8. sz. főút folyosóján a KÖZOP keretein belül megvalósulandó fejlesztések 2013-ig Hajmáskér, március.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Open SKM Agency Kft. - „...a nyílt szabványok választása egyértelműen okos üzleti döntés...” „... az EU nem válhat a zárt forráskód rabjává,
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Gazdasági informatika - bevezető
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás
MÁV-START Zrt. Budapest, december
Javaslat a MÁV Csoport ruhaellátásának hatékonyságnövelésére
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
GAZDASÁGI FÓRUM SZENTGOTTHÁRD
Törökszentmiklósi Tagintézmény
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Az LMP helyi programja a klímaváltozás elleni küzdelemben
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Gyorsjelentés a hajléktalan emberek kérdőíves adatfelvételéről
Mayer József Budapest február 27.
A gyógyítás (hézagos) gazdasági alapjai
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az IM csomópont funkciója, főbb tervezési kérdései
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyarország: logisztikai központ
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
SZÁMVITEL.
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
SZÁMVITEL.
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének-támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
SZÁMVITEL.
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
Dunaújváros: új utakon
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Új megoldások a közösségi közlekedésben
Folyamatosan emelkedik a lakosság
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Oktatási Igazgatóság Vaszari Judit
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
A modern hőközpontok jelentősége a távfűtésben Kovács Lajos ügyvezető
műszaki osztályvezető
Körmöczi Márta Országos Egészségbiztosítási Pénztár
beruházás-tervezési ABCD
Magyarország települései
Online pénztárgépadatok felhasználása a kiskereskedelmi statisztikában
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Készítette: Csaba bácsi
Előadás másolata:

Az üzemirányítás kihívásai a 2003-2007. években Jancsó András nyugalmazott üzemirányítási osztályvezető „Közlekedéstechnikai Napok” Budapest, 2017. 04.05. Budapesti Műszaki Egyetem

Az üzemirányítás kihívásai a 2003-2007. években Meghatározó változások a MÁV életében EGK, majd EU szorgalmazta és előírta a vasúti piacnyitást 91/440/EGK irányelv számviteli szétválasztás és a keresztfinanszírozás megszüntetése 2003. január 1. - Az EU csatlakozás jegyében átalakításra került a MÁV szervezeti struktúrája Önálló üzletágak jöttek létre : - Pályavasúti - Személyszállítási - Árufuvarozási - Gépészeti 2004. május 1. – Az uniós csatlakozás dátuma 2006. január 1. - MÁV Cargo Zrt. – MÁV tulajdonú, de önálló vasútvállalat alakult

Az üzemirányítás kihívásai a 2003-2007. években 2006. január 1. Megalakult a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. A Szabályozási környezet A vasúti közlekedés alapjogszabálya 2006-ig az 1993.XCV. tv. A törvényi szabályozást különféle rendeletek egészítették ki. A vasútvállalatok működési engedélyét a Központi Közlekedési Felügyelet adta ki. A vasútbiztonsági tanúsítványokat szintén a KKF adta ki. A vasúti pályakapacitás elosztását az önálló VPE megalakulásáig névlegesen a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Főosztály (majd szervezet), ténylegesen az Üzemirányítás végezte, másodfokú testület nem működött A megváltozott vasúti működést belső szabályzatként először az új Üzemirányítási Utasítás szabályozta ideiglenesen

Az üzemirányítás kihívásai a 2003-2007. években Az üzemirányítási tevékenységet befolyásoló egyéb tényezők A MÁV szervezeti átalakulásának bonyolult folyamata, benne a pályavasúti, ezen belül a forgalmi szervezet kialakításával A több lépcsőben megszervezett üzletági üzemirányítási szervezetek (személyszállítás, árufuvarozás, gépészet) létrejötte megbontotta az évtizedek alatt kialakult hierarchiai normákat Az előzőek kialakítása az üzemirányítói személyzet szét- és megosztásával járt 2004. évben az áruszállítási piacon már 4 ( később folyamatosan növekvő számú) önálló vasútvállalat működött A különböző vasútvállalatok részéről felmerülő kiszolgálási igények összehangolása időnként nem volt zökkenőmentes (vegyes feladatú állomások, iparvágányok)

Az üzemirányítás kihívásai a 2003-2007. években Az üzemirányítási tevékenységet befolyásoló egyéb tényezők A vasútbiztonsági szabályokat nem egyformán értelmezték a különböző piaci szereplők A megfelelő állami szabályozás hiányában egyes kérdésekben elméleti vitát kellett lefolytatni az egyes vasútvállalatokkal (pl. rendkívüli küldemények felvételének, továbbításának szabályozási, felügyeleti és végrehajtási rendszere) Egyes átgondolatlan szervezési intézkedések MÁV oldalon (pl. a megfelelő információs rendszerek kiépülése előtt a távírdai szolgálat megszüntetése) Az önálló árufuvarozási üzletág megalakulása utáni évben a személyszállítás is kivált, mely a meglévő erőforrások felhasználását tovább bonyolította

Az üzemirányítás kihívásai a 2003-2007. években A pályavasúti üzletág szervezeti ábrájának egyik tervezete (2003.03.) irányítás főigazgató titkárság Eszközgazdálkodási főosztály marketing főosztály pálya és mérnöki létesítmények igazgatóság( főo) távközlő- , erősáramú és biztosítóberendezések igazgatóság (főo.) forgalmi igazgatóság (főo.) kontrolling főosztály marketing osztály pályagazdálkodási osztály távközlő berendezések osztály üzemirányítási osztály tervezési osztály elemzés és kontroll osztály termék- és szolgáltatástervezési osztály mérnöki létesítmé- nyek osztály erősáramú berendezé- sek osztály technológiai osztály üzemfelügyeleti osztály biztosítóberendezések osztály értékesítési osztály üzemirányító központ területi forgalmi központok végrehajtás pályagazdálkodási főnökségek TEB főnökségek csomóponti főnökségek

Az üzemirányítás kihívásai a 2003-2007. években A Forgalmi csomópontok hálózata 2003. 09. hó

A Forgalmi Csomópontok hálózata 2005. január 1-től Az üzemirányítás kihívásai a 2003-2007. években A Forgalmi Csomópontok hálózata 2005. január 1-től Tornanádaska Hidasnémeti Rudabánya Sátoraljaújhely Záhony Putnok Bánréve Mező-zombor Pátroha Hemina-tanya K.barcika Sajó-ecseg Szerencs Balsai-Tiszapart Domb-rád Vásáros-namény Ipoly-tarnóc Ózd Sajóbábony Vaja-Rohod Balassagyarmat Somoskőújfalu Miskolc-Tiszai Felsőzsolca Tiszalök Nyíregy-háza Máté-szalka Kocsord Kisterenye M.novák-H.terenye Miskolc Nyékládháza Görög-szállás Diósjenő Romhány Mátra-mindszent Nagykálló Zajta Rajka Hegyeshalom Eger Szob Emőd Csenger Mező-csát Nyírbátor Gyöngyös T.palkonya-Erőmű Ágerdőmajor Vác-rátót Kál-Kápolna Győr-szentiván Komárom Vác Sopron Győr Esztergom Galgamácsa Füzesabony Apafa Nyíradony Nyergesújfalu Vámosgyörk Tiszafüred Ohat-Pusztakócs Fertőújlak Győrszabad-hegy Almás-füzitő Aszód Harka Ménfő-csanak Hatvan Debrecen Debrecen Fertő-szentmiklós Csorna Környe Tatabánya Kisbér Tócóvölgy Biatorbágy Bp. Nyírábrány Oroszlány Veszprém-varsány Bicske Püspök-ladány Sáránd Pusztavám Budapest Felcsút Létavértes Kőszeg Mór Székes-fehérvár Tárnok Porpác Pápa Balinka Celldömölk Bodajk Lovas-berény Újszász Karcag Szolnok Nagykereki Hajmás-kér Cegléd Szombathely Szombathely Dabas Kisújszállás Boba Herend Ajka Puszta-szabolcs Szabad-battyán Ceglédi szállások Törökszentmiklós Szajol Tiszatenyő Biharkeresztes Zalabér- Batyk Veszprém Börgönd Tószeg Szeghalom Körösnagyharsány Kör-mend Ukk Csinger Mezőtúr Padrag Csajág Lepsény Kunszentmiklós-Tass Vésztő Kecske-mét Szentgotthárd Zala-szent- grót Zalahaláp Siófok Enying Gyoma Őriszentpéter Zalalövő Zala- szent-iván Tapolca Sárbogárd Mező-falva Kecskemét-alsó Lakitelek Kunszent-márton Zalaegerszeg Rétszilas Tö-rök-fái Kondoros Békés Kötegyán Fülöp-szállás Békés-csaba Murony Sármellék B.fenyves Fonyód Kisszénás Szentes Rédics Balaton-szent-györgy Karád Keszőhi-degkút-Gyönk Szeged Tamási Kiskun-félegyháza Felsőrajk Paks Dunapataj Kiskőrös Kétegyháza Meszteg-nyő Székkutas Kalocsa Hódmező-vásárhelyi-Népkert Kiskunmajsa Hódmező-vásárhely Lőkösháza Murakeresztúr Nagykanizsa Kiskunhalas Dombóvár Battonya Kaposvár D.vár-alsó Mezőhegyes Somogyszob Őrtilos Pécs Bonyhád Szeged Újszeged Bp.-Nyugati pu. Bp.-Keleti pu. Bp.-Déli pu. Bp.-Ferencváros Bp.-Kelenföld Rákosrendező Gyermekvasút Gyékényes Godisa Hidas-Bonyhád Bátaszék Makó Nagyatád Kelebia Komló Pörböly Röszke Pécsvárad Palota-bozsok Bp. Pécs Középrigóc Szentlőrinc Mohács Villány Sellye Magyarbóly

Az üzemirányítás kihívásai a 2003-2007. években A vasúti szektor szétválasztásának első tapasztalatai alapján szükséges korrekciók a korabeli üzemirányítási szemüvegen keresztül: A szabályozási környezet hiányosságainak megszüntetése A piaci szereplők konstruktív együttműködésének szükségessége, pályavasútnál a szolgáltatói szemlélet erősítése A vasúti folyamatok informatikai alátámasztása ( folyamatkövetés, értékesítés, elszámolás) Átlátható kapacitáselosztás megvalósítása A meglévő vasúti infrastruktúra fejlesztési/visszafejlesztési kérdéseinek újragondolása Az üzemirányítási feladatok pontosítása, kellő elhatárolása, a vasútvállalatok operatív kapcsolatrendszerének kiépítése Megfelelő képzési/oktatási rendszer megteremtése valamennyi piaci szereplő irányába állami szabályozás által

Az üzemirányítás kihívásai a 2003-2007. években Üzemirányított vonal Tornanádaska Központi forgalomirányító berendezés Hidasnémeti Záhony Rudabánya Sátoraljaújhely Központi forgalomellenőrző berendezés Tornyospálca Bánréve Kisvárda Ipolytarnóc Mezőzombor Ózd Vásárosnamény Felügyelt vonal Diósgyőr- Vasgyár Szerencs Somoskőújfalu Balassagyarmat MISKOLC Tiszalök Mátészalka Rajka Kisterenye Zajta Nyíregyháza Diósjenő Hegyeshalom Eger Szob Romhány Tiszapalkonya Erőmű Ágerdőmajor Csenger Štúrovo Mezőcsát Komárom Győr Füzesabony Sopron Nyíradony Kál-Kápolna Hatvan Ohat-Pusztakócs Aszód Tiszafüred Apafa Csorna Környe Tatabánya DEBRECEN Nyírábrány Kisbér BP. Létavértes Püspökladány Mór Pápa Bodajk Karcag Újszász SZOMBATHELY Celldömölk Nagykereki Székesfehérvár Boba Szolnok Kisújszállás Szabadbattyán Cegléd Biharkeresztes Lepsény Mezőtúr Szentgotthárd Dunaújváros Lajosmizse Vésztő Tapolca Siófok Kecskemét Mezőhídvég Hodos Zalaegerszeg Solt Kötegyán Balaton- szentgyörgy Békéscsaba Keszőhidegkút-Gyönk Kiskunfélegyháza Paks Orosháza Nagykanizsa Kiskunhalas Kiskunmajsa Lőkösháza Murakeresztúr Mezőhegyes Dombóvár Kaposvár SZEGED Makó Gyékényes Godisa Komló Kelebia Röszke PÉCS Pécsbánya Rendező Magyarbóly

Az üzemirányítás kihívásai a 2003-2007. években Quo vadis üzemirányítás? Ötven év múlva szívesen megnézném! Köszönöm a figyelmet!