A fizika tanítása 11. lecke A fizikatanítás tárgyi feltételei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2006.
Advertisements

„Ezt egy életen át kell játszani”
Iskolánkról.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Természettudományok fizika, kémia, biológia Céljaink  Szemléletformálás (tanórán és azon kívül is)  Gyakorlatias tudás  Egyéni tehetséggondozás  Felkészítés.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
Könyvtárhasználati verseny
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Inga lengésideje nem függ a bankoktól
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
A gyakorlatvezető mentor
DEBRECENI EGYETEM Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
Beszámoló az Öveges József Fizikaverseny I. és II. fordulójáról 2006
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
„…a fizikában tanulok és egyszersmind mulatok és gyönyörködöm is” (Jedlik Ányos)
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Pankucsi Szilárd Mérnöktanár Mérnök Informatikus
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
. Hallgatói kiválóság – Tehetséggondozás – TDK dr. Princzinger Péter október 27.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
Tanári kompetenciák október 6. Caroline Kearney
A szaktanácsadó segítő szerepe
A szakirodalom gyűjtése Bibliográfiai adatok pontos rögzítése
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Beszámoló ELFT Békés Megyei Csoport 2007–2011. Beszámoló 2007–2011 Taglétszám Jelenleg 14 tag  Létszám lassan csökken  Nőni fog a nyugdíjasok száma.
Pedagógus értékelési rendszer
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
1961-ben alapított intézmény Létszám: 770 fő Osztályok száma: 24 Az engedélyezett pedagógus státusz: 63 Az engedélyezett pedagógiai munkát segítő: 9,5.
Tanév előkészítő fórum szeptember Bedőné Fatér Tímea Szakmai blog: Magyartanítást.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
ELFT Békés Megyei Csoport 2011–2016
folytatott bibliográfia elemzéséről
Szegedi Tudományegyetem
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Pályaválasztási szülői értekezlet
pedagógusképzés kihívásai „A tanítás művészete és tudománya”
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
Programjaink matematikából a es tanévben
Programjaink matematikából a ös tanévben
Kompetencia alapú szakoktatás
Programjaink fizikából a es tanévben
Gimnáziumi statisztika
Pályaválasztási szülői értekezlet
Előadás másolata:

A fizika tanítása 11. lecke A fizikatanítás tárgyi feltételei (előadó, szertár, könyvek, multimédia, digitális tábla stb.)

A fizikatanítás tárgyi feltételei Előadó Szertár Könyvek Multimédia Kiadók, a tankönyvkiadás aktuális kérdései 2014-ben Saját könyvtár kialakításának fontossága Folyóiratok Honlapok Digitális tábla (előnyei…, felhasználása…, korlátai…)

A tankönyvekről Egy szerző vagy szerzői csoport értelmezését tükrözik a központi tanterv tartalmaival kapcsolatban. A tankönyv tehát nem a tanítandó anyag, hanem annak értelmezése. Tankönyvkiadók hozzák forgalomba, és meghatározott procedúra szerint minősítik. Fontos a választás, tanári munka része: szemlélet, felépítés, feladatbank, felvetett probléma-sokaság miatt. De!!! A tanári tudást nem pótolhatja semmiféle tankönyv! A választás fontos! Cél: illeszkedés az iskola helyi célkitűzéseihez. Ismerni kell a forgalomban lévő tankönyveket! A tanár pedagógiai munkáját végső soron a tanterv + iskola + tanulók tudásának aktuális állapota határozza meg.

A tankönyvkiadók Demonstráció: tankönyvek VÁLTOZÓBAN A TANKÖNYVPIAC!!! Legjelentősebb tankönyvkiadók: Nemzeti Tankönyvkiadó/Nemzedékek Tudása Műszaki Tankönyvkiadó Mozaik Tankönyvkiadó (Fizika tanítása elektronikus folyóirat is itt készül) Maxim Tankönyvkiadó Apáczai Tankönyvkiadó Ui.: a tankönyvkiadók honlapjait célszerű látogatni!!!

A legjelentősebb folyóiratok Demonstráció: folyóiratok Fizika Tanítása, Mozaik Tankönyvkiadó Szeged http://www.mozaik.info.hu 2014-tól csak online Fizikai Szemle, Eötvös Loránd Fizikai Társulat http://wwwold.kfki.hu/fszemle/ Természet Világa http://www.termeszetvilaga.hu/ Módszertani Közlemények m@thodus.hu Physics Education http://iopscience.iop.org/

Antikvárium szerepe ebben óriási lehet Saját könyvtár kialakítása és kialakíttatása nagyon fontos!!! Antikvárium szerepe ebben óriási lehet Beck T. Mihály: Humor a tudományban A humor tudományáról sok mű született már, ám a tudomány humoráról most jelenik meg első ízben átfogó munka. Már maga az alapötlet is érdekes, hiszen hajlamosak vagyunk úgy vélni: a tudományok művelői komoly arcú, szakállas tudósok, akik sosem mosolyognak - hacsak azért nem, mert éppen erről írnak tanulmányt. Beck Mihály könyvéből azonban kiderül, hogy a tudomány nagyon is emberi dolog, ahol mindig van min nevetni: ironikus díjakon, humoros koholmányokon, a tudományos elnevezések vicces vonatkozásain, esetleg bolondos vagy képtelen találmányokon, szabadalmakon. „A Humor a tudományban nemcsak azért fontos könyv, mert a tudomány új, közvetlenebb oldalát mutatja meg, hanem azért is, mert tréfás történeteivel, tanulságos anekdotáival közelebb hozza az olvasóhoz a tudósok távolinak, merevnek hitt világát. S ha egy világot vonzónak találunk, az érdeklődést ébreszt bennünk; a tudomány iránt érdeklődni pedig jó dolog, sőt - ahogy azt olvasás közben megtapasztaljuk - kifejezetten szórakoztató is. A Humor a tudományban nemcsak azért fontos könyv, mert a tudomány új, közvetlenebb oldalát mutatja meg, hanem azért is, mert tréfás történeteivel, tanulságos anekdotáival közelebb hozza az olvasóhoz a tudósok távolinak, merevnek hitt világát. S ha egy világot vonzónak találunk, az érdeklődést ébreszt bennünk; a tudomány iránt érdeklődni pedig jó dolog, sőt - ahogy azt olvasás közben megtapasztaljuk - kifejezetten szórakoztató is.”

Honlapok Nagyon fontos, hogy a tanár rendelkezzen olyan honlapok elérhetőségével, amelyeken kísérleteket, szimulációkat, videofilmeket, elektronikus tananyagot, feladatbankot, ismeretterjesztő tartalmakat stb. talál. Magyarországon Moróné Tapody Éva, a szegedi Tömörkény Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola Ericsson-díjas fizikatanára működtet egy rendkívül értékes és tartalmas levelezőrendszert, amelyen folyamatosan tájékoztatja a kollégákat az előbb említett tartalmak frissített elérhetőségéről. A levelezőrendszerre a tanárnőnél fel lehet iratkozni. tapodyeva@gmail.com

Tehetséggondozás Az általános iskolai és középiskolai tehetséggondozás is a tanárok feladata. Különböző nagy hagyományú országos és megyei, illetve területi versenyek léteznek: OKTV, Eötvös Verseny, Mikola-verseny, Szilárd Leó Verseny, Öveges Verseny, Bor Pál Verseny, Budó Ágoston Verseny, Tornyai Verseny, Wigner Verseny stb. A tehetséggondozás feladatát sok esetben felsőoktatási intézmények látják el, pl.: A JGYPK Általános és Környezetfizikai Tanszéke az NTP (Nemzeti Tehetség Program) támogatásával több ízben szervezett emelt szintű fizika érettségire való felkészítést szegedi középiskolások számára. Egy ilyen eseményről készült film az alábbi linken tekinthető meg: Tehetséggondozás a JUGYUN

Összegzés a kurzus végén: A tanárjelölt szakmai felkészülése végén a következő dián bemutatandó kompetenciákkal kell, hogy rendelkezzen. Remélem, hogy az itt bemutatott 12 fejezetből álló tananyag segítség lesz abban, hogy ezek a kompetenciák kialakuljanak, fejlődjenek, differenciáltabbá váljanak. A vizsgára és a tanári pályára eredményes felkészülést kívánok: Farkas Zsuzsanna, 2015. augusztus

9 tanári kompetencia… A tanulói személyiség fejlesztésére… A tanulói csoportok alakulásának segítésére… A pedagógiai folyamat tervezésére… A tanulók készségeinek, képességeinek fejlesztésére… Az egész életen át tartó tanulás fejlesztésre… A tanulási folyamat szervezésére és irányítására… A pedagógiai értékelés eszközeinek alkalmazására… Szakmai együttműködésre és kommunikációra… A szakmai fejlődésben elkötelezettségre, önművelésre…

Köszönöm a figyelmet!