egyetemi tanár, az MTA doktora

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

AZ ÉSZAK ALFÖLDI RÉGIÓ EGÉSZSÉGÜGYI HELYZETÉRŐL Az idősek egészségéért Előadó: Váradi Jánosné.
Országos Kompetencia Mérés 2009 Bródy Imre Gimnázium, Szakközépiskola Készítette: Jákliné Tilhof Ágnes.
A Kárpát-medence gazdasági lehetőségei Dr. Parragh László Elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
1 Ferge Zsuzsa: A magyar „GYEP” ORSZÁGOS KONFERENCIA A GYERMEKSZEGÉNYSÉGRŐL Miniszterelnöki Hivatal – Miskolc Város Önkormányzata – MTA-KTI Gyerekprogram.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
FÖLDRAJZ Készítette: Koleszár Gábor 1 A világnépesség növekedése.
Szabadpiaci megoldások az európai autóbusz közlekedésben Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, 2015.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
A vállalkozási környezet és kilátásaink elején S Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara 2013.április 18. Prof. Bod Péter Ákos Budapesti.
FIATAL REGIONALISTÁK VIII. KONFERENCIÁJA október 14 –15. GYŐR Dr. Koós Bálint MTA RKK Munkaerőpiaci krízis kezelése Magyarországon
A háztartások életszínvonala. Tartalom 1.Bevezetés 2.Jövedelmi helyzet 3.Szegénység vagy társadalmi kirekesztődés 4.A háztartások fogyasztása 5.Összegzés.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
JÁRMŰIPAR ÁLLAMI TÁMOGATÁSOK A KELET-KÖZÉP-EURÓPAI TÉRSÉG ORSZÁGAIBAN Pájer Ivett Győr, május 4.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
A nemzetközi üzleti élet etikája
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Üzleti Statisztika és Előrejelzési Tanszék
Merre tovább magyar mezőgazdaság?
1Transzplantációs Alapítvány
A gazdaság- és foglalkoztatáspolitika összehangolása
Esélyek a munkaerőpiacon
Mayer József Budapest február 27.
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
I N N O V Á C I Ó KUTATÁS-FEJLESZTÉSI HAJLANDÓSÁG A RÉGIÓBAN
Eszék lakos; egyetemi város, megyei székhely
A magyar gazdaságpolitika eredményeinek rövid bemutatása
A gyermekszegénység alakulása – 2007 kutatási eredmények ORSZÁGOS KONFERENCIA A GYERMEKSZEGÉNYSÉGRŐL Miniszterelnöki Hivatal – Miskolc Város Önkormányzata.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
„Út a munkához”program
A külső környezet elemei
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A regionális szintek hierarchikus rendszere
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
A térbeli szintek hierarchikus rendszere
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
a hatékonyabb munkába segítésért
37. AZ EURÓPAI UNIÓ.
Gazdaságpolitika 7. ea.
Válság – kezelés – válságkezelés
36. AZ EURÓPAI UNIÓ.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Köszöntjük kedves vendégeinket!
Európa munkaerő igénye
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
A regionális szintek hierarchikus rendszere
Társadalmi integráció kistelepüléseken
Készítette: Koleszár Gábor
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Válság után, válság előtt
Előadás másolata:

egyetemi tanár, az MTA doktora Versenyben a világgal a magyar gazdaság állapota, béklyói és lehetőségei Új Kezdet Alapítvány Konferencia a gazdaságról Budapest, 2017 május 18. BOD Péter Ákos egyetemi tanár, az MTA doktora petera.bod@uni-corvinus.hu

Mihez mérjük mai viszonyainkat Lehet mérce a múlt: honnan indultunk és meddig jutottunk Mércénk Európa – de melyik? Sorstárs nemzetek: a visegrádi 3, majd 4 Akikkel versenyben állunk….az egész világ … és igazi mércénk az legyen, hogy milyen Magyarországok akarunk, milyen kell ahhoz, hogy helyt álljunk a világ váratlan eseményeinek valamint előrelátható, várt fordulatainak sokasága között

Ez történt a gazdasági teljesítménymutatóval a rendszerváltozást követő negyed évszázadban A reál GDP szintjének alakulására a visegrádi térségben (1990 = 100%)

A világ és benne Európa nehezen jött kecmergett ki a 2008-as krízisből – de kijött, bár nemzetenként eltérő dinamikával A GDP alakulása, 2008. 2. negyedév=100

A visegrádi térségben is van szétfejlődés – pozíciónk nem javul A bruttó hazai termék alakulása, 2008. első negyedév=100

Szerencsés hátszél: a világkereskedelem cserearányai a magyar gazdaságot is segítették 2014 és 2016 között A Brent olaj árának alakulása

Nettó transzfer az EU-tól Hatalmas összegek fűtik a keresleti oldalt, töltik a devizatartalékot, mérséklik a külső eladósodottságot. Nálunk a pénz többségét immár az állam költi el

A magyar fejlesztő beruházásokat tolják az uniós pénzek is, de az autonóm magánszektor nélkül nem halad eléggé a folyamat

Csak nálunk nem nőtt az átlagos termelékenység egy alkalmazottra jutó munkatermelékenység

A magyar gazdaság sajátosságai: egyoldalasan fejlődő iparunk van

…. (kis)vállalataink nem eléggé termelékenyek, még térségi összevetésben sem

A magyar külkereskedelmi kapcsolódás erősen nyugati irányú

A monetáris szuverenitás állása Európában: ennyire integrált gazdasági térben nagy luxus az önálló (lebegő) valuta

Éljünk veszélyesen: a forintárfolyamok alakulás egyetlen hónapon belül

Az államcsőd elleni biztosítás ára figyelemreméltó az MNB régió-fogalma

A magyar állam kockázati megítélése javult 2013-hoz képest, de nem elég jó

Amivel a német cégek elégedettek (a munkaerő képzettsége, balra) és amivel nem (a jogbiztonság - jobbra) Forrás: Magyar-Német Kamara. Zöld: nagyon jó; világos-zöld: jó, fehér: átlagos; világospiros: rossz, sötétpiros: nagyon rossz

Akkorák az állami elvonások nálunk, mint válságévekben a jóléti államokban, és sokkal több, mint a sors- és versenytársaknál Államháztartási kiadások a GDP százalékában

A tartósan fennálló demográfiai fenyegetés: a „természetes fogyás”

Drámai demográfiai változások indultak be a peremtérségben A népességszám alakulása 1995-höz képest az EU-ban és néhány tagországban (természetes fogyás és migrációs különbözet)

A foglalkoztatási viszonyokat tekintve nincs egyetlen Magyarország

Jövedelmi szint szerint sem homogén az ország

Következtetések Túl aktív, túl sokat elvonó és szétosztogató állam maradt a nyakunkon. Lefojtja a magán-kezdeményezést, politikai függésben tartja az állami megrendelésre számítókat, a közszolgálatban állókat, közvetve az egész társadalmat. Hagyni kellene, hogy a családok, önkormányzatok, cégek, egyének végezzék teendőiket. Szétszakadóban van az ország, és nincs kormányzati felelőse; sok a képzetlen és alig-foglalkoztatható, de nem látszik, miként juthatnának be a teljesítmény világába. Lépésenként kiszorulunk a európai együtt-gondolkodásból, éppen akkor, amikor újra rendeződik az EU. A magyar állam és a klientúrája az uniós pénzosztásnál a markát tartja – hogyan lesz ebből versenyképesség? Jön a negyedik ipari forradalom – készen állunk rá? Hazánk nem képes „Európába jutni” úgy, hogy régiók és rétegek tartósan lemaradnak a fejlődésből.