Tétel- és feladatkészítés a szóbelire 2017
Változások és azonos elemek, avagy miből választhatunk? Az Életművek helyett Művek a magyar irodalomból I. Kötelező szerzők A szerzők és a tételek száma azonos A Látásmódok és Portrék helyett Művek a magyar irodalomból II. Választható szerzők A szerzők listája bővült eggyel, a tételek száma csökkent : 7 helyett 6 tétel
2. Művek a magyar irodalomból II. Választható szerzők Balassi Bálint Berzsenyi Dániel Csokonai Vitéz Mihály Illyés Gyula Jókai Mór Karinthy Frigyes Kölcsey Ferenc Kassák Lajos Kertész Imre Krúdy Gyula Márai Sándor Mikszáth Kálmán Móricz Zsigmond Nagy László Nemes Nagy Ágnes Németh László Ottlik Géza Örkény István Pilinszky János Radnóti Miklós Szabó Lőrinc Szilágyi Domokos Vörösmarty Mihály Weöres Sándor Zrínyi Miklós
A fenti lista bővíthető legfeljebb két, a fentiekhez hasonló jelentőségű szerzővel, vagy egy szerzővel a közelmúlt vagy a jelenkor irodalmából pl.: Csáth Géza, Juhász Gyula, Mikes Kelemen, Tóth Árpád, Dragomán György, Háy János, Mészöly Miklós, Nádas Péter, Petri György, Szabó Magda, Tar Sándor, Vas István stb.
Lehetséges variációk Megadott szerzőkből Megadott szerzők+ további két választott szerzőből Megadott szerzők+egy közelmúlt vagy jelenkori Berzsenyi Dániel Csáth Géza Kertész Imre Jókai Mór Csokonai Vitéz Mihály Krúdy Gyula Kassák Lajos Illyés Gyula Móricz Zsigmond Mikszáth Kálmán Karinthy Frigyes Nemes Nagy Ágnes Ottlik Géza Vas István Pilinszky János Vörösmarty Mihály Zrínyi Miklós Tóth Krisztina
3. Művek a magyar irodalomból III. Kortárs szerzők Pontosítás: 2017-ben 1986 után keletkezett művek (30 év) Pl.: Ottlik: Iskola a határon (1959) nem, Buda (1993) igen Esterházy Péter: Termelési-regény (1979), Fuharosok (1983), Kis Magyar Pornográfia (1984) Tizenhét hattyúk (1987) Kertész Imre: Sorstalanság (1975) A kudarc (1988) vagy a Kaddis…(1990) Tar Sándor: A 6714-es személy (1981), bármi más Nádas Péter: Egy családregény vége (1977), Emlékiratok könyve (1986), Párhuzamos történetek (2005) Szabó Magda: Abigél (1970), Régimódi történet (1977), Az ajtó (1987), A csekei monológ (1999), Für Elise (2002)
4. Művek a világirodalomból 2 helyett 3 tétel Választható korszakok: az antikvitás és a Biblia a romantika a realizmus a századfordulós modernség a szimbolizmustól az avantgárdig a 20. század
Lehetséges variációk 3 korszakból 3 időszámítás utáni korszakból 1 isz. előtti korszakból+2 20. századi 2 korszakból A 20. századból Catullus Frankenstein Anakreón Tolsztoj Márquez Balzac Verne Doszto-jevszkij Baudelaire Günther Grass Ginsberg Golding Janne Teller Rilke Thomas Mann
5. Színház és dráma Választható szerzők illetve művek: Szophoklész egy műve Shakespeare egy műve Molière egy műve Katona József: Bánk bán Madách Imre: Az ember tragédiája Egy 19. századi dráma: Ibsen, Csehov Örkény István egy drámája Egy 20. századi magyar dráma
6. Az irodalom határterületei Az olvasmányok iránti tömegszükséglet és a művészi színvonal/minőség összefüggései. Az irodalmi ismeretterjesztés főbb nyomtatott és elektronikus műfajai (pl. könyvismertetés, ajánlás, kritika, CD-ROM, internetes könyvkínálat) A virtuális tér műfajai: fanfiction, komment, blog stb.
7. Regionális kultúra és a határon túli irodalom tájak, régiók , társadalmi problémák irodalmi alkotásokban való megjelenítése. Életmódra, kulturális szokásokra utaló dokumentumok (pl. tárgyi emlék, fotó, film, hangdokumentum) alapján következtetések megfogalmazása egyes korok kultúrájára nézve. Szerzők, művek a határon túli magyar irodalomból.
Hogyan készítsük el a tételt? A témakörnek, illetve a tételnek megfelelő feladat közli a kifejtendő vizsgafeladatot, annak kiemelt szempontját. Megjelöli a vizsgakérdésnek, illetve a kitűzött szempontnak megfelelő konkrét szerzőt, művet, műrészletet (vagy szerzőket, műveket és részleteket). A kiemelt szempont lehet műfaji, tematikus, stíluskorszakbeli, poétikai, esztétikai, etikai, világértelmezési kérdés. A kiemelt szempontok lehetőséget adnak arra, hogy a tételek között szerepeljenek olyanok, amelyek különböző korok és szerzők műveit kapcsolják össze tematikus, motivikus, műfaji, archetipikus, stiláris, poétikai jegyek alapján (az Értelmezési szintek, megközelítések szempontjai szerint).
Ugyanaz a mű egyazon tételsor két különböző tételében nem szerepelhet Ugyanaz a mű egyazon tételsor két különböző tételében nem szerepelhet. (Vagyis szerző ismétlődhet, pl. lehet Örkénytől egyperces a Választható szerzőknél, a Tóték a Színház és drámánál stb.) Ha a feladat lehetővé teszi, a vizsgázó választhat a megjelölt szerzők vagy művek közül. (Nem tételek közül, hanem tételen, sőt feladaton belül.) Felvezető dokumentum A feladat tartalmazhat egy felvezető nyomtatott vagy elektronikus dokumentumot (pl. szépirodalmi idézetet, értekező próza, esszé rövid részletét, illusztrációt, képzőművészeti alkotást, színpadképet, filmképet, ábrát, térképet). Ebben az esetben a feladatnak kapcsolódnia kell a dokumentum szövegéhez vagy részletéhez.
Feladat felvezető dokumentum nélkül TÉMAKÖR: Művek a magyar irodalomból I. Kötelező szerzők Tétel: Ady Endre: A modernség fordulata az Új versek című kötet versei alapján Feladat: Mutassa be a kötet kompozíciós, tematikus és poétikai újdonságait!
Feladat felvezető dokumentummal Tétel: Ady Endre: A modernség fordulata az Új versek című kötet versei alapján Feladat: Állapítsa meg A Tisza-parton c. vers és a róla készült korabeli kritika alapján, mi okozta Ady költészetének elutasítását! „Természetesnek kell vennem, hogy a költő ismeri a Tiszát. Hiszen valahol a kanyargásai közt vagy közel oda született. Sok magyar vers énekel erről a folyóról. Mind reszkető, ábrándos szeretettel. […] Azért, amit Ady Endre ott meglát, Ady Endrének nem érdemes odamenni, vagy kínos ott lenni. Petőfinek testi-lelki gyönyör volt, amit a Tisza partján látni tudott.[…] De volt-e valaha Ady Endre a Gangesz partján? Nem tudom, hogy lett volna. […] Mit gondol vajjon magában Ady Endre? Azt-e, hogy a Gangesz partján nincsen fokos, durva kéz és álombakó és a Tisza partján nem lehet nagy harangvirágot látni? Nem tudja Ady Endre, hogy a Gangesz partján néhány ezer angol ül zsarnokul sok millió bennszülöttön, kik közt a lepra és a pestis és az éhhalál krónikusan pusztít és osztozik az angollal a zsarnokságban? Hej, micsoda úri nép, testben és lélekben a tiszamenti halász, csikós és földműves ez indus rabnéphez képest! (Budapesti Hírlap, 1908 december, Rákosi Jenő)
Példák más dokumentumokra Illusztráció Témakör: Színház és dráma Tétel: Kérdések és válaszok Madách Az ember tragédiája c. drámájában Feladat: Kass János illusztrációi a Tragédia mely kérdéseit jelenítik meg vizuális eszközökkel? Válasszon egy kérdést, s fejtse ki, hogyan, milyen választ ad rá Madách műve!
Példák más dokumentumokra Színpadkép Témakör: Színház és dráma Tétel: Az ember tragédiája a színpadon Feladat: 3-3 színpadképet lát egy 2010-es és egy 2011-es színházi bemutatóból. Értelmezze a színházi megoldásokat, kapcsolja Madách művének részleteihez, és fogalmazza meg a mű ismeretében, melyik rendezést miért találja kifejezőnek, hitelesnek!
Nemzeti Színház, Budapest, 2011, Rendező: Alföldi Róbert Weöres Sándor Színház, Szombathely, 2010 Rendező: Jordán Tamás
Példák más dokumentumokra Esszérészlet Témakör: Művek a magyar irodalomból II. Választható szerzők Tétel: Radnóti lágerversei Feladat: Igazolja Szegedy-Maszák Mihály állítását Radnóti néhány szabadon választott lágerversének bemutatásával! „ Radnóti alighanem az egyetlen jelentős költője a holocaustnak, aki viszonylag távol tartotta magát a zsidó kultúra hagyományaitól….Nem idegenedett el azoktól a latin auktoroktól, akiknek a szövegeit gimnáziumban tanulta, sőt azután is hozzájuk fordult ösztönzésért, hogy a tragédia árnyékában megszabadította nyelvét attól a divatos eklekticizmustól, amely nemzedékének több tagját mindvégig jellemezte.”( Szegedy-Maszák Mihály Radnóti láger-verseiről)
Példák más dokumentumokra Filmkép és képregény Témakör: Az irodalom határterületei Tétel: A holokauszt ábrázolásának változatai Feladat: Az alábbi filmképek és képregénykockák alapján foglalja össze a holokausztról való beszéd változatait, feleletében fejtse ki azt is, melyik beszédmódot/módokat tartja hitelesnek! Az egyik beszédmódot mutassa be irodalmi példán! (Pl. Sorstalanság; A nagy utazás; Maus stb.)
Példák más dokumentumokra Ábra Témakör: Művek a világirodalomból Tétel: Balzac: Goriot apó Feladat: Kik laknak a Vauquer-házban? Töltse ki az ábra hiányzó adatait, mutassa be a lakókat és a panzió környezetét! Mit fejez ki a lakók elhelyezkedése, és hogyan alakul a helyzetük a regény végére? Mit mutat mindez?
Példák más dokumentumokra Video Témakör: Az irodalom határterületei Tétel: A slam poetry Feladat: Nézze meg a 2013-as II. Országos Slam Poetry Bajnokság döntőjének részletét! https://www.youtube.com/watch?v=69zzyfXtiPs A videó alapján (környezet, előadás, szöveg) jellemezze a slam poetryt! (A videót biztonságból töltsük le előre!)
Példák más dokumentumokra Kisfilm Témakör: Művek a magyar irodalomból II. Választható szerzők Tétel: Örkény István egypercesei Feladat: Nézze meg a következő kisfilmeket: https://www.youtube.com/watch?v=-23ATDkEML4 https://www.youtube.com/watch?v=h3USNWyqDks! Értelmezze a látott egyperceseket, majd fejtse ki, melyik kisfilm tükrözi jobban a groteszk látásmódot! (A kisfilmeket biztonságból töltsük le előre!)
Példák más dokumentumokra Képzőművészeti alkotás Témakör: Művek a világirodalomból Tétel: Baudelaire: Kapcsolatok, Verlaine: Költészettan; Zola: A kísérleti regény (részlet) Feladat: A klasszikus modernség programadó szövegei alapján mutassa be annak 3 irányzatát, világlátását, kapcsolja azokat a következő műalkotások közül a megfelelőkhöz!
Gustave Courbet: Kőtörők (1849), Edvard Munch: Az Élet tánca (1899-1900), Gustav Klimt: A három életkor (1905), Claude Monet: A felkelő nap impressziója (1872), Honore Daumier: Harmadosztály (1864)
Példák más dokumentumokra Képzőművészeti alkotás Témakör: Művek a világirodalomból Tétel: Az antikvitás irodalma, Narkisszosz és Ekhó mítosza az antikvitásban és a jelenben Feladat: Narkisszosz történetének értelmezésével ismertesse a mítosz jellemzőit, szerepét! Mutassa be, hogyan értelmezi Dalí az antik mítoszt!
Salvador Dalí: Narcissus átváltozásai (1937)
Példák más dokumentumokra Plakát Témakör: Színház és dráma Tétel: Spiró György: Prah Feladat: Fejtse ki, miért nem élnek a szerencséjükkel a dráma szereplői! Feleletében térjen ki arra is, hogyan tükrözi az alábbi plakát a dráma dramaturgiáját, a szereplők viselkedését, helyzetét, egymáshoz való viszonyát, illetve a helyzet megoldását!
Értelmezési szintek, megközelítések Témák, motívumok, műfajok, poétika, korszakok, stílustörténet
Példák azonos témára (Biblia) eltérő megközelítésekkel Témák, motívumok Témakör: Művek a világirodalomból Tétel: Toposzok a Bibliában és továbbélésük az irodalomban; a kert Feladat: Mutassa be a kert-toposz jelentésének néhány változatát szabadon választott irodalmi alkotásokban! Feleletében az Ó- és Újszövetség kert-motívumaiból induljon ki!
VAGY Témák, motívumok Témakör: Művek a világirodalomból Tétel: Kiűzetés az Édenből a Bibliában és az Ádám almái című filmben Feladat: Értelmezze a bibliai történetet, majd fejtse ki, hogy Anders Thomas Jensen Ádám almái című filmjében hol, milyen jelentésben fordulnak elő a történet motívumai!
VAGY Témák, motívumok Témakör: Művek a világirodalomból Tétel: Két bibliai bűn- és bűnhődéstörténet (Kiűzetés az Édenből, Jób története) a jelenben, Ádám almái Feladat: Fejtse ki a bibliai szövegek értelmezéséből kiindulva, hogy Anders Thomas Jensen Ádám almái című filmje hogyan értelmezi azokat!
VAGY Témák, motívumok Témakör: Művek a világirodalomból Tétel: Bibliai történetek a jelen művészetében, Ábrahám és Izsák Feladat: Fejtse ki, hogyan értelmezi át Eörsi István verse a bibliai történetet! Feleletét a bibliai történet értelmezésével kezdje!
Eörsi István: Ábrahám és Izsák Ábrahám gondolja E fiút asszonyom úgy adta át nekem s a világnak, mint egy csodát. Asszonyi természete kiveszett: kilencvenesztendősen szülte meg. Mintha fagyos tűzhelyben jégdarab lobbanna fel, mert rátéved a nap. Mióta befutott az adomány, minden nap ünnepként köszönt reám. S most le kell döfnöm irgalmatlanul, mert drágább nekem, mint maga az Úr. Meg kell tennem, ha ő kívánja, de egy hóhérnak lesz akkor istene. Izsák gondolja E farakásra kötözött apám, és éles kőkését szegezi rám. Az ég felé néz, fogatlan motyog, könnye és taknya mellemre potyog. Reszeli kését, húzza az időt, de lemészárol alkonyat előtt. Hugyoznom kéne, a görcsös fa nyom, nézem apám, s elfog a szánalom. Nem menthet meg, akármilyen okos, tehetetlenebb, mint egy buta kos. Én halok meg, de vele játszik Ő, a gátlástalan kísérletező. 2000. január 1.
VAGY Témák, motívumok Témakör: Művek a világirodalomból Tétel: Bibliai történetek , Káin és Ábel és egy 20. századi változata (Kosztolányi Dezső: Káin) Feladat: Hasonlítsa össze a bibliai szöveget Kosztolányi Dezső Káin című novellájával! Fejtsen ki 3-4 különbséget!
VAGY Műfajok, poétika Témakör: Művek a világirodalomból Tétel: A Biblia műfaji jellemzői Feladat: Jellemezze a Biblia 3 szabadon választott műfaját, szemléltesse is 1-1 példával! Feleletében hozzon példákat bármely korszakból ezen műfajok továbbélésére!
VAGY Műfajok, poétika Témakör: Művek a világirodalomból Tétel: A bibliai példázatok és továbbélésük (Kosztolányi Dezső: Paulina) Feladat: Mutassa be 1-2 szabadon választott bibliai példázat értelmezésével a műfaj jellemzőit és szerepét, majd fogalmazza meg, Kosztolányi Dezső Paulina című novellája hogyan kapcsolódik ehhez a hagyományhoz!
VAGY Korszakok, stílustörténet Témakör: Művek a világirodalomból Tétel: A Biblia műfaji és poétikai hagyományai Ady és Radnóti költészetében Feladat: Mutassa be Ady Ésaiás könyvének margójára és Radnóti Nyolcadik ecloga című versének bibliai vonatkozásait! Feleletében térjen ki a bibliai hagyomány jelentésteremtő szerepére is!
Változatok azonos témákra: könnyebb, nehezebb, még nehezebb, nagyon nehéz
Tétel: Babits Mihály Jónás könyve Feladat: Hasonlítsa össze a bibliai Jónás könyvét Babitséval a főhős ábrázolásának szempontjából! Milyen ember a bibliai Jónás, milyen Babitsé? Melyik képzőművészeti alkotást melyik alakhoz kapcsolná, miért?
Tétel: Babits Mihály Jónás könyve Feladat: Ismertesse, mi mindenben tér el Babits műve a bibliai eredetitől! Fejtse ki, melyik eltérést, és miért tartja a legnagyobb hatásúnak!
Tétel: Babits Mihály Jónás könyve Feladat: Értelmezze a Jónás könyvét mint az írástudó felelősségének problémáját felvető önéletrajzi művet! Feleletében induljon ki Babits versének alábbi részletéből! „Ki kötötte ezt a kereplőt a nyakamba, mint a poklosnak, hogy ezer arc közt is vakon, mit a bamba, s egyedül bolyongjak? ( Gondok kereplője)
Tétel: Babits Mihály Jónás könyve Feladat: Fejtse ki véleményét Nemes Nagy Ágnes gondolataiból kiindulva, hogy Babits Jónása általános emberi problémát vagy a kiválasztottak problémáját veti-e fel! [A Jónás könyve] „képviseli a mindenkori ember összeütközését a szituációkkal, mondhatnám, az átlagos, az úgynevezett egyszerű emberét (is), akinek úgy kell a történelmi tragédia, a nagy szerep, mint púp a hátára, aki élni akar, házat építeni, horgászni, szőni-fonni, sörözni, de nem hagyják. Nem hagyja a történelem, az örökös válságok sora, nem hagyja saját emberi mivolta sem, a természet sem hagyja, az univerzum, amely tele van követeléssel. Jónás szökése valami általános fűbelapulást jelent a viharok elől, a túlélés ellenállását, az elemi vitalitás válaszát, istenem, hányszor próbáltuk, mennyire értjük ezt. Hogy aztán a menekülő mégis elmegy prófétának? Hát…el kell menni.” (Nemes Nagy Ágnes: A hegyi költő)
Tétel: Babits Mihály Jónás könyve Feladat: Vegye sorra Nemes Nagy Ágnes Jónás könyve-értelmezésének állításait és ütköztesse saját értelmezésével! „Tudja ő azt jól, mélységes-mély tapasztalataiból tudja, hogy saját, kiválasztott istene kényszeríti majd a nem neki való szerepre, az hagyja cserben, az égeti le, annak van igaza. Érti és nem érti. Mi is így vagyunk vele, együtt-futunk, együtt-könyörgünk, együtt csapódunk be Jónással, értjük és nem értjük ezt a lelkiismeret-erkölcs-kényszer-Istent, akinek részei vagyunk, aki mégis túl van rajtunk, aki kegyetlen és jó, illetve nagyobb. Egy kisebb tudat egy nagyobb tudatban: ez Jónás és Isten viszonya.” (Nemes Nagy Ágnes: A hegyi költő)
Tétel: Tóth Krisztina: Milyen volt szőkesége Feladat: Hasonlítsa össze Tóth Krisztina novelláját Juhász Gyula versével! Fejtse ki, milyennek láttatja a szerelmet, férfi és nő kapcsolatát férfi nézőpontból a két mű, illetve hogyan kapcsolódnak egymáshoz!
Tétel: Tóth Krisztina: Őszi sanszok és Letölthető csengőhangok Feladat: Hasonlítsa össze az Őszi sanszokat Verlaine versével, a Letölthető csengőhangokat Arany versével a témák és a formák szempontjából! (Melléklet: Paul Verlaine: Őszi chanson, Arany János: A világ)
Tétel: Az intertextualitás szerepe Tóth Krisztina művészetében Feladat: Mutassa be az intertextualitás változatait Tóth Krisztina prózájában és lírájában szabadon választott művekben! Reflektáljon Takács Tímea írására: Tóth Krisztina verseiben a felidézett szöveg eltávolító erő vagy az identifikáció megerősítésére szolgál? „A hagyomány újraírása a puszta játékon túl abban is lényeges szereppel bír, hogy a felidézett tartalom és forma, avagy a megidézett alakok, szerepek és szituációk a lírai éntől hol eltávolító erőként hatnak, hol saját identifikációját erősítik, és rajzolják ki. Mindegyikre találunk bőven példát e századvégi magyar irodalomban, attól függően, hogy az író milyen célból, milyen motivációk mentén használja a hagyománnyal való «párbeszédet». […] A hagyomány hol könnyedségével, hol komolyságával határozza meg Tóth Krisztina írásait. Az olykor ironikus viszonyt létrehozó intertextuális utalások mögött körvonalazódik a lírai én a maga személyességével. A játék nem uralja, és nem halkítja el a stílus és a hang egyediségét, épp ellenkezőleg, felerősíti azt.” (Takács Tímea: Játékban a hagyománnyal – az intertextualitás szerepe Tóth Krisztina szövegeiben)
Hagyományok, melyeket tanítunk (Kerettanterv), de közvetlenül nem kérhetünk számon, mégis szeretnénk, ha a diákok megmutathatnák ezt a tudásukat
Témakör: Művek a magyar irodalomból I. Kötelező szerzők Tétel: A villoni hagyomány hatása József Attila költészetében (Tiszta szívvel, Ellentétek, 16. oktáva a Nagy Testamentumból) Feladat: Értelmezze a Tiszta szívvel című verset, majd keressen tematikai és magatartásbeli hasonlóságokat a 3 szöveg között!
Témakör: Művek a magyar irodalomból III. Kortárs szerzők Tétel: Változatok azonos formára: Tóth Krisztina: Hála-ének , Varró Dániel: W.S. hálája leborul, Parti Nagy Lajos: Mesterszonett, Tóth Krisztina: Diaporáma Feladat: A versek értelmezésével adjon választ arra, mi lehet a kapcsolat a több évszázados választott forma és a tartalom között!
Témakör: Művek a magyar irodalomból II. Választható szerzők Tétel: Faludy György: Ballada a senki fiáról; A testamentum I.-XXII. Feladat: Fejtse ki a két szöveg értelmezésével, miért maradhat érvényes egy középkori hagyomány a XX. században!
Témakör: Művek a magyar irodalomból III. Kortárs szerzők Tétel: Varró Dániel: Kicsinyke testamentum, Az elköszöngetés balladája, Szomorú ballada az illanékony ifjúságról Feladat: Értelmezze a három művet a hangnem és az azonos motívumok szempontjából! Fejtse ki véleményét, hogy a versek által megidézett hagyomány pusztán formai fogódzó, vagy annak termékeny továbbgondolása!
Témakör: Regionális kultúra és a határon túli irodalom Tétel: Kovács András Ferenc: Ballada megadott témára és Búcsúballada VAGY Madonna gyermekkel és Angyalfia, senki lánya Feladat: Válasszon a két verspár közül, majd értelmezésükkel fejtse ki a hagyomány szerepét az adott témákban!
Témakör: Művek a magyar irodalomból III. Kortárs szerzők Tétel: Spiró György: Beatrice monológja Feladat: Értelmezze a művet férfi és nő kapcsolatának, illetve a hagyomány és a művészet/műalkotás szerepének, hatásának szempontjából. Az értelmezéshez használja fel Gulácsy Lajos festményét is!
Témakör: Művek a magyar irodalomból II. Választható szerzők Tétel: Csáth Géza: A magány történetei, Mesék, amelyek rosszul végződnek Feladat: Mutassa be a két szöveg hasonlóságait, és fejtse ki, hogy az alábbi motívumoknak milyen, az ismert hagyományoktól részben különböző jelentése teremtődik meg a Csáth-novellákban: sötét erdő, út, égi-földi szerelem!
Néhány ötlet Az irodalom határterületei témakörhöz
Tétel: Az irodalom filmen, a film és a szöveg eltérő eszközei Feladat: Konkrét műből és/vagy művekből kiindulva (pl.: Anna Karenina, A Legyek Ura, A hangya és a tücsök, Az emlékek őre, Az éhezők viadala, Harry Potter stb.) az alábbi tanulmányrészletet is felhasználva fejtse ki véleményét irodalmi művek filmes adaptációjáról a két művészeti ág formanyelvének összevetésével!
„A filmszöveg saját tulajdonságai sokirányúan alakultak ki, az önálló törekvések, a képzőművészeti megoldások alkalmazása mellett a filmnek szüksége volt magára az irodalomra is. Elbeszélni, cselekményvalóságot létrehozni a film részben az irodalomtól tanult. Egyszerre formálta és alakította (alakítja) ki saját tér-és időkezelését, elbeszéléstechnikáit, a filmes narráció alapsémáit, miközben az irodalom általános, ősi gesztusait, közlésformáit, megnyilvánulásait, eszközeit saját kereteiből kikényszerítette. (…) A két forma, művészi ág olykor-olykor megtörténő egymásba kapaszkodását két tényező indokolja és magyarázza. Egyrészt a közös kulturális tér. Vagyis a film közvetíteni tudja az irodalmi mű cselekményét, üzenetét akár az olvasatot átszabva, akár autonóm, önálló közlésként. Másrészről folyamatos az alkotói igény, hogy egy létrehozott művészi üzenet (egy irodalmi mű) formai megoldásait a másik művészeti ág is meg tudja szólaltatni, megtalálva és bővítve saját eszközeit.” (Horváth Beáta: „…Ezekkel a vándorló képekkel...” A magyar film és a magyar irodalom kapcsolata)
Tétel: Az irodalom filmen, Krúdy és Huszárik Feladat: A tanulmányrészletre is támaszkodva fejtse ki, milyen filmes eszközökkel kelti életre Huszárik Zoltán Krúdy Szindbád-novelláinak világképi és narratív megoldásait! „Huszárikot Krúdy költői prózanyelvében az átlényegítés ragadta meg, amely a közvetlenül ábrázolt képeken és cselekményen túl azt is megmutatja, » ami a Titok az emberben, amit csakis a költészettel lehet megnyitni«. Ehhez a »megnyitáshoz« azonban nem volt elegendő a titkot faggató író művét megfilmesíteni; ehhez az kellett, hogy megszülessen a Krúdyéval egyenrangú költői filmes prózanyelv. Huszárik - az európai modernizmussal párhuzamosan - egy elmaradt paradigmaváltás lehetőségét veti fel a magyar filmművészetben: nem egyszerűen »témát vált«, elutasítva a művészet közvetlen közéleti szerepvállalását, hanem »nyelvet« is. Az idő és a szubjektivitás »élményét« egymásra vetítő elbeszélésmód (…) a Szindbádot a modern tudatregény után a modern tudatfilmmel állítja egy sorba. Huszárik e tekintetben is hű tanítványa Krúdynak.” (Gelencsér Gábor: Átmeneti idők)
Tétel: Negatív utópiák, George Orwell: 1984 vagy Lois Lowry: Az emlékek őre Feladat: Mutassa be a két mű egyikének értelmezésével a negatív utópia jellemzőit! * Tétel: A fanfiction, J.K. Rowling: Harry Potter és a Titkok Kamrája Feladat: Az alábbi szöveget felhasználva jellemezze a fanfiction jelenségét, majd a Rowling-műből kiindulva értékelje is ezt a jelenséget!
Tétel: A mesék világa; Jancsi és Juliska; Holle anyó; Az öreg halász és nagyravágyó felesége Feladat: Értelmezze a mesék egyikét kétféleképpen: egyrészt mint a mitikus gondolkodás lenyomatát, másrészt mint a beavatás történetét!
Tétel: A populáris kultúra kritikája; Parti Nagy Lajos Sárbogárdi Jolán: A Test Angyala Feladat: Mutassa be, hogyan parodizálja Parti Nagy Lajos a népszerű szerelmes regények műfaját, és hogyan kapcsolódik Almási Miklós értelmezéséhez ez az alkotás! „ Nem volt még olyan korszaka az emberiségnek, hogy ennyire egymás mellett, (sőt egymást részlegesen átfedve) éljenek különböző paradigmák által vezérelt művészeti szférák, mint a modern kor esztétikai környezetében.(…) Ez az együttélés vagy egyszerre való jelenlét persze nem mentes a súrlódásoktól. Végül is három, egymástól radikálisan eltérő paradigma működik e három művészeti szférában: a klasszikus művészet embercentrizmusa, valóság-obszessziója [kényszere], egyáltalán a mimetikus mánia összeférhetetlen a modernek konstruktivitásával, ami tudatosan a klasszikus elv lerombolására épít. A populáris művészeteket a tömeghatás elsődlegessége, néhány tucat alapmítosz variációja és az erőteljes effektek teszik mindkét előbbitől különböző, önálló, sőt győzedelmes közeggé (…) …ez a hármas a modern esztétikai érzékenység szellemi hálója. Társbérlet ez, három lakóval: mindhárom együtt él, s bár mindegyik küzd a másik ellen, földalatti kapcsolatok épülnek ki közöttük, hatások vándorolnak a popból az avantgárdba, a klasszikusból a modernitásba és a populárisba. Mindenki mindenhonnan kölcsönöz, idéz, lop (legtöbbször öntudatlanul): az együttélés nemcsak térbeli-időbeli egymás mellett lét, hanem láthatatlan szimbiózis.(Almási Miklós: Anti-esztétika)
Néhány ötlet a Regionális kultúra és a határon túli irodalom témakörhöz
Tétel: Zrínyi Miklós: Peroratio és Illyés Gyula: Peroráció: Záróbeszéd Feladat: Rónay László méltatásával összevetve mutassa be a két vers segítségével Illyés Gyula kulturális életben betöltött szerepét! „Babits halála után mindinkább vállalnia kellett a lelkiismeret ébrentartójának szerepét, majd a történelem új és új alakváltozatokba kényszerítette, míg legvégül a magyarság megőrzésének és méltóságának lett szószólója, bölcs, indulatait palástoló, de a körülmények nyomásának engedő pátriárka módjára.” (Rónay László Illyés Gyuláról)
Tétel: Kerékgyártó István: Rükverc Feladat: Mutassa be Kerékgyártó István Rükverc című regénye és/vagy színpadi adaptációja alapján az elmúlt 60 év néhány társadalmi kérdését! Térjen ki a két véleményre is! „Nyugtalanító olvasmány a Rükverc, szembesít a világ, az emberi lét sötét oldalával, ráadásul annyira olvasmányos, hogy nem tudunk kitérni e szembesítés elől. Jelenkori problémákat feszeget, vázlatos képet rajzol a közelmúltról, miközben általános, időtől és tértől független kérdéseket is felvet. Tükröt tart, felkavar, szükség van rá.” (Kolozsi Orsolya: Lejtmenet) „Másrészt van az országban egy másfajta rosszkedv is. A leszakadtak köre egyre nő, a középosztály egyre jobban csúszik lefelé. És bevallom, hogy egy ilyen válságos időszakban nem volt kedvem ahhoz, hogy a lakomákról és a csillogásról írjak, hanem rosszkedvvel, rosszkedvű figurákról próbáltam írni, ahol a legnagyobb gond a szolidaritás hiánya.” (Interjú Kerékgyártó Istvánnal)
Tétel: A cigányság kultúrája, Tar Sándor: Csóka és Emir Kusturica: Cigányok ideje Feladat: Mutassa be a novella alapján a cigányság jelenkori problémáit! Mutasson be motivikus párhuzamokat a novella és a film között! Összegzésében fejtse ki, mit mutathatnak a cigányságról ezek a nemzetiségtől független párhuzamok!
Tétel: A cigányság kultúrája, magyar és cigány himnusz Mutassa be Kölcsey Himnuszának és a Zöld az erdő („cigány himnusz”) párhuzamos gondolati-érzelmi motívumait! VAGY Tétel: A cigányság kultúrája, Tersánszky Józsi Jenő – Grecsó Krisztián: Cigányok Feladat: Mutassa be a dráma színpadi változata alapján a cigánysághoz való viszonyulásunk változatait, nehézségeit!
Tétel: A kisebbségi lét kérdései a határon túli irodalomban, Kovács András Ferenc: Kölcsey Ferenc lehajtja fejét vagy Magna Hungarica Feladat: Válasszon a két vers közül! A választott vers értelmezésével mutassa be a romániai magyarság problémáit, viszonyulását az anyaországi kultúrához! VAGY Tétel: A kisebbségi lét kérdései a határon túli irodalomban, Kányádi Sándor: Vannak vidékek Feladat: Mutassa be a versciklus szabadon választott versei segítségével a megmaradás vagy pusztulás tragikus dilemmáját! Feleletében térjen ki a formák, hangnemek és motívumok szerepére is!
Tétel: A kisebbségi lét kérdései, Kováts Judit: Elszakítva Feladat: A regény alapján fejtse ki, milyen döntéshelyzetek elé állítja a történelem az anyaországtól elszakított magyarokat, illetve mutassa be, mit jelent kisebbségben élni!
Köszönöm a figyelmet!