A játékok tanítása, a játékvezetés, játékelméletek A játékmester A játékok tanítása, a játékvezetés, játékelméletek
Játékelméletek: biológiai: az erőfölösleg levezetésére pedagógiai: ”az ember és az állatok tevékenységi formája, melyet a munkától ás a tanulástól eltérően minden külső céltól függetlenül magáért a tevékenységért folytatják, és amelyet örömérzés kísér.” (Nagy S. 1977) arousal - kereső elmélet: bonyolult, összetett, előidézett és létrehozott aktivitás alkalmasság, eredményesség elmélet: a létezés hétköznapi erőkifejtéseinek vidámságát, örömét kutatja
a tantervben: atlétika, torna, játékok: játékos képesség - fejlesztő gyakorlatok; játékok, versenyek a játék: sajátos tevékenységforma, végigkíséri az ember életét, iskoláskor előtt elsődleges, de játszik a felnőtt is. a játék: tevékenység, cselekvés tárgy, eszköz művészeti alakítás
a játék tartalmi és formai jegyei: (Detre P. 1975) közvetlen célja a győzelem elérése. érdek nélküli tevékenység. szabad cselekvés felnőtteknél. szükségszerű a gyermekeknél: a legalapvetőbb tevékenység, ami biztosítja a személyiség fejlődését időben és térben lehatárolódik a munkától „nem komoly”, csak játék „mintha” (Piaget) kötelező szabályok határozzák meg, ami mindenkire egyformán érvényes → a játék belső rendje. jellemzője a kellemes érzelmi állapot.
Piaget fejlődéselméleti alaptétele a gyermek tapasztalatai alapján önálló világot épít a játéktevékenység a gyermeki tapasztalatok újraszervezése, az új ismeretek elrendezése a játékos áttételek, összekötések nyelvén. ez a kódolás, saját nyelvre, értelem és érzelemvilágra való lefordítás, átalakítás „mintha” állapotot hoz létre a gyermek szocializációs folyamata a felnőttek életében is folytatódik, a játék belső rendje, a szabályok
a játéktevékenység fejlődése: funkciós játékok: 3 hó – 2 év a játék indítéka a funkciós öröm. szimbolikus játékok: 1,5-2-éves kor után: funkció + alkalmazkodás szerepjáték: 4 - 4,5 éves kor: másik személy magatartása szabályjáték: közös fegyelem, becsület feladatjátékok: megoldás mikéntje (tn. játékok többsége) teljesítményjátékok: sportági teljesítmény
A játékmester szerep, mellyel lehet azonosulni bemutatkozás – szóban, írásban, jelekkel, metakommunikációval, rajzzal, dallal elfogadottság – a személyiség szerepe!!!!
A játékmester feladatai 1. előkészítés 2. megjelenés 3. kommunikáció 4. „összehozni” az embereket 5. játékvezetés 6. bíráskodás 7. visszajelzés, értékelés 8. eredményhirdetés 9. motiválás
Előkészítés, tervezés a játékok kiválasztása célcsoport ismerete – kiknek? a helyszín feltételeinek ismerete –hol? ne legyen ütközés más programmal
A játékmester feladatai 1. előkészítés 2. megjelenés 3. kommunikáció 4. „összehozni” az embereket 5. játékvezetés 6. bíráskodás 7. visszajelzés, értékelés 8. eredményhirdetés 9. motiválás
Megjelenés öltözék hajviselet kiegészítők
A játékmester feladatai 1. előkészítés 2. megjelenés 3. kommunikáció 4. „összehozni” az embereket 5. játékvezetés 6. bíráskodás 7. visszajelzés, értékelés 8. eredményhirdetés 9. motiválás
Kommunikáció stílus hanghordozás előadásmód hangerő
A játékmester feladatai 1. előkészítés 2. megjelenés 3. kommunikáció 4. „összehozni” az embereket 5. játékvezetés 6. bíráskodás 7. visszajelzés, értékelés 8. eredményhirdetés 9. motiválás
„összehozni” az embereket - szervezés előzetes informálás plakát, szórólap ismerkedős játékok csapatalakító – szervező játékok
A játékmester feladatai 1. előkészítés 2. megjelenés 3. kommunikáció 4. „összehozni” az embereket 5. játékvezetés 6. bíráskodás 7. visszajelzés, értékelés 8. eredményhirdetés 9. motiválás
játékvezetés feladat adása helyezkedés szabályismertetés, szükség esetén próbajáték – a játékot játék közben lehet megtanulni !!! hibajavítás érdeklődés fenntartása
A játékmester feladatai 1. előkészítés 2. megjelenés 3. kommunikáció 4. „összehozni” az embereket 5. játékvezetés 6. bíráskodás 7. visszajelzés, értékelés 8. eredményhirdetés 9. motiválás
bíráskodás a játék megindítása, megállítása döntés részeredmények
A játékmester feladatai 1. előkészítés 2. megjelenés 3. kommunikáció 4. „összehozni” az embereket 5. játékvezetés 6. bíráskodás 7. visszajelzés, értékelés 8. eredményhirdetés 9. motiválás
visszajelzés, értékelés részeredmények bíztatás, motiválás
A játékmester feladatai 1. előkészítés 2. megjelenés 3. kommunikáció 4. „összehozni” az embereket 5. játékvezetés 6. bíráskodás 7. visszajelzés, értékelés 8. eredményhirdetés 9. motiválás
eredményhirdetés az eredményhirdetés előkészítése jutalmak előkészítése szóbeli megerősítés, hangulati elemek
A játékmester feladatai 1. előkészítés 2. megjelenés 3. kommunikáció 4. „összehozni” az embereket 5. játékvezetés 6. bíráskodás 7. visszajelzés, értékelés 8. eredményhirdetés 9. motiválás
motiválás ráhangolás, a játék „eladása” változatos , szórakoztató feladatok adása
Korosztályok és a játék legkisebbek: sok mozgás 12 éves korig: sok mozgás, lehetőleg társakkal serdülők: önkifejezés, vitakészség fiatalok: szabadon választott tevékenységek fiatal felnőttek: hasznos kulturális és sporttevékenység érettebb felnőttek: pihenés, személyes kiteljesedés, sikerélmény idősek: az értékesség tudata, pihenni vágyás
Játéktár zenés tevékenységek manuális tevékenységek audiovizuális technikák játékok animálása szabadtéri tevékenységek természet és környezet megfigyelése kifejezést szolgáló drámai játékok bábjátok verbális kifejezések, beszélgetések kulturális tevékenységek, (ön)művel(őd)és