NYME BDPK TTI Történelemtudományi Intézeti Tanszék Agócs Nándor

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Hol tartunk… Beszámoló –Mérleg –Eredménykimutatás Értékelés – – – –2004- –Immateriális javak,
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
A Magyarországon működő iskolai drogprevenciós programok leírása Paksi Borbála, Demetrovics Zsolt, Nyírády Adrienn, Nádas Eszter, Buda Béla, Felvinczi.
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Sajtó és szabadság: a médiairányítás a 20. századi Magyarországon
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
Gazdasági informatika - bevezető
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
A kérdőívek, a kérdőívszerkesztés szabályai
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Jogi alapismeretek 2013.
Kiegészítő melléklet és üzleti jelentés
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyar Tudományos Művek Tára
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
MTMT szervezeti hierarchia kialakítása a Széchenyi István Egyetemen
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KRE-AKTÍV motivációs projekt
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
Környezetgazdaságtan 1
GÉNTECHNIKÁK LABORATÓRIUM Bioetika
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Karrier, karriermenedzsment, egyéni karriergondozás
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
A Magyarországon működő iskolai drogprevenciós programok leírása
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
HIRING 101: BEVEZETÉS A TOBORZÁS-KIVÁLASZTÁSBA
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

NYME BDPK TTI Történelemtudományi Intézeti Tanszék Agócs Nándor Források, forrástípusok Bevezetés a forrásismeretbe, forráskritikába és forráselemzésbe NYME BDPK TTI Történelemtudományi Intézeti Tanszék Agócs Nándor

Oral History Elbeszélt történelem Rankei történetírás – forrásszempontú a forma precizitása, vagyis a bizonyíték stabil természete kvalitás, a precizitás a kronológiában szöveg üzenete értelmezhető és ellenőrizhető újságírás, szociológia, pszichológia, (antropológia) technikai vívmányok, életmódváltás, 1940-es évek USA-jában már használt kifejezés 1970-es évek, alulról nézett történelem, társadalom „néma” rétegei, etnikai kérdések 1978 – Paul Thompson: The Voice of the Past ’56 az első esemény 1980-as évek Magyarországon

Oral History Elbeszélt történelem Megmutatja egy szemtanúnak (vagy valamely történelmi esemény átélőjének) strukturált, kutatások révén létrehozott kérdéssorra adott válaszait, amelyek egy felvett interjúközegben születnek meg. Vajon melyiket tekinthetjük elsődleges forrásnak, a hangszalagot vagy az átiratot, a narrációt vagy a narratívát? oral tradition ha a közös mozzanatokat azonosítjuk, akkor egy túl általános következtetést a csoporton belüli összehasonlítás nehézsége, hiszen az egyéni interpretációk miatt túl sok szempontot kellene figyelembe venni, ettől az eredmény szétaprózódna

http://www.rev.hu/#

Oral History Elbeszélt történelem Kiindulási alap:a megélt történelem elbeszélhető, el kell tehát mondani - és meg is kell hallgatni. a mindennapi emberekre, a névtelen tömegekre, az egyéni és kollektív tapasztalatokra koncentráló történettudományi módszer. Jellemzői: a szóbeliség, a narratív forma, szubjektivitás, az interjú résztvevői közötti kapcsolat nem egyszerűen a narrátor elbeszélése, hanem olyan forrás, amely megmutatja egy szemtanúnak strukturált, kutatások révén létrehozott kérdéssorra adott válaszait, amelyek egy felvett interjúközegben születnek meg. az eredmény interaktív folyamatból születik, ami egyszerre jelenthet előnyt és hátrányt olyan emlékanyag jön létre, amelyet a történész is aktívan alakít. Az emlékezés nem magától indul el, hanem válaszként a történész kérdéseire, ketten teremtik az elbeszélést, de a történeti diskurzus ellenőrzése mindvégig a történész kezében van. Ô válogatja ki az embereket, ô formálja a tanúvallomásokat kérdéseivel és a válaszokra adott reakcióival. Ô adja meg az anyag végső formáját, összefüggéseit és értelmezését.

Az oral history módszere az alábbi területeken hasznosítható: Előző generációk történeti tapasztalatainak átadása és megőrzése (szóbeli hagyomány) Egy-egy emberi sorson belül az élettörténetet meghatározó és az életpályának jelentőséget adó események narratívája (szóbeli életrajz) Egy-egy egyéni személyes beszámoló adott eseményekről, történeti kérdésekről, amelyeket kortársként megéltek Szemtanúk beszámolóinak rögzítése egy-egy történeti esemény folyamán illetve azt követően. Az oral history mint módszer két megkülönböztethető célt szolgálhat. Az egyik, hogy rekonstruáljuk a múltat, másik célja, hogy hogyan értelmezik az emberek a múltat, milyen kép alakul ki a történelemről az emberek emlékezetében

Az oral history alkalmazhatósága Több tudományterület által alkalmazott módszer történettudomány pszichológia, pszichiátria pedagógia szociológia antropológia Politikatörténet Döntéshozatal Kapcsolatok stb. Társadalomtörténet Társadalmi kapcsolatok Érintkezési szokások stb. Életmódtörténet Viseletek használata Étkezési szokások Hagyományok stb. Gazdaságtörténet Eszközhasználat Munkafolyamatok Irányítási mechanizmusok stb. Eszme- és kultúrtörténet A közgondolkodás – a tömegkultúra hatásai Művelődési szokások Szórakozás stb.

1.Hiányzó adatok pótlása ÉRTÉKEI: 1.Hiányzó adatok pótlása 2.Szituációk, hangulatok felidézése, rekonstruálása A körülmények megismerése A történések módjának ismerete 3. Az események résztvevői személyes viszonyulásának megismerése – egyedi esetek sorozata ebből általánosítás 4. A személyes tapasztalat alapján szerzett ismeretek 5. Az emlékező és az általa megjelenített társadalom (csoport, korszak) gondolkodásmódja Az események korára (mire figyel fel akkor, mi fontos) Az esemény és a rögzítés közötti időszak változásai

KORLÁTAI: Az események óta eltelt idő Az emlékezet korlátai (pontatlanság) Az interjú időszakának viszonyai, illetve az addigi társadalmi, politikai változások hatásai A következmények ismerete Lokalitás Nem ismeri a tágabb összefüggéseket Ha igen, azokat más információk, későbbi korok alapján Szubjektív látásmód Iskolázottság, műveltség Az eseményekben, folyamatokban betöltött szerep Személyes érdekek Önigazolás Védekezés

Forráskritika 1. Alapfeltétel Valamennyi fontos körülmény pontos ismerete 1. Esemény és emlékezés A felidézett események korszakának viszonyai Az események és emlékezés ideje között lezajlott folyamatok, változások Az emlékezés korszakának viszonyai (gazdasági, társadalmi, politikai, kulturális viszonyok) 2. Az emlékező Életkora, társadalmi helyzete, iskolázottsága, műveltsége, szaktudása, pozíciója, szerepe a felidézett eseményekben – az esemény időszakában Életpályája az emlékezésig Társadalmi helyzete, iskolázottsága, pozíciója, életkora, egészségi állapota – az emlékezés időszakában

Forráskritika 2. Módszerek Összevetés más forrásokkal (adatok, körülmények stb.) Több interjú készítése azonos eseményről, témáról, helyszínről (ezek kritikai elemzése és összehasonlítása) Az interjúalany személyisége műveltsége körülményei érdekei emlékezésre gyakorolt hatásának vizsgálata. A szöveg filológiai vizsgálata A interjúalany interjú alatti magatartásának elemzése (hanghordozás, arckifejezések stb.)

Az interjú készítés lépései Korismeret A célkitűzés (a feltárandó ismeretek körének) meghatározása A megfelelő interjúalany(ok) kiválasztása – előzetes megismerés, információk alapján Kérdéssor összeállítása A kérdéssor és az interjúkészítés módjának megbeszélése az interjúalannyal Megfelelő helyszín kiválasztása ill. légkör biztosítása A technika előkészítése Az interjúkészítés adatainak rögzítése A megfelelő információkat biztosító kérdezési mód Végleges rögzítés (tartós elmentés, leírás a nem verbális információk – hangulati elemek, metakommunikatív jelek stb. –megőrzésével)

Az interjúkészítés kritériumai Jogi – etikai Az interjúalany pontos tájékoztatása a témáról a célról a felhasználás (közlés) módjáról hozzájárulásának előzetes kikérése (írásos nyilatkozat) Az interjú elkészítéséhez A felhasználáshoz (pulikáláshoz) A személyiségi jogok tiszteletben tartása az interjú készítése alatt a publikálás során A rögzített interjú, illetve a publikálandó szöveg jóváhagyatása az interjúalannyal

Rögzítéssel kapcsolatos írásbeli feladatok Az interjú Készítésének helye Időpontja Készítője (név, foglalkozás, lakcím) Az interjúalany Neve Lakhelye Születési éve Társadalmi státusa események idején, azokban játszott szerepe Társadalmi státusa az interjú készítése idején Hivatkozás Az interjú fenti adatainak feltüntetése a bibliográfiában (kiegészítve a rögzített változat őrzési helyével) Lábjegyzetben: „X.Y. közlése”

Irodalom Bánki István: Emlékezet, megemlékezés – elbeszélt történelem („oral history”) az iskolában. (http://www.tte.hu/media/pdf/35-banki- emlekezet.pdf) Glatz Ferenc: A szóbeli források és kritikájuk. In Glatz F.: Történetírás korszakváltásban. Gondolat, Budapest, 1990. 134–146. Gyarmati Gyöngyi: Az oral history kézikönyve. The Oral History Manual. Múltunk 2005/4 (2005) 196–200. (http://www.multunk.hu/letoltes/gyarmatigy.pdf) Horváth Sándor: Muszáj interjúzni? : Az oral history mint nyilvános és/vagy szakszerű történelem. Forrás 43. évf. 7-8. (2011), 22-38. (http://www.forrasfolyoirat.hu/1107/horvath.pdf) Károly Anna Az oral history mint kutatási módszer. (http://rmpsz.ro/uploaded/tiny/files/magiszter/2007/nyar/07.pdf) Sági Norberta – Rigó Róbert: Az oral history lehetőségei az oktatásban. Forrás 43. évf. 7-8. (2011), 234- 256.(http://www.forrasfolyoirat.hu/1107/sagi.pdf) Tóth Eszter Zsófia: Klio és az oral history. Múltunk, 2003. 3. sz. 165–177. Tóth Eszter Zsófia: Munkásság és oral history. Múltunk, 2005. 4. sz. 78–99. Vértesi Lázár: Oral history. A szemtanúként elbeszélt történelem lehetőségei. Aetas 2004/1 (2004), 158-172. (http://epa.oszk.hu/00800/00861/00027/pdf/vertesi.pdf) Hol van a helye az oral history-nak? (http://mult-kor.hu/20130527_hol_van_a_helye_az_oral_historynak) http://www.multunk.hu/letoltes/tothezs.pdf http://real.mtak.hu/20785/1/etnografia%20es%20oral%20history%20Erdelyi%20Muzeum%202014_1.pdf https://www.academia.edu/6905226/Az_oral_history_forr%C3%A1sok_jelent%C5%91s%C3%A9ge