A PREVENCIÓS PROGRAMOK HATÉKONYSÁGA : NEMZETKÖZI ÉS HAZAI TAPASZTALATOK Rácz József.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Advertisements

Országos Kompetencia Mérés 2009 Bródy Imre Gimnázium, Szakközépiskola Készítette: Jákliné Tilhof Ágnes.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Az Országos Felnőttképzési Szakmai Központ éves tevékenysége, eredményei Évzáró értekezlet Budapest, december 16.
Pedagógia szak - szakos tájékoztató -. Mit tanulunk a pedagógia alapszakon? Alapozás:  Tanulás, kommunikáció, szocializáció; Bevezetés a pszichológiába;
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Gazdasági informatika - bevezető
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
imagine great people 1990.: USA 2000.: Magyarország 130 országban
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Zöldutas vidékfejlesztés faluközösségek részvételével
Pedagógus szerep és változásai
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
KRE-AKTÍV motivációs projekt
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
1993-as közoktatási törvény
Hipotézisvizsgálat.
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Compliance és Corporate Governance
Cégnév….. KAIZEN AKCIÓ A ….. TERÜLETEN
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Kutatási alapok és kutatási folyamat
Econventio Kerekasztal Közhasznú Egyesület
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Bemeneti kompetenciamérés 2007/2008 tanév
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

A PREVENCIÓS PROGRAMOK HATÉKONYSÁGA : NEMZETKÖZI ÉS HAZAI TAPASZTALATOK Rácz József

BIZONYÍTÉKOK RANGSOROLÁSA Magas minőségű meta-analízis, szisztematikus irodalmi áttekintés, vagy több randomizált vizsgálat. Jól kivitelezett meta-analízis, szisztematikus irodalmi áttekintés, vagy több randomizált vizsgálat. Jó minőségű kohorsz vagy eset-kontroll vizsgálatok szisztematikus irodalmi áttekintése, a bizonyítékok és következtetések közötti ok-okozati kapcsolat valószínűsége nagy. Jól kivitelezett kohorsz vagy eset-kontroll vizsgálatok, a bizonyítékok és következtetések közötti ok-okozati kapcsolat valószínűsége közepes. Kohorsz és eset-kontroll vizsgálatok, a bizonyítékok és következtetések közötti kapcsolat nagy valószínűséggel nem okozati jellegű. Nem kísérleti tanulmányok, pl. esettanulmányok, esetsorozatok. Szakmai vélemények (szakmai kollégium, kutatócsoport, vagy a szakterület vezető egyénisége(i)nek szakértői véleményén).

Cuijpers és mtsai, 2002

Prevenciós programok meta-analízise: 120 program (Tobler, 1997) Tartalom Tudás Érzelmek (attitűdök) Visszautasítási készségek Általános készségek Biztonsági készségek Iskolán kívüli tevékenységek Egyéb

Csoport-folyamatok A, Nincs interakció - frontális előadás Intra perszonális kompetencia Vezető: tanár Strukturált csoport, passzív résztvevő diákok Homogén csoport Kommunikáció iránya: tanár  diák B, … C, … D, Az osztály mint csoport Inter perszonális kompetencia Vezető: tanár mint facilitátor, szerepmodell Strukturált, de nyitott csoport, aktív résztvevő diákok Heterogén csoport Kommunikáció iránya: csoporttag  csoporttag

Eredményesség Tartalom : nem függ a tartalomtól Csoport-folyamatok : Nem-interaktív (A, B,): nulla vagy közel nulla Interaktív (C, D,): jó eredményesség (15-40%-os hatáserősség)

Modell-programok (RAND) életvezetési készségek, információ, ellenállási készségek („nemet” mondás), szociális hatás, 20 – 30 foglalkozás, általában 1-1,5- 3 évig Hatékonyság: marihuána életprevalenciáját 11%-kal, a dohányzásét 21%-kal, az alkohol fogyasztás elmúlt 30 napi értékét 16%-kal csökkentették. A nagy számok a programok alatt voltak érvényesek! Becslés a teljes élettartamra vonatkozóan: a marihuána-használat feltehetően 1,7%-kal fog csökkenni, a kokain-használat 3%-kal. Költség-haszon elemzés: „Életvezetési készségek” egy résztvevőre számítva 150 USD-be került, az általa elért megtakarítás (a kisebb szerhasználat következtében) kb. 840 USD (szerényebb becslés: 300 USD). A megtakarítás elsősorban a legális szerek kisebb mértékű használatából áll elő (dohányzás, alkoholfogyasztás)! (Paddock, 2005)

Cochrane Cooperation Faggiano és mtsai, 2005 : 32 tanulmány kontroll csoporttal, ebből 29 véletlenszerű diák (6-7. Osztályosok) Ismeretátadás Társas készségfejlesztés Interaktív (20) Külsős edukátor (20) Az eredmények elsősorban az USA drogpolitikai kontextusában értelmezhetők

Magyarországi prevenciós hatékonyságvizsgálatok Paksi és mtsai, 2002: 27 prevenciós szervezet, 44 programjából 7 program vizsgálata éves diákok elő- és utóteszt a diákokkal

Ikvai-Szabó és mtsai, 2005: ISM-OM pályázaton nyertes iskolákból véletlenszerűen kiválasztva 35 iskola összehasonlító csoport: 15 iskola (semmilyen prevenció nem volt) évfolyamos diákok

De: mintaválasztás: összehasonlítható iskolák? „zűrös” iskolák pályáznak? feldolgozás módszere: többváltozós statisztika hiánya, háttérváltozók szerepe nem kontrollált! lektorált lapban történő közlés hiánya – tudományos vita hiánya

Hazai értékelések Módszertani problémák A prevenciós programok kivitelezése részéről A prevenciós hatásvizsgálat módszertanát illetően A prevenció mint „pontbeli esemény” jelenik meg, nem folyamatként Nincs utánkövetés Van-e értelme néhány prevenciós alkalmat értékelni? Bizonyítékokon alapuló kutatások és tudományos közlések hiánya Nem vonhatók le valós következtetések

Mit tegyünk egy prevenciós hatásvizsgálatra szóló felkérés esetén? Ami teljesíthető : Elégedettségmérés (különböző szereplők) Ismeretszint növekedés Attitűdváltozás (elutasítás) Involváció Ami nem teljesíthető : Szerhasználati adatok változása Prevenció hatékonysága Amit tehetünk : Nemzetközi kutatásokra való hivatkozás

Következtetések Magyarország: hatékonyságvizsgálat: nincs tervezett, elő- és utótesztet és kontrollcsoportot alkalmazó, követéses vizsgálat prevenciós értékelési kultúra hiánya prevenciós programok politikai értékelése… Nemzetközi színtér: bizonyítékokon alapuló értékelések szelektív prevenciónak megfelelően célzott, a célcsoport és a szereplők igényeihez szabott programok

Köszönöm a figyelmet!