A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Kaponya Lászlóné Kaposvári Egyetem Gyakorló Óvoda SIGNALS” − Az aktivitás irányultságú interakciók és fejlődés megerősítése kisgyermekkorban A program megvalósításában a Kaposvári Egyetem Gyakorló Óvodája, mint megvalósító partner vett rész.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN A téma aktualitását adják… o a társadalmi változások a családok átalakulását eredményezték egyszülős és mozaik családok létrejötte o a családok elbizonytalanodása, a nevelési módszereik tekintetében o melynek okai: felgyorsult fejlődés az előző generációk tapasztalatai, csak részben használhatók sokféle gyermeknevelési elképzelés egyidejű létezése média szerepe (reklámok és nevelési divatok) o a család és a nevelési oktatási intézmények célja azonos mindkettő befolyása gyengült együttműködés fontosságának felismerése
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Kérdőíves vizsgálat a Kaposvári Egyetem Gyakorló Óvodájában Célja: Az óvodahasználók (szülők) szociokulturális helyzetének felmérése, igényeik feltárása, és az együttműködés lehetőségeinek számbavétele. Módszer: Írásbeli kikérdezés (2 féle kérdőív) 1. kérdőív: 3 fő területet vizsgált (1999-ben 2010-ben és 2014-ben) szociokulturális jellemzők vizsgálata a szülők nevelési elképzelései az óvodával szemben támasztott elvárások 2. kérdőív a szülők elégedettségét vizsgálta között
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN A szülők iskolázottsága
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN A szülők anyagi helyzete
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Miért fontos a gyerekek óvodai nevelése 1999-ben az A és B csoportba soroltak szerint legfontosabb feladata: az iskolára való felkészítés a szocializáció és a nevelés képességfejlesztés (a C csoportban jelenik meg) 2010 óta a szülők több mint fele tartja fontosnak szakemberek nevelik igénylik a családi nevelés segítését, kiegészítését
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Gyakorlati tapasztalataink és a kérdőívek Megalapozottnak tűnik a szülői igény 47 fő nagycsoportosból 36 főnek volt szüksége logopédiai fejlesztésre (83%) Mit tehetnénk, hogy segíthetnénk a szülőket? Célkitűzés: Megfelelő információkkal, fórumbeszélgetésekkel, tanácsadással támogassuk a kisgyermeket (csecsemős, bölcsődés, óvodás) nevelő szülők szülői kompetenciáinak erősödését. Szülői fórum Kisgyermekkori beszédfejlődés Mindenki számára nyitott Szakemberek bevonásával
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Szakembereink Logopédus Pszichológus Neveléstudományban jártas, kisgyermeknevelésben elmélyült szakértő Nyelv –és beszédfejlesztő óvodapedagógus Védőnő Tanító Gyakoriság Havi 1 alkalom Ugyanazon időben (minden hónap 2. szerda )
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN
A kisgyermekkori beszédfejlődés témái: Csecsemőkori mozgás –és nyelvfejlődésről Szülő – gyermek kapcsolat hatása a nyelvfejlődésre Miért meséljünk minden nap? Az írás, olvasás elsajátításához szükséges nyelvi képességek Minden alkalom 10-15’ es gondolatébresztővel, vitaindítóval kezdődött
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN
Megvalósítás és tapasztalatok Az óvodából kevés érdeklődő o Gyermek megőrzés o Személyes megszólítás Több első gyermekét nevelő kismama Visszajelzések Csak pozitív Kérdőív (minden alkalom után) o Honnan hallott a fórumról? o Mennyire volt elégedett a moderátorral? o Mennyire volt elégedett a szakemberek felkészültségével? o Kapott- e hasznos információt, tanácsot, stb.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN További elképzelésünk Az érzelmi biztonság kialakulása Újabb 4 alkalom – Témáink Napirend, szokás-szabályrendszer kialakítása, mint az érzelmi biztonság alapja Alkalmazkodás a változásokhoz (átmenetek a családból a bölcsődébe, vagy a családból / bölcsődéből az óvodába, testvér születése, költözködés, válás stb.) Konfliktuskezelés (szülő-gyermek közötti konfliktusok, szülők közötti konfliktusok, tágabb családi konfliktusok, pl. a szülők és a nagyszülők között, a szülők és az intézmény közötti konfliktusok) A játék és a mese szerepe a gyermek érzelmi biztonságának alakulásában.
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!