A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Advertisements

Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
A koragyermekkori nevelésről
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Szilvási Léna szakmai vezető november 11.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A nevelés stílusa.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Óvoda-iskola átmenet a Józsefvárosban
SZÜLŐK LÁZZAL, LÁZCSILLAPÍTÁSSAL KAPCSOLATOS ISMERETEI
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
NYME-AK Neveléstudományi Intézet Gyógypedagógia Intézeti Tanszék Állatasszisztált terápiák a gyógypedagógiai rehabilitációban Témavezető: Taufer Ildikó.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A Mályi-projekt. Bevezető A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is Olyan.
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Korai képességgondozás és egészségügy Programok 2011.január1-től 2011 augusztus 31-ig.
Albert István Téri Napovi Kisvaszar
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
Jelen és jövő A Budaörsi Nevelési Tanácsadóban. Mi történik a Nevelési Tanácsadóban? Vizsgálunk Szakvéleményt írunk Terápiát végzünk, gyógyítunk (rajz,
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Előadás és tréning.  Túl kevés a jóból ( szükségletek toxikus be nem töltése és nem a szülői tökéletlenség )  Túl sok a rosszból ( kritikusság, elutasítás,
A szaktanácsadó segítő szerepe
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
SZÜLŐI ELÉGEDETTSÉG MÉRÉS ÓVODAI FEJLESZTÉS 2011/2012
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
A beiskolázás előkészítése
Szeretettel köszöntöm
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Integráció és inklúzió
Speciális gyermekvédelem
A Magyar Tehetséggondozó Társaság 25 éves Jubileumi Konferenciájára
A KORAI FEJLESZTÉS LEHETŐSÉGE A DUNAÚJVÁROSI JÁRÁSBAN
Új feladatok, új szakemberek, megújult intézmény a járás területén
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Készítette: Zelei Kitti. „Ha hajót akarsz építeni, ne azzal kezd, hogy a munkásokkal fát gyűjtetsz és szó nélkül kiosztod közöttük a szerszámokat, és.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Ágazatközi együttműködés
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Vezetői célok és feladatok
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Tájékoztató a logopédiai ellátás változásairól
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.

A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Kaponya Lászlóné Kaposvári Egyetem Gyakorló Óvoda SIGNALS” − Az aktivitás irányultságú interakciók és fejlődés megerősítése kisgyermekkorban A program megvalósításában a Kaposvári Egyetem Gyakorló Óvodája, mint megvalósító partner vett rész.

A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN A téma aktualitását adják… o a társadalmi változások a családok átalakulását eredményezték egyszülős és mozaik családok létrejötte o a családok elbizonytalanodása, a nevelési módszereik tekintetében o melynek okai: felgyorsult fejlődés az előző generációk tapasztalatai, csak részben használhatók sokféle gyermeknevelési elképzelés egyidejű létezése média szerepe (reklámok és nevelési divatok) o a család és a nevelési oktatási intézmények célja azonos mindkettő befolyása gyengült együttműködés fontosságának felismerése

A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Kérdőíves vizsgálat a Kaposvári Egyetem Gyakorló Óvodájában Célja: Az óvodahasználók (szülők) szociokulturális helyzetének felmérése, igényeik feltárása, és az együttműködés lehetőségeinek számbavétele. Módszer: Írásbeli kikérdezés (2 féle kérdőív) 1. kérdőív: 3 fő területet vizsgált (1999-ben 2010-ben és 2014-ben) szociokulturális jellemzők vizsgálata a szülők nevelési elképzelései az óvodával szemben támasztott elvárások 2. kérdőív a szülők elégedettségét vizsgálta között

A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN A szülők iskolázottsága

A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN A szülők anyagi helyzete

A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Miért fontos a gyerekek óvodai nevelése 1999-ben az A és B csoportba soroltak szerint legfontosabb feladata: az iskolára való felkészítés a szocializáció és a nevelés képességfejlesztés (a C csoportban jelenik meg) 2010 óta a szülők több mint fele tartja fontosnak szakemberek nevelik igénylik a családi nevelés segítését, kiegészítését

A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Gyakorlati tapasztalataink és a kérdőívek Megalapozottnak tűnik a szülői igény 47 fő nagycsoportosból 36 főnek volt szüksége logopédiai fejlesztésre (83%) Mit tehetnénk, hogy segíthetnénk a szülőket? Célkitűzés: Megfelelő információkkal, fórumbeszélgetésekkel, tanácsadással támogassuk a kisgyermeket (csecsemős, bölcsődés, óvodás) nevelő szülők szülői kompetenciáinak erősödését. Szülői fórum Kisgyermekkori beszédfejlődés Mindenki számára nyitott Szakemberek bevonásával

A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Szakembereink Logopédus Pszichológus Neveléstudományban jártas, kisgyermeknevelésben elmélyült szakértő Nyelv –és beszédfejlesztő óvodapedagógus Védőnő Tanító Gyakoriság Havi 1 alkalom Ugyanazon időben (minden hónap 2. szerda )

A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN

A kisgyermekkori beszédfejlődés témái: Csecsemőkori mozgás –és nyelvfejlődésről Szülő – gyermek kapcsolat hatása a nyelvfejlődésre Miért meséljünk minden nap? Az írás, olvasás elsajátításához szükséges nyelvi képességek Minden alkalom 10-15’ es gondolatébresztővel, vitaindítóval kezdődött

A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN

Megvalósítás és tapasztalatok Az óvodából kevés érdeklődő o Gyermek megőrzés o Személyes megszólítás Több első gyermekét nevelő kismama Visszajelzések Csak pozitív Kérdőív (minden alkalom után) o Honnan hallott a fórumról? o Mennyire volt elégedett a moderátorral? o Mennyire volt elégedett a szakemberek felkészültségével? o Kapott- e hasznos információt, tanácsot, stb.

A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN További elképzelésünk Az érzelmi biztonság kialakulása Újabb 4 alkalom – Témáink Napirend, szokás-szabályrendszer kialakítása, mint az érzelmi biztonság alapja Alkalmazkodás a változásokhoz (átmenetek a családból a bölcsődébe, vagy a családból / bölcsődéből az óvodába, testvér születése, költözködés, válás stb.) Konfliktuskezelés (szülő-gyermek közötti konfliktusok, szülők közötti konfliktusok, tágabb családi konfliktusok, pl. a szülők és a nagyszülők között, a szülők és az intézmény közötti konfliktusok) A játék és a mese szerepe a gyermek érzelmi biztonságának alakulásában.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!