Konzultáció a hitelintézeteket érintő, évi adatszolgáltatási MNB rendeletekről Statisztikai igazgatóság április 5.
Tartalom 2 1. A hitelintézeteket érintő, évi adatszolgáltatási MNB rendeletek – áttekintés 2. A évi új adatszolgáltatások A) Az új adatszolgáltatásokra vonatkozó alapvető információk B) Statisztikai mérleg és dimenzionált táblák C) Felügyeleti célú táblák 3. A évi adatszolgáltatási kötelezettséget érintő változások A) Az EBA ITS évi változásai B) évi alapvető feladatokhoz kapcsolódó MNB rendelet változása – L11 és L72 4. Egyéb, az adatszolgáltatási tevékenységet érintő változások 5. A rendeletalkotáshoz kapcsolódó további lépések
A hitelintézeteket érintő, évre vonatkozó MNB rendeletek - áttekintés Adorján Andrea
A hitelintézeteket érintő, évre vonatkozó adatszolgáltatási MNB rendeletek - áttekintés I. A jegybanki információs rendszerhez a hitelintézetek egyes pénzügyi instrumentumaira, általános pénzügyi információira és tőkemegfelelésére vonatkozóan elrendelni kívánt adatszolgáltatások II. További adatszolgáltatási MNB rendeletek 1.A jegybanki információs rendszerhez elsődlegesen a Magyar Nemzeti Bank alapvető feladatai ellátása érdekében teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségekről [jelenleg hatályos: 50/2015. (XII. 9.)] Egyéb statisztikai adatigények: fizetési mérleg, pénzügyi számla, értékpapír statisztika, pénzforgalmi adatok, stb. 2. Felügyeleti célú adatszolgáltatási rendeletek: A pénz- és hitelpiaci szervezetek által a jegybanki információs rendszerhez elsődlegesen a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti feladatai ellátása érdekében teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségekről [jelenleg hatályos: 51/2015. (XII. 9.)] A tőkepiaci szervezetek által a jegybanki információs rendszerhez elsődlegesen a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti feladatai ellátása érdekében teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségekről [jelenleg hatályos: 49/2015. (XII. 9.)] A felügyeleti célú adatszolgáltatási rendeletek tartalmazni fogják: az IFRS-re még át nem térők teljes – EBA ITS-en kívüli – felügyeleti adatszolgáltatását, valamint az IFRS-re áttérőkre is vonatkozó, de nem az általános pénzügyi információk körébe sorolt adatszolgáltatásokat. (Pl a napi jelentéseket, egyéb speciális adatszolgáltatásokat). III. Ütemezés: új adatszolgáltatási rendelet kihirdetése várhatóan május folyamán, az alapvető, valamint a felügyeleti célú rendeleteké a korábbi évek gyakorlatának megfelelően – az ütemezés részletei a konzultáció végén 4
Összefoglaló az új adatszolgáltatásokról I. Statisztikai mérleg és eredménykimutatás, dimenzionált adatszolgáltatások (2017) 5 MNB azonosító kód (havi, éves auditált) MegnevezésAz adatszolgáltatók köreA havi adatszolgáltatás határideje Az éves auditált adatszolgáltatás határideje M01, M11 A hitelintézetek statisztikai mérlege és eredménykimutatása hitelintézet és ezen típusú EGT-fióktelep a naptári negyedév első két hónapja tekintetében: tárgyidőszakot követő hónap 11. munkanap; a naptári negyedév utolsó hónapja tekintetében előzetes: tárgyidőszakot követő hónap 11. munkanap; végleges: tárgyidőszakot követő hónap 20. munkanap záró-közgyűlést követő 15. munkanap, de legkésőbb május 31. M02, M12 A hitelintézetek statisztikai mérlegének részletezése – hitelek, hitel jellegű követelések és egyes egyéb eszközök M03, M13 A hitelintézetek statisztikai mérlegének részletezése – hitelek, hitel jellegű követelések és egyes egyéb eszközök – nem pénzügyi vállalatok, háztartások és háztartásokat segítő nonprofit intézmények M04, M14 A hitelintézetek statisztikai mérlegének részletezése – betétek, betét jellegű kötelezettségek és egyes egyéb források M05, M15 A hitelintézetek statisztikai mérlegének részletezése – derivatívák
Összefoglaló az új adatszolgáltatásokról II. Egyedi FINREP adatszolgáltatások (2017) 6 MNB azonosító kód MegnevezésAz adatszolgáltatók köre Az adatszolgáltatás gyakorisága Az adatszolgáltatás határideje SOLO_FINREP_H Egyedi FINREP – Pénzügyi információk – havi adatok az IFRS szerinti beszámolót készítő hitelintézet, az ezen típusú EGT-fióktelep (MFÖ>50MRD), prudenciális PV (MFÖ>50MRD) havi a naptári negyedév első két hónapja tekintetében: a tárgyidőszakot követő hónap 15. munkanapjáig SOLO_FINREP_NE Egyedi FINREP – Pénzügyi információk – negyedéves adatok az IFRS szerinti beszámolót készítő hitelintézet, az ezen típusú EGT-fióktelep, prudenciális PV negyedéves tárgyidőszakot követő hónap 20. munkanap SOLO_FINREP_AE Egyedi FINREP – Pénzügyi információk – éves auditált adatok az IFRS szerinti beszámolót készítő hitelintézet, az ezen típusú EGT-fióktelep, prudenciális PV éves záró-közgyűlést követő 15. munkanap, de legkésőbb május 31.
Összefoglaló az új adatszolgáltatásokról III december 31-re vonatkozó, egyszeri összehasonlító adatok 7 MNB azonosító kódMegnevezésAz adatszolgáltatók köreAz adatszolgáltatás tartalma Az adatszolgáltatás határideje M01 A hitelintézetek statisztikai mérlege és eredménykimutatása hitelintézet és ezen típusú EGT-fióktelep 01. és 02. táblák2017. február 1. M11 A hitelintézetek statisztikai mérlege és eredménykimutatása (éves auditált adatok) 01. és 02. táblák záró-közgyűlést követő 15. munkanap, de legkésőbb május 31. SOLO_FINREP_NY Egyedi FINREP – Pénzügyi információk – összehasonlító adatok az IFRS szerinti beszámolót készítő hitelintézet, az ezen típusú EGT-fióktelep, prudenciális PV SF0101, SF0102, SF0103, SF02, SF03, SF0801, SF1801, SF1802, SF1803, SF1901, SF1902, SF1903, SF46 táblák április 28. SOLO_FINREP_NY_AE Egyedi FINREP – Pénzügyi információk – összehasonlító adatok (auditált) záró-közgyűlést követő 15. munkanap, de legkésőbb május 31. SOLO_COREP_NY Egyedi COREP – Tőkemegfelelésre vonatkozó információk – összehasonlító adatok C_01.00, C_02.00, C_03.00 táblák május 12. SOLO_COREP_NY_AE Egyedi COREP – Tőkemegfelelésre vonatkozó információk – összehasonlító adatok (auditált) záró-közgyűlést követő 15. munkanap, de legkésőbb május 31.
A hitelintézetek statisztikai mérlege és eredménykimutatása, valamint a mérleget részletező adatszolgáltatások Sisakné dr. Fekete Zsuzsanna
Az egyedi jelentések tervezett struktúrája 9 Statisztikai mérleg havi FINREP negyedéves Eredménykimutatás havi Eredménykimutatás havi Hitel adatkör Betét adatkör Derivatíva adatkör Értékpapír- statisztika Hitelregiszter
Az új adatgyűjtések bevezetésének indokai től a hitelintézeti szektor nagy része, 2018-tól a teljes szektor az IFRS-ek alkalmazására tér át egyedi és konszolidált szinten is – kétlépcsős átállás 2018-tól a 2017-ben bevezetendő statisztikai jelentések nem változnak, a FINREP egy része módosul, mert az IAS 39 helyett már az IFRS 9-et kell alkalmazni IFRS áttéréssel a számvitel és a statisztika közti módszertani különbségek növekednek, ezért a jelenlegi közös felügyeleti mérleg és eredménykimutatás nem fenntartható Részletezettebb adatbázisok iránti igény nő elemzői és felügyelői oldalon egyaránt - táblaképes, aggregált adatszolgáltatások szerepe csökken
11 Statisztikai jelentések Havi statisztikai mérleg és eredmény- kimutatás M01, M11 Statisztikai mérleghez kapcsolódó részletező dimenzionált adatszolgáltatások Általános hitel „adatkocka” M02, M12 A nem-pénzügyi vállalatok és háztartások hitelei „adatkocka” M03, M13 Betét „adatkocka” M04, M14 Derivatíva részletező adatgyűjtés M05, M15
Havi egyedi hitelintézeti statisztikai mérleg A statisztikai mérleg folytonosságot biztosít a jelenlegi felügyeleti-statisztikai mérleggel, és negyedévente egyeztethető az egyedi felügyeleti (FINREP) mérleggel is. Havonta ellátja a felügyeleti mérleg szerepét is. A statisztikai mérleg – néhány kivételes esettől eltekintve, jellemzően – a nettó számviteli mérleg főösszegére fut ki. Minden olyan instrumentumot, amely statisztikailag nem specifikus, nettó könyv szerinti értéken tartalmaz csak. A mérleg szerkezete az adatszolgáltatói egyeztetések után lényegesen megváltozott (oszlopok és sorok felcserélése), de adattartalma azonos az eredeti tervezetével. 12
Havi egyedi hitelintézeti statisztikai mérleg Elsődlegesen statisztikai szemléletű: instrumentum, szektor, deviza és lejárat szerinti bontás. (A statisztikai instrumentum-besorolás eltérhet a számvitelitől!) A statisztikai mérleg – néhány kivételes esettől eltekintve, jellemzően - a számviteli mérleg (egyedi FINREP mérleg) mérlegfőösszegére fut ki. Jelentendő értékadat-típusok: Statisztikai érték: pl. hitelek-betétek esetében a fennálló tőketartozás Mérlegérték Átvezető tételek: elhatárolt kamat, értékvesztés, értékelési különbözet – átjárhatóságot biztosítanak a statisztikai érték és a mérlegérték között. Minden olyan instrumentumot, amely statisztikailag nem specifikus, nettó könyv szerinti értéken kell csak kimutatni. 13
A statisztikai mérleghez tartozó részletező (dimenzionált) adatszolgáltatások A külföldi fiókteleppel rendelkező hitelintézetnek kizárólag a külföldi fióktelepekkel nem konszolidált, egyedi adatait kell bemutatni a részletező adatszolgáltatásban. Nem készül részletező (dimenzionált) adatgyűjtés a mérlegben szereplő további tételekről: Hitelintézetek által birtokolt, általuk kibocsátott hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok Részvények és egyéb részesedések Egyes egyéb eszközök/egyéb források Saját tőke 14
Kérdések válaszok 1. Kérdés: Mikor lesznek elérhetők a rendelettervezet technikai segédletei? Válasz: A véglegesnek tekintendő módszertani segédletek, kódlisták, ellenőrzési szabályok a rendelet Magyar Közlönyben történő kihirdetését követően, a tervek szerint május folyamán az MNB honlapján közzétételre kerülnek. Kérdés: Hogyan kell értelmezni a „kamatokkal együtt felszámított díj és jutalék” kifejezést? Nem minden számviteli kamat(jellegű) kategóriában kimutatott díj/jutalék kerül a kamattal együtt felszámításra, kamattól függetlenül (pl. engedélyezéskor) is történik elszámolás. Válasz: Azt a díjat, ami az ügylethez köthető és a kamattal együtt kerül felszámításra, kérjük belefoglalni a statisztikai kamatjövedelembe. Lehetnek olyan díjak, amelyek így kimaradnak mind a nevesített díjak, mind a statisztikai kamatjövedelmek közül, ez az eddigiekben is így volt. A statisztikai kamatjövedelmet nem célszerű megterhelni további különféle díjakkal, mert tartalmilag nem illenek oda, illetve nehezítik az adatok felbontását a részletező adatszolgáltatásokban. Általános kérdések
Kérdések válaszok 2. Kérdés: Kamatbevétel/ráfordítás sorain mit kell bemutatni, itt kell majd kimutatni az összes kamatjellegű derivatívával kapcsolatos eredményt (realizált, felhalmozott kamat + nettó NPV), egyaránt a gazdasági és számviteli fedezeti ügyletekre, egyaránt a nem fedezeti ügyletekre? Válasz: A számviteli, illetve a FINREP eredménykimutatás felépítését követve csak a "kamatbevételként" és "kamatráfordításként" elszámolt tételeket kell a statisztikai eredménykimutatásban is ezekben a sorokban szerepeltetni, a többi jövedelem az egyéb bevételek vagy ráfordítások között szerepel. A statisztikai eredménykimutatásban tehát nem szükséges átrendezést végrehajtani a számviteli eredménykimutatás tételei között. Eredménykimutatás (M01/M11 jelentés 03. tábla)
Kérdések válaszok 3. Kérdés: Hogyan kell kezelni a részletező adatszolgáltatásokban azon kamatjellegű díjakat/jutalékot, amely az ügylet indulása előtt (pl. hitelbírálati díj) kerül felszámításra, így nem kapcsolható még hitelállományhoz, vagy esetleg folyósítás egyáltalán nem történik a későbbiekben? Válasz: Csak a kamattal együtt felszámított, adott ügylethez köthető díjak figyelembevétele a cél, így ezek a kamatjövedelem részeként hozzárendelhetők a részletező adatszolgáltatásokban szereplő ügyletekhez. A hitelintézetek mérlegét részletező adatszolgáltatások (M02-M05, M12-M15)
M01-M11 - A hitelintézetek statisztikai mérlege és eredménykimutatása Táblaszerkezet módosult Jelenlegi Felügyeleti mérleghez hasonló szerkezet: oszlopokban forint-euro-egyéb deviza-összesen bontás Megvásárolt hitelek tőkeérték-különbözete kikerült Értékelési különbözetekkel egy soron szerepeltetendő Dimenzionált adatgyűjtésekben sem kerül nevesítésre Adattartalom változatlan 18
M02-M12 és M03-M13 - A hitelintézetek statisztikai mérlegének részletezése – hitelek, hitel jellegű követelések és egyes egyéb eszközök Kereskedelmi hitelek és előlegek, valamint Egyéb követelések és aktív elszámolások - csak külföldi partner esetén jelentendők a részletező táblákban 19
M04-M14 - A hitelintézetek statisztikai mérlegének részletezése – betétek, betét jellegű kötelezettségek és egyes egyéb források Az eszköz oldalhoz hasonlóan a forrás oldali Kereskedelmi hitelek és előlegek, valamint Egyéb kötelezettségek és passzív elszámolások is csak külföldi partner esetén jelentendők 20
M05-M15 - A hitelintézetek statisztikai mérlegének részletezése – derivatívák Kiváltásra kerülő adatgyűjtések: R05 /R14 - Pénzügyi derivatívák havi/negyedéves adatszolgáltatása 3DBA- 3DBE táblák - Származtatott ügyletek (HUF, EUR, USD, CHF, Egyéb) (tájékoztató adatok: kötési árak, elvi főösszegek, piaci értékek) A 2017-es egyedi FINREP csomag F10 - F11 táblák - (Származtatott ügyletek) nem kerülnek elrendelésre, a derivatíva részletes adatgyűjtés biztosítja ezeket az adatokat is. 21
M05-M15 - A hitelintézetek statisztikai mérlegének részletezése – derivatívák - változások Derivatíva adatgyűjtés adatleíró mezői módosításra kerültek az alábbiak szerint: A vételi és eladási oldal kockázat típus (mögöttes termék) szerinti megkülönböztetése törlésre került, egy oszlopban kell megjelölni az ügylet mögöttes termékét. Amennyiben egy származtatott ügyletet egynél több mögöttes kockázattípus befolyásol, az instrumentumot a legérzékenyebb kockázattípushoz kell hozzárendelni. A vételi és eladási irány meghatározása azonban továbbra is fontos, ezért beépítésre került egy új oszlop ennek megfelelően. A mező csak részvény, kötvény, nemesfém, áru és egyéb mögöttes termékkel rendelkező határidős ügyletek,valamint a hitelderivatívák esetében töltendő, minden esetben a mögöttes termék megvásárlásának/eladásának az irányát kell megadni. A vételi /eladási pozíció névértéke esetében azokban az esetekben, ha a mögöttes termék kötvény, részvény, nemesfém, áru vagy egyéb, akkor csak az egyik oszlop töltendő. A mögöttes termék vételi iránya esetén a vételi pozíciónál kell a névértéket megadni, a mögöttes termék eladása esetén az eladási pozíciónál szükséges a névértéket feltüntetni. A másik oszlopot pedig üresen kell hagyni. A vételi /eladási pozíció eredeti devizaneme esetén szintén a fentiek szerint kell eljárni. 22
A évi felügyeleti célú adatszolgáltatás Pintér Csilla
A évi felügyeleti célú adatszolgáltatás 24 A) IFRS-t alkalmazó hitelintézetek és prudenciális szempontból hitelintézettel egyenértékű pénzügyi vállalkozások egyedi FINREP jelentéscsomag további felügyeleti adatszolgáltatások (a pénz és hitelpiaci rendeletben) az 51/2015. (XII. 9.) MNB rendelet 2. mellékletéből megtartott táblák az 51/2015. (XII. 9.) MNB rendelet 8., 10. és 12. mellékletében előírt adatszolgáltatások: termékismertető, javadalmazás, finanszírozási terv 680/2014 EBA ITS szerinti adatszolgáltatás: az IFRS-re áttérő összevont felügyelet alá tartozó csoportok konszolidált FINREP jelentést is küldik B) MSZSZ-t alkalmazó hitelintézetek a jelenlegi felügyeleti mérleg és eredmény kimutatás táblák (1AB, 1AN, 1B, 2A, 2C) változatlan tartalommal, gyakorisággal (határozattal elrendelve) további felügyeleti adatszolgáltatások (a pénz és hitelpiaci rendeletben) az 51/2015. (XII. 9.) MNB rendelet 2. mellékletéből megtartott táblák (pl. 7H, NPE, FBE) az 51/2015. (XII. 9.) MNB rendelet 8., 10. és 12. mellékletében előírt adatszolgáltatások: termékismertető, javadalmazás, finanszírozási terv 680/2014 EBA ITS szerinti adatszolgáltatás
Egyedi FINREP adatszolgáltatás Alapja a 680/2014 EBA ITS-ben előírt, egységes európai konszolidált szintű, IFRS alapú FINREP adatszolgáltatás Szűkebb, csak a releváns táblák, kiegészítve néhány jelenleg is MNB rendeletben előírt táblával Eltérés a konszolidált FINREP tábláktól: A csak konszolidált szinten értelmezhető sorok/oszlopok törlésre kerültek MNB ügyfélszektorok alkalmazása az egyedi szintű egyéb adatszolgáltatások (pl. statisztikai mérleg, dimenzionált adatgyűjtés) közötti konzisztencia, ellenőrizhetőség érdekében Technikai segédlet az MNB és FINREP ügyfélszektorok összehasonlításáról a honlapon. rezidens és nem-rezidens ügyfelek megkülönböztetése részletesebb instrumentumbontás: hitelek és betétek szétválasztása H34 adattartalom (háztartásoknak nyújtott hitelek terméktípus szerinti megbontása) beépítése Beküldési gyakoriság és határidő: negyedéves (T+20 mnap), néhány tábla havi (T+ 15 mnap) ill. éves (T+20 mnap) éves auditált (május 31.) 25
Egyedi FINREP adatszolgáltatás – Tartalma Felügyeleti mérleg, eredménykimutatás, átfogó jövedelemkimutatás (SF0101, SF0102, SF0103, SF02, SF03) (negyedéves) Pénzügyi kötelezettségek részletezése (SF0801, SF0802) (negyedéves) Mérlegen kívüli tételek (SF0901, SF0902) (negyedéves) Fedezetek (SF1301, SF1302, SF1303) (negyedéves) Valós érték hierarchia (SF09) (negyedéves) Változást bemutató táblák Értékvesztés (SF12) (negyedéves) Céltartalékok (SF43) (negyedéves) A sajáttőke-változások kimutatása (SF46) (éves) Hitelállomány változás (SF07HT/ SF07HA/ SF07HB) – a H34 adattartalmának beépítésével (háztartásoknak nyújtott hitelek terméktípus szerinti bontása) 26
Egyedi FINREP adatszolgáltatás – Tartalma Portfólió minőség Teljesítő és nemteljesítő kitettségek – Összesen/Forint/Deviza (SF1801/SF1802/SF1803) Negyedéves, a hitelintézetek egy körének havi havi: az IFRS szerinti beszámolót készítő hitelintézet, az 50 milliárd forintot meghaladó mérlegfőösszeggel rendelkező ezen típusú EGT-fióktelep és hitelintézettel egyenértékű prudenciális szabályozásnak megfelelő pénzügyi vállalkozás H34 adattartalom beépítése (háztartásoknak nyújtott hitelek terméktípus szerinti bontása) Átstrukturált kitettségek – Összesen/Forint/Deviza (SF1901/SF1902/SF1903)(negyedéves) H34 adattartalom beépítése (háztartásoknak nyújtott hitelek terméktípus szerinti bontása) 250/2000. Korm. rendelet VII. melléklete megszűnik MNB rendelet fogja szabályozni: az EBA ITS szerinti nemteljesítő és átstrukturált fogalmak átvétele az ügyfél- és partnerminősítés, a fedezetértékelés szabályai 27
Összehasonlító adatok Az első, IFRS alapú jelentéseket december 31-ére vonatkozóan kell teljesíteni: SF0101 Mérleg – Eszközök, SF0102 Mérleg – Kötelezettségek, SF0103 Mérleg – saját tőke, SF02 Eredménykimutatás, SF03 Átfogó jövedelemkimutatás, SF46 A sajáttőke-változások kimutatása, SF0801 Pénzügyi kötelezettségek termék és ügyfélszektor szerinti részletezése, SF1801, SF1802, SF1803 Teljesítő és nemteljesítő kitettségek – Összesen/Forint/Deviza, SF1901, SF1902, SF1903 Átstrukturált kitettségek – Összesen/Forint/Deviza, C 01 Szavatoló tőke (CA1), C 02 Kockázati kitettségértékek (CA2), C 03 Tőkemegfelelési mutatók és tőkeszintek (CA3). Beküldési határidő: A) Előzetes adatokról –az egyedi FINREP táblák esetében az első negyedéves egyedi FINREP csomaggal egyidőben április 28-ig, –a C 01, C 02, C 03 táblák esetében az első negyedéves COREP csomaggal egyidőben május 12-ig B) Auditált adatokról –az auditált jelentések határidejére: május 31-ig 28
Egyedi FINREP adatszolgáltatással kapcsolatos adatszolgáltatói észrevételek, kérdések 1. Hol kell szerepeltetni a leányvállalatokba, közös vállalkozásokba és társult vállalatokba történt befektetéseket az SF0101 Felügyeleti mérlegben? Hol kell jelenteni az ezen befektetésektől származó osztalékbevételt az SF02 Eredménykimutatás táblában? Válasz: Az IAS27 szerint a leányvállalatokban, a közös és a társult vállalkozásokban lévő befektetéseket 4 féle módon lehet elszámolni az egyedi kimutatásokban: pénzügyi instrumentumként (IAS 39) értékelik -> a tulajdoni részesedések soron a megfelelő számviteli portfólióban (pl. FVTPL, AFS) a bekerülési érték vagy a tőkemódszerrel -> külön soron: SF Leányvállalatokba, közös vállalkozásokba, társult vállalkozásokba történt befektetések –> Új sor! értékesítésre tartottnak minősített (IFRS 5) -> a SF „Értékesítésre tartott befektetett eszközök és elidegenítési csoportok” között A befektetésekből származó osztalékbevételek ennek megfelelő sorokon jelennek meg az eredménykimutatásban. Kivéve tőkemódszer: a vállalat eredményéből a befektető részesedésére jutó rész jelenik meg az eredményben, az osztalék értéke a befektetés könyv szerinti értékét csökkenti. 29
Egyedi FINREP adatszolgáltatással kapcsolatos adatszolgáltatói észrevételek, kérdések 2. A „tiszta ár” (clean price) és a „piszkos ár” (dirty price) bármelyike szabadon választható? Azaz a HFT és az FVTPL esetében a kamateredményt az egyéb nyereségtől elkülönülten kell feltüntetni a kamateredményben (tiszta ár) vagy az ezekből az instrumentumokból származó egyéb nyereséggel/veszteséggel együtt (piszkos ár)? Válasz: A konszolidált FINREP megengedi mindkét jelentési módszer használatát, az egyedi FINREP tervezetben ez került átvételre. A felhasználók a „clean price”-t preferálják. Az egyeztetés folyamatban van, az egységesítés jogi lehetőségét vizsgáljuk. 3. Hol kell szerepeltetni a negatív effektív kamatból származó kamatbevételt illetve kamatráfordítást? Válasz: A pénzügyi kötelezettségekhez kapcsolódó negatív effektív kamatot a kamatbevételek között, a pénzügyi eszközökhöz kapcsolódó negatív effektív kamatot a kamatráfordítások között kell jelenteni -> Az SF02 Eredménykimutatás tábla „Kamatbevétel” és „Kamatráfordítás” blokkja kiegészítésre kerül 1-1 új sorral. A további észrevételekre, kérdésekre adott válaszok megtekinthetők az MNB honlapon. 30
Köszönöm a figyelmet! Kérdések? 31
Az EBA ITS évi változásai Kissné Ladányi Éva
Várható évi módosulások Likviditási jelentések bővülése Monitorozásra alkalmas további mérési módszerek (ALMM) – áprilistól (lejárati összhang tábla nélkül, ezért a 4A jelentések még maradnak) – első beküldés május 30. DA szerinti LCR jelentés – szeptembertől (jelenlegi adattartalma bővül, ITS szerinti LCR helyébe lép ) Módosuló tőkeáttételi jelentés (LR) – szeptembertől Rendeletek megjelentek márciusban Belső modellek benchmarking jelentés bevezetése - júniustól –Rendelet várható áprilisban Technikai és validációs változások Q&A-k nyomán (eredeti devizanemben történő jelentések – szeptembertől (2.4.1 taxonómia verzió) 33
Az EBA ITS évi változásai A változásokról és a tesztelési lehetőségről folyamatosan tájékoztatjuk az adatszolgáltatókat (honlap, ERA) címen várjuk a kérdéseket Köszönöm a figyelmet! Kérdések? 34
Az L11-es adatszolgáltatást érintő módosítások Fáykiss Péter
Az L11-es adatszolgáltatást érintő módosítások Magyar Nemzeti Bank 36 A módosítás oka A módosítás tárgya A PST március 22-i döntése alapján az 5 éves vagy ennél hosszabb kamatperiódusú jelzáloghitelek kedvezményes, 85%-os súllyal kerülnek beszámításra a JTM mutató meghatározásakor A rendeletmódosítás május 1-jén lép hatályba Az L11 adatszolgáltatás 03. táblájának „JTM értéke” és „A JTM számításhoz figyelembe vett jövedelem nagysága” oszlopok közé egy új, a 32/2014. számú MNB rendelet 2. § 6. pontjának c) alpontjában meghatározott törlesztőrészletek 100 százalékon történő beszámítása mellett számított JTM értéket tartalmazó oszlop kerül. A módosítás július 1-től kerül bevezetésre. Az L11-es adatszolgáltatás módosítása július 1-től kerülne bevezetésre. Az L11 módosításával egy időben az L72-es (JMM) adatszolgáltatás bevezetésének időpontja január 1-re változna, a JMM rendelet módosításával összhangban A módosítás célja A módosítás jövedelmi kifeszítettségre és a hitelezésre mért hatásának pontos nyomon követése érdekében szükséges a kedvezményes súlyozás figyelembe vétele nélkül megállapított JTM értékek megfigyelése is, ezért a rendelet soron kívüli módosítása indokolt.
Egyéb, az adatszolgáltatási tevékenységet érintő változások Gerendás János
A évi adatszolgáltatási MNB rendeletek ütemezése Adorján Andrea
A hitelintézetek egyes pénzügyi instrumentumaira, általános pénzügyi információira és tőkemegfelelésére vonatkozó adatszolgáltatási rendelet-tervezetet érintő további feladatok Költségfelmérés, több körben történő adatszolgáltatói észrevételezés Közérdekű kérdések és válaszok a honlapon: allasfoglalasok/aktualis-nyilvanos-konzultacio/kerdesek-es-valaszok Vezetői döntés - várhatóan április végén Az új adatszolgáltatásokról szóló MNB rendelet kihirdetése – várhatóan május folyamán Elérhető lesz az MNB honlapján is: allasfoglalasok
A hitelintézeteket érintő további, évre vonatkozó MNB rendeletek összeállításának mérföldkövei Költségfelmérés – várhatóan július folyamán Nyilvános konzultáció meghirdetése az MNB vezetése által elfogadott rendelet-tervezetekről – várhatóan szeptemberben Kérdések, észrevételek fogadása, írásos válaszadás és a közérdekű kérdések és válaszok közzététele az MNB honlapján – a nyilvános konzultáció meghirdetésétől folyamatosan Konzultáció a 2017-re tervezett változásokról – várhatóan szeptember elején Rendeletek kihirdetése – november
Köszönjük a figyelmet!