Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Statisztikai igazgatóság

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Statisztikai igazgatóság"— Előadás másolata:

1 Statisztikai igazgatóság
2019. szeptember 12. Konzultáció az alapvető és a felügyeleti adatszolgáltatási MNB rendeletek évre tervezett főbb módosításairól

2 Tartalom I. Az XBRL átállás a hitelintézetek és befektetési vállalkozások adatszolgáltatásában Előadó: Gerendás János II. A HITREG adatszolgáltatással kapcsolatos tájékoztató III. A felügyeleti feladatokhoz kapcsolódó adatszolgáltatások évre tervezett változásai (EBA ITS) 1. Likviditási táblák változásai (2.9. verzió) Előadó: Atzél Zsigmond 2. Szanálási táblák változásai (2.9. verzió) Előadó: Matusek Judit 3. EBA taxonómiák egyéb változásai (2.9. verzió) Előadó: Pintér Csilla IV. A felügyeleti feladatokhoz kapcsolódó adatszolgáltatások évre tervezett változásai (tőkepiaci MNB rendelet) Előadó: Dr. Németh Pál

3 Tartalom (folytatás) V. A felügyeleti feladatokhoz kapcsolódó adatszolgáltatások évre tervezett változásai (pénzpiaci MNB rendelet) Előadó: Pintér Csilla VI. Az alapvető feladatokhoz kapcsolódó adatszolgáltatások évre tervezett változásai 1. A BSI új negyedéves adatszolgáltatás bevezetése Előadó: Nagy Tamás 2. A D10 új negyedéves adatszolgáltatás bevezetése Előadó: Zágonyi Ádám 3. Az E65 új napi jelentés bevezetése Előadó: Horváth Dániel 4. A P23 új havi adatszolgáltatás bevezetése és a P26 havi adatszolgáltatás változásai Előadó: Belházyné Illés Ágnes 5. A P70 új eseti adatszolgáltatás bevezetése Előadó: Csapó Beáta 6. A P71 és P72 új eseti adatszolgáltatások bevezetése Előadó: Harkácsi Gábor 7. További alapvető rendeleti változások ismertetése (E22, E24, L11, M04 jelentések) Előadó: Juhász Katalin

4 I. Az XBRL átállás a hitelintézetek és befektetési vállalkozások adatszolgáltatásában . II. A HITREG adatszolgáltatással kapcsolatos tájékoztató Gerendás jános Statisztikai igazgatóság

5 Az XBRL formátum bevezetésének okai
Hazai okok: Az MNB új adatfogadó és feldolgozó rendszerei a jelenlegitől eltérően, szektorok szintjén teljes mértékben egységesen fogják kezelni az európai felügyeleti hatóságok XBRL taxonómiákban definiált adatokat. (A biztosítók már évek óta XBRL formátumban küldik az SII. Jelentéseket.) Az új adatgyűjtő rendszer a táblaképes definíciókat is másképp kezeli, Z tengelyes táblák feldolgozása táblaképes formátum esetén is változik, XBRL formátumban egyszerűbb lesz küldeni (nem szükséges ismétlődő sorokat, blokkokat beilleszteni stb.) Automatikus adatellenőrzés is gyorsabbá válik. Nemzetközi okok: A felügyeleti hatóságok közti adatcserében az XBRL formátum a standard. Az MNB feladata lesz, hogy 2021-től minden hitelintézet EBA ITS szerinti adatszolgáltatását továbbítsa az EBA-nak XBRL formátumban (EBA - EUCLID projekt). Jelenleg csak a három legnagyobb bankcsoport ITS jelentéseit küldjük tovább az EBA-nak 2020 végéig. Az adatminőség biztosítása érdekében szükséges, hogy az MNB-nek ne kelljen formátum transzformációt végrehajtania.

6 A 2020. évi XBRL átállással érintett intézmények és adatszolgáltatások
2020-tól XBRL-ben adatot szolgáltatók köre: - hitelintézetek (kivéve: fióktelepek) - befektetési vállalkozások A évi XBRL átállás azon intézményeket (hitelintézetek és befektetési vállalkozások) érinti, amelyek EBA adatszolgáltatási ITS adatok benyújtására kötelezettek, kivéve a fióktelepeket, amelyek csupán a C15 IP Losses táblát küldik. XBRL-ben szolgáltatandó adatok köre: Az EBA által közzétett XBRL taxonómiába foglalt MINDEN adatszolgáltatás. Ez a kör folyamatosan bővül. Hitelintézetek 2020-ban: - EBA adatszolgáltatási ITS-ekkel elrendelt jelentések (680/2014, 2070/2016 és 1624/2018 EU Bizottsági rendeletek) - MNB rendelettel elrendelt, de EBA XBRL taxonómia szerinti adatok (Funding Plan) 2021-ben továbbá: Javadalmazás (2020. végéről) Befektetési vállalkozások 2020-ban: EBA adatszolgáltatási ITS-ekkel elrendelt adatok (680/2014)- COREP Később: CRR2 szerinti új adatszolgáltatás – ugyancsak EBA XBRL taxonómia lesz

7 XBRL átállás időzítése
Cél: Formátum és a verzióváltások (tartalmi módosítások) összehangolása, a költségek és kockázatok minimalizálása Kellő felkészülési és tesztelési időszak biztosítása Az új EBA taxonómia v2.9 verzió első beküldési határnapjáig (2020. április) történjen meg az élesbe állás, az XBRL formátum alkalmazása (módosuló modulokat már csak XBRL formátumban kell előállítani) Megvalósítás: 2020. április 6-ától minden EBA taxonómiával érintett jelentést XBRL formátumban kell beküldeni (módosításokat is) (kivéve fióktelepek C15) 2.9 az első modulonként különböző időpontban életbe lépő EBA taxonómia verzió

8 A változó modulok bevezetési ütemezése
Első beküldési határidő: 2.9 FINREP (hitelintézeti csoportok) 2.9 LIKVIDITÁS (negyedéves ALMM: küszöbérték alatti hitelintézetek) 2.9 LIKVIDITÁS (LCR: összes hitelintézet, havi ALMM: küszöbértéket elérő hitelintézetek ) 2.9 COREP OF (összes hitelintézet és befektetési vállalkozás) 2.9 SZANÁLÁS (RES) (kijelölt hitelintézetek) 2.9 BENCHMARKING (SBP) Hitelkockázat (IRB-t alkalmazó hitelintézetek) XBRL átállás: Vonatkozási időpont:

9 MIT JELENT EZ A GYAKORLATBAN?
Az XBRL átállással érintett taxonómia verziók: v2.8 és v2.9 Mivel április 6-át követően még számos 2019-re vonatkozó jelentést v2.8 verzióban kell szolgáltatni, így az XBRL átállással a v2.8 és a v2.9 verzióra is fel kell készülni. Az XBRL átállást (2020. április 6.) követően már XBRL formátumban, de még v2.8 verzió szerint szolgáltatandó adatok: Hitelintézetek ről: éves auditált egyedi ( ig), éves auditált konszolidált ( ig) NSFR, COREP, FINREP, Tőkeáttétel, Nagykockázat, AE ről: havi ALMM és LCR ( ig) és negyedéves ALMM, FINREP ( ig) Továbbá a nem változó jelentéseket is: AE, FP, NSFR, Tőkeáttétel, Nagykockázat Befektetési vállalkozások ről: éves auditált egyedi ( ig) COREP, Tőkeáttétel, Nagykockázat, AE

10 Az XBRL átállás miatti új követelmények
Formátum előállítási/transzformálási igény XBRL taxonómia verzió szerint Nemcsak az adatmodellt és a validációs szabályokat, hanem az EBA honlapján megjelenő filing rule-okat is be kell tartani, a változásokat követni kell „EBA ITS” cím továbbra is rendelkezésre áll, az MNB a felkészülést folyamatosan támogatja: Tesztelés: Kezdet: február eleje-közepe Időtartam: két hónap (február és március)

11 A HITREG adatszolgáltatással kapcsolatos tájékoztató
HITREG tesztkörnyezet (ERA Oktató) – szeptember végétől elérhető Szabálycsomag – főként adatszolgáltatói észrevételek alapján történtek technikai módosítások a publikált szabályleírásokban Regisztrációs folyamat – hirdetményben tájékoztatást adunk Technikai segédlet kiegészítése az adatbefogadási, hibavisszajelzési folyamat részleteivel a tesztelés megkezdése előtt Pénzügyi vállalkozások HITREG adatszolgáltatása – október elejére konzultációt tervezünk

12 III. 1. az EBA Adatszolgáltatási rendelet 2020
III. 1. az EBA Adatszolgáltatási rendelet évi egyes változásai Likviditás Atzél Zsigmond Hitelintézeti Felügyeleti igazgatóság

13 EBA ITS EGYES változásai - LIKVIDITÁS
Likviditásfedezeti ráta - LCR DA - változásai Változások jogi háttere: - az EU 2018/1620 ( ) felhatalmazáson alapuló rendelete – LCR DA (EU 2015/ ) rendelet módosítása az EU 680/2014 ( ) adatszolgáltatási rendeletet módosító rendelet végső tervezetét az EBA án továbbította az EU Bizottság részére. táblaképek, kitöltési útmutatók és a módosítások összefoglalása az EBA oldalán az alábbi linken keresztül érhető el: amendments-with-regards-to-corep-lcr %28EBA-ITS %29.pdf További likviditási mérési módszerek – ALMM – változása (csak technikai) A finanszírozás koncentrációját bemutató táblában (C_67.00.a .w) a partnereket egy plusz „kód” oszloppal (LEI kód mellett) kell azonosítani. Első vonatkozási időpont (LCR DA, havi ALMM): április 30. Első beküldési határidő (LCR DA, havi ALMM): május 15. Első vonatkozási időpont (negyedéves ALMM): június 30. Első beküldési határidő (negyedéves ALMM): augusztus 11.

14 EBA ITS EGYES változásai – LIKVIDITÁSfedezeti ráta (LCR)
Főbb tartalmi változások Fedezett kölcsönügyletekből származó kiáramlásnál nem számít a kapott biztosíték operatív követelményeknek való megfelelése (a kapott biztosíték továbbadása esetén is 0 % kiáramlás az eredeti ügyletre); Hazai központi bankkal kötött fedezett kölcsönügylethez 0 %-os kiáramlási arány kapcsolódik. A központi banki tartalékok megítélése független lesz az adott központi bank hitelképességétől és egységes lesz (1. szintű eszköz); Főbb szerkezeti változások Operatív kapcsolat fenntartásához szükséges összeg feletti betétrészt külön sorokon kell bemutatni - keresztellenőrzéshez Korábbi tájékoztató adatok közül néhány beemelésre kerül a főtáblára, a mutató összetevői közé; kevesebb tájékoztató adat lesz – adatminőség javítását szolgálja A konszolidált jelentésben egy új táblán be kell mutatni, hogy mely társaságok kerültek bevonásra a jelentésbe – információ a likviditási alcsoportok tagjairól

15 EBA ITS egyes változásai – Likviditásfedezeti RÁTA (LCR)
1. LCR DA modul változásai 1.1 Új táblák C_75.01.a .w Likviditásfedezet, Biztosítéki csereügyletek összesen (DA) C_ Likviditásfedezet – Konszolidációs kör (egyedi szintű jelentésnél nem töltendő) 1.2 Megszűnő táblák C_75.00.a .w Likviditásfedezet, Biztosítéki csereügyletek összesen (DA) 1.3 Létező táblák strukturális módosulásai C_72.00.a .w Likviditásfedezet, Likvid eszközök összesen (DA) Tájékoztató adatokra vonatkozó sorok törlése ( ) Új sor: A hálózat tagja által központi intézménynél elhelyezett betét (485) C_73.00.a. .w Likviditásfedezet, Kiáramlások összesen (DA) új sor: Kiáramlások számítása alól mentesített lakossági betétek (035) új sorok: Operatív betétek többlete ( ) új sor: Egyéb termékekből és szolg.-ból származó kiáramlások/Nem szerződött finanszírozási keretek (731) új fősor: Egyéb források és kötelezettségvállalásokból származó kiáramlások (885) új alábontó sor: többletfinanszírozás (912) -nem pü. ügyfelek, lakosság, nem pü. váll., külföldiek, egyéb jogi entitás részére ( ) új sor: fedezetlen eszköz kölcsön, egyéb (917, 918) új „ebből” tételek: Fedezett kölcsönügyletekből és tőkepiac-vezérelt ügyletekből eredő kiáramlások/partnerenkénti blokkokban (központi bank, nem központi bank)/ biztosítékok besorolása (1,2A,2B) szerint/ ebből operatív követelményeket teljesítő biztosítékok ( , ) Egyes tájékoztató adatokra vonatkozó sorok törlése ( , , ) Új tájékoztató adatok: DA 17 cikk (2)-(3) alól mentesített fedezett finanszírozási ügyletek ( ) Törlésre kerültek a „További kiáramlások” között a negatív piaci forgatókönyv által a származtatott ügyletekre, finanszírozási ügyletekre és egyéb szerződésekre gyakorolt hatás számszerűsítésének módszerei. ( )

16 EBA ITS egyes változásai – Likviditásfedezeti ráta (LCR)
1.3 Létező táblák strukturális módosulásai (folyt.) C_74.00.a .w Likviditásfedezet, Beáramlások összesen (DA) Új sor: Hitelek szerződéses lejárat nélkül (201) Törölt sorok: _eszközök határozatlan szerződéses lejárati idővel (200) _le nem hívott keretekből és a központi banki keretekből származó beáramlások, feltéve, hogy nincs a likvid eszközökkel való többszörös figyelembevétel (220) Új blokk: Fedezett kölcsönügyletekből és tőkepiac-vezérelt ügyletekből eredő beáramlások (263) -partnerenkénti blokkokban (központi bank - nem központi bank, ) - biztosítékok besorolása (1,2A,2B stb.) szerint (267,269,273,277,285,289,293,297, ,309,313,317,321,325,329,333,337,339) -ebből operatív követelményeket teljesítő biztosítékok (271,275,283,287,291,295 – 311,315,319,323,327,331,335) Törölt blokk: _Fedezett kölcsönügyletekből és tőkepiac-vezérelt ügyletekből eredő beáramlások ( ) Egyes tájékoztató adatok törlése: _Egymástól kölcsönösen függő beáramlások (440) _ Egy csoport vagy intézményvédelmi rendszer tagjai által nyújtott, le nem hívott hitel- vagy likviditási keretből származó beáramlások, ha az illetékes hatóság nem engedélyezte magasabb beáramlási arány alkalmazását (520) Új tájékoztató adatok: DA 17 cikk (2)-(3) alól mentesített fedezett kihelyezések ( ) C_76.00.a. .w Likviditásfedezet, A mutató számítása, Összesen (DA) számláló számításának részletező sorai módosulnak: felső korlát alkalmazása előtt, utáni kiigazított értékek törlésre kerültek (090,130,140,150,190,200,210,250,260,270) új sorok (091,131,191,251) EBA ITS egyes változásai – Likviditásfedezeti ráta (LCR)

17 LCR Adatszolgáltatás - pontosítások – MNB-vel kötött ügyletek
Instrumentum Értékelés/Módosítás LCR DA tábla 2015/61/EU hivatkozás MNB hivatkozás / megjegyzés MNB számla szabad egyenlege A következő havi tartalékkötelezettség átlagos mértékével csökkentve (ha pozitív) C_ ___Lehívható központi banki tartalékok 10. cikk (1) b) iii Tartalékkötelezettség Ha az MNB számla egyenlege elmarad a következő hónapra előírt tartalékkötelezettségtől, akkor az elmaradást kiáramlásként kell jelenteni C_ ___egyéb 1 Az MNB számlán a derivatív ügyletek fedezetére zárolt összeg Alapesetben nem jelentendő, 30 napon belül lejáró derivatív ügylet értékelésébe be kell vonni a felszabaduló zárolást O/N betét Befolyó összeg (kamatokkal együtt) C_ ___Központi banki eszközök Preferenciális betét - Pénzforgalmi célra zárolt értékpapírok (MNB részére zárolt értékpapírok ki nem használt része) Az MNB részére zárolt értékpapírokat egyedi papír szinten kell megbontani ténylegesen megterhelt és meg nem terhelt részre. A pool-koncepció értelmében ez a bontás nem egyértelmű, ebben a banknak szabadsága van. A szabadnak tekintett értékpapírok piaci értéken jelentendők. Az értékpapírnak megfelelő soron, pl C_ ___Központi kormányzati eszközök 7. cikk (2) a) 1 napnál hosszabb eredeti futamidejű MNB-nél elhelyezett betétek 30 napon belüli lejárat esetén beáramlásként jelentendő (1 napos hátralévő futamidő esetén sem jelenthető likvid eszközként) C_ ____központi bankoktól esedékes pénzösszegek MNB-vel kötött derivatív ügyletek Derivatív ügyletként kell kezelni, az MNB, mint partner nem okoz eltérő kezelést től C_

18 LCR Adatszolgáltatás - pontosítások – Feltörhető betétek
Jogi háttér: 2015/61/EU rendelet 22. cikk (2) b) „likviditáskiáramlás részei … azon egyéb kötelezettségek aktuálisan fennálló összege … amelyeknek a kibocsátó vagy a forrás nyújtója kérheti a teljesítését …” Nem adható kedvezmény (sem kizárás, sem kiáramlási faktor csökkentés): a lekötés hossza alapján a historikus betétfeltörési arány figyelembevételével a végső befektető szektorbesorolására tekintettel a betétet elhelyező ügyfél csoporthoz tartozása miatt Felügyeleti tapasztalat: ingatlanalapok betétjeinél volt példa a kifogásolható kedvezményes kezelésre Elfogadható kizárások: 30 napot meghaladó értesítési időszak (notice period), azonban a napos feltörhető szerződéseket a Felügyelet kiemelten vizsgálja. További, EBA adatszolgáltatási ITS-sel kapcsolatos kérdések és válaszok az MNB honlapján: 4. pontban

19 KÉRDÉSEK

20 III.2. Szanálási táblák a 2.9. taxonómiában (Szanálási tervezéshez kapcsolódó adatszolgáltatás)
Matusek judit szanálási igazgatóság

21 RENDELET Gyakoriság, beküldési határidő
Évente egyszer kell beküldeni (de lehet többször is bekérni) 2019 évben átmeneti időszak volt (2019. május 31. határidővel) 2020-tól minden évben április 30. a beadási határidő Amennyiben az auditált adatok eltérnek a nem auditált adatoktól, akkor késedelem nélkül be kell azokat küldeni. Ez főleg a Z és Z táblákat érintheti Alkalmazási kör –> kijelöléses adatszolgáltatás Az MNB szanálási igazgatósága jelöli ki, hogy kire vonatkozik az adatszolgáltatás Csoport szinten az anyavállalattól kérendő be (információ csere) A BIZOTTSÁG (EU) 2018/1624 VÉGREHAJTÁSI RENDELETE ( október 23.) a 2014/59/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek megfelelően a hitelintézetek és befektetési vállalkozások szanálási terveihez történő adatszolgáltatáshoz kapcsolódó eljárásokra, egységes formanyomtatványokra és táblákra vonatkozó végrehajtás-technikai standardok meghatározásáról

22 Adattáblák Változása 2.9 RES
Z táblák – nincs tartalmi változás! Z tábla (FUNC1 Kritikus funkció) három részre lesz bontva Z a, Z b, Z07.01.c táblákra T táblák módosításai – MNB nem használja SRB*-s táblák – csak a Bankuniós anyabankkal rendelkező bankoknak érdekes, ha tőlük az anyabank kéri a kitöltést. *SRB – Single Resolution Board

23 RES („Z”) táblák Felhasználó: MNB Szanálási igazgatóság
nem „felügyeleti” adatszolgáltatás Amennyiben az adatszolgáltatás teljesítése vonatkozásában tartalmi kérdése merül fel, kérdéseit a címre kérjük megküldeni.

24 KÉRDÉSEK

25 III. 3. EBA adatszolgáltatási rendeletek egyéb változásai – FINREP, COREP, Benchmarking (2.9 verzió)
Pintér Csilla statisztikai igazgatóság

26 A változó modulok bevezetési ütemezése
Első beküldési határidő: 2.9 FINREP (hitelintézeti csoportok) 2.9 LIKVIDITÁS (negyedéves ALMM: küszöbérték alatti hitelintézetek) 2.9 LIKVIDITÁS (LCR: összes hitelintézet, havi ALMM: küszöbértéket elérő hitelintézetek) 2.9 COREP (összes hitelintézet és befektetési vállalkozás) 2.9 SZANÁLÁS (RES) (kijelölt hitelintézetek) 2.9 BENCHMARKING (SBP) Hitelkockázat (IRB-t alkalmazó hitelintézetek) Vonatkozási időpont:

27 VÁLTOZÁSOK ÖSSZEFOGLALÁSA
FINREP változások – 2.9 VÁLTOZÁSOK ÖSSZEFOGLALÁSA A nemteljesítő és az átstrukturált kitettségek, kapcsolódó értékvesztés és fedezetek mélyebb elemzését, monitorozását lehetővé tevő részletesebb adatok gyűjtése (16 új tábla, 5 tábla változik) Egyes eredménytételek kiemelése, részletezése (2 új tábla, 4 tábla változik) IFRS 16 Lízing standarddal összefüggő módosítások (2 tábla változik) Egyéb módosítások (az adatszolgáltatási és a közzétételi követelmények közötti összhang növelése, egyéb felügyeleti adatigények) (7 tábla változik)

28 FINREP változások – 2.9 A nemteljesítő és az átstrukturált kitettségek, fedezetek mélyebb elemzését lehetővé tevő részletesebb adatok (1.) Adatszolgáltatói kör: minden intézmény 2 új tábla, 5 tábla változik beáramlások és kiáramlások a nemteljesítő hitelportfólióból partnerszektor bontásban és néhány kiemelt hiteltípusra (új tábla: F 18.01, negyedéves) adatok a kereskedelmi ingatlanhoz kapcsolódó hitelekről (ESRB/2016/14 ajánlás szerinti fogalom), valamint a lakó vagy kereskedelmi ingatlannal fedezett hitelekről LTV arány szerinti bontásban (új tábla: F 18.02, negyedéves) részletesebb adatok a fedezetekről: részletesebb fedezet típus bontás, bővebb információ az átvett fedezetekről (a könyv szerinti érték mellett a kezdeti bekerülési érték és a negatív érték változás összege is jelentendő) (F 13.01, F , F ) részletesebb késedelmességi bontás, az IFRS 9 értékvesztési stagek szerinti bontás bevezetése a minősítés és a számviteli kezelés közötti kapcsolat monitorozása érdekében, a teljesítő kitettségek mögötti fedezetek állománya is jelentendő (F 18.00) a nemteljesítő átstrukturált kitettségek fedezete is jelentendő (F 19.00)

29 FINREP változások – 2.9 A nemteljesítő és az átstrukturált kitettségek, fedezetek mélyebb elemzését lehetővé tevő részletesebb adatok (2.) Adatszolgáltatói kör: azon intézmények, amelyek nem minősülnek „kis méretű és nem összetett intézmény”-nek, ÉS NPL ráta >= 5% 14 új tábla Kiegészítő információk az alábbiakról: Részletező információk a teljesítő, nemteljesítő és átstrukturált hitelekről (darabszám, bruttó állomány, értékvesztés, halmozott leírás) a háztartási, vállalati, KKV hitelekre, valamint az ingatlannal fedezett hitelekre fókuszálva. További információ az ingatlannal fedezett hitelekről LTV arány szerinti bontásban, a végrehajtás alatti hitelekről, a fedezetlen hitelekről, a magas értékvesztés fedezettséggel rendelkező hitelekről. (F F 23.06, negyedéves) Az NPL portfólióba történő beáramlások és kiáramlások okai, az NPL portfólió értékvesztésének változása, az időszak alatt leírt nemteljesítő hitelek (a teljes hitelállomány mellett a háztartási, vállalati hitelekre, valamint az ingatlannal fedezett hitelekre fókuszálva) (F F 24.03, negyedéves) Az intézmény által átvett fedezetek változásai (beáramlás, kiáramlás), fedezetek típusai a megszerzésük óta eltelt idő szerinti bontásban (F F 25.03, negyedéves) Az átstrukturált hitelek darabszáma, az állomány részletezése az átstrukturálási intézkedések típusa szerint, információ a többször átstrukturált hitelekről (F 26.00, negyedéves) Nemteljesítő hitelek átlagos késedelme (évben), végrehajtási eljárásokkal kapcsolatos adatok (pl. megtérülés, az eljárások átlagos hossza) (F 47.00, éves)

30 FINREP változások – 2.9 Küszöbértékek
nem minősül „kis méretű és nem összetett intézmény”-nek „Kis méretű és nem összetett intézmény” (CRR 4. cikk (1) 145. pont): amely a következő feltételek mindegyikének megfelel: a) nem nagy méretű intézmény (G-SII, O-SII, a 3 legnagyobb bankcsoport a tagállamban, MFÖ >= 30 milliárd euro); b) teljes eszközértéke az előző négyéves időszak során átlagosan nem haladja meg az 5 milliárd eurót; c) a helyreállítási és szanálási tervek készítésével kapcsolatban nem vonatkoznak rá kötelezettségek, vagy egyszerűsített kötelezettségek vonatkoznak rá; d) a kereskedési könyvi tevékenysége a 94. cikk (1) bekezdése értelmében kis méretűnek minősül; e) a kereskedési céllal tartott származtatott pozícióinak összértéke a mérlegen belüli és mérlegen kívüli eszközei összértékének legfeljebb 2%-a és az összes származtatott pozíciójának összértéke legfeljebb 5%; f) összes eszközének és kötelezettségének több mint 75%-a EGT-n belüli partnerekkel folytatott tevékenységekhez kapcsolódik; g) a prudenciális követelmények teljesítésével kapcsolatos számításokhoz nem használ belső modelleket (IRB, IM, AMA); h) az intézmény nem nyújtott be kifogást a kis méretű és nem összetett intézményként való besorolása ellen; i) az illetékes hatóság nem határozott úgy, hogy az intézmény a méretének, összekapcsoltságának, összetettségének vagy kockázati profiljának elemzése alapján nem minősül kis méretű és nem összetett intézménynek

31 FINREP változások – 2.9 b) legalább 5% NPL rátával rendelkezik
*Központi bankokkal és hitelintézetekkel szembeni látra szóló követelések és az IFRS 5 szerint értékesítésre tartottá minősített hitelek és előlegek nélkül Az EBA ITS 4. cikk szerinti be- és kilépési feltételeket is figyelembe kell venni. Első adatszolgáltatás (4. cikk (2) bekezdés) ha az intézmény az első két vonatkozási időpont ( , ) bármelyikében eléri vagy átlépi a küszöbértéket (5%), attól az időponttól kezdve teljesítenie kell az adatszolgáltatást Nemteljesítő hitelek és előlegek* (bruttó könyv szerinti érték) >= 5% Hitelek és előlegek* (bruttó könyv szerinti érték)

32 FINREP változások – 2.9 2. Egyes eredménytételek kiemelése, részletezése Új táblák F Egyéb adminisztrációs költségek A tábla célja a tárgyidőszaki egyéb adminisztrációs költségek (F sor) részletezése a költségek típusa szerint (pl. IT költségek, marketing költségek, ingatlanok javítási és karbantartási költségei, stb.) Gyakoriság: negyedéves. F Személyi jellegű ráfordítások javadalmazási kategória és az alkalmazottak kategóriája szerint A táblában a személyi jellegű ráfordításokat kell bemutatni javadalmazási kategória (teljesítményjavadalmazás, alapjavadalmazás, egyéb) és az alkalmazottak kategóriája (pl. azonosított munkavállalók, irányítási funkciót ellátó vezetőtestület és vezető tisztségviselők) szerint részletezve. Gyakoriság: éves. Változó táblák F Eredménykimutatás A szanálási alapokhoz és betétbiztosítási rendszerekhez történő hozzájárulás és a kapcsolódó céltartalék összegét is jelenteni kell F Kamatbevételek és kamatráfordítások instrumentum és ügyfélszektor szerint A lakáscélú hitelekkel, fogyasztási hitelekkel és a lízing ügyletekkel kapcsolatos kamatbevételek és –ráfordítások kiemelése F Díj- és jutalékbevételek és díj- és jutalékráfordítások tevékenység szerint A fizetési szolgáltatásokkal kapcsolatos tételek tovább részletezése, valamint egyes bevétel és ráfordítás tételek kiemelése az Egyéb díj- és jutalékbevételek/ráfordítások közül F Tájékoztató adatok [alkalmazottakkal kapcsolatos kiadások] Az összes személy jellegű ráfordítást jelenteni kell

33 FINREP változások – 2.9 3. IFRS 16 Lízing standarddal összefüggő módosítások F Pénzügyi kötelezettségek termék és ügyfélszektor szerinti részletezése A lízingkötelezettségek kiemelése az „Egyéb pénzügyi kötelezettségek” közül („ebből” tételként) F Tárgyi eszközök és immateriális javak: könyv szerinti érték értékelési módszer szerint A lízingelt tárgyi eszközök és immateriális javak eszköz használati joga „ebből” tételként kiemelésre kerül 4. Egyéb módosítások F és F Pénzügyi eszközök instrumentum és ügyfélszektor szerinti részletezése (FVOCI és ABÉ) A KKV hitelek kiemelése a nem pénzügyi vállalati hitelek közül A POCI hitelek esetében a Stage 1 nem alkalmazható (új tilos mezők) F Hitelezési veszteségekre képzett értékvesztés és céltartalékok változása Új oszlop, amelyben az adósságinstrumentumok kivezetéséből eredő nyereség/veszteség összege jelentendő tájékoztató adatként, továbbá 2 tilos mező feloldása F Nem pénzügyi vállalatoknak nyújtott hitelek és előlegek részletezése NACE kódok szerint, F Eszközök földrajzi megoszlása az ügyfél székhelye szerint, F Mérlegen kívüli kitettségek földrajzi megoszlása az ügyfél székhelye szerint A CRR 178. cikk szerinti defaulted kitettségek kiemelt bemutatása („ebből” tételként) F Nem pénzügyi eszközök kivezetéséből származó nyereség vagy veszteség A tábla kiegészül a tárgyi eszközök kivezetéséből eredő nyereség/veszteség összegével

34 COREP változások – 2.9 1. Értékpapírosítással összefüggő módosítások
2019. január 1-től új tőkekövetelmény-számítási szabályozás lépett hatályba átmeneti rendelkezéssel (2019. december 31-ig a régi szabályozás alkalmazandó azon értékpapírosítások esetében, amelyek keretében az értékpapírokat előtt bocsátották ki) Az új szabályok és az átmeneti rendelkezés megszűnése miatt a táblák felülvizsgálatra és módosításra kerültek Megszűnik: C 12.00, C 13.00 Új tábla: C 13.01, C 14.01 Változik: C 02.00, C 09.04, C 14.00, C 19.00, C 20.00 2. Makroprudenciális intézkedések hatása Az illetékes hatóságok a területükön elhelyezkedő ingatlannal fedezett kitettségek esetében magasabb kockázati súlyt vagy szigorúbb kritériumokat (CRR 124. cikk (2)), illetve magasabb minimumot határozhatnak meg a kitettséggel súlyozott átlagos LGD-re (CRR 164. cikk (5)). A C táblában ezentúl a CRR 124. és 164. cikk szerinti intézkedések miatti addicionális kockázattal súlyozott kitettség értéket kiemelten is be kell mutatni („ebből” tételként). A magyar ingatlanpiac vonatkozásában jelenleg nincs ilyen, de más országok ingatlanpiaca esetében releváns lehet. 3. Egyéb módosítások C 05.01: 1 új tilos mező, C 07.00: 1 sor megnevezésének pontosítása (tartalmi változás nincs)

35 Benchmarking változások – 2.9
1. Hitelkockázat A minősítési kategóriával bíró, de kitettség nélküli (‚empty’) portfóliók jelentési kötelezettsége 2020-tól megszűnik. Az 1. szintű portfóliók köre módosul követve a COREP kitettségi osztályok struktúráját: bevonásra kerülnek a rulírozó lakossági kitettségek (QRRE) a HDP portfóliók közé (C_103 tábla) a évi benchmarking feladatban a nagyvállalati portfóliók között jelentett speciális hitelezési kitettségek (SLE) is az 1. szintű portfóliók szintjén jelentendők 2020-tól az LDP portfóliók között (C_102 tábla) az LDP portfóliókból a kiemelt nagyvállalati portfólió [Large Corporate Sample] törlésre kerül (C_102 tábla) A nagyvállalati portfóliók [Large Corporate] méret szerinti összetételéről további alportfóliók kerülnek bevezetésre (korábbi >200 millió € helyett millió € és > 500 millió €), így követhetővé téve az EBA Benchmarking és BASEL III küszöbértéket is (C_102 tábla). A módszertantól függetlenül a speciális hitelezési kitettségeket projekt kategóriánként is be kell mutatni (PF, IPRE, OF, CF), valamint azokat FINREP szektorok szerint kategóriákba is be kell sorolni (nem pénzügyi vállalatok, egyéb pénzügyi vállalatok, háztartások) (C_102 tábla). A „slotting” módszer alá tartozó SLE esetén 8 új minősítési kategória kerül bevezetésre a CRR 153. cikk (5) bekezdése szerint (C_102 tábla). Intézményekkel szembeni kitettségek esetén új alportfólió került bevezetésre: a CRR 129. (4) és (5) cikk szerinti fedezett kötvény (C_102 tábla). A portfóliók számának csökkenése és az áttekinthetőség növelése céljából korábbi hitelkockázat típusa szerinti (CR-CC-CT) bontás a C_102 táblában már csak „1. portfólió szint + default státusz” mélységig, a C_103 táblában minden szinten csak CT mérlegen belüli és kívüli tételek megbontása megszűnik a 2. portfólió szinttől (minősítési kategória, partner szektor, CRM/ fedezet típus stb.) 2. Piaci kockázat Az EBA a piaci kockázathoz kapcsolódó ITS vonatkozásában jelentős változást nem tervez, kisebb módosítások, pontosítások és kiegészítések történtek a szektor visszajelzése alapján. A hazai intézményeknek - MNB által jóváhagyott modell hiányában - nincs piaci kockázati benchmarking adatszolgáltatási kötelezettsége.

36 2.9 módosítások MNB közlemények:
: eba-kozzetette-a-felugyeleti-corep-likviditas-es-szanalasi-jelentesekre-vonatkozo- modosito-vegrehajtasi-rendeletek-vegleges-tervezetet-its-es-a-kapcsolodo-xbrl- taxonomiat-dpm verzio : eba-kozzetette-az-adatszolgaltatasi-its-kovetkezo-2-9-es-taxonomia-verziojat A v2.9 adatszolgáltatások az EBA honlapon (végleges módosító rendelet tervezetek, tiszta és korrektúrás mellékletek angolul (excel és word), adatmodell, taxonómia, validációs szabályok) framework-2.9 Összefoglaló a részletes táblaváltozásokról a honlapra (2019. IV. negyedévben) A kérdéseket az címre várjuk.

37 KÉRDÉSEK

38 IV. tőkepiaci MNB rendelet – A felügyeleti feladatokhoz kapcsolódó adatszolgáltatások évre tervezett változásai Dr. Németh Pál Statisztikai igazgatóság

39 A változások összefoglalása
Új tábla nincs B) Megszűnő táblák – a befektetési vállalkozásokat érinti 34B Értékpapír repó [havi] 37B1 Értékvesztés és értékvesztés visszaírása [negyedéves] 37B2 Céltartalék változása [negyedéves] C) Táblákat érintő változások (új oszlopok vagy sorok; meglévő oszlopok tartalma változik, a kitöltési előírások aktualizálása) 6 darab tábla módosul (30LB, 30TR, 31D1, 33LEZ, 33NYIPO, 37G)

40 Változó táblák (1) 30LB Letétkezelt befektetési alapok és portfóliók egy jegyre, illetve egy egységre jutó nettó eszközértéke [napi gyakoriságú tábla] A letétkezelt befektetési alapok mellett, a jelentési kötelezettség jövőre kiterjed a letétkezelt pénztári és biztosítói portfóliókra is. (A biztosítói portfóliók esetében csak azokra a portfóliókra, amelyeknél a letétkezelő végzi a befektetési egységek nyilvántartását.) 1 új oszlop - Ebben kell jelezni, hogy befektetési alapról, pénztári vagy biztosítói portfólióról van-e szó. [BA, PP, BizP] 30TR A letétkezelt alapok és portfóliók tranzakciói [napi gyakoriságú] 1 oszlop tartalma bizonyos esetekben módosul. [Jelenleg értéket vagy darabot lehet jelenteni az oszlopban, jövőre csak darabot.] Módosul a kitöltési útmutató a következő pontokon: a darabszám meghatározása [Határidős, opciós, repó és SWAP ügyletek esetén: hány egységnyi alaptermékre vonatkoznak; ha az alaptermék deviza, akkor a deviza mennyiségét kell megadni.] azonosító kódok képzésére előírás [határidős, opciós, repó és SWAP ügylet esetén] a 9. (árfolyam) oszlopban az egységár meghatározása, HUF-ban kifejezve - kötvényeknél bruttó (és nem nettó) árfolyamból kiindulva; (példa van rá a kitöltési útmutatóban) - határidős, opciós, repó és SWAP ügylet esetén: a kötési árat kell jelenteni Ezekkel az előírásokkal, pontosításokkal egyértelműbbé és egységesebbé válik az adattartalom.

41 Változó táblák (2) 33LEZ OTC származékos piac – A nap során lezárt pozíciók adatai 33NYIPO OTC származékos piac – Nyitott pozíciók adatai a nap végén (Mindkét táblát a letétkezelési engedéllyel rendelkező befektetési szolgáltatók jelentik.) Havi helyett napi gyakoriságú lesz a két tábla, április 1-jétől. 2 új oszlop: a mögöttes termék megnevezése a mögöttes termék ISIN kódja (az ESMA FIRDS regiszterben szereplő kód) „A mögöttes termék típusa” oszlopban változik az értékkészlet, és egyértelműbbé, egységesebbé válik [az ESMA számú értesítésében szereplő kategóriák alkalmazásával – a kitöltési előírásokban link mutat a dokumentumra]. „Az ügylet megnevezése” oszlopban változik és zárttá válik az értékkészlet, amiből választani lehet. Az ügyleteket nem lehet összevonni. (Jelenleg van rá lehetőség.) A változtatások a pozíciók egyértelműbb azonosítását, a különböző adatszolgáltatók által jelentett adatok egységesebbé válását szolgálják és javítják az összehasonlíthatóságot.

42 Változó táblák (3) 31D1 Tájékoztató adatok (2) [havi gyakoriságú]
4 új sor: Az idegen tulajdonú értékpapírok állományából külön soron kell jelenteni az ügyfél részére vezetett értékpapírszámlán lévő állományt az egyéb értékpapír-állományt. Az aktív ügyfelek számát megbontva kell jelenteni aszerint, hogy miért minősülnek aktívnak: van egyenleg a számlájukon, nincs egyenleg a számlájukon, de valamilyen egyéb befektetési szolgáltatást vettek igénybe. 37G Informatikai adatok [negyedéves gyakoriságú] (A befektetési vállalkozások jelentik csak.) A felhőszolgáltatás igénybevételére vonatkozóan 12 sorból álló ismétlő blokk kerül a táblába (a jelenlegi 1 sor helyett). A változtatás a következő két ajánláson alapul: az MNB 4/2019. (IV.1.) számú ajánlása a közösségi és publikus felhőszolgáltatások igénybevételéről az Európai Bankhatóság december 20-i, a felhőszolgáltatóknak történő kiszervezésről szóló ajánlása (EBA/REC/2017/03). A fenti dokumentumok tartalmazzák a felhőszolgáltatás fogalmát, valamint az újonnan kért információk magyarázatát.

43 Kitöltési ELŐÍRÁSOK VÁLTOZÁSA
Olyan táblák esetében is változnak a kitöltési előírások, amelyek egyébként nem módosulnak. Az MNB honlapján ( ) a 4.1 pontban szereplő közérdekű kérdések és válaszok információtartalmát beépítjük a rendeletbe. A tapasztalatok, felmerült kérdések kapcsán további pontosítások történtek, az egységes értelmezés érdekében. MIFTR jelentés – kitöltési előírások Az értékpapírszámla vezetésére engedéllyel nem rendelkező befektetési szolgáltatóknak a táblát nem kell jelenteniük. Akik a jelentésre kötelezettek, azoknak a nemleges jelentést is küldeniük kell. Az ügyfélkódnál (11. oszlop), azon országok esetében, amelyek nem fogadták el a CONCAT használatát, az általuk meghatározott azonosítóval kell képezni az ügyfél azonosítóját (NATIONAL_ID), a MiFIR jelentéssel konzisztens módon.

44 KÉRDÉSEK

45 V. Pénzpiaci felügyeleti adatszolgáltatási MNB rendelet 2020
V. Pénzpiaci felügyeleti adatszolgáltatási MNB rendelet évi főbb változásai Pintér csilla statisztikai igazgatóság

46 Pénzpiaci MNB rendelet 1
1. Új adatszolgáltatás: Nincs 2. Változó adatszolgáltatások 2.1 Egyedi FINREP táblák Az egyedi FINREP táblák elsősorban a konszolidált FINREP táblákkal összhang változnak, emellett néhány egyéb felügyeleti igény is beépítésre került. A módosítások – az éven belüli egységes adatszolgáltatás érdekében – január 1-től kerülnek bevezetésre. SF02 Eredménykimutatás 3 új sor, amelyekben a betétbiztosítási és a szanálási alapba fizetett hozzájárulást, az ezekre képzett céltartalékot, illetve az egyéb adminisztrációs költségek közül kiemelten az IT költségeket kell jelenteni. SF Egyéb átfogó jövedelemmel szemben valós értéken értékelt pénzügyi eszközök instrumentum és ügyfélszektor szerinti részletezése, SF Amortizált bekerülési értéken értékelt pénzügyi eszközök instrumentum és ügyfélszektor szerinti részletezése A POCI hitelek esetében az IFRS 9 értékvesztési szakaszok közül az 1. szakasz (Stage 1) nem alkalmazható (új tilos mezők). SF0801 Pénzügyi kötelezettségek termék és ügyfélszektor szerinti részletezése 1 új sor, amelyen a lízingkötelezettségeket kell kiemelten bemutatni az „Egyéb pénzügyi kötelezettségek” közül („ebből” tételként). SF12 Hitelezési veszteségekre képzett értékvesztés és céltartalék változása 1 új oszlop, itt kell jelenteni a pénzügyi instrumentumok tárgyidőszaki (január 1-től a vonatkozási időszak végéig) kivezetéséből származó eredményhatást instrumentum, ügyfélszektor és IFRS9 stagek szerinti bontásban.

47 Pénzpiaci MNB rendelet 2.
SF1301 Kapott biztosítékok és garanciák ─ Biztosítékok és garanciák nem kereskedési céllal tartott hitelek és előlegek szerinti részletezése A konszolidált FINREP-el összhangban 2 új oszloppal és 4 új sorral egészül ki, 1 oszlop megnevezése módosul. Részletesebb fedezet típus bontás: az új oszlopokban az „ingó vagyontárgyak”, illetve az „értékpapírok” formájában fennálló fedezeteket kell jelenteni. Az új sorokban ún. „ebből” tételként kerülnek külön is bemutatásra a különböző típusú hitelek (pl. KKV hitel, kereskedelmi ingatlanhoz kapcsolódó hitel, fogyasztási hitel) mögötti fedezetek. SF13021 Az időszak alatt birtokbavétellel megszerzett és az adatszolgáltatás vonatkozási időpontjában a mérlegben szereplő biztosítékok állománya, SF13031 Birtokbavétellel megszerzett biztosítékok állománya A táblák alapját képező, konszolidált szintű F és F FINREP táblák helyett az EBA 2020-tól új, kibővített tartalmú táblákat (F , F ) vezet be, melyekkel összhangban kerülnek módosításra ezen táblák is. Azonban a konszolidált szintű bővebb adattartalomtól (könyv szerinti érték, kezdeti bekerülési érték, negatív érték változás) eltérően egyedi szinten továbbra is csak az átvett eszközök könyv szerinti értéke kerül bekérésre. SF1801-SF1803 Teljesítő és nem teljesítő kitettségek 12 új oszlop, amelyek által elemezhetővé válik a teljesítő és nem teljesítő kitettségek, a rájuk képzett értékvesztés és a kapcsolódó fedezetek IFRS9 stagek szerinti bontása egyedi szinten (a teljesítő minősítésen belül a Stage 1 és 2, a nemteljesítő minősítésen belül a Stage 2 és 3 kerül „ebből” tételként kiemelésre). Egy új oszlopban a nem teljesítő állományokból „defaulted” kategóriába tartozó kitettségekhez kapcsolódó értékvesztés összegét kell bemutatni. SF1901 – SF1903 Átstrukturált kitettségek Felügyeleti adatigény kielégítése érdekében 5 új oszloppal egészül ki: a nemteljesítő átstrukturált kitettségekből, a kapcsolódó értékvesztésből és fedezetekből kiemelten is be kell mutatni az IFRS 9 stage-ek szerinti Stage 2 és 3 szakaszba tartozó állományokat. Ezáltal nyomon követhetővé válik a minősítés és a számviteli kezelés közötti kapcsolat.

48 Pénzpiaci MNB rendelet 3.
2.2 Egyéb táblák C2H Befektetések 1 új oszlop, amelyben a valós értéken értékelt befektetésekre a kezdeti bekerülés óta elszámolt valós érték változás összegét kell szerepeltetni. CASHFLOW Cash-Flow jelentés, ACASHFLOW Anya Cash-Flow jelentés Változik a (A)CASHFLOWX05 „Nagy betétek” sor tartalma. A korábbi abszolút értékű limit (ügyletenként 5 milliárd forint feletti betételhelyezés egyedi ügyfelekkel kötött szerződés alapján) helyett relatív módon kerül meghatározásra a nagy betétek köre (az ILAAP módszertanhoz hasonlóan). A tárgynapot megelőző hó végi betétállomány 2,5%-át meghaladó betéttel rendelkező ügyfél(csoport) betétjeinek limit feletti részét kell jelenteni. Az egyes ügyfelek(ügyfélcsoportok) betétállományát az elmúlt havi maximum érték alapján kell megállapítani, és a limithez hasonlítani. Ebből adódóan a limit feletti betétállománnyal rendelkező ügyfelek, ügyfélcsoportok köre havonta állandó. Az útmutató részletes példákat tartalmaz. A CASHFLOW702 „MNB által, monetáris politikai ügyletek keretében elfogadható fedezetek” sor kettéválik; az induló állomány és első napos változás elkülönítésére egy új sor kerül beszúrásra. Továbbá az előírásokban pontosításra kerül, hogy itt a mérlegbe fel nem vett, illetve a következő napon visszaszolgáltatandó kapott biztosítékokat is szerepeltetni kell. Gyakori hibák - A repó ügyleteknél a készpénz lábat (CASHFLOWx03) és az értékpapír lábat (CASHFLOW7022) is jelenteni kell. - A repó aktív / passzív jellegét a bank saját szempontjából kell megítélni (pl. az AKK passzív repó tenderén részt vevő bank aktív repó ügyletet köt). Aktívnak tekintendő az értékpapír fedezet biztosítása melletti hitelfelvétel, amely termin lábán pénzkiáramlás és értékpapír beáramlás van. 5B Bankközi állományok adatai A „Hátrasorolt kötelezettségek” oszlop törlésre, a kitöltési előírások pontosításra kerülnek az 5B és az SF0801 felügyeleti jelentések közötti összhang és az adatminőség javítása érdekében.

49 Pénzpiaci MNB rendelet 4.
9FA és 9FB Fogyasztói panaszügyekre vonatkozó adatok I. és II. Az évközben felmerült adatszolgáltatói kérdések kapcsán a kitöltési előírások kiegészülnek a pénzpiaci és a tőkepiaci kártérítés fogalmával, valamint az olyan megszűnt szerződéshez kapcsolódó panasz jelentésére vonatkozó szabályokkal, ahol a megszűnt szerződésből már nem áll fenn követelés (kiegyenlítésre került). Ebben az esetben a panaszt a megszűnt szerződés típusának megfelelő kategóriában (9FA11-9FA19 sor) szükséges jelenteni. 9I Informatikai adatok A közösségi és publikus felhőszolgáltatások igénybevételéről szóló 4/2019. (IV. 1.) MNB ajánlással, illetve a felhőszolgáltatóknak történő kiszervezésről szóló EBA ajánlással (EBA/REC/2017/03) összefüggésben részletesebb információkat kell jelenteni a felhőszolgáltatásokról. 9R2 Banki könyvi kamatlábkockázat ─ Kamatkockázati eredmények A táblában a kamatkockázati eredményeket a kötelező devizák (HUF, EUR, USD) mellett a jelentős devizákra is jelenteni kell (jelentős devizák: a jelentett devizanemek eszközeinek vagy forrásainak összesített értéke eléri vagy meghaladja az összes eszköz vagy forrás értékének 90%-át.) A tábla kiegészül 3 új oszloppal, amelyben további 3 jelentős devizanem jelenthető. P_02.07 Finanszírozási terv ─ Hitelvásárlás, kifuttatás és elidegenítés 2 sor (P_ és P_ ) megnevezése módosul a P_01.01 táblával való összhang érdekében („Értékvesztett hitelek” helyett „Értékvesztés”). Emellett a kitöltési előírásokban pontosításra kerül, hogy a táblában a jövőbeli időpontokra tervezett állományokat és nem azok állományváltozását kell szerepeltetni. Több tábla esetében a kitöltési előírások pontosításra, kiegészítésre kerültek (pl. GYIK beépítése, időközben felmerült adatszolgáltatói kérdések).

50 Pénzpiaci MNB rendelet 5.
2.3. Termékismertető adatszolgáltatás Hitel- és pénzügyi lízingtermékek (9HA-9HS) A „Kamatozás típusa” mező „Kamatváltozás gyakorisága” mezőre módosul. Ezzel összhangban a mező értékkészlete is változik: a korábbi „változó/fix” helyett „futamidő alatt nem változhat, 1 havonta, 3 havonta, 6 havonta, évente, 3 évente, 5 évente, 10 évente, 15 évente, illetve a jegybanki alapkamat változásakor”. A kitöltési előírások kiegészítésre kerülnek a kombinált termékek (folyószámlahitel-szerződés vagy hitelkártya-szerződés alapján rendelkezésre tartott hitelkeret terhére igénybe vehető, előre meghatározott futamidejű és egyenletes törlesztésű kölcsön) jelentésére vonatkozó részletszabályokkal. Az egyes termékek új adattartalomnak megfelelő felülvizsgálatát, ősfeltöltését február 1-jei állapotra vonatkozóan január 31-ig kérjük elvégezni. Kérdések:

51 Pénzpiaci MNB rendelet 6.
3. Megszűnő adatszolgáltatások 7I A hitelintézet konzorciális hitelezési tevékenységének adatai (negyedéves) HITREG adatszolgáltatás bevezetése miatt 8PBF Fedezetek, biztosítékok és egyéb mérlegen kívüli tételek (negyedéves) 11AC Szövetkezeti hitelintézetek tagságával és részjegyállományával kapcsolatos adatok (negyedéves) A Szövetkezeti Integráció átalakulására tekintettel. 14IA, 14IB Következő év végére várható állományok (IFRS) – Mérleg, Eredmény (éves) A finanszírozási terv adatszolgáltatás mellett a mérleg és eredmény tervadatokra vonatkozó felhasználói igény megszűnik. SFNY0101-SFNY46 ill. KFNY0101-KFNY46 IFRS összehasonlító (nyitó) adatok (egyedi ill. konszolidált) (éves) A teljes hitelintézeti szektor évi IFRS-re áttérésére tekintettel, már nem lesz új áttérő.

52 KÉRDÉSEK

53 VI.1. A BSI új negyedéves adatszolgáltatás bevezetése nagy tamás pénzügyi rendszer elemzése IGAZGATÓSÁG

54 BSI – Banki konjunktúrafelmérés
Cél A bankok konjunktúraérzetének és stratégiai terveinek megismerése, valamint egy bankrendszeri hangulatindex, a Bank Sentiment Index létrehozása. Kitöltők A hazai hitelintézeti szektor, azaz a bankok és fióktelepek (nem konszolidáltan). Témák A bankok üzleti stratégiája, jövedelmezőségi, hitelaktivitási és portfólióminőségi várakozásai, eszköz-forrás menedzsmentje és általános gazdasági kilátásai. Rendszeresség Negyedéves A második és a negyedik negyedévet követően a teljes kérdőívet, míg az első és a harmadik negyedévet követően csupán az 1. táblát (Általános konjunktúraérzet) kell tölteni. 2019. októberben és januárban már szívességi alapon kérjük a teljes kérdőív kitöltését (erről a Pénzügyi Rendszer Elemzése Igazgatóság nevében érkezik felhívás). Határidő T+20. munkanap

55 KÉRDÉSEK

56 VI.2. A D10 új negyedéves adatszolgáltatás bevezetése Zágonyi Ádám digitalizációs IGAZGATÓSÁG

57 AZ új d10 adatszolgáltatás lehetőséget ad a banki digitalizáció mélyrehatóbb visszamérésére
Vállalatok Lakosság Kormányzat Non-profit intézmények A digitalizációs szint felmérése során: A használaton túl a számlanyitás módja is számít; A fizetési forgalmon mellett a megtakarítási számlák nyitásának és használatának módja is hasznos információtartalommal bír. Önkormányzatok Az adatszolgáltatás intézményi köre Szektorspecifikus adatelemzés lehetősége Forrás: MNB.

58 KÉRDÉSEK

59 VI.3. Az E65 új napi jelentés bevezetése HORVÁTH DÁNIEL MONETÁRIS POLITIKA ÉS PÉNZPIACI ELEMZÉS IGAZGATÓSÁG

60 E65 tábla – Napi jelentés repo és repo jellegű tranzakciókról
Motiváció: BUBOR reform során kapott banki kommentek Likviditás elosztásában a korábbiaknál nagyobb szerepe lehet a repo ügyleteknek 2018. őszi repo piacfejlesztő lépések ÁKK repo aktivitás növekedése Cél: A fedezetlen bankközi piachoz hasonlóan, napi frekvenciájú monitoring a fedezett pénzpiaci ügyletek mennyiségének és kamatkondícióinak alakulásáról.

61 E65 - Előzmények, fő paraméterek
E06: Napi értékpapírszámla ügyletek KELER-től E60: Havi repo adatszolgáltatás állományokról K02-K12: Napi jelentés fedezetlen bankközi ügyletekről E65: Napi frekvencia E60 mintájára, kiegészítve új mezőkkel Adatszolgáltatók: Bankok, szakosított hitelintézetek, az ezen típusú EGT-fióktelepek T+2 beadás az első évben, ami a következő években korábbra tolódhat

62 KÉRDÉSEK

63 vi.4. P23 új havi adatszolgáltatás bevezetése és a P26 havi adatszolgáltatás változásai
belházyné illés Ágnes Készpénzlogisztikai igazgatóság

64 ÚJ ADATSZOLGÁLTATÁS (P23)
Az adatszolgáltatás tartalma A bankjegy-visszaforgató és –befizető gépek által feldolgozott forint bankjegyek mennyisége, A „hagyományos” ATM-eken és a fióki pénztárakban forgalomba hozott forint bankjegyek mennyisége Adatszolgáltatók köre Bankok, ezen típusú EGT-fióktelepek Adatok Címletenkénti darabszám Gyakoriság Havi, tárgyidőszakot követő 10. munkanap A bankjegy-visszaforgató és –befizető gépek, ATM-ek meghatározása 19/2019. (V. 13.) MNB rendelet a bankjegyek feldolgozásáról, forgalmazásáról, valamint hamisítás elleni védelmével kapcsolatos technikai feladatokról

65 módosuló ADATSZOLGÁLTATÁS (P26)
Új adattartalom A feldolgozásra beszállított bankjegyek forráshely típus szerinti megbontása (banki/postai fiók, kereskedelmi tevékenységet végző vállalkozás, bankjegy-befizető gép, egyéb) Külön blokkban a bankjegy-visszaforgató gépekből beszállított bankjegyek Megszűnő adattartalom Megújított/nem megújított bankjegyek szerinti megbontás Adatszolgáltatók köre Pénzfeldolgozási tevékenység végzésére vonatkozó engedéllyel rendelkező szervezetek és kijelölt hitelintézetek Adatok Címletenkénti darabszám Gyakoriság Havi, tárgyidőszakot követő 10. munkanap A bankjegy-visszaforgató és –befizető gépek, ATM-ek meghatározása 19/2019. (V. 13.) MNB rendelet a bankjegyek feldolgozásáról, forgalmazásáról, valamint hamisítás elleni védelmével kapcsolatos technikai feladatokról

66 KÉRDÉSEK

67 VI.5. P70 új eseti adatszolgáltatás bevezetése Csapó beáta Pénzügyi infrastruktúrák igazgatóság

68 AZ ADAT BEKÉRÉSÉNEK INDOKA ÉS CÉLJA
P70 - A célra rendelt interfész egyes követelményeinek nemteljesítésére vonatkozó új, eseti adatszolgáltatás ÉRINTETTEK KÖRE Azon pénzforgalmi szolgáltatók, akik az SCAr. 33. cikk (6) bekezdésében említett, tartalékmechanizmus létesítése alóli mentességgel rendelkeznek. AZ ADAT BEKÉRÉSÉNEK INDOKA ÉS CÉLJA Az erős ügyfél hitelesítésre és biztonságos kommunikációra vonatkozó szabályozói technikai rendelet (SCAr.) 33. cikk (7) bekezdése szerint a felügyeleti hatóságok visszavonják a tartalékmechanizmus alóli mentességet, ha a számlavezető pénzforgalmi szolgáltatók az SCAr. 33. cikk (6) bekezdés a) és d) pontjaiban meghatározott feltételeket, több mint két egymást követő naptári héten át nem teljesítik. Ahhoz, hogy az MNB figyelemmel tudja kísérni a célra rendelt interfész és a saját pénzforgalmi szolgáltatásait igénybe vevő ügyfelei számára a fizetési számlájukhoz való közvetlen online hozzáférés céljából rendelkezésre bocsátott interfész(ek) rendelkezésre állásának és teljesítménymutatóira vonatkozó feltételek több, mint két egymást követő naptári héten át tartó nem teljesülését.

69 EGYÉB FONTOS INFORMÁCIÓK
P70 - A célra rendelt interfész egyes követelményeinek nemteljesítésére vonatkozó új, eseti adatszolgáltatás MIKOR KELL BENYÚJTANI? A nemteljesítést követő munkanap GYAKORISÁG Eseti adatszolgáltatás BENYÚJTÁS MÓDJA ERA rendszer, űrlap - fokozott biztonságú vagy minősített elektronikus aláírással ellátva EGYÉB FONTOS INFORMÁCIÓK A nemteljesítés fogalmába beletartozik a tartalékmechanizmus létesítése alóli mentesítési beadványban szerepeltett célra rendelt interfészre vonatkozó rendelkezésre állási és teljesítmény mutatók, illetve a szolgáltatási célértékek nemteljesülésének folyamatos és együttes fennállása is.

70 KÉRDÉSEK

71 VI.6. A P71 és P72 új eseti adatszolgáltatások bevezetése harkácsi gábor Pénzügyi infrastruktúrák igazgatóság

72 AZ ADAT BEKÉRÉSÉNEK INDOKA ÉS CÉLJA
P71 - Műveletikockázat-elemzésen alapuló kivételek alkalmazásának megszüntetése, illetve újraalkalmazása ÉRINTETTEK KÖRE A számlavezető pénzforgalmi szolgáltatók, és ezen típusú EGT-fióktelepek (amennyiben alkalmaznak kockázat alapú kivételkezelést) AZ ADAT BEKÉRÉSÉNEK INDOKA ÉS CÉLJA Az SCAr. 20. cikke szerint az érintetteknek: azonnal jelenteni kell, ha az SCAr. mellékletben meghatározott táblázatban feltüntetett fizetésiművelet-típusok bármelyike esetében a megfigyelt csalási arányok egyike meghaladja az alkalmazandó referencia csalási arányt Fontos: a jelentésben csatolni kell azon intézkedések leírását, amelyeket el kívánnak fogadni annak érdekében, hogy helyreállítsák a megfigyelt csalási arányuknak az alkalmazandó referencia csalási aránynak való megfelelését. azonnal meg kell szüntetni a kivétel alkalmazását minden olyan fizetésiművelet-típus esetében, amelynél a megfigyelt csalási arány két egymást követő negyedévben meghaladja az alkalmazandó referencia csalási arányt. ha újra alkalmazni kívánják a megszüntetett kivételt, az újraalkalmazás tervezett időpontját megelőző 5. munkanapig ezt jelenteniük kell az MNB felé. Fontos: a kivétel újbóli alkalmazásához bizonyítaniuk kell, hogy a megfigyelt csalási arányuk megfelel az adott kivételi küszöbérték-tartományban alkalmazandó referencia csalási aránynak.

73 P71 - Műveletikockázat-elemzésen alapuló kivételek alkalmazásának megszüntetése, illetve újraalkalmazása MIKOR KELL BENYÚJTANI? Azonnal, amikor a kódlista szerinti bármelyik tranzakció típus esetében a kacsolódó számított csalási arány egyike meghaladja az alkalmazandó referencia csalási arányt Azonnal, amikor a tranzakció típusok bármelyike esetében két egymást követő negyedévben (180 nap) a számított csalási arány meghaladta az SCAr. szerinti referencia csalási arányt, és ez alapján az adatszolgáltató megszüntette a műveletikockázat-elemzésen alapuló kivételek alkalmazását Újraalkalmazás tervezett időpontját megelőző 5. munkanap, amikor a pénzforgalmi szolgáltató újra alkalmazni kívánja, illetve alkalmazza a korábban megszüntetett kivételeket GYAKORISÁG Eseti adatszolgáltatás BENYÚJTÁS MÓDJA ERA rendszer, űrlap - fokozott biztonságú vagy minősített elektronikus aláírással ellátva EGYÉB FONTOS INFORMÁCIÓK Kódlista tranzakció típusok: UTALAS Egyedi átutalás CSOPUTAL Csoportos átutalás RENDSZ Rendszeres átutalás AZUTAL Azonnali átutalás NETES Távoli elektronikus kártyaalapú fizetések

74 AZ ADAT BEKÉRÉSÉNEK INDOKA ÉS CÉLJA
P72 - A célra rendelt interfésszel kapcsolatos rendkívüli intézkedést igénylő problémák ÉRINTETTEK KÖRE Pénzforgalmi szolgáltatók, és ezen típusú EGT-fióktelepek AZ ADAT BEKÉRÉSÉNEK INDOKA ÉS CÉLJA Az SCAr. 33. cikk (3) bekezdése szerint a pénzforgalmi szolgáltatóknak haladéktalanul jelenteniük kell az MNB felé az (1) bekezdésben leírt, a célra rendelt interfészekkel kapcsolatos problémákat (nem tervezett elérhetetlenség, összeomlás, harmadik fél szolgáltatók akadályoztatása) Fontos: teljesítménymutatókkal kapcsolatos adatszolgáltatás: P70 BENYÚJTÁS MÓDJA ERA rendszer, űrlap - fokozott biztonságú vagy minősített elektronikus aláírással ellátva MIKOR KELL BENYÚJTANI? Haladéktalanul (értelmezésünk szerint összhangban a P64-es súlyos incidensekre vonatkozó jelentéssel azt jelenti, hogy észlelést követő 4 órán belül jelenteni kell. ) Nem tervezett elérhetetlenség vagy összeomlás bekövetkezése akkor feltételezhető, ha a harmadik fél szolgáltatók szolgáltatásuk nyújtása céljából való információ-hozzáférés iránti öt egymást követő kérésre 30 másodpercen belül nem érkezik válasz. Akadályoztatás: SCAr. 32. cikk (3) szerint azon számlavezető pénzforgalmi szolgáltatók, amelyek célra rendelt interfészt hoztak létre, biztosítják, hogy ez az interfész ne akadályozza a megbízásos online átutalási és a számlainformációkat összesítő szolgáltatások nyújtását.

75 KÉRDÉSEK

76 VI. 7. Az alapvető feladatokhoz kapcsolódó adatszolgáltatások 2020
VI.7. Az alapvető feladatokhoz kapcsolódó adatszolgáltatások évre tervezett egyéb változásai JUHÁSZ KATALIN statisztikai IGAZGATÓSÁG

77 MÓDOSULÓ ADATSZOLGÁLTATÁSOK i.
A felügyelési feladatok ellátását szolgáló adatigény A hitelintézetek saját tulajdonában lévő értékpapírok állományának havi adatai (E22) A hitelintézetek saját tulajdonában lévő értékpapírok állományának napi adatai (E24) A táblák szerkezetében észszerűsítő átrendezések mellett a kitöltési előírások egyértelműsítésére, valamint több esetben példákkal való kiegészítésére került sor. A fedezeti pool típusok között megkülönböztetésre kerültek a központi banki fedezetbe vont, illetve az óvadéki repó ügyletek fedezeti állománya is, a kódlista módosítása révén. A pénzügyi stabilitási alapvető feladatot szolgáló adatigény 2. Nyújtott vállalati és háztartási hitelek hitelkockázati adatai (L11) A HITREG adatszolgáltatás bevezetése kiváltja a hitelintézetek L11 adatszolgáltatási kötelezettségét. Tekintettel arra, hogy az adatszolgáltatói körbe 2020-tól kizárólag a pénzügyi vállalkozások fognak tartozni, az adatszolgáltatói kör mellett a kitöltési előírások is pontosításra kerültek.

78 MÓDOSULÓ ADATSZOLGÁLTATÁSOK iI.
M jelű adatszolgáltatások Az M jelű adatszolgáltatások táblaképe 2020-tól nem változik, ugyanakkor az M04 MNB azonosító kódú adatszolgáltatásban a finanszírozási kockázati elemzések támogatására a „Hátralévő lejárat" kódlistában az 0-1 év lejárati besorolás kódeleme helyett négy, részletesebb bontású kód kerül bevezetésre (0-30 nap, nap, nap, nap).

79 KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET!


Letölteni ppt "Statisztikai igazgatóság"

Hasonló előadás


Google Hirdetések