Szakkollégium fejlesztése a művészeti nevelés és a fenntarthatóság pedagógiája szolgálatában Hagyományaink megjelenítése komplex művészeti nevelésben Várszeginé.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Hull a pelyhes fehér hó…”
Advertisements

Pünkösd és Szent Iván-napja
Ünnepek.
Vizuális képességek fejlődése
Matematika kompetencia
A néprajz, mint modultantárgy Szanyi Mária Szanyi Mária néprajzkutató néprajzkutató november 16.
A Bálint Márton Általános és Középiskola
Európai fiatalok- hasonlóságok és különbségek. Pedagógiai módszerek:  tanórán kívüli foglalkozások  előadások, beszámolók, kérdőívek  nyelvi előkészítés.
A holokauszt tanítása iskolámban
Készítette: Pánczél Emiliána Dolóresz 
PÓTFELVÉTELI AUGUSZTUS MŰVÉSZETI, NEVELÉS- ÉS SPORTTUDOMÁNYI KAR.
H Ú S V É T P R O J E K T TÁMOP pályázat
Széchenyi tehetségműhely
KÓRÓGYI HAGYOMÁNYOK ÉS SZOKÁSOK
Farsang Farsang és busójárás.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Reményik Sándor: Pünkösdi szomorúság
A húsvét.
Húsvéti kutak.
Ha a gyerekek bátorítva élnek, megtanulnak bízni.
„Let’s speak!” angol nyelvi diákkör Jónás Lászlóné.
Húsvéti miserend a szécsényi Ferences Templomban
Húsvéti ünnepkör Tavaszi népszokások.
Vízkereszt és farsang.
A karácsonyi ünnepkör.
A játék.
Család, családi munkamegosztás
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
Million 500, , ,000 64,000 32,000 16,000 8,000 4,000 2,000 1, Legyen ön is ünnepmilliomos.
Kastélykert Körzeti Óvoda
Népköltészet 002.
A kerettantervek fejlesztése
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Vetélkedés a pünkösdi királyságért A falu népe kiment a tisztásra vagy a legelőre, ahol lófuttatást, bikával való viaskodást tartottak, összemérték erejüket,
Készítette: Mgr. Szarka Zsuzsanna
Fehér Patrik 6.A Húsvét.
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Állami jelképekről és ünnepekről” szóló, 3. főtörvény.
FARSANG 8.c.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Környezetismeret 2. osztály
A Biblia.
Zene: Alan Jackson - I’m a Fool for you
Összeállítója: Farkas István
2.2. A karácsonyi szokáskör
PROGRAM.
TÁMOP / Az Eötvös Károly Megyei Könyvtár és Közművelődési Intézet részvétele a tanórán kívüli nevelési feladatok ellátásában szakkörök.
Megyeri Úti Általános Iskola Jónás József 5.A
Húsvét © Németh György.
Ünnepek © Németh György.
A néphagyományok, jeles napok, ünnepi szokások szerepe az óvodai nevelésben
Palóc népszokások A Novohrád-Nógrád Geopark értékei – oktatási segédanyag A népszokások legtöbbje az elmúlt évtizedekben megszűnt a mindennapi élet része.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Hagyományápoló munkafüzet felhasználási lehetősége
Csépai cigány hagyományok és megjelenítésük az óvodai nevelésben Készítette: Szabóné Bódi Dorina Óvodapedagógus Témavezető: Dr. Rigó Róbert főiskolai docens.
Általános tájékoztatás Körzetünk Feál1-2. évfolyam Darus3-8. évfolyam „Gurulós módszer” Általános osztály (a) - projektoktatás Emelt óraszámú matematika.
Készítette: Bogdán Renáta 10.o. Klebelsberg Tehetségpont Kutató Diákok Önképző Köre.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
A keresztyén világ legfontosabb ünnepe
A farsang szó hallatán szinte mindenkiben az álarcosbálok, táncos mulatságok hangulata, a jelmezes felvonulások színes kavalkádja elevenedik meg. Már a.
DARUS a gyermekekért.
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
A dajka a nevelés folyamatában
Készítette: Kormos Klaudia
Pünkösd.
Készítette: Falusi Renátó
DARUS a gyermekekért.
Határtalan Egészségnevelés Lehetőségei Program
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

Szakkollégium fejlesztése a művészeti nevelés és a fenntarthatóság pedagógiája szolgálatában Hagyományaink megjelenítése komplex művészeti nevelésben Várszeginé dr. Gáncs Erzsébet Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar Munkaszám: Azonosító szám: NTP-SZKOLL

Hagyományaink megjelenítése komplex művészeti nevelésben  Történeti háttér  Fejlesztési területek tagolása  Témakörök  Foglalkozások szerkezeti felépítés

Hagyományaink megjelenítése komplex művészeti nevelésben  Témák tagolása  Célok  Felhasználási terület  Háttér  Ajánlott feldolgozási mód  Eszközök, anyagok  Változatok  Kiegészítés  Értékelés  KVÍZ

Hagyományaink megjelenítése komplex művészeti nevelésben  Témakörök  Farsang  Tavaszvárás – Húsvét  Májusfa – Zöldágjárás – Pünkösd  Aratástól a kenyérig – Szüret – Búcsú  Márton nap  Advent – Luca napja – Betlehem  Regölés  Újév - Vízkereszt

Hagyományaink megjelenítése komplex művészeti nevelésben - Farsang  Célok  társas szórakozás kultúrájának fejlesztése  magában a játékban foglalkoztatott képességek fejlődése  Felhasználási terület  Technika életvitel  Rajz és vizuális kultúra  Ének-zene  Tánc és dráma tananyagokból ötvözött komplex felkészülés után  tanórán kívüli „szabadidős” foglalkozás (klubdélután, farsangi bál)

Hagyományaink megjelenítése komplex művészeti nevelésben - Farsang  Háttér  Vízkereszt  Talalaj vasárnap  Sardó vasárnap  Húshagyó kedd  Hamvazó szerda  Torkos csütörtök  Szokások  tikverőzés, sardózás, busójárás, rönkhúzás, bőgőtemetés, ördög betlehemes, Bacchus-játékok

Hagyományaink megjelenítése komplex művészeti nevelésben - Farsang  Ajánlott feldolgozási mód  Maszkabál  Néptánc  Állatok a zenében  Eszközök, anyagok  Jelmezkészítés  Báli tartozékok  Változatok  Fánksütés  Ördögűző játékok

Hagyományaink megjelenítése komplex művészeti nevelésben - Farsang  Értékelés  Beszélgetés  Élményszerzés  Alkotások sikeressége  KVÍZ

Hagyományaink megjelenítése komplex művészeti nevelésben - Farsang  Állítsd sorrendbe!  hamvazó szerda  talalaj vasárnap  Torkos csütörtök  Sardóvasárnap  farsang farka  Melyik nem farsangi szokás?  Regölés  Tikverőzés  Busójárás  Sardózás  fordított lakodalom  Kik szoktak sárdóznyi?  Lányok  Legények  Gyerekek  Felnőttek  öregek  Kinek a szokása a talalaj- vasárnap?  Lányok  Legények  Gyerekek  Felnőttek  öregek  Mikor van farsang?  Melyik állat nem jelenik meg az alakoskodás alkalmával?  Medve  Ló  Oroszlán  Gólya  kecske

Hagyományaink megjelenítése komplex művészeti nevelésben – Kiszejárás, Húsvét  Célok  társas szórakozás kultúrájának fejlesztése  Hagyományok megismerése/felelevenítése/ápolása  Babonák iránti érdeklődés felkeltése  Felhasználási terület  Technika életvitel (kiszebáb elkészítése)  Rajz és vizuális kultúra  Ének-zene (népdalok, gyerekdalok)  „Szabadidős” foglalkozás (a kiszebáb elégetése, táncmulatság)

Hagyományaink megjelenítése komplex művészeti nevelésben – Kiszejárás, Húsvét  Háttér:  Nagyhét  Virágvasárnap  Nagycsütörtök  Nagypéntek  Nagyszombat  Húsvét  Húsvétvasárnap  Húsvéthétfő  Fehérvasárnap

Hagyományaink megjelenítése komplex művészeti nevelésben – Kiszejárás, Húsvét  Eszközök, anyagok  Kiszebábhoz kereszt alakú fa  Tömőanyag (szalma)  Madzag/kötél  Ruhaalapanyag a felöltöztetéshez  Érdekességek  Kiszebáb égetése, vízbe vetése  Kitáncolás  Jóslás - férjhezmenetel

Hagyományaink megjelenítése komplex művészeti nevelésben – Kiszejárás, Húsvét  Mikor van kiszejárás?  Hol terjedt el?  Mi a kisze valójában?  Mit ünnepelnek zöldághajtáskor?  Mit jelent ha visszafordul a kiszebábú?  Melyik tájegységre jellemző?  Kik végzik a zöldághajtást?  Miből készül a kiszebáb?  Mi történik a kiszebábbal?  Mit jelképez Konc király és Cibere vajda?  Mire utal a Cibere vajda neve?  Mikor „harcol” a két szereplő?  Ki kerül ki győztesen?  Napjainkban hol maradt fenn ez a szokás?

Hagyományaink megjelenítése komplex művészeti nevelésben – Kiszejárás, Húsvét  Állítsd sorrendbe!  Húsvétvasárnap  Virágvasárnap  Húsvéthétfő  fehérvasárnap  Melyik nem húsvéti szokás?  Kiszehajtás  Tikverőzés  Komálás  Villőzés  kántálás  Kik szoktak komatálat készíteni?  Legények  Leányok  Gyerekek  Felnőttek  Öregek  Kik szoktak kántálni?  Legények  Leányok  Gyerekek  Felnőttek  Öregek  Mikor van húsvét?  Melyik ételt nem rakják a komatálba?  Hímes tojás  Húsvéti sonka  Bor  Gyümölcs  sütemény

Hagyományaink megjelenítése komplex művészeti nevelésben - Pünkösd

 Célok  társas szórakozás kultúrájának fejlesztése  magában a játékban foglalkoztatott képességek fejlődése  Felhasználási terület  Technika életvitel  Rajz és vizuális kultúra  Ének-zene  Tánc és dráma tananyagokból ötvözött komplex felkészülés után  tanórán kívüli „szabadidős” foglalkozás

Hagyományaink megjelenítése komplex művészeti nevelésben - Pünkösd  Háttér  Pünkösdi királyság  Pünkösdi királynéjárás  Pünkösd vasárnap  Pünkösd hétfő  Szokások  Királyválasztás, Királynéjárás (Királynéválasztás), Pünkösdölés, Pünkösdi fürdetés, Termésjóslás

Hagyományaink megjelenítése komplex művészeti nevelésben - Pünkösd

1. Milyen ünnep a pünkösd? 2. Sorolj fel a jellegzetes népszokásokból hármat! 3. Mikor ünnepeljük a pünkösdöt? 4. Írj három versenyjátékot a pünkösdi királyválasztásról! 5. Hány fő mozzanatból áll a királynéjárás?