M ÓZES ÖT KÖNYVE (T ÓRA, P ENTATEUCHUSZ ). Á LTALÁNOS MEGJEGYZÉSEK a.) Kánoni helye - az Ószövetség (TM, LXX) 5, egymással összefüggő könyvvel kezdődik.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

A rossz titka.
Készítette : Mgr. Meleg Mária hittanár
Az Ószövetség könyvei.
Krisztus uralma alatt élni 1. András hadművelet Johan Lukasse írása nyomán Megváltóm és Királyom.
Copyright B. McNutt A BIBLIA rövid vázlata Copyright B. McNutt
Értékeld az elmúlt évet: •Istenhez való hűséged, •a kegyelem megélése és •szíved szándékai alapján. 1.
A munka, mint teremtettségünk része Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) Próbaidős tag KÁTÉ 2010/ 5. rész.
A pasaréti református templom írásos úrasztali terítője
férfivá és nővé teremtette őket.
Mózes I. könyve 1. rész    Szent Biblia alapján (Károli fordítás)
Készítette: Barta Krisztina
Várkonyi Nándor látomása az emberi kultúra kialakulásáról Konzulens: VERÓK ATTILAKészítette: DEÁK KRISZTINA egyetemi adjunktus informatikus könyvtáros.
A zsidó kultúra Vallás.
A test teológiája 1. előadás A férfi és a nő eredeti egysége
Az Ókori Kelet világnézete
A HÚSVÉTI IDŐ SZIMBÓLUMAI
A középkori filozófia főbb kérdései
Keresztény tanítás Jézus Krisztusról
Lekció: 2Móz 20, 1-17  1Akkor mondta el Isten mindezeket az igéket: 2Én, az ÚR, vagyok a te Istened, aki kihoztalak Egyiptom földjéről, a szolgaság házából.  
Mózes 1. könyve A termtésről
Nagyböjt első hete.
Készítette: Jon A. Palmer
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Apokalipszis 12/C.
A Biblia.
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
A millennium Tanulmányok a Jelenések könyvéről:
Mert ha az egynek bűn(be)esése folytán a halál uralomra jutott az által az egy által, sokkal inkább uralkodnak majd az életben az egy Jézus Krisztus által.
TEREMTÉS Dunaújvárosi Evangélikus Gyülekezet október Ács Sándorné agrármérnök.
Egyéni és közösségi panaszénekek az Ószövetségben és a mezopotámiai szövegekben.
Mózes öt könyve (Tóra, Pentateuchusz)
Szombat? Úr napja? Munkaszüneti nap?
Mózes első könyve. Mózes első könyve Előadó: Zarka Péter.
Bábel tornya.
Az üdvtörténet bevezetője.
A Bábel tornya A Bábel tornya (más néven a bábeli torony) a Biblia egy ószövetségi leírásában szerepel, mely arról számol be, hogyan jöttek létre a világ.
BIBLIAI SZABADEGYETEM
Sámuel első és második könyve
MÍTOSZ A vízözön (pusztulásmítosz) (Részlet a Teremtés könyvéből)
„Emlékezz meg a nyugalom napjáról…”
1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.
Az Ige Liturgiája Olvasmány Mózes első könyvéből Kezdetben teremtette Isten az eget és a földet. Így szólt Isten: «Teremtsünk embert képmásunkra. Isten.
1. A „két történet” összevetése /1. ( Ter 1,  Ter 2, 4-9 (10-14) ) a) H ASONLÓSÁGOK : – Az ember Isten „alkotása”, „teremtménye”. – A férfi.
A bűnbeesés („ősbűn”) és az áteredő bűn. 1. A bűnbeesés bibliai elbeszélése /1. a) A szöveg helye és célja. - Rögtön a teremtés leírása után található.
A világ teremtése. Isten az első napon megteremtette az eget és a földet. Első nap.
A tényleges prófétai hagyomány - „későbbi próféták”
Kialakulása, nyugati és keleti
A. Az „Ige” kifejezés. János evangélista Jézus Krisztusról mint az „Igéről” ír: - a görög szövegben a Logosz szó szerepel. János a görög filozófiából veszi.
Szentírástudomány a szövegkritika: Fordítások
5. évfolyam – 2. téma Ókori Kelet.
A kivonulás és „Izrael függetlenségi nyilatkozata”
A babiloni fogság.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Mihalec Gábor és Csizmadia Róbert Adventista Családi Szolgálatok
JÓ REGGELT ! 4.
Értékeld az elmúlt évet:
Prédikátor könyve. Prédikátor könyve
Az élet tisztelete 6. Parancsolat „Ne ölj!” 2 Mózes 20, 13.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
III. Szakadék Isten és az ember között:
BIBLIAI SZABADEGYETEM
A teremtő és gondviselő Atya
B) A Megváltó Isten, Jézus Krisztus váltságműve
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
NEM JÓ AZ EMBERNEK EGYEDÜL? HÁZASSÁG.
3. parancsolat Ne mondd ki hiába Istenednek, az Úrnak a nevét, mert nem hagyja az Úr büntetés nélkül azt, aki hiába mondja ki a nevét! (2Móz 20,7)
Vágyaink és kívánságaink
Ókori közel-keleti vallások
Előadás másolata:

M ÓZES ÖT KÖNYVE (T ÓRA, P ENTATEUCHUSZ )

Á LTALÁNOS MEGJEGYZÉSEK a.) Kánoni helye - az Ószövetség (TM, LXX) 5, egymással összefüggő könyvvel kezdődik - elbeszélések: időbeli sorrendben a világ teremtésétől Mózes haláláig b.) Elnevezése - Tóra („tanítás”) - életrend - Mózes 5 könyve (hagyományos mózesi szerzőség) - Pentateuchusz (Tertullianus; Kr. e. II. sz.) penta + teukhé = „öt tekercs” – öt tekercsből álló könyv egységes műként keletkezett – gyakorlati okokból osztották öt részre (bár a tartalommal is kapcsolatos ez a szétbontás) c.) Az egyes könyvek elnevezése - a zsidók a kezdő főnévi vagy igei formával jelölik a könyveket (pl. Teremtés könyve: bərêšît = „kezdetben”) - a görög fordítás elnevezései valamit kifejeznek a tartalomból – ezeket vették át latin közvetítésével az európai nyelvek: Teremtés könyve (Genesis), Kivonulás könyve (Exodus), Leviták könyve (Leviticus), Számok könyve (Numeri), Második Törvénykönyv (Deuteronomium)

A Z 5 MÓZESI KÖNYV MEGKÖZELÍTÉSE a.) Szerkezete nagy vonalakban - Ter fej.: Az univerzum eredete - Ter 12. fej - [Kiv; Lev; Szám] MTörv 34.fej.: Izrael eredete Ter fej.: A pátriárkák Kiv / Lev / Szám / MTörv: Mózes műve b.) Az 5 könyv megértésének analógiája - a modern államok alkotmánya hogyan született a nemzet és alkotmánya (történeti keretben jogi szövegek) c.) Izrael „személyi igazolványa” - azonos: leszármazás, történelem, jog → alkomány, mely ebből a 3 szempontból magyarázza Izrael létrejöttét → funkciója: a nemzettudat és a hovatartozás érzésének megformálása Kiindulópont: eredet: Izrael Istene = az univerzumot teremtő Istennel 1.) Izrael felmenői a pátriárkák - a vérségi kötelék (Ábrahám, Izsák, Jákob, illetve Jákob 12 fia [12 izraelita törzs ősatyja] egyikének leszármazottjai) 2.) Azonos történeti hagyomány: Izraelt a kivonulás népének tagjai alkotják 3.) Közös törvénykezés - jogforrás Isten, Mózes csak közvetítő polgári jog szakrális jog

A Z ÚGYNEVEZETT OKMÁNYELMÉLET - M ÓZES 5 KÖNYVÉNEK KELETKEZÉSE Jahvista (J); Kr. e. X-IX. sz.Elohista (E); Kr. e. VIII. sz. JE (Jehovista): Kr. 722 után Deuteronomista (D); Kr. e. VII. sz. + JED; Kr. e. VII. sz. vége - V. sz. közepe + Papi forrás (P); Kr. e JEDP = Pentateuchusz; Kr. 400 körül

A T EREMTÉS KÖNYVE

A KÖNYV SZERKEZETE, TARTALMA I. Őstörténet: fejezet (J / P) - tartalom: teremtés, bűnbeesés, Káin-Ábel, vízözön, Bábel, nemzetségtáblák - a 11. fej. után tartalmi törés - műfaj: tanító jellegű elbeszélés (G YÖKÖSSY E NDRE, Őstörténet) lényegi különbség Isten és a világ között bűn és eredetének magyarázata - a bűn elhatalmasodása II. A pátriárkák története: fejezet - tartalom: az ősatyákról, a pátriárkákról szóló elbeszélések (eredetileg önállóak, majd ciklusokba rendezik őket: Ábrahám, [Izsák], Jákob) - műfaj: népies elbeszélések kiindulópont: egy-egy nemzetség ősatyjának kora, helyzete, élete, személye főleg szájhagyományon alapulnak (Kr. e. II. évezred) III. József története: fejezet - műfaj: novella - szerkezetileg nagyobb, önálló elbeszélés ↔ pátriárkai történetek horizont: állam ↔ család / nemzetség (állam előtti időszak) → mások felett való uralkodás végén: a nemzetségtáblák szerepe - folyamatos elbeszéléssor létrehozása és az egyetemes távlat megteremtése (Ádám-József - egyetemes történelem - Izrael)

I. Az ún. hatnapos teremtéstörténet (Ter 1,1-2,4a) - a Szentírás két teremtéstörténetet tartalmaz: hatnapos - Papi teremtéstörténet (Ter 1,1-2,4a) → „természettudományos” Éden-elbeszélésben található - Jahvista teremtéstörténet (Ter 2,4b-2,25) → „egzisztencialista” - nehézség - kétszer találkozunk ugyanazzal a témával („dublett”) mindkét elbeszélést megőrizte a kánon: tisztelet, a Titok teljesebb megértése a.) Felirat [cím]: „Kezdetben teremtette Isten az eget és a földet” (Ter 1,1) - egészen eredeti gondolat az ókori Keleten - az ókori Kelet vallásaiban: a kozmogónia = teogónia → az istenek harcából jön létre a világ, annak valamilyen „melléktermékeként” → az istenek bizonyos értelemben ennek a világnak a részei - a Bibliában: Isten a világtól teljesen különböző személy, nem a világ része. Mindenható és egyetlen, aki szabadon, szeretetből teremtette a világot és az embert mindenféle harc és ellenállás nélkül. - „teremteni” („egyszerű építés”) - előzmény nélküli, eredeti, a megelőzőeknél magasabb rendű valóság létrehozása - fogság utáni kifejezés (Iz 40-60) - „az ég föld” = minden (tágabb értelem) → Mindent Isten teremtet, ami „fent és lent” van egyaránt; a kozmoszt a maga totalitásában.

b.) „A föld puszta volt és üres Isten Lelke lebegett a mélységek felett” (Ter 1,2) - a teremtést megelőző állapotot írja le: káosz - ebbe illeszkedik a teremtés eseménye ↓ hangsúly: nem annyira a káosz leírásán, hanem a teremtés csodáján (Enuma Eliš [Mezopotámia]: „amikor még nem volt”) - „puszta” és „üres” - a semmit nem tudja elvont, pozitív fogalommal - képeket használ, amivel kifejezi a semmi elvont fogalmát (formátlan, rendezetlen) - mezopotámiai mitológiai fogalmak használata „mélység” → Tiamat: a mezopotámiai mitológiában az „őstenger”, a káosz istene „Isten lelke lebegett” * „Lélek” → Marduk (babiloni főisten) széllel tépi szét Tiamatot, az őstengert * „lebegett” → sumér mitológia: az istenség madárként, verdesve lebeg az őskáosz felett, mint az anyamadár - az életet létrehozó női princípium - nincs nyoma a személyességnek → a Biblia mítosztalanítja ezeket az elemeket és a maga teológiai céljaira használja őket Tanítás: A teremtet világ előtt időben semmi sem létezett, egyedül csak Isten, aki akaratával a semmiből megteremtette a kozmoszt és benne az embert.

c.) A világ megteremtése hat nap keretében.

- a teremtéstörténet gerince - himnikus formában leírja a hat napkeretében a teremtést ↓ a teremtő Istent dicsőítő himnusz - 10 szóval teremt - összefüggés a Tízparanccsal → a teremtett világban ott találjuk beépítve az Isten teremtette erkölcsi rendet, amely objektív - a teremtett világ ennek mentén működik csak helyesen bölcsességi irodalom Jn 1,1: a világot teremtő Szó [Ige], ugyanaz, aki Krisztusban megtestesült; az egész világ és emberi történelem az ő jelenlétének és cselekvésének tere

Geocentrikus világkép (Luther 1545-ös bibliakiadása) szétválasztás (építés) benépesítés (díszítés) világosság, sötétség nagyobb és kisebb világító, csillagok boltozat alatti és feletti vizek madarak és halak szárazföld és tenger növények szárazföldi állatok ember kozmosz (gör.) = feldíszített [vö. kozmetika] - pozitív kezdet!

d.) Az ember teremtése - egy napon (6.) történik a szárazföldi állatokkal → biológiai adottságait tekintve az ember (adam = föld) szervesen kapcsolódik a(z élő)világhoz - az állatokat már a meglévőkből, az embert azonban közvetlenül teremti - közvetlen isteni elhatározás → az ember a célja a teremtés művének: tér, idő, élet (feldíszített világot kap) - áldást kap az élet továbbadására - „képére és hasonlatosságára” az ókori uralkodók az istenség képmásai a földön - itt minden ember → férfi és nő együtt Isten képe és hasonlatossága az istenképiség lényege egyben feladat is: a „képmásnak” hasonlítania kell az „eredetihez” ↓ Isten társnak, uralomra teremtette az embert, nem pedig szolgának (ellentétben az általános ókori keleti mitologikus felfogással) - kapcsolatba akar lépni az emberrel

e.) A hetedik nap - Isten, munkája befejeztével „megpihent” a 7. napon sabbat = abbahagyni (szombat) Isten példát adott az embernek - „megszentelte” - qadaš kiszakította a hétből, és magához tartozónak tette a hetedik nap a teremtmény találkozhat a Teremtőjével, beléphet az „örökkévalóságba” - „megáldotta”: léttöbbletet biztosító nappá tette - a hetedik nap megszentelése eredeti bibliai találmány, bár nem előzmény nélküli hold fázisainak ideje, kb. 7 nap ↓ Babilonban a szerencsétlenséget hozó napok: 7.; 14.; 19.; 28 (csak távoli a hasonlóság) a kereszténység révén lett közkinccsé - a vasárnap megünneplése révén → Krisztus feltámadásának a napja - amelyet az első keresztények kenyértöréssel ünnepeltek: Mk 16,2; ApCsel 20,7 - záró megjegyzés (Ter 2,4a; keretet alkot a Ter 1,1-gyel): „ez a története...” kiemeli a teremtést a mítosz világából - reális történelem része

T EREMTÉSTÖRTÉNET ÉS TERMÉSZETTUDOMÁNY

A „ MÁSODIK ” TEREMTÉSTÖRTÉNET (T ER 2,4 B -3,24)

M ÁSODIK TEREMTÉSTÖRTÉNET (T ER 2,4 B -3,24) - elnevezései: Éden-elbeszélés második teremtéstörténet Jahvista teremtéstörténet - jellemzői: a.) Egymásra utaló elemek. kert telepítése; jó és rossz tudásának a fája, élet fája ezek mindegyike a végén az ellenkezőjére fordul: 1.) a paradicsomkert megteremtése az emberrel együtt; 2.) a paradicsomkert elvesztése a bűnbeesés következtében b.) „Oknyomozó” elbeszélés etiológia (gör.: aitia = „ok”): a miért kérdésére akar választ adni realista módon vizsgálja az ember jelenlegi állapotát c.) Jahve istennév használata - teremtéstörténet made in Israel rövid összehasonlítás az ún. hatnapos teremtéstörténettel: kulturális háttér, istenkép, érdeklődés, látásmód

- jelképes történet lélegzet (antropológiai fogalom; „torok” - az ember szellemi része, személy): az ember testben élő szellemi lélek adam = „ember” - köznév → minden ember Éden kertje: öntözött, szépségéről és termékenységéről ismert vidék („paradicsom” kif.) * 4 folyó: Pison, Gichon, Tigris, Eufrátesz * 4-es: kozmikus szám = teljesség munka Isten terve a férfival és nővel * névadás * álom * csont kígyó szimbóluma - a gonosz eredete * gyilkos intelligencia, életforma, kánaánita istenség, bálvány (vö. rézkígyó; vö. 2Kir 18,4) jó és rossz tudásának a fája * öntörvényűség

* megfelelések (S ZÉKELY J.) - teremtés → puszta - paradicsom → tejjel-mézzel folyó Kánaán - fa → Tízparancs - kígyó → bálványimádás - kiűzetés → babiloni fogság a gonosz, aki becsap: „Isten, aki irigy az ember boldogságára” rossz eredete: a sátán, az ember bűne (Bölcs 2,24) - halál * a bűn megsebezte a világot: asszony (feleség, édesanya); férfi (munka) * rossz két fajtája: fizikai és erkölcsi rossz → Isten nem egy befejezett, hanem egy fejlődő világot teremtett, ahol tere és szerepe van az emberi szabadságnak

A BŰN TERJEDÉSE A FÖLDÖN

Káin és Ábel (Ter 4,1-16) - eredetileg nem kapcsolódott Ádám és Éva történetéhez (Ter 4,14) - folyamatosság Káin az Édentől keletre telepedett le tartalmilag: ember emberhez való viszonyának egy-egy formája jelenik meg: férfi-nő (Ter 3); testvérek (Ter 4,1-16) - a szöveg fontosabb elemei szereplők bemutatása - név * Káin („nyereség”) - élet áldása nem szakad meg, szülő - társteremtő * Ábel („semmi”) - sorsa, másodrendű helyzete - foglalkozás: földművelés (Káin), állattenyésztés (Ábel) * emberi kultúra kezdetei * zsidók (nomád) és a kánaániták (városi) közti ellentét Káin bűnének az oka - Isten nem fogadja el Káin áldozatát („nem tekintett rá”) hamis sztereotípiák: különbségtétel a két foglalkozás között, adományok minősége, lelkületük (a szöveg erre nem ad alapot) - Isten szabad és szuverén

- hangsúly: hogyan viszonyul Káin áldozata el nem fogadásához * előny és hátrány megélése → irigység lelkiismeret - lehorgasztott fej (indulat) - „leesik” Káin álarca - Isten nem feledkezik meg Káinról - nem szakad meg vele a kapcsolata * akarat szabadsága * lelkiismeret szava (el nem fogadott áldozat) gyilkosság (tömör leírás) - mező: nincs tanú - előre megfontolta: „felkelt” isteni számonkérés és büntetés - azonnal közbelép és számon kéri a rejtett bűnt * Káin cinikus * vér (antropológiai fogalom) - élet hordozója - Isten itt embert átkoz (Ter 3: földet) - lényege: Káin és a föld közötti kapcsolat megszűnte, kiközösítés - Isten védelmébe veszi Káint: jelet kap - Káin elbujdosik - Nod földje = Káin Istentől távoli élete

A VÍZÖZÖN - az ember kiszolgáltatottsága (mezopotámiai árvizek) - Gilgames eposz: Gilgames (Uruk királya), Enkidu halála, Utnapistim, Éa istenség utasítása - bibliai elbeszélés monoteista (nemzetiesített: Noé személye: igazságosság [Ez]; szövetséggel zárul) erőszak elhatalmasodása ha az ember nem teljesíti küldetését (erőszak a világ és ember ellen) → a világ visszazuhan a káoszba a bárka: méretei (Ter 6,15) hasonlítanak a szent sátor és a jeruzsálemi templom méreteihez galamb

A BÁBELI TORONY TÖRTÉNETE (T ER 11,1-9)

- Babilon városa - Etemenanki (Hérodotosz) toronytemplom babiloni Újév a babiloni felsőbbrendűség szimbóluma - bibliai beszámoló a bűn legmagasabb foka: kollektív, szervezett Isten- ellenes lázadás „bábeli nyelvzavar” irónia (építőanyag, zűrzavar)