Sportbalesetek Somoskői Mihály, PTE Baleset-megelőzési konferencia, 2009. szeptember 30. Budapest.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 Sajtótájékoztató Kis Gergely Ügyvezető igazgató Madar Norbert Tanácsadó Palocsay Géza COO
Advertisements

– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
SOLVIT Vitarendezés az EU belső piacán Youth on the Move április 30. Külügyminisztérium.
Új utak a hazai aszálykezelés területén A vízügyi ágazat aszálykezelése – aszálystratégia L ÁNG I STVÁN M ŰSZAKI F ŐIGAZGATÓHELYETTES - Törzsvezető O RSZÁGOS.
Távlati öntözési vízigények felmérése Somlyódy Balázs főigazgató Országos Vízügyi Főigazgatóság.
Dél-alföldi Regionális Igazgatósága SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁJUS 17.
BELSŐ PIACI HÉT II. Konferenciasorozat az Európai Unió belső piaci szabályozásáról Budapest – április BELSŐ PIACI HÉT II. Konferenciasorozat.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
K ÖZNEVELÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTŐ MŰHELYMUNKÁJA T ÁMOP március 17 Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Gödöllői Tankerülete és Aszódi.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A VÉDŐNŐK SZEREPE AZ EMLŐRÁK KORAI FELISMERÉSÉBEN Puskás Gabriella AZ EMLŐRÁK GYÓGYÍTÁSÁÉRT ALAPÍTVÁNY BUDAPEST.
1 A szakellátásban él ő gyermekek által és sérelmükre elkövetett b ű ncselekmények, ezek szerepe a bekerülésben Kaposvár, június 10. Porczió Györgyné.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
PIHENŐIDŐK. 1. Pihenőidő fajtái 2. Rövid pihenőidők 3. Szabadság 4. Rendkívüli szabadidők.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Magyarország gyógyfürd ő i és gazdasági vonzata. Magyarország különösen gazdag gyógyvizekben, termál- és gyógyvíz készletei alapján Európa országai közül.
Autológ őssejt-transzplantációs eredményeink perifériás T-sejtes lymphomában: 39 beteg retrospektív adatelemzése Pammer Judit, Németh Éva, Csalódi Renáta,
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
EMBERI ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM KULTÚRSZIGET – AGÓRA NYÍREGYHÁZA TIOP /
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
A év értékelése és a év újdonságai
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
MOB (MAGYAR OLIMPIAI BIZOTTSÁG) felügyeletével
TÁJÉKOZTATÓ BÁCS-KISKUN MEGYEI CIGÁNYSÁGRÓL
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Valószínűségi kísérletek
FITLIFE BAY Fitness és Mozgásközpont
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
1Transzplantációs Alapítvány
Gyűjtőköri szabályzat
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Becslés gyakorlat november 3.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Boros Péterné SZEF Alelnök SZEF AKADÉMIA Vezetője
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Monostoriné Hörcsik Renáta
1993-as közoktatási törvény
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
A rendszeres gyógyszerszedők aránya %
Válaszok a globális oktatáspolitikára
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Budapest, február 5. Reszeginé Erdélyi Beáta
Általános iskola eredménye, értékelése
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Econventio Kerekasztal Közhasznú Egyesület
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Legjobb végrehajtás elve (best execution)
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
Szülőként mi foglalkoztatja ÖNT leginkább gyermekével kapcsolatban?
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Sportbalesetek Somoskői Mihály, PTE Baleset-megelőzési konferencia, szeptember 30. Budapest

2 Tartalom Európai projektek, külföldi vonatkozások Hazai felmérések, projektek Felmérés eredményei Konklúzió

3 7. tétel: Sportoljon biztonsággal >> a sportbalesetek száma oly mértékben növekszik, hogy hamarosan akár a leggyakoribb kórházi kezelést igénylő sérülések forrásává válhat. European Code Against Injuries - ECAI

4 EuroSafe Főbb célok (priority issues): –Gyermek biztonság –Kamaszok kockázatvállaló magatartása –Idősek biztonsága –Sérülékeny úthasználók biztonsága –Sportbiztonság –Termékek és szolgáltatások által okozott sérülések megelőzése –Erőszak, önsértés, öngyilkosság megelőzése –Munkabiztonság

HBSC adatfelvétel Mintegy 5500 diák körében az egészségügyi ellátást igénylő baleseti arány az elmúlt 12 hónapra vonatkozóan 27, % ; átlagban 40%. A mintegy 1,68 millió közoktatásban résztvevőre vetítve körüli balesetre becsülhető, melynek 20-30%-a a sportbaleset. Tehát körül lehet az iskoláskorúak körében azon sportbalesetek száma, amelyek egészségügyi ellátást igényelnek.

6 Hivatalos adatgyűjtés legkiterjedtebb adatgyűjtés a sportegészségügyi intézetekben és rendelőkben összes vizsgált, rendelőben megjelent egyén élsportolók és szabadidő sportolók egyaránt panasz jellege (belgyógyászat, mozgásszervi, akut) összesített eredmények

7 Sportbalesetek felmérése Megkérdezettek köre: –Négy középiskola, és egy főiskola –520 kitöltött kérdőív –A megkérdezettek több mint fele év közötti, 9%- uk 14 év alatti, és mintegy 33%-uk 19 évnél idősebb

8 A kérdőívben szereplő fő kérdések Kor, nem, BMI Testnevelés –Órán belül Átlagos Könnyített Gyógy –Órán kívül Téli Nyári -Baleset oka -Sérülés típusa

9 Téli sportok

10 Téli sportolás gyakorisága A válaszadók fele nem űz télisportot. Napi rendszerességgel vagy hetente 3-5-ször mindössze 11,4%.

11 Nyári sportok népszerűsége

12 Szinte mindenki űz valamiféle nyári sportot. Rendszeresen 52,8%.

13 Sportbalesetek aránya, a sérülés jellege A megkérdezettek több mint felének volt már élében valamiféle sportbalesete. Ezek közel 25%-a könnyebb sérülés – ficam, húzódás, részleges szakadás. 14,4% csonttörés, vagy csontrepedés.

14 A balesetek helyszíne, okai A balesetek: 22,9%-a edzésen, 15%-a játék vagy egyéb szabadidő eltöltése közben, 7,9%-a testnevelés órán, 4,2%-a az iskolában, de testnevelés órán kívül történt.

15 Mivel lehetett volna megelőzni?

16 Konklúzió Testnevelő szerepe nemcsak a test edzése, de a biztonságra nevelés is. Nem reprezentatív minta. Egyre szélesebb körű mozgalom indul Európa-szerte. nemzetközi honlap!

17 Köszönöm a figyelmet! Somoskői Mihály testnevelő tanár hallgató PTE