Szegénység és kirekesztés: tények és irányok Keresztények és a politika előadássorozat Szent Pál Akadémia 2009. február 26. Farkas Zsombor (MTA Gyerekprogram.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Uniós források – Fejlesztési irányok (A gyermekvédelmi területek várható fejlesztései európai uniós forrásokból) Csizmár Gábor Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Advertisements

AZ ÉSZAK ALFÖLDI RÉGIÓ EGÉSZSÉGÜGYI HELYZETÉRŐL Az idősek egészségéért Előadó: Váradi Jánosné.
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
1 Ferge Zsuzsa: A magyar „GYEP” ORSZÁGOS KONFERENCIA A GYERMEKSZEGÉNYSÉGRŐL Miniszterelnöki Hivatal – Miskolc Város Önkormányzata – MTA-KTI Gyerekprogram.
„Az esély kis körei” Helyi esélyegyenlőségi programok Magyarországon Záró konferencia Budapest, december 8. ÁROP Esélyegyenlőség-elvű.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
SZOCIÁLPOLITIKA ÉS GYEREKSZEGÉNYSÉG SZÉCSÉNY, 2007.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Dr.Vécsei Pál A világgazdasági válság hatása a munkanélküliség területi alakulására Budapest, február.
A háztartások életszínvonala. Tartalom 1.Bevezetés 2.Jövedelmi helyzet 3.Szegénység vagy társadalmi kirekesztődés 4.A háztartások fogyasztása 5.Összegzés.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
II. Demográfia A népesség összetételének vizsgálata
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dr.Vécsei Pál A világgazdasági válság hatása a munkanélküliség területi alakulására Budapest, február.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Az „első lépés” TÁMOP
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Gyerekesélyek Magyarországon 2010
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
A gyermekszegénység alakulása – 2007 kutatási eredmények ORSZÁGOS KONFERENCIA A GYERMEKSZEGÉNYSÉGRŐL Miniszterelnöki Hivatal – Miskolc Város Önkormányzata.
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
„Út a munkához”program
Innovációs képesség és jólét összefüggései
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
Lehetőségek, tervek… JÖVŐKÉP.
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Válaszok a globális oktatáspolitikára
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
a hatékonyabb munkába segítésért
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Generali Alapkezelő beszámolója Gyöngyház Nyugdíjpénztár részére
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Előadás másolata:

Szegénység és kirekesztés: tények és irányok Keresztények és a politika előadássorozat Szent Pál Akadémia február 26. Farkas Zsombor (MTA Gyerekprogram Iroda)

2 „A javak és esélyek igazságos elosztása, illetve újraelosztása nyilván szükséges, de nem elégséges feltétel. Az embereknek nemcsak egyenlőbb létfeltételekre van igényük, hanem annak elismerésére is, hogy mindenkit egyenlő tisztelet illet, hogy senki emberi méltósága nem sérthető.” (Ferge Zsuzsa)

3 Helyzetkép 1. „Ki a szegény?” -Különböző módszerek, definíciók -Szegénységi küszöbök, mérések -A jövedelmi szegénységet mérik, de vannak más kritériumok is (kirekesztődés szolgáltatásból, információból, egyéb közjavakból) -„Tapasztalataink” – média, saját munka, környezet, közösség

4 Helyzetkép 2. „Mégis, mennyien?” -Szegénység – teljes népesség 12-13%-a -Mélyszegénység – teljes népesség 6-8%-a -Létminimum alatt – 28%

5 A szegénységi ráta alakulása, Forrás:TÁRKI (medián 60%-a alatt)

6 Szegénységi ráta az EU néhány országában, Forrás: EUROSTAT

7 Helyzetkép 3. Területi egyenlőtlenségek -Magyarországon különösen nagyok – leszakadás (nem tűnik megállíthatónak) -Régiók, kistérségek között, város-falu között -Meghatározó: munka, szakképzettség, mobilitás hiánya -Négy hátrányos helyzetű régió (ÉM, DA, ÉA, DD) – koncentrálódik: munkanélküliség, szakképzetlen munkaerő, segélyezettek, roma népesség -33 leghátrányosabb helyzetű kistérség (a népesség egytizede)

8 A régiók fejlettségét jelző összevont mutató Forrás: KSH

9 Foglalkoztatási ráta a régiókban, 2007.

10

11 Helyzetkép 4. A gyerekes családok helyzete, gyerekszegénység -Magasabb szegénységi kockázat -A szegénység átörökítésének problémája -Gyerekszegénység – talán nagyobb társadalmi szolidaritás és politikai akarat (?) + gazdasági szempontok -2005/2006 óta kismértékben nőtt

12 Szegénység aránya a teljes népességben és a gyerekes családok körében, Forrás: MTA Gyerekprogram, TÁRKI

13 Mélyszegénység aránya a teljes népességben és a gyerekes családok körében, Forrás: MTA Gyerekprogram, TÁRKI

14 Gyerekesek között is nagyobb szegénységi kockázat -Egyszülős családok – kb. 500 ezer család, gyerekek 11 %-a, 25,4% szegény -Három vagy többgyerekes családok – kb. 200 ezer család (ebből kb. 50 ezer 4 vagy több gyerekes), 24% szegény

15 Egyszülős családok arányának változása, Forrás: Mikrocenzus, 2005.

16 Gyerekek megoszlása a házt. típusa szerint néhány EU országban, Forrás: European Commission

17 A családok megoszlása gyerekszám szerint, Forrás: Mikrocenzus, 2005.

18 A szegénység arányának változása a család típusa szerint, Forrás: TÁRKI Monitor, 2008

19 Helyzetkép 5. Problémák 1. -Kezelés hiánya, ill. kezelési irányok eredménytelensége -Egyenlőtlenségek növekedése (jövedelmi, területi, oktatás, élettartam stb.) – leszakadó csoportok, térségek -Gyerekek helyzete -Magyarország az OECD országok között az egyik legegyenlőtlenebb

20 Problémák 2. -Segélyezés – kimarad a rászorulók fele -Uzsora – kb ezer embert érinthet, teljes kiszolgáltatottság -Kisgyerekek napközbeni ellátása – hozzáférhetőség, minőség -Aktuális történések - társadalmi közhangulat, állam tétlensége – szolidaritás, ill. állam működőképességének kérdése

21 Irányok 1. Fontos társadalmi problémák kezelése 1. Gyerekek, gyerekes családok helyzetének javítása -„Legyen Jobb a Gyermeknek” ogy. határozat, Nemzeti Stratégia -Szécsényi Gyerekesély Program 2. Leszakadó térségek fejlesztése, területi egyenlőtlenségek csökkentése -LHH programok – 33 kistérségben 3. Cigányság helyzete -Roma programok/szegény programok -Roma Évtized Program, Stratégiai Terv -Szegénység + diszkrimináció DE: Problémák a megvalósításban

22 Irányok 2. Következtetések 1. – gyerekes családok, gyerekek helyzete (más fejlesztések) -Nagyobb kormányzati elkötelezettségre van szükség. Ehhez biztosítani kell a gyermekek érdekének prioritását, és – a Stratégiának megfelelően – minden kormányzati döntésnél biztosítani kell, hogy a gyermekszegénység ügye kiemelt mérlegelési szempont legyen. -A pozitív törekvések eredményességének súlyos korlátja a forráshiány. A belső forráshiányt a konvergencia program, most pedig a válság kezelésének módja fokozza. Az európai forrásokért folyó éles küzdelemben a gyerekszegénység ügye vesztésre áll. A gyerekek érdeke azt kívánja, hogy az őket szolgáló forrásokat kell elsőként emelni, és utolsóként csökkenteni. Ez most nem így van.

23 Következtetések 2. -A magyar közigazgatás ágazati struktúrára berendezkedett. Ez gátolja a komplex fejlesztéseket, összehangolt reformokat. Párhuzamos, olykor egymást kioltó intézkedések születnek. -Kevés az intézkedéseket megalapozó adat. Az adatfeldolgozás lassú és sok információ hiányzik. Például a romákról semmiféle hivatalos adatgyűjtés nincs. Ez a cigányokat segítő politikák súlyos gátja. -Hiányzik, vagy esetleges az intézkedések hatáselemzése. Az intézkedések gyakran gyorsabban változnak, mint ahogy az előző rendelkezés értékelése megtörtént volna.

24 Mit mondanak a szegények? 1. „És nagyon rosszul esik akkor, amikor azt mondják, hogy ’ mert ki a franc mondta azt, hogy maga szüljön négy gyereket? Ki mondta magának, hogy váljon el?’ És ’ nem fogja az önkormányzat a maga gyerekeit ön helyett felnevelni!’ Na, és innentől kezdve semmit nem kaptam.” „… lopni ő nem megy. Olyan helyekre megy, ahol össze tudja szedni a vasat, ahol talál… Ha úgy van, akkor naponta háromezer- kétezer-ötszáz, meg hogy milyen sikere van.”

25 Mit mondanak a szegények? 2. „Emelte a családi pótlékot, a kenyeret, a cukrot, a fát, tehát semmit. Amit tett hozzá nyolcszáz - ezer forintot, azt szerintem senki észre sem vette.” „… sokan vannak, akik regisztráltatják magukat, mégsem kapnak munkát. Nincs más választása csak a feketén dolgozás, és azzal keresi meg a pénzét. És ha az ilyenektől elveszik a segélyt, akkor még nehezebb lesz az életük.”

Köszönöm a figyelmet! MTA Gyerekprogram Iroda Farkas Zsombor