Médiagazdaságtan GSVMG11KNC /II. Nyomtatott sajtó
„Nyomtatott sajtó”
Gutenberg, „42 soros Biblia” szeptember 30.
Kezdetek folyóiratok: XVII. sz. második fele levelezésekből napilap: 1702 (Anglia) morális lapok → magazinok tömegmédium: XIX. sz. közepe Magyarországon...
Magyarországon kezdetek: – 1780 (első magyar lap) – 1806 (első lap: hetente kétszer) 1848, majd 1867-től 2 világháború között: szegmentálódás 1948: kegyelemdöfés tól: formálisan szabad
2008 – papír alapú példányszám csökken minden kategóriában folyamatosan online média látogatottsága növekszik paradigmaváltás zajlik – előnyök – hátrányok
Sajtó alapkritériumok publicitás periodicitás univerzalitás aktualitás
A lapok fajtái újság magazin folyóirat ingyenes (hirdetési) magazin ellenőrzött terjesztésű magazin
Újság körülhatárolt földrajzi piacokon terjesztett megjelenik naponta hetente tartalma elsősorban hírek kommentárok
Magazin speciális érdeklődést szolgál megjelenik hetente kéthetente havonta igényes sok képi információval
Folyóirat mindennapi szükségletet meghaladó tartalma szakmai irodalmi tudományos stb. megjelenik általában havonta
Ingyenes (hirdetési) magazin terjesztés szupermarketekben közlekedési csomópontokban házhoz szállítva
Ellenőrzött terjesztésű magazin magas jövedelműeknek szánt nagy értékű tartós fogyasztási cikkek luxuscikkek
Csoportosítás területi – terjesztési kör terjesztési mód megjelenési gyakoriság tartalmi tematikus politikai
Árucikk? helyettesíthetőség ár – ingyenes márka = cím piacon túlmutató értékek/szempontok minőségi vagy bulvár
Kereslet alakulása Menedzsment Fórum – mfor.hu
Kereslet alakulása
minőségi lapok ma is alapvetőek márka = cím a piaci változások rájuk is hatnak
Újságolvasási szokásokat befolyásoló (Csorba: Hazai újságolvasási szokások...) kulturális társadalmi személyes pszichológiai
Újságolvasási szokásokat befolyásoló (Csorba: Hazai újságolvasási szokások...) kulturális szabadidő szokások társadalmi szocializáció (család) értékrend személyes pszichológiai
Újságolvasási szokásokat befolyásoló (Csorba: Hazai újságolvasási szokások...) kulturális szabadidő mennyisége szabadidő preferenciák szokások
Újságolvasási szokásokat befolyásoló (Csorba: Hazai újságolvasási szokások...) társadalmi család szocializáció értékrend
Újságolvasási szokásokat befolyásoló (Csorba: Hazai újságolvasási szokások...) személyes kor nem végzettség lakóhely jövedelem
Újságolvasási szokásokat befolyásoló (Csorba: Hazai újságolvasási szokások...) pszichológiai motiváció gondolkodásmód
Újságolvasási szokások alakulása kisgyerekkor alsósok felsősök érettségire rendszeressé válik év: további növekedés felnőttkor, ~30 év időskör
Lappiac területi sajátosságok (országos, helyi) demográfiai, társadalmi gazdasági magatartás, életstílus fogyasztói csoportok ár, árrugalmasság
Lappiac monopóliumok kialakulása helyi piacokon szükségszerű koncentráció költségszerkezet hirdetőktől való függés
Lappiac – költség tartalmi előállítás szerkesztőség kiadóhivatal fizikai előállítás – nyomda terjesztés – posta, saját, bizományos... állandó és fix költség aránya?
Lappiac – bevétel eladási / előfizetési díj HIRDETÉS!
Hirdetés szelektálás – olvasó válogat kereshetőség – sőt gyűjthető célozhatóság – lehetséges vásárlók gazdaságosság – egy fő elérési ktg-e
Hirdetés gyorsaság – egyik napról a másikra sokoldalúság – sokféle reklámfunkció publicitás – példány- és kontaktusszám folyamatosság – hűséges olvasótábor & rendszeres hirdetés
Integráció horizontális – több médium egy kézben vertikális – egy kézben a (papír)gyártástól a terjesztésig
Szabályozás évi CLXXXV. tv. a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról l. pl.
Szabályozás alapító és kiadó bejelentési kötelezettség impresszum újságíró: jogok ~ kötelezettségek
Szabályozás sajátosságai demokrácia ~ szabályozás gazdaság ~ sajtó sajtószabadság? „kuruc.info” jelenség – határok? szerkesztőségi autonómia
ELŐÁLLÍTÁSI KÖLTSÉG kiadó fenntartása szerkesztés (tartalom előállítása) nyomópapír nyomtatás reklám terjesztés
ELŐÁLLÍTÁSI KÖLTSÉG első példány ára igen magas további példányok ára elenyésző