Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP 4.2.1. X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged 2012. április 26-28. Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
„Ezt egy életen át kell játszani”
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
A felsőoktatási és a munkáltatói oldal együttműködése a mesterszintű képzési és kimeneti követelmények kidolgozásában Kompetenciák, ismeretkörök és tanulmányi.
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Felsőoktatási változások hallgatói szemmel Miskolczi Norbert.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A kutatási program rövid bemutatása
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Pedagógusképzési hálózat Közép-Magyarországon TÁMOP /02/B/KMR ELTE Pedagogikum Központ Szakmai vezető: Hunyady György Pénzügyi vezető: Bartha Edit.
A fejlesztés hatása a szervezetre
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM TÁMOP /2/B KMR PÁLYÁZAT
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Pedagógiai Értékelési Konferencia
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Széchenyi István Egyetem, Győr
Az adaptivit á s szeml é lete é s m ó dszerei Lénárd Sándor ELTE PPK 2007.
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Székely István fejlesztési tanácsadó
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
ONK 2011 Békési Kálmán Budapest november 3-5. A prezentált eredmények alapja a TÁMOP kutatási projekt. A projekt az Oktatáskutató és.
A KÉPZÉSI ÉS KIMENETI KÖVETELMÉNYEK MEGÚJÍTÁSA VÁMOS ÁGNES.
Derényi András – Vámos Éva tájékoztató előadás a MAB 2014
A projekt az Europai Unio támogatásával, az Europai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Pedagógus értékelési rendszer
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Fókuszcsoportos interjú
Hátralévő fejlesztések a Mentor(h)áló projektben Jagodics Balázs Programvezető Qualitas T&G Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
a felmérők felmérése fiatal építészek
A Gyulahús Kft. szerepe a projekt megvalósításban
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Báthory Zoltán: Pedagógiai értékelés (A mérés, értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban és az intézmény-rendszerben). MÉCS konferencia, Kecskemét,
Előadás másolata:

Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési programtervezés eredménye X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged, április

„A tanulási eredmények olyan állítások, amelyek azt tartalmazzák, hogy egy hallgató mit fog tudni, illetve mit lesz képes elvégezni egy adott tanulási tevékenység eredményeképpen.” (Kennedy, 2007)

A kutatás előzményei TÁMOP sz. Pedagogikum alprojekt IV. pillér 26. elemi projekt: A tanulás/tanítás kutatása és fejlesztése a közoktatásban- BaBe részprojekt kiegészítő kutatása (kutatásvezető:Vámos Ágnes) Learning Outcomes (LeO) 2. kutatás (Vámos, 2010) Pedagógia alapszak fejlesztése (ELTE-PPK, 2010)

A kutatás célja Learning outcomes (tanulási eredmények) szemlélet terjedése: – Tantárgyleírásokban – Intézményi szinten – Oktatói véleményekben – Hallgatói véleményekben

A kutatás mérőeszközei és módszertana Dokumentum elemzés (2005; 2011 tantárgyleírások) Online kérdőíves vizsgálat (n=28; 46%) Négyfokozatú Likert skála alkalmazása Rangkorreláció Interjú (fejlesztet szak tantestülete)

Tantárgyleírások dokumentumelemzése 2005-ös (98 db) és 2011-es (68 db) tantárgyleírások elemzése megadott szempontsor alapján Főkomponens elemzés (sztenderdizált, objektív LeO alapúságot mérő változó) Vizsgálat célja: elmozdulás a LeO szemlélet irányába és ennek összefüggései

Pozitív elmozdulás a LeO szemlélet irányába ( ) legkevésbé leginkább

Formatív értékelés és LeO szemlélet megjelenése Nem jelenik meg Megjelenik

Kapcsolat a LeO2 kutatással Az értékelés mentén LeO 2 alapján: (országos minta) 84 kurzusleírásból: – 10% fejlesztő értékelés (említés szintje) – LeO alapúság a tervezésben: az elemzett kurzusleírások 46%-a Forrás: Bologna füzetek 6. A tanulási eredmények alkalmazása a felsőoktatási intézményekben (2011) Jelen dokumentumelemzés alapján: (ELTE pedagógia szakos minta) kurzusleírásból 95% szummatív 0% diagnosztikus 5% formatív kurzusleírásból 94% szummatív 24% diagnosztikus 66% formatív (90% fejlesztő értékelés) (94,2% inkább LeO alapú)

Gondolkodási mintázatok vezetői és oktatói körben 1.Aki a felsőoktatásban dolgozik, az szakterületének tudósa legyen. 2.Nemzetközi térben kell majd a hallgatóknak munkát végeznie. 3.A régi (Bologna- előtti) felsőoktatás jobb volt. 4.A felsőoktatás új feladatok előtt áll, amihez az oktatók nem tudnak eléggé alkalmazkodni. 5.Aki a felsőoktatásban tanít, az pedagógiai munkát végez. 6.A tudomány egyre gyorsabb változását nehéz követni és nincs elég idő az oktatással foglalkozni. 7.A tudomány nemzetköziesedése saját nemzeti eredményeinket veszélyezteti. 8.A felsőoktatásban is egyre fontosabb, hogy az intézmény vegye figyelembe a hallgatók közötti egyéni különbségeket. 9.A felsőoktatásban alapvetően tehetséggondozást kell végezni. 10.Fontos a munka világával való kapcsolat. 11.A felsőoktatásban elsősorban a tudományt kell művelni, ezért fontosabb a kutatás minősége, mint az oktatásé.

Fontos a munka világával való kapcsolat

Országos LeO2 eredményben: 23,3%-os elutasítás

1.A tudomány művelése. 2.A munka világa elvárásainak ismerete. 3.Az intézmény mint szervezet működésének minősége. 4.A hallgatók egyéni képességeihez, tudásához való igazodás 5.A hallgatók képzésről való véleményének figyelembe vétele. 6.Az oktató saját meggyőződésének, szándékainak követése, szakmai autonómia. A sikeres oktatáshoz vezető szempontok rangsorolása

Első és utolsó helyre rangsorolt állítások A hallgatók egyéni képességeihez, tudásához való igazodás 54%-ban az első helyre rangsorolt elem Országos LeO2 eredményen 4. rangsorhely a hatból A hallgatók képzésről való véleményének figyelembe vétele 46%-ban az utolsó helyre rangsorolt elem Országos LeO2 eredményen 5. rangsorhelyen a hatból

Oktatói vélemények feltérképezése Diagnosztikus értékelés a gyakorlatban – Előzetes tudás; előzetes tapasztalatok és nézetek Formatív értékelés a gyakorlatban – Formatív értékelés szummatív értékeléssel társítva – Értékelés feladatokhoz való kötése (kompetenciák operacionalizálhatósága) Tanulási eredmények és kompetencia alapúság a gyakorlatban – Folyamatos fejlődés eredménye – Tanulási eredmények alapúság, kompetencia alapúság

Következtetések Tantervi szinten egyértelmű elmozdulás Intézményi szint elmozdulása az országos eredményekkel összevetve Oktatói vélemények: előzetes tapasztalatok felmérése, kompetenciák operacionalizálhatósága LeO szemlélet- szakfejlesztés Hallgatói vélemények feltérképezésére van szükség Továbbgondolás, mélyebb vizsgálatok szükségessége

Felhasznált szakirodalmak Lénárd Sándor (2012): Oktatói együttműködés és tanuló szervezet. In: Lénárd Sándor Vámos Ágnes (szerk.): Akciókutatás a felsőoktatásban a bolognai folyamat kezdetén. Eötvös Kiadó, Budapest. (megjelenés alatt) Vámos Ágnes- Lukács István (2012): Egy alapszak implementációs folyamata, elemzése, megújítása. In: Lénárd Sándor Vámos Ágnes (szerk. ): Akciókutatás a felsőoktatásban a bolognai folyamat kezdetén. Eötvös Kiadó, Budapest. (megjelenés alatt) Vámos Ágnes (2011): A tanulási eredmények a felsőoktatási intézményekben 2. Tempus Közalapítvány, Budapest

Köszönjük a figyelmet! Csík Orsolya Horváth László