Gumiabroncs Készítette: Kelemen Dávid
A gumiabroncs biztosítja az erőátvitelt a jármű és az út között. A jármű súlya képviseli a függőleges irányú erőket, a gyorsulás-lassulás az érintő irányúakat, a kanyarodáskor pedig oldalirányú (tengelyirányú) erők hatnak. A gumiabroncsnak olyannak kell lennie, hogy mindezeket elviselje. Ezeket az erőket (személyabroncs esetén) tenyérnyi helyen, a felfekvési felületen kell átadnia.
- szilárdsághordozó szövetváz szerkezete szerint (diagonál-, övesdiagonál-, radiálabroncs) - felhasználó jármű típusa szerint (személy-, teher-, mezőgazadásgi-, repülőgépabroncs) - profilarány szerint (normál-, alacsony-, szélesprofilú) - felhasználási körülmények szerint (nyári, téli, országúti, teperjáró) - légzárás típusa szerint (tömlős, tömlő nélküli) Gumiabroncs osztályozása
Gumiabroncs felépítése A gumiabroncs meglehetősen összetett szerkezet. A modern abroncsok mintegy húsz különböző alkatrészt tartalmaznak, ezek egy része speciális összetételű gumi, más részük gumiba ágyazott textil-, műanyag- illetve fémszálak segítségével készített kompozit anyag. 1 - Belső réteg 2 - Karkasz 3 - Perem 4 - Peremhuzalkarika 5 - Oldalfal Merevítő övek 8 - Futófelület
Gumiabroncs jelölései 1. Gumigyártó (márka) 2. Mintázati bejegyzés / Gumitípus 3. Gumi keresztmetszetének a szélessége mm-ben 4. A gumi magassága és a szélessége közötti arány %-ban 5. Radiálgumik 6. A felni átmérője colban 7. Ismertetőszám a gumi terhelhetőségéről 8. Gyorsasági index 9. Tubeless (Tömlő nélküli gumik) 10. Gyártási dátum 11. Kopásjelző (Tread Wear Indicator) (1,6 mm) 12. Kiegészítő jelzés a magasabb terhelhetőségű gumiknál 13. Utalás a téli használhatóságra a téli- és az egész évben használható gumiknál
Legjellemzőbb gumiabroncs problémák Gyors kopás Gyors kopás Egyoldalas vagy kétoldalas vállkopás Egyoldalas vagy kétoldalas vállkopás Egy vagy kétoldalas lépcsős kopás Egy vagy kétoldalas lépcsős kopás Futóközép kikopás Futóközép kikopás Diagonál kopás Diagonál kopás Medres kopás Medres kopás Vállszél kopás Vállszél kopás Farkasfogas kopás Farkasfogas kopás Egy ponton kopás Egy ponton kopás Borda kopás Borda kopás Szögletes kopás Szögletes kopás Kagylós kopás Kagylós kopás Ovális kopás Ovális kopás Ékes kopás Ékes kopás Oldalfal ledörzsölődés Oldalfal ledörzsölődés
Okai: Nem megfelelően beállított futómű Deformálódott felfüggesztés Deformálódott felfüggesztés Bakhátas út használata Bakhátas út használata Féloldalas kopás
Kétoldali vállkopás Oka: Nem megfelelő üzemi légnyomás (alacsony) Nem megfelelő üzemi légnyomás (alacsony)
A futófelület közepének kopása Okai: Nem megfelelő keréktárcsa Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő üzemi légnyomás
Diagonál kopás Okai: Kiegyensúlyozatlanság Kiegyensúlyozatlanság Bakhátas út használata Bakhátas út használata Kopott futómű alkatrészek Kopott futómű alkatrészek Kis kopásokkal kezdődik és folyamatosan fejlődik ki a képen látható mértékre
Okai: Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő abroncs rotáció Nem megfelelő abroncs rotáció Döntően tréler abroncson fordul elő Döntően tréler abroncson fordul elő Medres kopás
Okai: Nem megfelelően beállított futómű Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő keréktárcsa használata Nem megfelelő keréktárcsa használata Vállszél kopás
Fűrészfogas kopás Okai: Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő abroncs rotáció Nem megfelelő abroncs rotáció Sérült kopott felfüggesztés Sérült kopott felfüggesztés Intenzív fékezés és gyorsítás Intenzív fékezés és gyorsítás Nem megfelelő keréktárcsa használata Nem megfelelő keréktárcsa használata
Egy ponton kopás Okai: Hibás futómű forgó alkatrészek Hibás futómű forgó alkatrészek Hibás fékrendszer Hibás fékrendszer Hirtelen fékezés Hirtelen fékezés Nem megfelelő kerékkiegyensúlyozás Nem megfelelő kerékkiegyensúlyozás Keréktárcsa nagymértékű ütése Keréktárcsa nagymértékű ütése
Okai: Hibás futómű beállítás Hibás futómű beállítás Nem megfelelő keréktárcsa használata Nem megfelelő keréktárcsa használata Egyoldalas lépcsős kopás
Okai: Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő üzemi légnyomás Túlterhelés Túlterhelés Hibás futómű beállítás Hibás futómű beállítás Nem megfelelő keréktárcsa használata Nem megfelelő keréktárcsa használata Kétoldalas lépcsős kopás
Okai: Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő futómű forgó alkatrészek Nem megfelelő futómű forgó alkatrészek Hibás futómű beállítás Hibás futómű beállítás Nem megfelelő keréktárcsa használata Nem megfelelő keréktárcsa használata Döntően lassújárművek tréler pozíciójában fordul elő. Borda kopás
Okai: Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő üzemi légnyomás Túlterhelés Túlterhelés Hibás futómű alkatrészek csapágyak Hibás futómű alkatrészek csapágyak Nem megfelelő kerékkiegyensúlyozás Nem megfelelő kerékkiegyensúlyozás Keréktárcsa nagymértékű ütése Keréktárcsa nagymértékű ütése Nem megfelelő abroncs rotáció Nem megfelelő abroncs rotáció Szögletes kopás
Okai: Hibás futómű alkatrészek csapágyak Hibás futómű alkatrészek csapágyak Deformálódott tengely Deformálódott tengely Keréktárcsa nagymértékű ütése Keréktárcsa nagymértékű ütése Nem megfelelő kerékkiegyensúlyozás Nem megfelelő kerékkiegyensúlyozás Hibás fékrendszer Hibás fékrendszer Hirtelen fékezés Hirtelen fékezés Ovális kopás
Okai: Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő üzemi légnyomás Hibás futómű alkatrészek csapágyak Hibás futómű alkatrészek csapágyak Nem megfelelő kerékkiegyensúlyozás Nem megfelelő kerékkiegyensúlyozás Hibás futómű beállítás Hibás futómű beállítás Nem megfelelő keréktárcsa használata Nem megfelelő keréktárcsa használata Kagylós kopás
Okai: Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő üzemi légnyomás Hibás futómű beállítás Hibás futómű beállítás Deformálódott tengely Deformálódott tengely Ékes kopás
Okai: Nem megfelelő üzemi légnyomás Nem megfelelő üzemi légnyomás Járdaszegélyhez dörzsölődés Járdaszegélyhez dörzsölődés A jármű logó alkatrészéhez dörzsölődés A jármű logó alkatrészéhez dörzsölődés Ikerkerekes szerelésnél nem megfelelő tárcsa használata. Ikerkerekes szerelésnél nem megfelelő tárcsa használata. Oldalfal ledörzsölődés
Felhasználásból eredő meghibásodások Idegen tárgy befúródása Idegen tárgy befúródása Vágások, repedések Vágások, repedések Futófelület Futófelület Oldalfal Oldalfal Repedések bordaárokban Repedések bordaárokban Karkasz szál szakadások Karkasz szál szakadások Öv törések Öv törések Védőborda lerepedés Védőborda lerepedés Futófelület kitöredezés Futófelület kitöredezés Kőbefúródás okozta sérülések Kőbefúródás okozta sérülések Futófelület leválása Futófelület leválása Övek elválása övektől Övek elválása övektől Övek elválása a karkasztól Övek elválása a karkasztól Oldalfal zipzáros repedése Oldalfal zipzáros repedése Durrdefekt Durrdefekt Laposan futás Laposan futás
A gépjárművek kifogástalan műszaki állapotához fontos tényező a futómű megfelelő beállítottsága. A jármű használata során a fékezések, gyorsítások, kanyarodás, vagyis a rendeltetésszerű használat során a felfüggesztés alkatrészei kopnak, fáradnak, deformálódnak. Az útegyenetlenségek, gödrök, padkák is okozhatnak sérüléseket a futóműben, eltéríthetik a gyári beállítást.
A jó gumiabroncs és futómű ismérvei Rendszeres guminyomás ellenőrzés 1-2 évente futóműdiagnosztika