A vitázásról avagy: Így (is) fejlesztünk az Adyban.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nem formális logika.
Advertisements

Önsegítő Angol Nyelvi Tanulókör
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
A Szily TISZK közösségfejlesztési szolgáltatása /2009/ Bemutatkozás a tagiskoláknak Fejlesztő pedagógusi szakszolgáltatás Iskolapszichológusi szakszolgáltatás.
A DISPUTA JÁTÉK ODROBINA ZOLTÁN
A pedagógusok továbbképzésének mentálhigiénés vonatkozásai
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
LUDUS … latinul “ játék ”. | Mik azok a komoly játékok? A komoly játékok elektronikus alkalmazások, amelyek.
Könyvtárhasználati verseny
Érvek, érvelés.
A szóbeli közlés felépítése
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
A DISPUTA, MINT SZEREPJÁTÉK. TÖRTÉNELMI LEVEGŐ JÓ INTÉZMÉNYI ADOTTSÁGOK.
Szillogisztikus következtetések (deduktív következtetések)
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Az érvelés.
Egyéni döntések a szervezetben
Ellenőrzés és értékelés az alsó tagozatos matematika oktatásában
Módszertani megújulás a nevelő munkában
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Projektmunka.
Érveléstechnika 2..
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Az F-próba szignifikáns
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Érték és etika a szociális munka gyakorlatában / F. Loewenberg-R
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Formális bizonyítások Bizonyítások a Fitch bizonyítási rendszerben: P QRQR S1Igazolás_1 S2Igazolás_2... SnIgazolás_n S Igazolás_n+1 Az igazolások mindig.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
Internetalapú intelligens eszköz fejlesztése az együttműködésen és vitán alapuló középiskolai tanulás segítésére.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
1 Vitatípus A helyzetet meghat. konfliktus CélEszközKövetkezmény Veszekedés Érzelmi, morális, anyagi konfliktus A másik legyőzése, feszültség levezetése.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Útmutató Tippek, típushibák, megoldások és némi statisztika.
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során: a elv alkalmazása Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során:
OK! Tanársegéd Online Könyvek
A vezető személyisége – a ma követelményei és a holnap kihívásai.
Milyen követelmények érvényesüljenek a versenyjogi ügyek közgazdasági értékelésekor, különösen bírósági felülvizsgálat esetén? Csorba Gergely MTA KRTK.
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
Pedagógus értékelési rendszer
Kvantifikáció:  xA: az x változó minden értékére igaz, hogy…  a: értelmetlen. (Megállapodás volt: ̒a’, ̒b’, … individuumnevek.) Annak sincs értelme,
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
MOBILROBOT-PROGRAMOZÓ VERSENY. A verseny célja: programozás iránt fokozottan érdeklődő diákok számára, lehetőséget biztosítani arra, hogy tudásukat, kreativitásukat.
Érzékenyítés. Általános értelemben: valamilyen kérdésre való fokozottabb érzékenység kifejlesztése. Érzékenyítés.
VIZUÁLIS NEVELÉS az ÖSVÉNY Oktatóközpontban
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A mennyiségből a minőségbe – az MKOSZ stratégiai terve
Tervezési folyamat.
LEADER, Identitás, Sport
Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola
„Fiatalok EGYÜTT, EGYMÁSÉRT 2015”
Szolnoki Tagintézmény
A közigazgatás funkciói/feladatai
Dialektika, logika, retorika, avagy miről lesz szó
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Napjaink magyar nyelvű oktatása Vajdaságban
Az együttműködés és a tudomány iskolája
Nem formális logika.
Előadás másolata:

A vitázásról avagy: Így (is) fejlesztünk az Adyban

társadalmi megalapozottság az érveléstechnika az oktatásban a vitázás általános szabályai a csoport létrehozásához használt módszerek a játékosan fejlesztő tevékenységek a vitamozgalom bemutatása a Protagorász vitakör

Társadalmi megalapozottság Csupán az ember fejezhet ki beszéde által valamilyen értéket (hasznosságot, károsságot, igazságosságot, igazságtalanságot stb.). Ahhoz, hogy egy csoporthoz tartozónak érezhessük magunkat szükségünk van arra, hogy ott nyíltan elmondhassuk véleményünket, hogy megvitathassuk másokét, vagyis kihasználjuk a társadalmi dialógus lehetőségét.

A fejlett demokráciákban a társadalmi vita teszi lehetővé, hogy kulturált módon közelítsünk a különböző álláspontokhoz, illetve az egymásnak élesen ellentmondóakhoz. (Ezt – sajnos – eléggé elfelejtettük abban a rendszerben, ahol nem volt helye a kritikának, így ma is parlamenti képviselőink gyakran érzelmileg túlfűtött beszédekkel próbálnak egymásra hatni.)

Az érveléstechnika az oktatásban Interaktív pedagógiai módszer Hozzásegíti a fiatalokat ◦ a higgadt, tényeken és ész érveken alapuló érveléshez, ◦ az értelmes mérlegeléshez, ◦ az elvekre és racionális alapokra való odafigyeléshez, ◦ az előítéletes gondolkodás elkerüléséhez, ◦ az önmagukkal szembeni értelmi igényességhez.

A nevelő célzatú disputa Természetes közege a beszélők minimális egyenlősége. Inkább elvekről és értékekről szól, nem konkrét esetekről. Formális jellegű: idő- és technikai keretbe van zárva, szigorúan szabályozott. Versenyszerű. Kétoldalú érvelést feltételez.

Érvelés = disputa = vita Cél: a hallgató meggyőzése Feltétele: az emberek közötti interakció Alapelve: az ember gondolkodó lény Eszközök: érvek és indokok, statisztikák, adatok – melyek alátámasztják a tételt Funkciója: megindokolni egy kijelentés igazságát (valószínűségét) vagy egy választásnak, javaslatnak, döntésnek a helyességét Nincs igazságértéke (igaz premisszákból igaz konklúzió = érvényes érvelés)

Érvelési típusok Deduktív következtetések (kategórikus szillogizmus, feltételes szillogizmus, szétválasztó szillogizmus, közvetlen következtetések) Induktív következtetések (felsoroló indukció, kauzális okfejtés) Gyakorlati következtetések

Vitatípusok Értékvita általánosabb, filozófikusabb hozzáállást követel Programvita gyakorlatibb hozzáállás Parlamentáris kreatív hozzáállás, az általános tudás spontán és meggyőző felhasználása

A versenyszerű vitázás típusai Lincoln – Douglas vitaformátum Parlamentáris vita A programvita Karl Popper vitaformátum World Schools Debate

A versenyszerű vitázás szabályai (a Karl Popper vitaformátum szerint) Résztvevők: 2 csapat = 3 állító és 3 tagadó, egy időmérő, páratlan számú bíró. Cél: a bírók meggyőzése érvek és bizonyítékok által. Az állítók arról próbálják meggyőzni a bírót, hogy a tételmondat igaz (helyes), a tagadók pedig arról, hogy az állító csapatnak nincs igaza.

A versenyszerű vitázás szabályai (a Karl Popper vitaformátum szerint) A tételek lehetnek : ténykijelentések (pl. Az iskolanap túl hosszú. vagy: Léteznek földönkívüliek.) értékkijelentések - abszolút érték (pl. Az állam számára a szuverenitás a legfontosabb.) - összehasonlítás értékek között (pl. A mérnök munkája fontosabb, mint a művész alkotása.) - értékfokozatok (pl. Romániában eltúlozzák a H1N1 vírus veszélyét.)

A versenyszerű vitázás szabályai (a Karl Popper vitaformátum szerint) Érvrendszer : - a kulcsszavak definíciója - érték (a tétel azért igaz, elfogadható, követendő, mert egy fontos érték előmozdításához, megvalósításához járul hozzá) - kritérium (javasol egy mércét, ami alapján eldönthetjük, hogy a tételben szereplő jelenség hozzájárul-e vagy sem az érték megvalósításához) -tételértelmezés -érvcsomagok, érvek Időkeretek : Á1: 6 perc T1: 6 perc Á2: 5 perc T2: 5 perc Á3: 5 percT3: 5 perc Villámkérdések: 4-szer 3 perc Gondolkodási idő: 8 perc csapatonként.

A versenyszerű vitázás szabályai (a Karl Popper vitaformátum szerint) A vita algoritmusa Csapatszerepek az állító FŐ szerepe bebizonyítani a tétel igazságát vagy helyességét, a tagadó FŐ szerepe megcáfolni az állító érvrendszert. Mindkét csapatnak kell legyen érvrendszere és mindkét csapatnak cáfolnia kell az ellenfél érvrendszerét. A különbség a szerephangsúlyokban áll. Győztes csapat Az egyéni pontszámok (és rangok) az érvek tartalma (információk mennyisége, minősége, bizonyítékok), az érvelés logikája, a szerepkör és a fair play szabályok betartása, előadásmód

A csoport létrehozása Játékokkal, játékos feladatokkal (pl. dinamizáló, non-verbális és verbális kommunikációt fejlesztő, feed-back, bizalom, szórakoztató stb.) Közös programokkal (vitaszülinap, vitaszilveszter, táborok stb.)

A vitázás - fejleszt szervezettebb gondolkodás és beszéd nyitott és kritikus gondolkodás világos kifejezésmód tolerancia felelősség-vállalás nyilvános beszéd, érvelés és cáfolat türelem stb.

A vitamozgalom február 14-én indult Erdélyi Disputa Egyesület Nagyobb városokban középiskolai és egyetemi vitakörök (Sepsiszentgyörgy, Brassó, Kolozsvár, Beszterce, Kézdivásárhely, Székelyudvarhely, Nagyvárad stb.)

A Protagorász vitakör „Minden éremnek két oldala van.” az EDE keretein belül tagjai: középiskolás diákok heti rendszerességgel versenyek és egyéb rendezvények (tábor, vitabemutató, vitaszülinap, vita”szilveszter” stb.)

Tevékenységek: helyi vitaversenyek két vagy több klub között regionális vitaversenyek az összes erdélyi klub részvételével vitaversenyek kezdő vitázók számára erdélyi szintű nyári táborok bemutató viták az iskolákban és egyetemeken a disputa népszerűsítése érdekében vitabírók képzése képzések, tréningek instruktorok számára stb.

Képek a vitakörösök életéből (képzés, vitaverseny más iskolával, vitakör)

Képek a vitakörösök életéből (vitaszilveszter, tábor)

Érdeklődőknek Vitakuckó – kedd fél 3