Tankönyvkiadás, tankönyvhasználat nálunk és külföldön.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bizalom, társadalmi tőke, intézményi kötődés
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
PIC number – szükséges bármilyen Erasmus + pályázathoz PKE:
A tanári munka értékelése
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
Az országos mérések megújult rendszere
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
KAPOSI JÓZSEF 1993-as közoktatási törvény. Alkotmányos jogok 1. Az alkotmány XII. fejezetében az alapvető jogok és kötelezettségek között rögzíti: A művelődéshez.
Értékelés a pedagógiában
Tanterv és vizsga Kaposi József.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
TIMSS 2007.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
Tantervtípusok; NAT-ok
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Az Európai Unió története
Környei László elnök HunDidac Szövetség EGER október 11.
Állam munkavédelmi feladatai
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
A kerettantervek fejlesztése
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Tanári kompetenciák október 6. Caroline Kearney
Trendváltás a termékenység és a női foglalkoztatás kapcsolatában Dr. Pulay Gyulának, az ÁSZ Kutató Intézete főigazgatójának előadása „Tudomány a gyarapodó.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A DIGITÁLIS NEMZEDÉK OLVASÓI PROFILJAI A nyomtatott és digitális olvasói szokások kapcsolata a teljesítménnyel a PISA2009 eredményei alapján Balázsi Ildikó-Ostorics.
Európa regionális földrajza
Tankönyvellátás
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Az országos mérések megújult rendszere
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Belépés a felsőoktatásba: nemzetközi tendenciák Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia június 16. Kasza Georgina.
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
Áttekintés a mozgóképes tartalomfogyasztás átalakulásáról Magyarországon és a CEE régióban.
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
Norvég Oktatási és Kutatási Főigazgatóság - Megyei Önkormányzat Oktatási Hivatala - Városi Önkormányzat Oktatási Hivatala Intézményfenntartói rendszer.
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
A PISA2009 eredményei Szövegértés tíz év távlatában Balázsi Ildikó és Ostorics László Oktatási Hivatal Közoktatási Mérési Értékelési Osztály.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Tankönyvpiaci körkép 2016 „Az oktatás nem az edény megtöltése, hanem a láng őrzése.” Szókratész.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A szövegértés változásai a PISA 15 éve alatt
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
A konvergencia kritériumok teljesülése az euro-zónán kívül
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Közoktatási alapismeretek
Iskolai egyesületeket és iskolákat jelenleg foglalkoztató kérdések Európában Budapest, Hungary , 8 and 9 May
Kompetencia alapú szakoktatás
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Előadás másolata:

Tankönyvkiadás, tankönyvhasználat nálunk és külföldön

Kojanitz László: Tankönyvpolitika, tankönyvkiadás és tankönyvhasználat a nagyvilágban „Egy-egy ország aktuális oktatáspolitikájáról sok mindent elárulnak azok a szabályok, amelyek a közoktatási tankönyvek kiadására és használatára vonatkoznak.”

„Vannak országok, ahol centralizált az oktatás irányítása, a tantervi szabályozás és a tankönyvek is szigorú tartalmi és szakmai ellenőrzésen mennek keresztül mielőtt az iskolákba kerülnének. E nagyfokú centralizáció jellemző a tankönyvek szabályozási és finanszírozási kérdéseire is. A tanterv megszabja a nevelési és oktatási követelményeket is. Csak olyan tankönyv hagyható jóvá, amely teljes mértékben megfelel a tanterv által előírt követelményeknek.”

Az angolszász országokban a tartalmi követelményeket csak keretjellegű kimeneti standardok formájában határozzák meg, megadva a szabadságot az iskoláknak a tartalmak és a módszerek megválasztásához. Ebből logikusan következik, hogy egy-két kivételtől eltekintve a tankönyvekre sem vonatkoznak szigorú központi előírások. … A szabad módszertani gyakorlat és a helyi szintű tantervi értelmezés részeként, a tanárok általában szabadon határozhatják meg, hogy mely tankönyvből, illetve mely oktatási anyag segítségével tanítsák az adott tantárgyat.

A tankönyvkiadás a piacgazdálkodás szerint működő országok legtöbbjében gazdasági tevékenység. Ennek megfelelően a tankönyv is áru, amelyre alapvetően a szabad piac szabályai érvényesek. „…minden állam megkülönböztetett figyelmet fordít arra, hogy piaci körülmények között is folyamatosan garantált legyen az iskolák magas színvonalú tankönyvellátása. A tankönyv megvásárlásához az állam szinte minden országban anyagi támogatást ad. Ennek mértéke és formája rendkívül eltérő ugyan, de az adófizetők pénzének felhasználása miatt, az állam igyekszik a tankönyvcsomagok árát kordában tartani, vagy legalábbis az iskolákat és a tanárokat költségtakarékos megoldásokra ösztönözni a tankönyvek kiválasztásában és megrendelésében.

„A tankönyvekre és a tankönyvkiadásra általában speciális szabályok vonatkoznak, amelyek mind azt célozzák, hogy az iskolákba az aktuális iskolai követelményeknek megfelelő, jó minőségű és elfogadható árú tankönyvek kerüljenek. Az oktatási és kulturális tradíciók, a kormányzati oktatáspolitika irányultsága, a helyi társadalmi és gazdasági feltételek eltérése folytán azonban országonként rendkívül különböző megoldásokkal találkozhatunk még az Európai Unión belül is.”

A PISA2012 összefoglaló jelentése alapján A magyar 15 éves tanulók eredményei a PISA tizenkét éve alatt mutattak bizonyos változásokat. Az időszak első hat éve az állandóság periódusát jelentette: az első három adatfelvétel eredményei gyakorlatilag nem különböznek egymástól, természettudományi eredményünk átlagos, szövegértési és matematikai pontszámunk átlag alatti volt végig. A PISA2009 változást hozott a szövegértés tekintetében: ekkor OECD-átlagosra javult a magyar diákok teljesítménye. A matematika-pontszám nem változott ugyan, az OECD- átlag módosulását előidéző bővülés miatt azonban 2009-ben már ez is átlagosnak számított, a természettudomány pedig nem mozdult, így a negyedik PISA-ciklust Magyarország minden tekintetben a középmezőny tagjaként zárta. Ez a viszonylag örömteli helyzet megváltozott 2012-re: különböző mértékben ugyan, de minden eredményünk romlott, és sem a nyomtatott, sem a digitális tesztekben már nem éri el a magyar tanulók teljesítménye az OECD-átlagot egyik mérési területen sem.”

A PISA2012 összefoglaló jelentése alapján Jelmagyarázatállami tulajdon, állami korlátozás és engedélyezés Jelmagyarázatmagántulajdon, piaci viszonyok, szabad tankönyvválasztás országátlagmatematikaszövegértés természet- tudomány csoportátlag Finnország 7, ,25 Hollandia 13, Belgium 18, Ausztria 23, Egyesült Királyság 23, Csehország 24, Franciaország 24, Norvégia 27, ,11 Portugália 33, Magyarország 33, Izland 34, Törökország 42, Bulgária 47, Chile 48, Madagaszkár n.a. A táblázat pontszámai az országok helyezését jelentik a rangsorban.

A tankönyvkiadás mindenütt a nemzeti oktatáspolitika része. A tankönyv a társadalom legnagyobb részére a műveltség legfőbb forrása. Az oktatás, nevelés eszköze, amely a családi közösségben megvalósuló nevelés mellett, az egyének társadalmi azonosságtudatát, értékrendszerét, szemléletét a legjobban tudja befolyásolni. Az Európai Unióban nálunk lett az állami ellenőrzés és állami részvétel a legerősebb, még Bulgáriában sincs ilyen mértékű állami befolyás alatt a tankönyvkiadás és tankönyvellátás. Az EU-n kívüli országok közül a török modellhez hasonlít leginkább, de bizonyos tekintetben nálunk még jelentősebb az állami szerepvállalás.

Ország Kik készítik a tankönyveket? Milyen mértékben érvényesülnek a piaci elvek a tankönyvkiadás és -ellátás területén? Mi határozza meg a tankönyvek árát? Ki hozza meg a végső döntést a tankönyvek elfogadásáról? Van-e hivatalos tankönyvlista? Lehet-e az iskolában használni olyan tankönyvet, amely nincs a tankönyvlistán? Ki dönti el, milyen tankönyvet használnak a tanulók az egyes iskolákban? Milyen támogatást nyújt az állam a tankönyvek megvásárlásához a szülőknek? Ausztria hazai és külföldi magántulajdonban álló tankönyvkiadók korlátozottan az állam árkorlátokat határoz meg az értékelést végző bizottság van Csak bizonyos feltételek megléte esetén az osztályban tanító tanár, az iskolában az adott tantárgyat tanító tanárok közössége, a tantestület a tankönyv minden tanuló számára ingyenes (10%-os önrész befizetésével) Belgium csak hazai magántulajdonban álló tankönyvkiadók teljes mértékben a piaci viszonyok határozzák meg teljes mértékben nincs hivatalos tankönyvlista nincs az iskolában az adott tantárgyat tanító tanárok közössége az állam nem nyújt támogatást a tankönyv-vásárláshoz a szülőknek Bulgária állami és magántulajdonban álló tankönyvkiadók korlátozottan a piaci viszonyok határozzák meg teljes mértékben az értékelések alapján a közoktatásért felelős miniszter vannem az osztályban tanító tanár a tankönyv minden tanuló számára ingyenes Chile hazai és külföldi magántulajdonban álló tankönyvkiadók korlátozottan az állam árkorlátokat határoz meg nincs hivatalos tankönyvlista nincs az oktatási miniszter a tankönyv minden tanuló számára ingyenes Csehország hazai és külföldi magántulajdonban álló tankönyvkiadók teljes mértékben a piaci viszonyok határozzák meg teljes mértékben az értékelések alapján a közoktatásért felelős miniszter van Csak bizonyos feltételek megléte esetén az iskolában az adott tantárgyat tanító tanárok közössége a tankönyv minden tanuló számára ingyenes

Ország Kik készítik a tankönyveket? Milyen mértékben érvényesülnek a piaci elvek a tankönyvkiadás és -ellátás területén? Mi határozza meg a tankönyvek árát? Ki hozza meg a végső döntést a tankönyvek elfogadásáról? Van-e hivatalos tankönyvlista? Lehet-e az iskolában használni olyan tankönyvet, amely nincs a tankönyvlistán? Ki dönti el, milyen tankönyvet használnak a tanulók az egyes iskolákban? Milyen támogatást nyújt az állam a tankönyvek megvásárlásához a szülőknek? Egyesült Királyság hazai és külföldi magántulajdonban álló tankönyvkiadók teljes mértékben a piaci viszonyok határozzák meg teljes mértékben nincs hivatalos tankönyvlista nincs az iskolában az adott tantárgyat tanító tanárok közössége az állam nem nyújt támogatást a tankönyvvásárlásho z a szülőknek Finnország hazai és külföldi magántulajdonban álló tankönyvkiadók teljes mértékben a piaci viszonyok határozzák meg teljes mértékben nincs hivatalos tankönyvlista nincs az osztályban tanító tanár a tankönyv minden tanuló számára ingyenes Franciaország hazai és külföldi magántulajdonban álló tankönyvkiadók teljes mértékben a piaci viszonyok határozzák meg teljes mértékben nincs hivatalos tankönyvlista nincs az iskolában az adott tantárgyat tanító tanárok közössége a tankönyv minden tanuló számára ingyenes Hollandia hazai és külföldi magántulajdonban álló tankönyvkiadók teljes mértékben a piaci viszonyok határozzák meg teljes mértékben az értékelést végző szakértő vanigen az iskolában az adott tantárgyat tanító tanárok közössége a tankönyv minden tanuló számára ingyenes Izland állami és magántulajdonban álló tankönyvkiadók korlátozottan a piaci viszonyok határozzák meg teljes mértékben nincs hivatalos tankönyvlista nincs az iskolában az adott tantárgyat tanító tanárok közössége a tankönyv minden tanuló számára ingyenes

Ország Kik készítik a tankönyveket? Milyen mértékben érvényesülnek a piaci elvek a tankönyvkiadás és -ellátás területén? Mi határozza meg a tankönyvek árát? Ki hozza meg a végső döntést a tankönyvek elfogadásáról? Van-e hivatalos tankönyvlista? Lehet-e az iskolában használni olyan tankönyvet, amely nincs a tankönyvlistán? Ki dönti el, milyen tankönyvet használnak a tanulók az egyes iskolákban? Milyen támogatást nyújt az állam a tankönyvek megvásárlásához a szülőknek? Madagaszkár hazai és külföldi magántulajdonban álló tankönyvkiadók korlátozottan az állam árkorlátokat határoz meg az értékelések alapján a közoktatásért felelős miniszter vanigen az oktatási miniszter a tankönyv minden tanuló számára ingyenes Magyarország állami és magántulajdonban álló tankönyvkiadók korlátozottan az állam árkorlátokat határoz meg az értékelések alapján a közoktatásért felelős miniszter vannem a fenntartó (a magyar állam, önkormányzat vagy egyház) a tankönyv pár éven belül minden általános iskolai tanuló számára ingyenes lesz Norvégia állami és magántulajdonban álló tankönyvkiadók korlátozottan a piaci viszonyok határozzák meg teljes mértékben az értékelést végző szakértő vanigen az iskolában az adott tantárgyat tanító tanárok közössége a tankönyv minden tanuló számára ingyenes Portugália hazai és külföldi magántulajdonban álló tankönyvkiadók teljes mértékben a piaci viszonyok határozzák meg teljes mértékben az értékelést végző bizottság vannem az iskolában az adott tantárgyat tanító tanárok közössége a tankönyv az anyagilag nehéz helyzetben élő családok gyerekei számára ingyenes Törökország állami és magántulajdonban álló tankönyvkiadók korlátozottannincs válasz az értékelések alapján a közoktatásért felelős miniszter vannemaz iskolaszék a tankönyv minden tanuló számára ingyenes Jelmagyarázatállami tulajdon, állami korlátozás és engedélyezésJelmagyarázat magántulajdon, piaci viszonyok, szabad tankönyvválasztás