A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Advertisements

Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Az iskolai dokumentumok
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kulcskompetenciák.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Kompetencia alapú képzés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
IDEGEN NYELVI KOMPETENCIA: mit és mikor mérjünk?
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Tantervtípusok; NAT-ok
Informatika tanítása ea.
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TARTALMAK AZ OKTATÁSBAN A képzés célkitűzései.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Kompetenciafejlesztés3
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Gyermekvilág régen és ma
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Harmadik matematikakönyvem
Kompetencia -eredményesség
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Informatika tanítása ea.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
„Walls talk” projekt „Walls talk” projekt Katedra Gimnázium,
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Szegedi Tudományegyetem
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Gáspár Katalin Az országos kompetenciamérések eredményei a „zebegényi példa”-ként ismert Kokas-csoportban Kivonat a Szerző Személyiségformálás, kompetenciafejlesztés.
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,

A FEJLESZTÉS TERÜLETEI Tanterv Értékelés Tanítás

Miről lesz szó? Mi történik a nagyvilágban? Mi történik a nagyvilágban? A évi felülvizsgálat elvei és célkitűzései A évi felülvizsgálat elvei és célkitűzései Az implementáció területei Az implementáció területei A háromszögek titka A háromszögek titka Következtetés Következtetés

A legnépszerűbb témák ASCD ASCD Differenciálás, megértés, „ami működik” Differenciálás, megértés, „ami működik” Újra gondolás (Anglia) Újra gondolás (Anglia) Tanulás, iskola, vezetés Tanulás, iskola, vezetés

A hozzáadott érték +34% vezetés, +10% tanulói teljesítmény +34% vezetés, +10% tanulói teljesítmény +49% vezetés, +22% tanulói teljesítmény +49% vezetés, +22% tanulói teljesítmény Iskolavezetés, ami működik. A kutatástól az eredményekig. Robert J. Marzano mtsai (2005) Iskolavezetés, ami működik. A kutatástól az eredményekig. Robert J. Marzano mtsai (2005) 2802 iskola, 1.4 millió tanuló, 14e tanár (2004)

A hozzáadott érték A tanítás művészete és tudománya, A tanítás művészete és tudománya, Tanulási célok, tanulói fejlődés, siker Tanulási célok, tanulói fejlődés, siker Támogatás, segítés: új tudás Támogatás, segítés: új tudás Az új tudás megértése és gyakorlása Az új tudás megértése és gyakorlása Osztálytermi szabályok és folyamatok Osztálytermi szabályok és folyamatok Együttműködés, kommunikáció Együttműködés, kommunikáció

„A jó kérdés aranyat ér.” Kinek van kérdése? Kinek van kérdése? A Rigó utca titka A Rigó utca titka Asztalitenisz versus kosárlabda Asztalitenisz versus kosárlabda Ne tedd fel a kezed Ne tedd fel a kezed Vitakérdés, helyzetfeltáró kérdés, fogalmat erősítő Vitakérdés, helyzetfeltáró kérdés, fogalmat erősítő A színes csészék haszna A színes csészék haszna Saját kérdéseim? Saját kérdéseim? (Wilson-Draney, 2004., Wiliam, 2008)

„Miközben az ember tanít, maga is tanul.” „Nem értünk rá tanulni, mert folyton tanítottak.”

Fentről lefelé? 3-5 év98% 3-5 év98% 8-10 év32% 8-10 év32% év 10% év 10% 25+ 2% 25+ 2%

Egy tantervelméleti „tanmese” A bogyógyűjtögető nemzetség A bogyógyűjtögető nemzetség Halfogás, csapdaállítás, kardfogú tigrisek elijesztése Halfogás, csapdaállítás, kardfogú tigrisek elijesztése Fővarázsló, Vének Tanácsa Fővarázsló, Vének Tanácsa A hívek száma növekedett A hívek száma növekedett A tigrisek elijesztésének 50 módszere A tigrisek elijesztésének 50 módszere Lángnyelvek csiholása, messzehordó íjak készítése Lángnyelvek csiholása, messzehordó íjak készítése (Ballér Endre, 1978)

A felülvizsgálat elvei, célkitűzései Törvényi (KOT: 93.§ 1.b., módosítások) Törvényi (KOT: 93.§ 1.b., módosítások) Oktatáspolitikai (tart. szabályozás hazai rendszere, PISA, EU kulcskompetenciák) Oktatáspolitikai (tart. szabályozás hazai rendszere, PISA, EU kulcskompetenciák) Pedagógiai (kompetencia-alapú fejlesztés, tantárgyi integráció, tanulásfejlesztés) Pedagógiai (kompetencia-alapú fejlesztés, tantárgyi integráció, tanulásfejlesztés)

Kulcskompetenciák 1.anyanyelvi kommunikáció 2.idegen nyelvi kommunikáció 3.matematikai kompetencia 4.természettudományos kompetencia 5.digitális kompetencia 6.a hatékony, önálló tanulás 7.szociális és állampolgári kompetencia 8.kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia 9.esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség (NAT)

A TANULÁSRÓL Verbális (szövegek, képek, ábrák, jelek, táblázatok, fogalmak) Verbális (szövegek, képek, ábrák, jelek, táblázatok, fogalmak) Szenzoros (színek, látványok, zörejek, hangok, dallamok, ízek, illatok) Szenzoros (színek, látványok, zörejek, hangok, dallamok, ízek, illatok) Motoros (mozgások) Motoros (mozgások) Szociális (társas interakciók, beleélés, azonosulás, személyiség) Szociális (társas interakciók, beleélés, azonosulás, személyiség)

A hatékony és önálló tanulás az egyén képes kitartóan tanulni az egyén képes kitartóan tanulni saját tanulását megszervezni (idő, információ) saját tanulását megszervezni (idő, információ) előzetes tanulási és élettapasztalataira építve előzetes tanulási és élettapasztalataira építve tudását és képességeit helyzetek sokaságában tudását és képességeit helyzetek sokaságában használja használja motiváció és magabiztosság motiváció és magabiztosság

Az implementáció Szupra (nemzetközi, összehasonlító) Szupra (nemzetközi, összehasonlító) Makro (rendszer, társadalom, nemzet, tartomány) Makro (rendszer, társadalom, nemzet, tartomány) Mezo (iskola, intézmény, program) Mezo (iskola, intézmény, program) Mikro (osztály, csoport, lecke) Mikro (osztály, csoport, lecke) Nano (egyéni, személyes) Nano (egyéni, személyes) Curriculum development re-invented. ed. Jos Letschert SLO. Leiden, the Netherlands, p.

IMPLEMENTÁCIÓ KutatásFejlesztésInnováció SzabályozóeszközökSzervezet-fejlesztésKommunikáció

Összegzés 1979: napi 1 millió tudományos publikáció : több természettudományos és műszaki publikáció, mint az írásbeliség kezdetétől a II. világháborúig tudományok fejlődése tanulási képesség

Következtetés Az „örökség” Az „örökség” Tanítás – tanulás Tanítás – tanulás „Ami működik” „Ami működik” Tervezés, fejlesztés,értékelés Tervezés, fejlesztés,értékelés TKA - ATK TKA - ATK

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!